اخبار و رویدادها, بازی, گیم پلی بازی, نمایش و پیش نمایش

بازی Cyberpunk 2077: چالش‌هایی که شخصیت «V» می‌تواند درست کند

بازی Cyberpunk 2077

جدیدترین بازی در دست توسعه‌ی استودیو CD Projekt، بازی Cyberpunk 2077 ویژگی‌ها و جزئیات فراوانی دارد که می‌تواند به جذابیت بازی اضافه کند. اما در این میان، یکی از اجزای اصلی بازی، یعنی شخصیت V، می‌تواند چالش‌ها و موانعی را برای تیم سازنده درست کند.

بازی Cyberpunk 2077

بازی Cyberpunk 2077 بدون شک یکی از موردانتظارترین آثار چند سال اخیر است و اهداف انقلابی گونه‌ای در سر می‌پروراند و دوست دارد که استانداردهای جدیدی را در سبک RPG وارد دنیای بازی‌های ویدیویی کند. علاوه بر این، این بازی می‌خواهد ماموریت‌های فرعی را به گونه‌ای طراحی کند، که هر کدام از آن‌ها مانند یک داستان کامل و با عمق ظاهر شوند تا بتوانند بازیکن را برای مدت بیش‌تری در شهر Nightcity نگه دارند. پس با توجه به این ماموریت‌های فرعی و جزئیات نامحدودی که استودیو CD Projekt می‌خواهد به این بازی اضافه کند، انتظار می‌رود که سایبرپانک نهایت استفاده را از قدرت سخت افزاری پلتفرمی که روی آن اجرا می‌شود، ببرد. ولی خوشبختانه، با توجه به حرف کسانی که توانسته‌اند بازی را پیش از روز عرضه تجربه کنند، با یک اثر قوی از لحاظ فنی روبرو هستیم و نباید هیچگونه نگرانی در این باره وجود داشته باشد. استودیوی سازنده نه تنها از محدودیت‌های سخت افزاری گذشته است، بلکه با توجه به گفته‌ی خودشان، از پس سایر چالش‌های موجود در بازی Cyberpunk 2077 هم برآمده‌اند.

اما در این میان، یک چالش بزرگ دیگر وجود دارد که CD Projekt باید آن را با سربلندی پشت سر بگذارد وگرنه ممکن است به ضرر تیم و اهداف بازی تمام شود. درست کردن و شخصیت بخشیدن به کاراکتر V، شخصیت اصلی بازی، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که تیم سازنده باید آن را با موفقیت حل کنند. با وجود این که قابلیت شخصی سازی بسیاری در ظواهر و جزئیات V وجود دارد، اما صدا داشتن این شخصیت و صحبت کردن او با سایر NPCها، ممکن است که به آرمان‌های نفش آفرینی بازی لطمه بزند. در واقع، بازی‌های دیگری در گذشته وجود داشته‌اند که با این کار، ضربه‌ی بزرگی به اثر خود وارد کرده‌اند. البته صداگذاری برای شخصیت اصلی یگ بازی RPG، زمانی درست است که آن کاراکتر از پیش تعریف شده باشد و افکار خاص خود را به دنیای بازی منتقل کند. برای مثال، گرالت در مجموعه بازی‌های Witcher، یک شخصیت از پیش تعیین شده بود که اخلاقیات و اهداف مخصوص به خود را داشت. اگر شرایط این گونه پیش رود و بازی دارای یک کاراکتر از پیش تعیین شده باشد، هیچ گونه چالش خاصی برای توسعه دهنده به وجود نخواهد آمد. اما اگر اثری مانند بازی Cyberpunk 2077 دارای شخصیتی باشد که بازیکن باید از صفر تا صد آن را طراحی کند، صدا داشتن و صحبت کردن او ممکن است برخلاف استاندارهای یک بازی نقش آفرینی با قابلیت شخصی سازی کامل واقع شود.

صدای شخصیت V

بازی Cyberpunk 2077 قابیلت شخصی سازی زیادی را در روند درست کردن V به بازیکن می‌دهد. این آزادی عمل، دارای مواردی مانند انتخاب جنسیت، رنگ پوست، شکل چهره و… است. هم چنین، شما می‌توانید از سه سبک زندگی موجود در بازی، یکی را به عنوان پیش زمینه‌ی داستانی خود انتخاب کنید و راه خود را با توجه به این سبک زندگی، پیش ببرید. در بازی Cyberpunk 2077 سه سبک زندگی وجود دارد که نام آن‌ها Corpo، Nomad و Street Kid است. هر یک از این سه مورد، یک پیش زمینه‌ی داستانی مشخص را برای شما به وجود می‌آورند تا شما متوجه شوید که V از کجا میآاید، چگونه زندگی می‌کند و اهداف و دغدغه‌هایش در زندگی چیست. اما با وجود این حجم عظیم از آزادی عمل در امر شخصی سازی، برخی از موارد مهم وجود دارد که شما به هیچ وجه نمی‌توایند به آن دست برده یا تغییر دهید.

