جذابیت یک بازی جهان باز یا همان Open world آنقدری زیاد است که اکثر سازندگان بازیهای کامپیوتری نمیتوانند آن را نادیده بگیرند. استودیوهای زیادی وجود دارند که از تمام ظرفیت این فضا به خوبی استفاده میکنند. اما متاسفانه استودیوهای دیگری هم هستند که آنقدری که باید به این مسئله دقت نمیکنند و کار را آنطور که باید به خوبی پیش نمیبرند. چه به خاطر نبود موضوعات جالب و چه به دلیل نبود محتوای مناسب در این فضا، در اکثر مواقع بازیهای جهان باز به کاربران احساس عدم جذابیت و بی ثباتی داده و در نهایت باعث ایجاد بیعلاقگی میشوند. در این مقاله میخواهیم در مورد تعدادی از این بازیها صحبت کنیم.
بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
بازی Metal Gear Solid 5 یک شاهکار در سبک مخفی کاری است و همیشه نیز خواهد بود و در حالی که هیچ حرفی در مورد قدرت مکانیکهای بازی نمیتوان زد. اما با این حال قسمت جهان باز آن به اندازه بقیه قسمتها خوب نیست. نقشههای جهان باز در این بازی هیچ مورد جذابی نداشته و بجز برخی گشتهای گاه به گاه دشمن دیگر چیز خاصی در آن وجود ندارد و در نهایت رسیدن از یک نقطه به نقطهای دیگر در این بازی جهان باز به کاری طاقت فرسا تبدیل میشود. البته آپدیت جدید این بازی برخی از مشکلات را تا حدی حل کرده است. اما به طور کلی به سختی میتوان این احساس را نادیده گرفت که دنیای بازی The Phantom Pain آنطور که میتوانست به خوبی ساخته نشده است.
بازی Metal Gear Survive
درحالی که قسمت جهان باز The Phantom Pain به مرور زمان دارای برخی ویژگیهای بسیار قوی بوده، بازی Metal Gear Survive یک اثر کاملا بی ارزش است. این بازی جهان باز بیکیفیت با استفاده از پوسته بازیهای Metal Gear استفاده کرده و به جای ساختن یک بازی جدید بر پایه طراحیهای قوی Metal Gear Solid 5، نتوانسته چیزی جز مرحلههای گیج کننده و ماموریتهای جستجوی عذابآور و تکراری خلق کند. میتوان گفت انجام این بازی و حضور در قسمت جهان باز آن، همانند یک مجازات برای بازیکنان است.
بازی Rage 2
مسلما قسمت جهان باز در بازی Rage 2 به طور قابل توجهی بهتر از نسخه قبلی خود است. اما این موضوع باعث نشده که به نسبت دیگر بازیها برتری بیشتری داشته باشد و به خودی خود بازی Rage 2 یک اثر ضعیف به نظر میرسد. با اینکه ضعف این بازی جهان باز، بی هدف بودن آن در یک سرزمین بایر پسا آخرزمانی است، اما این موضوع دلیل نمیشود که یک بازی جهان باز نتواند جذاب باشد. با توجه به بازی Mad Max که یک اثر از استودیو سازنده یکسان است، نشان میدهد که میتوان در همین محیط جهان باز اثر خوبی خلق کرد و Rage 2 در یک محیط مشابه عملکرد بسیار بدی داشته است.
بازی Mass Effect: Andromeda
بازی Mass Effect: Andromeda یکی از بازیهای محبوب و پرطرفدار یا همان AAA بوده که متاسفانه قربانی ایده ساخت بازی جهان باز شد و مانند چند بازی مطرح دیگر، نتوانست این ایده را در قالب اصلی بازی به درستی اجرا کند. صرفا داشتن دنیاهای بزرگ برای خلق یک اثر شاهکار کافی نبوده و بازیها باید این فضا را با محتوایی معنادار و جذاب پر کنند. این همان موضوعی بود که بازی Mass Effect: Andromeda متوجه آن نشد و تنها چیزی که در این نسخه جهان باز ارائه کرد حجم بسیار زیادی از محتوای خسته کننده بود.
بازی Dynasty Warriors 9
بازی Dynasty Warriors 9 نمونه بارزی از آن دسته بازیهایی است که به معنای واقعی کیفیت را فدای کمیت کرده است. این اثر مبتنی بر مبارزات رزمی، بازیکنان را در داخل یک زمین بازی بزرگ قرار میدهد و سپس هیچ کاری نمیتوانند آنجا انجام دهند. این بازی دارای جهان باز بی مفهوم، خالی از محتوا و گهگداری مراحلی پراکنده در گوشههای نقشه است که آنها نیز همگی کسل کننده و تکراری بودند. بازی Dynasty Warriors 9 در زمانی که فقط یک بازی معمولی بود، در بهترین حالت خودش قرار داشت. اما درباره این نسخه جهان باز تمام چیزی که بایست بدانید را به شما گفتیم.
