بررسی بازی Hades 2 | آیا دنباله محبوب بیش از حد پیچیده شده است؟

Hades 2 همان نوشیدنی نگرانوی توت‌فرنگی و ریحان است

Hades 2 که قرار شده 25 سپتامبر برای Nintendo Switch، Nintendo Switch 2 و ویندوز عرضه بشه (بعد از 15 ماه دسترسی زودهنگام)، با انتظارای بزرگی روبه‌روست. اول اینکه این اولین دنباله‌ایه که Supergiant Games ساخته؛ استودیویی که تا حالا خطا نکرده. بعدی هم اینکه این دنباله ادامه‌ی Hades 2020 هست؛ بازی‌ای که به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین عناوین دهه شناخته می‌شه. توی Hades بازی می‌کردی با Zagreus، پسرِ ارباب دنیای زیرین یونان، که تلاش می‌کرد از سلطه‌ی پدرِ دیکتاتورش فرار کنه. از دید ایزومتریک، با سلاح‌های متنوع از مسیرهای تصادفی عبور می‌کردی و از خدایان المپ برای هر دویدن قدرت‌های موقت می‌گرفتی. اما شاهکار Hades این بود که مرگ واقعاً پایان نبود؛ هر بار می‌مردی و به هاب مرکزی برمی‌گشتی، کمی به ارتقا نزدیک‌تر می‌شدی یا سرنخی از روابط شخصیت‌ها با Zagreus می‌فهمیدی. این ترکیب هوشمندانه‌ی داستان و گیم‌پلی همیشه رو به جلو باعث شد Hades طرفداران و تحسین‌های زیادی به‌دست بیاره.

Hades 2 Review 1

شروع تازه: حالا بازی با Melinoë پیش می‌ره

Hades 2 از همون اول تغییر مسیر می‌ده و پای توی صندل‌های یونانی Melinoë می‌ذاره، خواهر کوچکتر Zagreus. تایتان Chronos سلطه‌شو روی دنیای زیرین به‌دست گرفته و Hades، Zagreus و خیلی از شخصیت‌هایی که تو نسخه اول می‌شناختی رو زندانی کرده. مأموریتت آزاد کردن اوناست، بازگردوندن House of Hades به جایگاهش و پرت کردن Chronos به درِ خروج. هدفِ تو و ادای احترامِ واضح به ژانر روگ‌لایک که Hades 2 عضوشه اینه که «زمان رو بکشی». ⏳⚔️

Chronos stands in Tartarus in Hades 2

گیم‌پلی: آشنا ولی ارتقا یافته

از نظر بنیادی، نجات دادن Hades خیلی شبیهِ فرار از Hades به‌نظر میاد. از نمای ایزومتریک با سلاح‌های مختلف عصا، تبر جنگی، یا جفت خنجر، به‌علاوه سه ابزار واقعاً الهام‌بخش از اتاق‌های تصادفی عبور می‌کنی و از خدایان المپ توانایی‌های موقت می‌گیری. این قدرت‌ها که بهشون «boons» می‌گن از خدایانی الهام می‌گیرن که می‌دنشون: boons از Hestia حمله‌هات رو آتشین می‌کنن، Aphrodite دشمن‌هاتو ضعیف می‌کنه، Apollo گیج‌شون می‌کنه و Zeus هم برق می‌زنه ⚡.