در ابتدا باید بدانید که شما با انتخاب جنسیت V، نوع صدای او را هم مشخص می‌کنید. یعنی اگر شخصیت شما مرد باشد، صدایی مانند یک مرد دارد و اگر مونث باشد، اتفاق مشابهی خواهد افتاد. اما پس از این مرز، شما نمی‌توانید شخصی سازی دیگری را بر روی صدای V انجام دهید و باید تا آخرین لحظه‌‌ی بازی صدای او را گوش کنید. به هیمن جهت، مکانیک انتخاب دیالوگ‌ها و صحبت کردن با NPCها، بیش‌تر رویکردی مانند بازی Witcher خواهد داشت تا اثری مانند Skyrim. در این صورت، هنگامی که بازیکن یک دیالوگ را انتخاب می‌کند، صدای از پیش ظبط شده‌ای را خواهد شنید که بازتابی از تصمیم گرفته شده توسط خودش است.

بازی Cyberpunk 2077

همین ویژگی، یک فاصله‌ی بزرگ و جدی را میان شخصیت V و رفتار انتخاب شده توسط بازیکن درست می‌کند. به عبارتی دیگر، هنگامی که بازیکن یک دیالوگ را انتخاب می‌کند، باید صبر کند که صداپیشه‌ی V ابتدا حرف خود را تمام کند؛ این موضوع باعث می‌شود که بازیکن شخصیت خود و V را از هم جدا کند و دیگر نتواند مانند قبل در داستان بازی غرق شود. این مورد (صدا داشتن شخصیت بازی) در آثاری مانند ویچر که دارای شخصیت از پیش تعریف شده‌ای است، هیچ ایرادی ندارد؛ چرا که بازیکن می‌داند که این شخصیت او نیست که در دنیای بازی به ماجراجویی می‌پردازد و تنها در حال دنبال کردن داستان‌ها و اهداف گرالت است. اما هنگامی که با یک اثر RPG جهان باز روبرو هستیم که می‌خواهد افکار بازیکن را وارد دنیای خود کند و با دادن شعار خودتان باشید مردم را جذب بازی کند، صداپیشه داشتن شخصیت V ممکن است بر خلاف میل برخی از طرفداران واقع شود. در واقع، در این حالت بازیکن دیگر نمی‌تواند همان شخصیتی واقع شود که در ابندای بازی انتظار داشت.

در واقع، یکی از دلایلی که باعث می‌شد بازیکنان چندین بار بازی Skyrim را پشت سر بگذارند و ساعت‌ها در دنیا آن غرق شوند، به خاطر این بود که می‌توانستند در دور جدید بازی، یک شخصیت کاملا جدید را طراحی کنند بدون این که یاد شخصیت قبلی خود در تجربه‌ی پیشینشان بیفتند. به عبارتی دیگر، آن‌ها در دور جدید بازی خود، یک شخصیت مجزا را در دنیای اسکایریم تداعی می‌کردند که در حال تجربه‌ی ساعات اولیه‌ی زندگی خود در دنیای این بازی است. فقدان صداپیشه در شخصیت اسکایریم، باعث می‌شد که بازیکن بیش‌تر از هر زمانی در دنیای بازی غرق شود و صدای خود را در هنگام صحبت کردن فرض کند. اما بازی Cyberpunk 2077 از چنین نعمتی دور خواهد بود و نمی‌تواند بازیکن را مانند اسکایریم، در شهر Nightcity غرق کند. هم چنین، از آن جایی که صداپیشه‌های مرد و زن V، هر دو آمریکایی هستند، به طور طبیعی لهجه‌ی آمریکایی دارند. در این صورت، اگر بازیکن بخواهد که شخصیت خود را با یک ملیت دیگر متصور شود، به مشکل بر می‌خورد؛ چرا که‌آن لهجه‌ی آمریکایی و غربی V همواره در افکار بازیکن باقی می‌ماند. این موضوع زمانی بیش‌تر در ذوق می‌زند که متوجه می‌شویم ملیت مردم موجود در دنیای بازی Cyberpunk 2077 تنها به افراد آمریکایی ختم نمی‌شوند و در طی بازی، شاهد افرادی با ملیت‌های ژاپنی، مکزیکی، لاتین و آفریقایی نیز خواهیم بود.