بازی Fuel
تاکنون صحبت از بازیهایی شده که هیچ کاری با سبک جهان باز، آن هم از نوع بسیار عظیم نکردهاند. اما بازی Fuel احتمالا یکی از بزرگترین بازیهای جهان باز است که تاکنون تجربه کردهاید. بسیاری از بازیها امکان اینکه در طول بازی پا به پای بازیکنان نکات جالب و هیجان انگیز قرار دهند را ندارند. این بازی جهان باز نیز بر پایه درستی ساخته نشده و با اینکه وسعیت بسیار زیادی دارد، اما عمق آن بسیار کم است و محتوای مفیدی ندارد. در حقیقت باید گفت که بازی Fuel حتی پایهای ترین اصول یک بازی مسابقهای را هم در خود نداشته و این موضوع تحمل آن را بیش از پیش سخت میکند.
بازی Mafia 3
به سختی میتوان بازی پیدا کرد که بین کیفیت داستان و کیفیت گیمپلی بازی تفاوت بسیار فاحشی وجود داشته باشد. اما در Mafia 3 این موضوع کاملا به چشم میخورد. دلایل زیادی وجود دارد که به ما نشان میدهد که چرا این بازی در سبک هیجان انگیز و جنایی خود، در قسمت جهان باز باعث ناامیدی بازیکنان میشود. این موضوع که این فضا به نظر غیرواقعی میرسد و خلاقیت خاصی در آن به کار نرفته است به اندازه کافی برای این اثر بد بود. اما این واقعیت که مجموعهای از مشکلات فنی باعث میشوند ساده ترین فعالیتها نیز با مشکل روبرو شوند، تجربه این بازی را کاملا خراب میکند.
بازی Two Worlds
اگر بخواهیم منصفانه نظر بدهیم باید بگوییم که اگر این بازی جهان باز از نظر فنی کمی حرفهایتر بود و ظاهر بهتری داشت، شاید لازم نبود بازی Two Worlds در این لیست قرار بگیرد. نقشه بزرگ بازی Two Worlds در زمان خودش بسیار چشمگیر بود و کاوش در آن میتوانست در مواقعی لذت بخش باشد، اما وجود موارد زیادی از مشکلات فنی که بازی با آن درگیر بود باعث میشد این لذت به طور کامل از بین برود. تا زمانی که بازی تمام تلاش خود را میکند تا مطمئن شود که نمیتوانید از آن لذت ببرید، مهم نیست که یک گیم با سبک جهان باز چقدر بزرگ و جالب باشد.
بازی Superman Returns
شاید بازی Superman Returns بدترین بازی سوپرمن در بین تمام نسخههای آن نباشد، اما قطعا یکی از بدترینها است. شاید این حرف به نظر کمی سختگیرانه به نظر برسد، ولی اگر از افراد بدشانسی که این بازی را انجام داده باشند، این سوال را بپرسید کاملا با این حرف موافق خواهند بود. قسمت جهان باز آن چیزی بیشتر از لباس پوشیدن و انجام چند کار نخواهد بود و همین حجم محدود از فعالیتها هم هیچکدام سرگرم کننده نیستند. این بازی جهان باز بسیار بدساخت است و هیچ کدام از ویژگیهای آن ارزش دوباره بازی کردن را ندارد، مخصوصا قسمت جهان باز آن.
بازی The Amazing Spider-Man 2
باید قبول کنید که حتی یک بازی بد با عنوان مرد عنکبوتی باید بتواند حداقل کارهای ممکن در بازی جهان باز را درست انجام دهد، یعنی تمام نکته کاراکتر این بازی همین است و چرخیدن در یک فضای جهان باز بزرگ باید بتواند بسیار سرگرم کننده باشد. باید به شما بگویم که بازی The Amazing Spider-Man 2 با محتوای خسته کننده و غیر قابل تصوری که در سراسر دنیای بی جان و توخالیاش به چشم میآید، به شما ثابت میکند که اشتباه میکنید. هم قبل و هم بعد از انتشار این نسخه، بازیهای متنوعی از کاراکتر مرد عنکبوتی داشتهایم که در یک فضای جهان باز به خوبی طراحی شده بودند و این موضوع نقصهای این نسخه را حتی بیشتر از قبل مشخص میکند.
بازی Driv3r
انتقاد از بازی Driv3r هرگز قدیمی نمیشود؛ زیرا مهم نیست که چقدر زمان از انتشار آن بگذرد، همچنان ما و بسیاری دیگر هرگز نمیتوانیم بد بودن این بازی را فراموش کنیم. میتوان گفت بهترین قسمتهای این بازی ترکیبی از ایدهها و تصمیمات بدی بودهاند که بدون هیچ نظمی در کنار هم قرار گرفتهاند و بهتر است دیگر راجب به بدترین قسمتهای بازی صحبت نکنیم. در واقع اینکه این بازی حتی اجازه انتشار پیدا کرده بود، نیز بسیار تعجب آور است.
بازی Sniper: Ghost Warrior 3
سری بازیهای Sniper Ghost Warrior بیش از چند بار تا کنون تلاش کرده تا خود را ارتقا دهد و کانسپتهای جدیدی را در خود ایجاد کند. اما متاسفانه کمترین پیشرفتها مربوط به بازی Sniper Ghost Warrior 3 بوده که یکی دیگر از قربانیان روند تغییر به سبک جهان باز بوده است. مشخصه بارز بازیهای جهان باز ضعیف، وسعت گسترده و از طرفی بدون محتوا بودن است. این موضوع یکی از بزرگترین مشکلات همین بازی نیز به شمار میآید. به دلیل اینکه این بازی در سبک تیراندازی طراحی شده، وجود این خلا در بازی و دور شدن شما از فضای تیراندازی باعث پایینتر آمدن کیفیت بازی برای کاربران میشود.
بازی Risen 3: Titan Lords
این بازی جهان باز دارای اعتباری بدون پشتوانه بوده که در میان لایههایی از مشکلات و بی سلیقگی محض پیچیده شده است. این بازی از نوع نقش آفرینی بوده و مکانیک بسیار خوبی دارد. اما آیا این موضوع میتواند در برابر تمام این نقصها مثل یک شاهکار به چشم آید؟ بسته به اینکه این سوال را از چه کسی میپرسید، ممکن است جوابهای متفاوتی را بشنوید. اما تا آنجا که به ما مربوط میشود خیر، اینطور نیست. این بازی در بهترین حالت خودش باید 10 سال قبل از تاریخ رونمایی از آن منتشر میشده است. در تمام طول بازی مشکلات فراوانی را مشاهده خواهید کرد. افراد علاقمند به سبک نقش آفرینی ممکن است در این بازی برخی موارد را دوست داشته باشند، اما متاسفانه بای Risen 3 نمیتواند به عنوان یک بازی جهان باز خوب شناخته شود.
بازی Crackdown 3
بازی Crackdown 3 با وعده امکان تخریب پذیری در مقیاس بزرگ باید در دنیای بازی جهان باز به یک قهرمان تبدیل میشد. اما این را بدانید که اینطور نیست. این تعریف شاید بیشتر یک شوخی بوده تا واقعیت و به نظر می رسد که بازی Crackdown 3 در اواسط دهه 2000 گیر کرده است. این اثر به تمام پیشرفتهایی که در بازیهای جهان باز در یک دهه گذشته رخ دادهاند، بی توجه بوده است. این بازی شامل نقشهای قدیمی، طراحی از مد افتاده، کلیشهای و کاملا خسته کننده است و یک محتوای بسیار توخالی و بدون مفهوم را به مخاطب ارائه میدهد.
بازی Ghost Recon Breakpoint
ممکن است کسی اینطور پیش خودش استدلال کند که بازی Ghost Recon Wildlands که نسخه اولیه این بازی بوده نیز خودش آنطور که باید در قسمت جهان باز خوب عمل نکرده است. شاید بهتر بود آن بازی جهان باز در این لیست قرار میگرفت. اما باید گفت بازی Ghost Recon Wildlands حداقل در موارد اساسی و اصلی خود تا حدی لذت بخش بود، اما دنباله آن یعنی بازی Ghost Recon Breakpoint حتی همین موضوع را در خود ندارد. قسمت جهان باز این داستان پر از نقص بوده و حتی همان تعداد کارهای کمی که میتوان در آنجا انجام داد، نیز دارای طراحی خسته کننده بوده و ضعف شدیدی در قسمت مبارزات خود داشته است. یکی دیگر از قسمتهای بد آن، هوش مصنوعی پر اشکال این بازی بود که لوت کردن را عملا ناکارآمد کرده و در نهایت مجموعهای از آشفتگیهای مختلف را به بازیکنان عرضه میکند.
نظر شما در مورد بازیهای معرفی شده بالا چیست؟ آیا شما از ضعفهای آنها در بخش جهان باز ناراضی هستید؟ نظرات خود را با ما در تیلنو در میان بگذارید.
منبع: GaminBolt
لینکهای کوتاه شده مطلب
https://bit.ly/3FW6E35 | https://yun.ir/0odzs9 | https://zx1.ir/8xgVE |
https://b2n.ir/j52660 | https://is.gd/Y4oGMz | https://tinyurl.com/yxdthebe |