بازی Assassin’s Creed Mirage قرار است با سیستم پارکور خود یادآور شماره اول و دوم مجموعه باشد. علاوه بر این، باید بدانید برخلاف باور عمومی بسیم قابلیتهای فراطبیعی ندارد و تله پورت شدن او صرفا به خاطر یک گلیچ در دستگاه انیموس است.
کارکرد پارکور در اساسینز کرید میراژ
یکی از پایههای گیم پلی مجموعه Assassin’s Creed در طی سالیان متوالی پارکور بوده است. واقعا حتی پس از گذشت این همه سال هم میتوان خاطرات شیرین بالا رفتن از ساختمان شهرهایی نظیر پاریس، فلورانس و ونیز را به یاد آورد. اما همانطور که به احتمال زیاد در جریان هستید، پس از تغییرات اعمال شده در مجموعه و پس از اساسینز کرید اوریجینز، نقش پارکورد در سری مورد بحث کمرنگ و کمرنگتر شد. هر سه نسخه Valhalla، Origins و Odyssey محیطهای بزرگی را شامل میشوند که ساختمانها و سازههای موجود در آنها فاصله زیادی با یکدیگر دارند. همین فاصله زیاد باعث میشود فرصت زیادی برای پارکور کردن به وجود نیاید و اساسینز کرید یک پله از ریشههای خود دورتر شود.
اما قضیه بازی Assassin’s Creed Mirage کمی متفاوت است و نسبت به سه نسخه اخیر روند متفاوتی را در پیش میگیرد. این بازی با هدف بازگشت به ریشههای مجموعه ساخته شده که یکی از مهمترین عواملش همین تمرکز بیشتر روی سیستم پارکورر است. البته که سیستم پارکور در این بازیها به مرور زمان تغییر کرده تا بتواند تجربه جدیدی را ارائه دهد. برای مثال، شرکت یوبیسافت از نسخه اول تا Assassin’s Creed Revelations از یک سیستم پارکور استفاده کرد، اما با رفتن به سراغ Assassin’s Creed 3 مکانیکهای جدیدی را به وجود آورد و آنها در اولویت قرار داد. مکانیکهای جدیدی که با AC3 معرفی شدند، تقریبا تا Assassin’s Creed Rouge باقی ماندند و خاطره خلق کردند.
حال به نظر میرسد سیستم پارکور بازی Assassin’s Creed Mirage هم درست مانند شماره سوم پیشرفت چشمگیری خواهد داشت. هرچند که طبق ویدیوهای منتشر شده حرکات بسیم شباهت زیادی به اتزیو و پارکور کردن او دارد، شرکت یوبیسافت اصرار میکند که از یک ایده و روش کاملا متفاوت استفاده کرده است. استفان بودون که کارگردان خلاق میراژ محسوب میشود، در طی مصاحبههای خود توجه زیادی را به این موضوع اختصاص داده.
بوندون در یکی از مصاحبههای خود توضیح میدهد:«سیستم پارکوری که در اساسینز کرید میراژ داریم فقط متعلق به خودش است. این سیستم به گونهای طراحی نشده که درست مانند نسخههای قدیمی به نظر برسد (کپی کردن از نسخههای گذشته در کار نیست)، بلکه به گونهای طراحی شد که یک احساس آشنا را بازسازی کند؛ یک احساس نوستالژی که میخواستیم آن را با طرفداران در میان بگذاریم».
خود استفان بودون هم به صراحت تایید کرد که پارکور کردن در این بازی یک نوع ادای احترام به شمارههای اولیه محسوب میشود. با این حال اگر به تجربه آثاری نظیر Assassin’s Creed I و Assassin’s Creed II بپردازید و سپس به سراغ میراژ بروید، تفاوت بزرگی را حس خواهید کرد. ظاهرا گیم پلی به گونهای مدرنسازی و به روز رسانی شده که در عین نگه داشتن حس نوستالژی، کاملا یک ویدیو گیم AAA و جدید به نظر آید.
یکی از ایدههایی که به مدرنسازی سیستم پارکور کمک کرده، بدون شک روانتر شدن انیمشینهای بسیم است. سازندگان حرکات بسیم را به گونهای طراحی و پیاده کردهاند تا او سبکتر و سریعتر از اتزیو به نظر برسد. به لطف همین موضوع میتوانید به شکل سینماییتری از در و دیوارهای بغداد بالا بروید و حس یک اساسین واقعی را تجربه کنید.
البته این حرفها بدین معنی نیست که بسیم قرار است به سریعترین اساسین تاریخ تبدیل شود. در واقع خود یوبیسافت هم متر و معیار مشخصی ندارد که بتواند با استفاده از آن سریعترین شخصیت تاریخ سری را متوجه شود. اما با این حال بازی Assassin’s Creed Mirage به گونهای طراحی شده تا پارکور کردن از همیشه نرمتر و روانتر به نظر برسد. به گفته کارگردان خلاق بازی مورد بحث، میراژ سعی میکند نقطهای میان راحتی، سریع بودن و تعادل را به مخاطب ارائه دهد.
دو صفت سریع و متعادل تکلیفشان مشخص است، اما «راحتی» چه معنایی میتواند داشته باشد؟ اگر بازی Assassin’s Creed Syndicate را تجربه کرده باشید احتمالا وسیلهای که میتوانستید با استفاده از آن از ساختمانها بالا بروید را به یاد دارید. حال جالب است بدانید که اساسینز کرید میراژ هم چنین وسایلی دارد تا گشت و گذار در سطح شهر بغداد راحتتر شود و موقعیتهای جدیدی از اکشن ناب را به وجود آورد.
آیا بسیم قدرتهای فراطبیعی دارد؟
ویدیویی که در مراسم یوبیسافت فوروارد به نمایش درآمد، دقایقی از گیمپلی را در مقابل اذهان عمومی قرار داد که نکتههای جالبی را میتوان از دلش استخراج کرد. اما شاید جالبترین نکتهای که در این ویدیو به چشم میخورد قابلیت Focus Ability بود. این قابلیت به بسیم اجازه میدهد در میان نقاط مختلف تله پورت کند و دشمنان را به قتل برساند (درست مانند قابلیت Rush Assassination در Odyssey). تله پورت کردن که در نفس اولیه خود یک کار فراطبیعی محسوب میشود، انتقاد برخی از طرفداران قدیمیتر را برانگیخت. اما با این حال انگار خبری از قدرتهای ابرانسانی نیست.
استفان بودون در این باره هم صحبت کرد و گفت که بسیم شخصیتی فوقالعاده با مهارت و سریع است. قابلیت Focus هم یک قدرت فراطبیعی نیست، بلکه از عاجز بودن دستگاه انیموس در دنبال کردن بسیم ریشه میگیرد. در واقع بسیم آنقدر سریع حرکت میکند که دستگاه انیموس قادر به پردازش همزمان او در تمامی نقاط نیست. اگر بخواهیم ساده توضیح دهیم باید بدانید که Focus Ability حکم یک گلیچ را در دستگاه مورد بحث دارد.
بازی Assassin’s Creed Mirage در تاریخ 20 مهر 1402 (12 اکتبر) برای پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس/اس و پی سی منتشر میشود. شما در این باره چه فکر میکنید؟ نظرات خود را با تیم تیلنو و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع: Gamespot