ترکیب کردن boonها تو طول یک Run از لذت‌های واقعی Hades 2ه. وقتی این‌ها با مبارزه‌ای که تا حدی فاین‌تیون شده که آدم شک می‌کنه حتی یه پیکسل هم بیرون از جای خودش باشه، ترکیب می‌شن، نتیجه واقعاً شگفت‌انگیزه. تبدیل کردن Melinoë به یه طوفان دوندگی پر از صاعقه کار سختی نیست؛ کمتر از اون هم می‌تونه اون رو به یه پرتاب‌کننده‌ی توپ‌های آتشین تبدیل کنه. حتی بعد از ده‌ها ساعت تقریباً 50 Run تو دسترسی زودهنگام روی Steam Deck و 25 Run دیگه از شروع نسخه 1.0 روی Switch 2 هنوز قبل از هر اتاق روی لبه صندلی‌ام می‌نشینم، منتظر می‌مونم بدونم پشت در بعدی چه ارتقاییه و آیا با بیلد فعلی‌ام جفت می‌شه یا نه. 🎮🔥

Melinoe chooses a boon of Apollo in Hades 2

گرافیک و موسیقی: بازی مثل یه گالری هنره

این‌که هر اتاق چشم‌نوازه اتفاقی نیست. دشت‌های مه‌آلود Erebus انگار با حکمتی باستانی صدا می‌زنن، مثل این‌که تو داری از دل یه هزارتوی جنگلی کهن عبور می‌کنی. قلمروی زیرآب Oceanus مثل یه مروارید اژه‌ای می‌درخشه، بخار از ماشین‌آلات برنزی بلند می‌شه و ارتش هیولاهای دریایی دور و برت می‌چرخن. این تصاویر شبیه نمایشگاهی با موسیقی Darren Korb تکمیل می‌شن؛ صحنه‌های ملودیکِ غنی که اکشن رو برجسته می‌کنن و چند آهنگ با وکال‌ِ نفس‌گیرِ Ashley Barrett هم بالاخص دل‌نشینه. سطحی از هنر بی‌رقیب تو Hades 2 هست که بلافاصله معلوم می‌کنه چرا این سری طرفداران پرشماری داره. حتی یک دقیقه بازی کردن Hades 2 حسِ «خونه رسیدن» رو داره. 🎨🎶

Hades 2 Review 2

اما «خونه رسیدن» همیشه یعنی همه‌چیز سر جای خودش باشه. تصور کن برمی‌گردی خونه بابا و مامان واسه تعطیلات و می‌بینی از آخرین باری که اونجا بودی، یه اجاق جدید خریدن. تو هنوز می‌دونی کجا آشپزی کنی و کجا قابلمه‌ها هستن، ولی خودِ اجاق مثل قبلی کار نمی‌کنه؛ تخم‌مرغ‌تو می‌سوزونی. 🍳😅

این تغییرات بیشتر از همه تو قدرت‌های جادوگری Melinoë خودشون رو نشون می‌دن. توانایی Cast که تو Hades پایه‌ای و یه پرتابه، اینجا بازتصور شده به‌صورت یه دایره سِلومونیک تقریبا که Melinoë رو احاطه می‌کنه و هر دشمنی که تو مرز اون بمونه رو بی‌حرکت می‌کنه. اما تو می‌تونی از قدرتای جادو برای شارژِ قابلیت‌های پایه‌ات حمله، حمله ویژه و cast استفاده کنی تا افکت‌های جایگزینی فعال شه و عملا حرکات‌ت رو دو برابر کنه. اگه boon از Selene، الهه‌ی ماه، بگیری، یه توانایی رندومیزه آنلاک می‌شه که هر چی بیشتر از قدرت‌های جادو استفاده کنی شارژ می‌شه و یه مینی درخت مهارت مختص به خودش داره که هر Run ریست می‌شه. یه سری تغییرات باعث شده یه کیت مبارزه‌ای ظریف تبدیل به چیزی پر از امکانات و بعضا حجیم بشه. ✨🌀

