امروزه بازار بازیهای بتل رویال بسیار داغ است. اکثر شرکتهای سازندهی بازی در تلاش هستند تا به هر نحوی آثارشان را به موج سنگین بازی های بتل رویال اضافه کنند. با تیلنو همراه باشید.
در طی چند سال اخیر تعداد بیشماری آثار بتل رویال در سبکها و بسترهای مختلف منتشر شده است اما فقط تعداد محدودی از این بازیها توانستند مخاطبان زیادی را جذب و برای خود نگه دارند. در کنار پابجی (PUBG) و فورتنایت (Fortnite) که جزو اولین بازیهای بتل رویال منتشر شده هستند، دو بازی کال آف دیوتی وارزون (Warzone) و ایپکس لجندز (Apex Legends) تبدیل به پرطرفدارترین بتل رویالهای حال حاضر در بین بازیکنان شدهاند. این دو بازی حالتی جدیتر و رقابتیتر در مقایسه با اثری مانند فورتنایت دارند و حال بد نیست که نگاهی به نقاط قوت و مقایسهی این دو بازی بیاندازیم.
دنیایی فانتزی و قهرمان محور یا میدان جنگی واقعی؟ شما کدام یک را میپسندید؟
نقاط قوت ایپکس: تشویق بازیکنان به کارگروهی
تمام بازیهای بتل رویال از حالتهای بازی تیمی بهرهمند هستند. اما زمانی که بحث کارگروهی به شکلی جدی مطرح میشود، هیچ اثری نمیتواند با ایپکس لجندز رقابت کند. وجود قهرمانهای مختلفی که هرکدام از قابلیتهای ویژهای بهره میبرند و در بالانسی کامل نسبت به یکدیگر هستند، باعث میشود تا بازیکنان برای برنده شدن از قابلیتهای یکدیگر کمک بگیرند و تحت هیچ شرایطی راضی به از دست دادن همتیمیهایشان نشوند. در کنار این قابلیتها، سیستم بسیار خوب پینگ (Ping) بازی، به افرادی که نمیتوانند از میکروفون استفاده کنند این قابلیت را میدهد تا در هر لحظهای، به راحتترین شکل ممکن با دیگر بازیکنان ارتباط برقرار کنند. این دو مورد باعث میشوند که همتیمیها و هماهنگی بین آنها در Apex Legends تبدیل به فاکتور اول در پیروزی شود.
طراحی نقشهی عالی
نقشهی بازی Apex Legends یکی از بزرگترین نقاط قوت آن است. جایی که ترکیب فضاهای باز و بسته و تعداد زیپلاینها در بالانس کامل به سر میبرند و بازیکنان هیچ وقت احساس امنیت کامل را در یک منطقه نمیکنند (حتی کسانی که کمپ میکنند). برخلاف اکثر بازی های بتل رویال که کمپ کردن و یا در گوشهای از نقشه ماندن بازیکن را بسیار به پیروزی نزدیکتر میکند، در ایپکس بازیکنان در اکثر مواقع در حال حرکت هستند و یک جا ماندن مساوی با کشتهشدن است. استفادهی درست استودیو ریسپاون (Respawn) از نقشهی بزرگ بازی در طراحی ارتفاعات محیط، باعث میشود که بازیکنان برای دور ماندن از دید دشمنانی که در ارتفاع بالاتر هستند، به حرکت در محیط بپردازند و همین مورد امکان برخورد به یک تیم دیگر را بالاتر میبرد. این دقیقا چیزی است که یک بازی بتل رویال به آن نیاز دارد تا بار اکشن و جذابیت خود را بالاتر ببرد و آدرنالین بیشتری را به خون گیمر تزریق کند.