بازی Fallout 4 مثال مشخصی است که نشان می‌دهد چرا صداپیشه داشتن یک کارکتر شخصی سازی شده، می‌تواند برخلاف آرمان‌های بازی عمل کند. اگر طرفدار مجموعه‌ی Fallout باشید، به احتمال زیاد می‌دانید که شخصیت قابل بازی Fallout: New Vegas صداپیشه‌ی مشخصی نداشت و بازیکن می‌توانست صدای او را در ذهن خود تداعی کند. اما شرکت Bethesda در بازی Fallout 4 رویه‌ی خود را تغییر داد و تصمیم گرفت که شخصیت قابل بازی این اثر، دارای یک صداپیشه‌ی مشخص باشد. همین موضوع، ضربه‌ی شدیدی به قابل باور بودن بازی وارد کرد و بازیکن دیگر نمی‌توانست تصور کند که شخصیت او در بازی می‌تواند هر گونه‌ای که دلش می‌‌خواهد، رفتار کند. این به طور دقیق همان موضوعی است که می تواند در بازی Cyberpunk 2077 تکرار شود و به آن میزان قابل باور بودن دنیای اثر، لطمه بزند.

بازی Cyberpunk 2077

سن شخصیت V در بازی Cyberpunk 2077

V نه تنها یک صدای از پیش تعیین شده دارد، بلکه سن و سال او هم موردی است که توسط استودیوی CD Projekt از پیش مشخص شده است و بازیکن اجازه‌ی هیچ گونه دخالتی را در این موضوع ندارد. همان طور که از نام بازی پیدا است، اتفاق‌های داستان در سال ۲۰۷۷ میلادی، روایت می‌شود و بازیکن باید در این دوره‌ی زمانی، در شهر Nightcity به ماجراجویی بپردازد. این در حالی است که V در تاریخ ۱۰ دسامبر سال ۲۰۵۴ (۱۹ آذر ۱۴۳۳) متولد شده است. پس این شخصیت، در زمان جریان داشتن وقایع بازی Cyberpunk 2077، بیست و دو سال سال دارد و هر گونه شخصی سازی بازیکن بر روی ظواهر و سایر جزئیات او، هیچ گونه تاثیری بر این موضع که وی ۲۲ ساله است، نخواهد داشت. داشتن کاراکتری با صدا و سن مشخص، مانع بزرگی بر راه غرق شدن بازیکن در دنیای Cyberpunk 2077 است. علاوه بر این، همان طور که می‌توان حدس زد، استودیوی CD Projekt می‌خواهد رویکردی مانند بازی Witcher 3 را هم در بازی Cyberpunk 2077 پیاده کند و بسیاری از موارد و جزئیات شخصیت اثر را برای گیمر از پیش تعیین و تعریف کند. در واقع، استودیوی سازنده می‌خواهد این گونه بازیکن را مجبور به باور کردن یک سری از واقعیت‌های داستانی کند که مانند آن در بازی هم تکرار شده بود.

البته این موضوع در حالی است که V قابلیت‌های شخصی سازی بسیاری دارد که نمونه‌ی آن را در بازی‌های دیگر کم‌تر مشاهده کردیم؛ اما از طرفی دیگر، مشخص بودن سن و صدای او می‌تواند چالشی برای تیم سازنده واقع شود تا بازیکن را بیش‌تر از هر موقع دیگری در دنیای بازی غرق کند. این همان مشکلی است که در بازی Fallout 4 هم به وجود آمد و خیلی از طرفداران به این ویژگی، اعتراض کردند. البته فراموش نکنید که این نوع از محدودیت‌ها، ممکن است برای عده‌ی دیگری شیرین واقع شود و آن‌ها بتوانند به اندازه‌ی کافی با دنیای بازی ارتباط برقرار کنند که جزئیاتی مانند مخشص بودن صدا و سن، به هیچ وجه حتی یاد آن‌ها هم نیفتد و بتوانند تا حد ممکن در دنیای بازی غرق شوند. به هر حال، امیداور هستیم که توسعه دهندگان بازی Cyberpunk 207 در استودیو CD Projekt این مسئله را در نظر بگیرند و راه کارهایی ارائه دهند که بازیکن از مشخص بودن برخی از موارد، به عنوان یک محدودیت یاد نکند.

بازی Cyberpunk 2077 قرار است در تاریخ ۲۹ آبان ۹۹ ( ۱۹ دسامبر ۲۰۲۰) برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی منتشر شود. هم چنین نسخه‌ی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سریز ایکس (اس) بازی هم تایید شده است و در آینده برای کنسول‌های نسل نهمی عرضه خواهد شد.

بازی Cyberpunk 2077

در پایان، اگر قصد دارید پیش از عرضه‌ی بازی Cyberpunk 2077 به تجربه‌ی بازی پیشین استودیوی CD Projekt بپردازدید، می‌توانید به صفحه‌ی خرید بازی Witcher 3 مراجعه نمایید.

نظر شما درباره‌ی مشخص بودن سن و صدای شخصیت V چیست، آیا این موضوع به مشکل خاصی برای بازی Cyberpunk 2077 تبدیل خواهد شد یا توسعه دهندگان می‌توانند از این چالش به راحتی عبور کنند؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.

منبع: Game Rant

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *