بازی Monster Hunter Wilds از سری Monster Hunter، جزو ده نسخه محبوب و جدید Capcom است، که در حال حاضر در دست توسعه است. طبق اطلاعات منتشر شده این بازی در تاریخ 28 فوریه 2025 در پلتفرمهای PlayStation 5، Xbox Series X/S و رایانههای شخصی عرضه میشود. در این بازی نیز همانند سایر نمونههای مشابه، بازیکن باید به جنگ هیولاهای عظیم جثه برود، تا با پیروزی بر آنها، سطح و تکنیکهای مبارزهای او ارتقاء یابد. در ادامه این گیمپلی بازی را از جهات مختلف از جلوههای بصری گرفته تا تکنیکهای مبارزهای را بررسی میکنیم، با ما همراه شوید.
دنیای بازی و محیطها
در Monster Hunter Wilds، گیمرهای عزیر به سرزمینهای ناشناختهای به نام“Forbidden Lands” دعوت میشوند، که زیستگاه هیولاهای متنوع جهت کشف و شکار و ماجراجویی است. این سرزمین مجموعهای از چندین زیستبوم مختلف است، که هر کدام محیطها، آبوهوا و موجودات منحصربه فردی را به تصویر میکشد. به عنوان مثال، جنگل اسکارلت با برخورداری از پوشش گیاهی متراکم و موجودات خاص خود، تجربهای چالشبرانگیز برای مقابله با دشمنان است.
تغییرات آبوهوایی و چرخه شب و روز در گیمپلی بازی کاملا پویا طراحی شده است. این سبک طراحی بر رفتار هیولاها و روند بازی تأثیر قابل توجهی دارد. برخی هیولاها مختص یک شرایط آب و هوایی خاص یا زمانهای معین از روز و شب هستند، تا با به چالش کشیدن مهارتهای بازیکن، تجربهای هیجانانگیز برای او به ارمغان بیاورد.
هیولاها و تعاملات اکوسیستمی
هیولاهای بازی Monster Hunter Wilds با دقت و در جزئیات بالایی طراحی شدهاند. هر یک از آنها، رفتارها و الگوهای حمله خاص دارند. برای مثال، دوشاگوما که طراحی و ریاکشن آن شبیه به خرس است، در گروههای خانوادگی زندگی میکنند و رفتارهای اجتماعی آنها بسیار پیچیده است. در مقابل، ری داو که نوعی وایورن پرنده یا همان شکارچی اوج، نقش شکارچی اصلی در دشتهای بادی را دارد و با استفاده از رعد و برق، دشمنان خود را از پا درمیآورد.
تعاملات بین هیولاها در این نسخه برجستهتر از نمونه های قبلی است. برای مثال، در برخی مواقع حین شکار یک هیولا، هیولای دیگری ظاهر میشود، که بین آنها نبردی رخ می دهد و موقعیت بازیکن را به چالش میکشد. تعاملات اکوسیستمی تأثیر شایانی در عمق و پویایی گیمپلی بازی دارد. بازیکنان میبایست با هدایت و کنترل دقیق محیط و رفتارهلی هیولاها، روند بازی را به نفع خود تغییر دهند.
این مقاله را از دست ندهید: برترین بازی های ویدئویی که در سال 2025 عرضه می شوند!!
مکانیکهای گیمپلی و سلاحها
توسعهدهندگان علاوه بر حفظ هسته گیمپلی سری، فناوریهای مکانیکی جدیدی به بازی Monster Hunter Wilds اضافه میکنند. Seiket یکی از این نوآوریهای اصلی این دنیای بازی است، که از آن به عنوان مرکب بازیکن یاد میشود. این موجود یاور بازیکنان در طول شکار و مبارزه با هیولا است، تا سرعتالعمل انها در طول مبارزه تقویت شود. علاوه بر آن انبار سلاح دوم گیمر به حساب میآید، تا او در حبن سوار بودن، بین سلاحهای مختلف جابجا شود.
تمام 14 نوع سلاح در نسخههای قبلی در این سری جدید نیز موجود است، با این تفاوت که حرکات و قابلیتهای جدیدی به آنها اضافه شده است. علاوه بر آن جهت تقویت مهارتهای جنگاوری بازیکن، ابزار Slinger با ویژگیهای جدیدی بازگشته است، تا با ارزیابی محیط از فواصل مکانی دور، از تلههای موجود در محیط به نفع خو استفاده گرداند. همچنین، حالت Focus به بازیکنان امکان میدهد، تا در طول شکار یا مبارزه با هیولاها برای ایجاد آسیبهای جدی بر قسمتهای خاصی از بدن آنها متمرکز شوید.
صداگذاری و موسیقی
در بازی Monster Hunter Wilds، تیم توسعه تاکید بیشتری بر بازنگری و بازسازی صداگذاری و موسیقی آن دارند، تا حتی ایم گیمپلی از نظر موسیقی نیز واقعی به نظر برسد. هر هیولا، صداهای منحصر به فردی دارد. تیم توسعهدهنده برای صدابرداری هر یک از آنها ساعاتی طولانی وقت گذاشته اند، تا کوجکترین مشکلی در دیالوگ و رفتارهای آنها دیده نشود. برای مثال، غرشهای عمیق و تهدیدآمیز دوشاگوما بیانگر قدرت و رویارویی با موجودی عظیم الجثه است، در حالی که صدای بالزدن سریع و تیز ری داو، حس سرعت و چابکی را به بازیکن القا میکند.
موسیقی بازی نیز با از ارکسترهای زنده ضبط شده و برای هر منطقه و هیولا، متفاوت خواهد بود. هنگام مواجهه با هیولاهای قدرتمند، موسیقی حماسی و پرتنش به گوش میرسد، تا حس خطر و هیجان را افزایش دهد. در حالی که در لحظات آرامتر، ملودیهای ملایمتری پخش میشود، تا بازیکن در فضایی آرامش به اکتشاف خود بپردازد.
توسعه و تیم سازنده
توسعه Monster Hunter Wilds توسط تیم داخلی استودیوی Capcom از طریق موتور RE Engine صورت میگیرد. تیم توسعهدهنده پس از کسب موفقیت جهانی برای این گیمپلی تصمیم گرفت، تا طراحی این بازی را در دنیایی بازتر و پویاتر ادامه دهد. کانامه فوجیوکا کارگردان هنری این بازی بر این باور بود، که هدف ما از تولید این مجموعه بازی، ایجاد اکوسیستمی واقعی مشابه به طبیعت است؛ تا بازیکنان با شرکت در این بازی با چرخه زندگی موجودات زنده و تعاملات آنها بیشتر آشنا شوند.
تیم توسعه برای افزایش عمق و واقعگرایی روند بازی به صورت گسترده در مورد رفتارهای حیوانات و اکوسیستمهای مختلف آنها تحقیق کرد. این تحقیقات به آنها فرصت داد، تا طراحی هیولاها و محیط بازی در بالاترین سطح با حفظ جزییات آن انجام شود.
بتاهای عمومی و بازخورد بازیکنان
شرکت Capcom برای اطمینان از کیفیت و تعادل بازی Monster Hunter Wilds، چند نوع بتای عمومی برگزار کرد. دومین بتای عمومی بازی در اوایل فوریه 2024 برگزار شد و برای نخستین بار به صورت همزمان امکان مشهده آن در تمامی پلتفرم ها مقدو بود. در این بتا، گیمر ها توانستند هیولاهای جدیدی را شکار کرده و جوایز ویژهای به دست آورند. بازخوردهای دریافتی از این بتاها برای توسعهدهندگان بسیار ارزشمند بود، چراکه نظرات آن ها در بهبود عملکرد، تعادل بازی، مکانیکهای سلاحها تأثیرات قابلتوجهی داشت.
سخن پایانی
Monster Hunter Wilds با ترکیب دنیای باز با هیولاهای متنوع و مکانیکهای گیمپلی، تجربهای تازه و هیجانانگیز برای طرفداران سری Monster Hunter و بازیکنان جدید به ارمغان آورد. توجه به جزئیات و طراحی دقیق محیط، رفتار هیولاها، صداگذاری و موسیقی، بیانگر تعهد تیم توسعه به ارائه یک بازی با کیفیت بالا و کسب رضایت گیمر ها است.اگر به بازیهای کامپیوتری در ورژن مبارزهای و ماجراجویی علاقهمند هستید، پیشنهاد ما بازی Monster Hunter Wilds است. با انتخاب این بازی، فرصتی برای مبارزه با هیولاهای غولپیکر و کاوش در دنیایی مرموز را خواهید داشت.