سیستم کنترل شخصیت بسیار روان
برخلاف دیگر بتل رویالها که جابهجایی بازیکن امری طبیعی و عادی است، در Apex Legends حرکتکردن نقش بسزایی در برتری شما نسبت به دیگران ایفا میکند. استودیو ریسپاون با توجه به این مورد که دنیای این اثر با دنیای بازی Titanfall یکی است، سیستم حرکتی کاملا مشابه با تایتانفال را برای ایپکس طراحی کرده است. کنترل شخصیت در ایپکس بسیار سریع، روان و لذتبخش است و اگر بتوانید بر آن مسلط شوید، در درگیریها از شانس بسیار بالاتری نسبت به دشمنان برخوردارید. چرا که بازی به شما این قابلیت را میدهد که با سُرخوردن و بالارفتن از دیوار بتوانید از تیرهای دشمنان در امان بمانید.
سیستم لوت کارآمد و آسان
با این که ایپکس نسبت به باقی آثار بتل رویال از سیستم لوت پیچیدهتری بهره میبرد و برای هر اسلحه تعداد بسیار زیادی تجهیزات در نقشه وجود دارد که گذاشتن هرکدام برروی اسلحه کاری طولانی به نظر میآید، اما ریسپاون به بهترین شکل ممکن سیستم لوت و استفاده از تجهیزات را در بازی پیاده کرده است که حتی اگر بر روی آن تسلط داشته باشید، میتوانید در حین لوت کردن با دشمنان نیز مبارزه کنید. لول تجهیزات با رنگهای مختلفی در بازی مشخص شده است و پس از دستیابی به هرکدام، به صورت خودکار برروی اسلحهای که در دست دارید متصل میشود و تحت هیچ شرایطی، شما را مجبور به ایستادن و بررسی اسلحه نمیکند. در کنار این مورد، سیستم لوت بازی نیز از چنین بستری بهره میبرد و پس از کشتهشدن هر بازیکن، جعبهای در مکان مرگ او به وجود میآید که حاوی تمام مواردی است که بازیکن قبل از مرگ از آنها استفاده میکرده. انتخاب و حتی تعویض بین این سلاحها یا تجهیزات نهایتا چند ثانیه بیشتر به طول نمیانجامد و به هیچ وجه در تجربهی شما خللی ایجاد نمیکند که همین جزو بزرگترین نقاط قوت Apex Legends است.
مبارزات سریع و جذاب
بگذارید به بررسی کوتاهی از گانپلی آثار بتل رویال بپردازیم. بازی پابجی که جزو اولین بازیهای بتل رویال بود، گانپلی جذاب اما خشکی داشت که پس از کمی مبارزه، میزان زیادی از جذابیت خودش را از دست میداد. بازی فورتنایت از سیستم گانفایت جذاب و روانی بهره میبرد، اما برای افرادی که به آثار واقع گرایانه علاقه دارند، چیزی برای عرضه ندارد. وارزون نیز یک کال آف دیوتی تمام عیار است و گانپلی کاملا واقعی و کندی را ارائه میدهد. در نهایت اما ایپکس لجندز، مرز بسیار لذت بخشی از واقعگرایی و مبارزات فانتزی است. استفاده از اسلحهها و شلیک کردن با آنها حسی واقعگرایانه را به بازیکن القا میکند و از طرفی نحوهی حرکتکردن بازیکنان در محیط بسیار سریع و فانتزی است. استودیو ریسپاون توانسته با برقراری این بالانس، هر دو طیف گیمر را به سمت بتل رویال خودش بکشاند و باید بگوییم که این کار را در سطح مطلوبی به انجام رسانده است.
نقاط قوت وارزون: بخش The Gulag
یکی از بزرگترین چالشهای سازندگان بازیهای بتل رویال، بالانس نگه داشتن سیستم شانس مجدد پس از مرگ است. بعضی از این آثار بسیار سخت گیر هستند و یک بار مرگ بازیکن مساوی با حذف او از مسابقه است و برخی بازیهای دیگر، این کار را تا حد زیادی آسان میکنند و این باعث میشود تا استرس و هیجانی که در این نبردها وجود دارد از بین برود. اما با خلاقیت بالایی که استودیو Infinity Ward به خرج داده است، بازی Call Of Duty: Warzone بهترین سیستم شانس مجدد را در بین بتل رویالها دارد که پیروزی در آن کاملا به مهارت بازیکن بستگی دارد و از جذابیت بالایی نیز برخوردار است. این مکانیزم به این گونه است که شما پس از کشتهشدن در بازی، باید در محیطی زندان مانند به نام Gulag به یک نبرد یک در مقابل یک بپردازید و اگر بتوانید حریفتان را از بین ببرید، به بازی بر میگردید.
استفاده از قابلیتهای مختلف برای از بین بردن دشمنان
درحالی که بازیکنان در ایپکس تنها قابلیت استفاده از ویژگیهای قهرمان انتخاب شدهشان دارند و به سه قابلیت محدود هستند، در وارزون بازیکنان در طول بازی ویژگیهای مختلفی را به دست میآورند که و حتی میتوانند از عوامل محیطی نیز برای کشتن حریفان استفاده کنند. قابلیتهایی نظیر بمباران کردن توسط هواپیما، استفاده از یک پهباد، دریافت وسایل شخصیسازی شدهی مخصوص به خود بازیکن و یا حتی استفاده از وسایل نقلیه برای از بین بردن دشمنان که همهی اینها در کنار محیط بزرگ بازی، بار اکشن آن را بسیار بالا میبرد و همزمان باعث میشود تا بازی جذابیتش را در طولانی مدت از دست ندهد.
شخصی سازی Loadout های مختلف
در همهی بتل رویالها، لوت کردن یکی از بزرگترین بخشهای بازی را تشکیل میدهد، اما در وارزون شما در کنار گشتن به دنبال لوت مناسب، میتوانید با استفاده از پولهایی که در طول بازی و با انجام ماموریتهای کوتاهی به دست میآورید، تجهیزات محبوب خودتان را خریداری کنید. این مورد در کنار نشان دادن خلاقیت بالای سازندگان، باعث میشود تا بازیکنان از ویژگی ماموریت ها نیز در طول هر دست از مسابقه استفاده کنند و مطمئنا در طول رسیدن و انجام هر ماموریت، حریفان نیز تلاش میکنند تا آنها را به انجام برسانند و این مورد نیز به خدمت اکشنتر شدن بازی میآید.
حالت Plunder
بازی COD: Warzone با توجه به رایگان بودنش، محتوای زیادی برای ارائه به مخاطبان دارد. اگر از حالتهای مختلف بتل رویال صرف نظر کنیم، به حالتی با نام پلاندر (Plunder) میرسیم. در این بخش ۱۵۰ بازیکن به صورت همزمان وارد بازی میشوند و تنها یک هدف دارند و آن هم به دست آوردن پول است. هر دست از بخش پلاندر بازی ۳۰ دقیقه زمان دارد و بازیکنان باید تلاش کنند تا در این ۳۰ دقیقه با انجام ماموریتهای مختلف، کشتن دشمنان و گشت و گذار در محیط به مبلغ یک میلیون دلار برسند. اگر در طی زمان مشخص شده بازیکنی نتوانست به حد لازم برسد، کسی برنده است که بیشترین مقدار پول را کسب کرده باشد. حضور ۱۵۰ نفر بازیکن در کنار انجام ماموریتهای مختلف اما کوتاه، باعث شدهاند تا وارزون در کنار بتل رویال همیشگی، بخش دیگری نیز داشته باشد تا تنوع بیشتری را به بازیکن ارائه کند و در مجموع او را دیر تر از بازی خسته کند.
در مجموع نمیتوان جواب محکمی را برای سوال تیتر مطلب مطرح کرد و واضح است که هر دو بازی نقاط قوت و طرفداران خاص خودشان را دارند. تنها چیزی که میتواند جواب این سوال را به بازیکنان بدهد؛ سلیقه و تجربهی آنها است. هردوی این آثار رایگان هستند و تجربهی آنها میتواند شما را برای انتخاب یک بازی متقاعد کند.
به نظر شما کدام یک از این دو بازی جذابیت بالاتری دارد؟ نظراتتان را با تیلنو در میان بگذارید.
منبع: وبسایت Gamerant
وارزون عالیه مشکلش اینه که خیلی خشونت آمیزه و برا گیمرها کم سن تر مناسب نیست با تشکر
عالی