هیجان سرعت... Forza Horizon 5

مقالات بازی Forza Horizon 5

بازی Forza Horizon 5 یک اثر ریسینگ و جهان باز بوده که استودیو Playground Games مراحل ساخت آن را پشت سر گذاشته است. این بازی که توسط Xbox Game Studios منتشر شده، حکم پنجمین شماره مجموعه Forza Horizon و دوازدهمین نسخه فرنچایز Forza (با احتساب بازی‌های Forza Motorsport) را دارد. استودیو Playground Games این دفعه بازیکنان را به سرزمین مکزیک و طبیعت زیبای آن می‌برد که لذت رانندگی در نقاط مختلف آن بیشتر از همیشه است.

فورتزا هورایزن 5 که نقدهای به شدت مثبتی هم دریافت کرد، توانسته تجربه رانندگی در یک جهان باز را دوباره به خوبی به تصویر بکشد و لذت گشت و گذار در طبیعت مکزیک را برای بازیکنان تداعی کند. این بازی نسبت به بازی Forza Horizon 4 از هر مقیاسی بزرگ‌تر بوده و با هدف تعریف کردن استانداردهای جدید در دنیای بازی‌های Racing ساخته شده است.

 

گیم پلی

بازی Forza Horizon 5 که کشور مکزیک را با عناصر خیالی به تصویر می‌کشد، حکم بزرگ‌ترین نسخه مجموعه فورتزا هورایزن را دارد. در واقع نقشه این بازی ۵۰ درصد بزرگ‌تر از فورتزا هورایزن ۴ به شمار می‌رود و این در حالی بوده که دقت در جزئیات نسبت به نسخه‌های قبلی بیشتر شده است. نقشه این بازی که به گفته سازندگان به شدت متنوع است، شامل نقاط و مکان‌های مختلفی مانند یک آتش‌فشان فعال، جنگل‌ها و ساحل می‌شود. البته در طی ماجراجویی خود در فورتزا هورایزن 5 شاهد شهرهای بزرگ و بناهای باستانی هم خواهید بود که از لحاظ خود حسابی جذاب هستند. بازیکنان می‌توانند به صورت آزادانه در محیط نقشه این بازی گشت و گذار کنند و از طبیعت زیبای آن لذت ببرند. البته این در حالی است که حس کمبود مسابقات تک‌نفره و چندنفره به هیچ وجه به چشم نمی‌آید و اگر خسته شدید می‌توانید به تجربه مسابقات مختلف بپردازید. آزادی در شخصی‌سازی یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت نسخه پنجم فورتزا هورایزن است؛ به گونه‌ای که می‌توانید شخصیت و خودروهای خود را با نهایت دقت و با توجه به سلیقه خود شخصی‌سازی کنید. همچنین جالب است بدانید این بازی اولین نسخه سری محسوب می‌شود که از فناوری Ray Tracing بهره می‌برد. البته که ری تریسینگ در تمامی نقاط و بخش‌های بازی وجود ندارد و تنها در حالت ForzaVista (بخشی که می‌توانید در آن خودروهای مختلف را با نهایت جزئیات مشاهده کنید) موجود است.

بازی Forza Horizon 5 یک سیستم آب و هوای جدید و پویا را معرفی می‌کند که در آن می‌توانید هنگامی که در یک طرف نقشه قرار دارید، طوفانی که در سمت دیگر نقشه وجود دارد را مشاهده کنید. همچنین از آن جایی که مکزیک سرزمین به شدت پهناوری است، شاید در زمان واحد چندین آب و هوای مختلف را در آن ببینید. البته سیستم چهار فصل گونه‌ای که در شماره چهارم وجود داشت در نسخه جدید هم دیده می‌شود؛ اما تاثیر هر فصل روی مناطق مختلف بازی متفاوت است. به طور کلی ۱۱ عدد زیست بوم مختلف در اثر مذکور وجود دارد که واکنش‌های متفاوتی نسبت به شرایط جوی نشان می‌دهند.

 

تنوع خودروها در بازی Forza Horizon 5

با وجود تمامی این ویژگی و بحث‌ها، بازی Forza Horizon 5 یک اثر Racing بوده و باید نهایت تمرکز خود را روی تجربه رانندگی خودروها بگذارد. در زمان عرضه اولیه، این بازی شامل بیش از ۵۰۰ عدد خودرو بود که در طی زمان و با عرضه به روز رسانی‌ها بیشتر هم می‌شود. توجه به جزئیات طرای در تمامی خودروها هم نسبت به فورتزا هورایزن 4 بیشتر شده است و استفاده از قدرت سخت‌افزاری کنسول‌های نسل نهمی هم در این میان بی‌تاثیر نیست. بهبود صداگذاری، بافت‌ها و نحوه کنترل خودروها در فورتزا هورایزن 5 با بهبودهای فراوانی همراه شده‌اند که در نگاه اول متوجه آن‌ها خواهید شد.

 

فستیوال Horizon

فستیوال Horizon که این دفعه در کشور مکزیک شاهد آن هستیم، عملکرد به نسبت مشابهی با نسخه‌های قبلی دارد. این فستیوال با محتویات انبوه خود شما را همواره مشغول انجام دادن فعالیت‌ها و کارهای مختلف می‌کند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. مسابقات فستیوال هورایزن هم به پنج دسته Horizon Rush، Horizon Apex، Horizon Baja، Horizon Wild و Horizon street Scene تقسیم می‌شوند. هر کدام از این مسابقات شما را مشفول رانندگی در شرایط مختلفی می‌کنند. برای مثال Horizon Street Scene مربوط به مسابقات خیابانی بوده و این در حالی است که Horizon Wild به مسابقات Off-Road و خارج از جاده‌ها می‌پردازد.

استودیو Sledgehammer Games وظیفه ساخت این اثر را برعهده دارد و قرار است ما را بار دیگر به دل جنگ جهانی دوم ببرد. اکتیویژن (Activision) که ناشر بازی محسوب می‌شود، امیدوار است بتواند بازخوردهای خوبی از طرف کاربران دریافت کند. قابل ذکر است که کمی پس از انتشار این اثر، ما شاهد عرضه بازی‌های Battlefield 2042  و Halo Infinite نیز خواهیم بود که حسابی بازار آثار شوتر اول شخص را گرم می‌کنند.

فرمول به کار رفته برای ساخت فرنچایز کالاف دیوتی دیگر برای همه ما آشنا است. اگر شما هیچ هیچ تریلری از بازی Call of Duty: Vanguard را ندیده باشید، باز هم می‌توانید حدس بزنید که با چه اثری روبه‌رو خواهید بود. این که اکتیویژن قادر است یک تجربه بسیار خوب از سبک شوتر اول شخص را به مخاطبان ارائه دهد، بر کسی پوشیده نیست. بخش داستانی این اثر احتمالا باز هم جذاب خواهد بود و می‌تواند گیمرها را ساعت‌ها به خود مشغول کند. بازی کالاف دیوتی ونگارد در ابتدای کار دارای 20 نقشه است. داشتن قابلیت شخصی‌سازی پیشرفته سلاح‌ها و اضافه شدن حالت‌های جدید از جمله تغییرات این اثر به شمار می‌روند.