A menu shows how to get to the surface in Hades 2

این حجمِ اضافه وقتی به Crossroads هاب بین Runها برمی‌گردی واضح‌تر می‌شه. توانایی‌های منفعل Melinoë با درخت ارتقای Arcana Cards مرتب شدن. برای آنلاک کردن Arcana Cards اضافی باید Ashes خرج کنی، اما تعداد کارتی که همزمان می‌تونی فعال کنی با Grasp مشخص می‌شه. برای افزایش Grasp باید از سایه‌ها تو Runها Psyche به‌دست بیاری. آنلاک کردن سلاح‌های جدید یعنی پیدا کردن فلزاتی مثل نقره و برنز، ولی برای استخراجشون اول باید سری به Cauldron بزنی یه دیگ غول‌پیکر که بهت اجازه می‌ده منابعو بدل به ارتقاء دائم کنی و آنگاه مراسم Night’s Craftwork رو اجرا کنی، البته برای این کار به یه گل Moly نیاز داری. آپگریدهای مختلف تو Cauldron ازت می‌خوان که Moss یا Iron یا Lotus یا Cattail یا Glassrock یا Nightshade یا Shaderot یا Fate Fabric یا Garlic یا شوخی نمی‌کنم literal Rubbish پیدا کنی. این‌ها فقط بخشی از انواع منابعیه که در Hades 2 ظاهر می‌شن. 🧪🌿

نداری منابع لازم رو؟ فارم کن!

نداری منابع لازم رو؟ اشکالی نداره، چون می‌تونی Bones رو توی فروشگاه Wretched Broker با انواع منابع معاوضه کنی (البته وقتی که با یه ورد از Cauldron اون رو احضار کنی). یا می‌تونی با کامل کردن چک‌لیست‌هایی برای Moros کلی منابع بگیری (باز هم بعد از احضار با ورد Cauldron). یا با کاشتن بذرها توی مزرعتت می‌تونی بیشتر بدست بیاری (وقتی که حضورِ مزرعه رو با ورد Cauldron فعال کنی). 🪄💀

بله درست شنیدی: تو Hades 2 یه مزرعه داری. فقط چند تا قطعه زمین داره و کار زیادی نمی‌شه باهاش کرد جز کاشتن بذر و رفتن تو Run در حالی که گیاه‌ها رشد می‌کنن، ولی خب یه مزرعه هست. 🌱🚜

Melinoe stands next to a farm in Hades 2

مزرعه وقتی بیشتر خودش رو مفید نشون می‌ده که سعی می‌کنی سری دوم بیوم‌ها رو که بیرون از دنیای زیرین قرار دارن آنلاک کنی کاری که خودش یه امتحانِ صبر و استقامتِ کاملِ. برای این کار اول باید وردی اجرا کنی که به منبعی به‌نام Shadow نیاز داره. اما برای گرفتن Shadow باید مقدار قابل‌توجهی Ashes، Psyche و Fate Fabric داشته باشی. راحت‌ترین راه گرفتن Fate Fabric از Wretched Brokerه (البته بعد از احضار…). بعد از اجرا باید در بخشی از Run توی قسمت بالازمینی کامل کنی، قبل از این‌که به دلایل داستانی به Crossroads برگردونی (اون بخش رو من حرمتاً حذف می‌کنم). بعد باید چهار نوع گیاه مختلف جمع کنی، از جمله چیزی به اسم Thalamus. اما نه نه نه، تو نمی‌تونی صرفاً Thalamus رو «پیدا» کنی؛ باید اونو پرورش بدی. تو مزرعه‌ات. و تازه بذری که Thalamus رو رشد می‌ده فقط در یه نوع خاص از اتاق ظاهر می‌شه که احتمال وقوعش تو Runهات تضمین‌شده نیست. 😬🌾

یه جریانی در بازی‌های معاصر هست که اضافه‌بار سیستم‌ها رو به‌عنوان ارزش می‌پذیره؛ جایی که انباشتن مکانیک‌ها به‌واسطه قیمتِ برچسب یا شعار «بیشتر یعنی بهتر» توجیه می‌شه. اما من برای کندن واژه‌به‌واژه‌ی لیستِ اسامیِ Destiny به House of Hades نمیام. من میام تا قدرت‌هایی خدای‌گونه دست بگیرم و هوردهای کابوس‌وارِ Chthonic رو که بین من و خانواده‌م ایستادن، له کنم. Hades 2 اون تجربه رو می‌ده. و در کنار اون، تجربه‌ی دوم هم هست. 💥👑

Melinoe looks out at the Fields of Mourning in Hades 2

حکم نهایی: یه شاهکارِ تمام‌عیار (با کمی شلوغی)

شک نکن: Hades 2 یه بازی فوق‌العادست. با دقت ساخته شده و تا حد خطرناکی سرگرم‌کننده یه اثر هنری واقعی. و خوشبختانه حسابی هم فان و مهیجه. ما همه چندتا کلون Hades بازی کردیم (خوب و بد و زشت) و Hades 2 به‌وضوح نشون می‌ده کی پادشاه این سبکِ. بدون شک لیست‌های Game of the Year پر از اسمش می‌شن؛ احتمالا توی لیستِ من هم جایگاه داره. ولی با تمام وقتی که با Hades 2 گذروندم، هنوز نمی‌تونم دقیق بگم چرا. نمی‌تونم بگم این بازی دنبال انجام چه کاریه که Hades قبلاً بهتر انجام نداده باشه. و نمی‌تونم جلوی خودم رو از کنجکاوی بگیرم که شاید ایده‌های جدیدتری که می‌تونستن بیانِ تو نسخه اصلی به‌خاطر فضایی که دنباله اشغال کرده کنار گذاشته شدن. 🤔🏆

Hades 2 Review 4

به کارنامه‌ی Supergiant فکر کن. Bastion در 2011 جریانی در دنیای ایندی راه انداخت. Transistor در 2014 مرزبندی‌های ژانری رو شکست. (اعترافاتِ بنده: من یه پوستر Transistor دارم. و یک تتو.) Pyre در 2017 نشون داد داستان‌گویی غیرخطی شخصیت‌محور چقدر پتانسیل داره، و mode چندنفره‌ی جذابی داشت. بعد هم Hades در 2020 انفجار کرد. هر بار که این استودیو بازی‌ای منتشر کرده، مدیوم رو جلو برده. پس چرا حالا، بعد از 15 سال پیاپی از بازی‌های درخشان، دوباره سراغ همون چاه برگشتن؟ چه چیزی در Hades هست که لایقِ پالایشه، نه نوشتن یک فرمول کاملاً جدید؟ و اصولاً ممکنه بازی‌ای بهتر از Hades ساخته بشه وقتی نسخه‌ی اول تقریباً کامل بود؟

مغزم می‌ره سمت martini. میلیون‌ها واریاسیون وجود داره هر بار یه بارمن از قرن نوزدهم به این‌ور شیوه‌ی خودش رو امتحان کرده ولی ما می‌دونیم کدوم دستور بهترینه؛ یه جاسوس بریتانیایی معروف هم روی اون قسم می‌خوره. نسخه‌ی اصلی هنوز استاندارده. سؤال اینه: آیا strawberry basil negroni می‌تونه اون پایداری رو داشته باشه؟ هرچقدر هم بخوای رو کلاسیک‌ها بدایع بزنی، یه جایی لازمِ منوی نوشیدنی یه چیزِ جدید داشته باشه. 🍸🤷‍♂️

جمع‌بندی:

🎮 نقد و بررسی Hades II

امتیاز: 10/10 – شاهکار

✅ نقاط قوت

  • ظاهر و ارائه هنری خیره‌کننده
  • مبارزات هیجان‌انگیز و کاملاً بالانس
  • تنوع بالای مراحل و امکان شخصی‌سازی گسترده
  • حضور شخصیت‌های متعدد و به‌یادماندنی
  • تجربه‌ای عالی هم برای بازیکنان قدیمی و هم تازه‌واردها

 

اشتراک گذاری این مطلب
فهرست محتوا
مطالب مرتبط

درباره نویسنده

محمد قربانیان

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید