استودیو CD Projekt Red تایید کرد که بخش چند نفره و آنلاین بازی Cyberpunk 2077 دارای پرداختهای درون برنامهای خواهد بود و بازیکنان میتوانند با خرید آیتمهای مختلف، به جزئیات متفاوتی دست پیدا کنند. البته این نوع از آیتمها با پیش روی در روند بازی هم در دسترس خواهد بود.
بازی Cyberpunk 2077 با اختلاف یکی از موردانتظارترین بازیهای دهه است و بسیاری از طرفدارن مشتاقند تا به تجربهی جدیدترین بازی سازندگان سه گانهی معروف Witcher بپردازند. این اشتیاق، با تاخیرهای متعددی که در تاریخ انتشار بازی همراه شد، افزایش پیدا کرد و حالا طرفداران بیشتر از هر موقعی منتظر هستند تا به تجربهی این بازی بپردازند. در واقع، اآنها معتقد هستند که این تاخیرها، فرصت بیشتری را به سازندگان داده است تا بر روی بازی خود کار کنند و آن را به بهترین استاندارد ممکن برسانند. به هر حال، نکتهای که میتوان به آن اشاره کرد این است که بخش چندنفرهی بازی Cyberpunk 2077 دارای پرداختهای درون برنامهای خواهد بود که آیتمهای متفاوتی را در اختیار بازیکنان قرار میدهد. البته آنقدر نگران این موضوع نشوید، چرا که این آیتمها با بازی کردن و وقت گذاشتن هم قابل دستیابی خواهند بود و شما میتوانید آنها را در اختیار خود درآورید. به عبارتی دیگر، این آتیمها را تنها با پول واقعی نمیتوان خرید و آن دسته از بازیکنانی هم که هیچگونه پولی برای این دسته از اشیاء پرداخت نکردهاند، میتوانند با پیشروی در بازی آن را به دست بیاورند.
این خبر، از جلسهای که میان اعضای استودیو CD Projekt و سرمایه گذاران بازی برگزار شد بیرون آمد. موضوع این جلسه تنها به پرداختهای درون برنامهای خلاصه نشد و موضوعاتی مانند قیمت بازی و سایر بخشهای اثر به میان آمد. در این جلسه، یکی از سرمایه داران در مورد پرداختهای درون برنامهای و سایر موارد مالی و چگونگی اعمال کردن این موراد در بازی سوال کرد. اما خبر خوبی که در این میان میتوان به آن توجه کرد، این است که استودیوی CD Projekt به شدت هوای طرفداران را دارد و میخواهد آنها را بیشتر از هر موقعی خشنود کند و پرداختهای درون برنامهای هم به بخشی از این حمایت تبدیل خواهد شد. نتیجهی این جلسه این شد که پرداختهای درون برنامهای یا Microtransactions بازی Cyberpunk 2077 پاداش محور است و میخواهد کاری کند که بازیکنان از خرج کردن پول خود در بخش آنلاین این بازی راضی شوند. این جمله که پرداختهای درون برنامهای بازی Cyberpunk 2077 پاداش محور است، آن طور که باید شفاف نیست و سازندگان اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع منتشر نکردند و ما نمیدانیم که سیستم این پاداشها قرار است چگونه و به چه شکل عمل کند. اما آن چه که میتوان با اطمینان به آن اشاره کرد، این است که منظور سازندگان از پرداختهای درون برنامهای پاداش محور Pay-To-Win نبودن بازی است. یعنی هر کسی که پول بیشتری خرج کند شانس بیشتری برای برنده شدن نخواهد داشت و برتری خاصی را در زمین بازی تجربه نخواهد کرد. به عبارتی دیگر، در بخش چندنفرهی بازی Cyberpunk 2077، قدرت کسی که از پرداختهای درون برنامهای استفاده کرده و آن کسی که از این ویژگی استفاده نکرده، یکسان خواهد بود و هیچ طرفی برتری خاصی نسبت به حریف خود نخواهد داشت.
اعضای CD Projekt در مورد پرداختهای درون برنامهای اظهار کردند:
خب، ما هیچ موقع نسبت به طرفدارن خود تهاجمی نخواهیم بود. ما به خوبی با آنها رفتار میکنیم و با هم دوست هستیم. پس بنابراین، ما تهاجمی نخواهیم بود. اما شما میتوانید انتظار چیزهای خوبی را برای خریدن بکشید. طرح پرداختهای درون برنامهای این گونه است که مردم باید از خرج کردن پول خود خشنود باشند. ما سعی نمیکنیم که چیزی را انکار یا پنهان کنیم؛ این دربارهی ساخت احساس ارزشمند بودن است. مانند بخش تک نفرهی بازی، ما میخواهیم مردم هنگام خرید محصولات ما خوشحال شوند. این موضوع برای پرداختهای درون برنامهای هم صدق میکند و آنها برای فروختن چیزهای مختلف فوق العاده هستند ولی به هیچ وجه تهاجمی و بیرحمانه نخواهند بود. این بخش نه تنها بازیکنان را ناراحت نمیکند، بلکه آنها را خوشحال هم میکند. این حداقل هدف همهی ما است.
در همین جلسهی پرسش و پاسخ میان اعضای CD Projekt و سرمایه گذاران بازی، سازندگان در مورد یک بستهی الحاقی هم صحبت کردند. آنها اشاره کردند که این DLC در مدت زمان کوتاهی پس از عرضهی خود بازی Cyberpunk 2077 منتشر خواهد شد و قیمت آن هم به طور کامل رایگان خواهد بود. این موضوع که سازندگان نقشههای مختلفی برای پشتیبانی بازی پس از عرضهی آن دارند، هم برای بازیکنان و هم برای سازندگان موضوع ارزشمندی است و هر جفت آنها از این موضوع خشنود هستند و به آن علاقه دارند. پس از موفقیت بازرگ بازی Witcher 3 و دو DLC بزرگ آن، انتظار این که استودیو CD Projekt به این رویه ادامه دهد به هیچ وجه دور از انتظار نبود. در واقع آنها با این روش از محتویات پس از عرضه آشنایی کامل را دارند و طرفدارن مختلف هم از این موضوع راضی هستند و میخواهند که دوباره چنین رویهای را از سازندگان بازی Cyberpunk 2077 مشاهده کنند و محتویات مختلفی را پس از عرضهی این بازی، دریافت کنند. اگر شرایط به هین گونه پیش برود و استودیو CD Projekt استفادهی مناسبی از پرداختهای درون برنامهای کند، اطمینان حاصل کنید که هم فروشندهی اثر و هم خریدار آن، از این موضوع راضی هستند و به نوعی یک رابطهی برد-برد به وجود خواهد آمد و هر دو از این فرآیند لذت خواهند برد.
لبته باید توجه کنید که پرداختهای درون برنامهای در دنیای امروز، یک گونه ریسک به حساب میآید. به لطف برخی از شرکتها که از پرداختهای درون برنامهای استفادهی نامناسبی کردند، افکار عمومی نسبت به این موضوع کمی بدبین شده است و برخی فکر میکنند که تمامی پرداختهای درون برنامهای موجود در دنیای بازیهای ویدیویی، به گونهای Pay-To-Win است و پرداخت پول بیشتر، مساوی با برنده بودن خواهد شد. البته باید به این دسته از افراد حق داد، چرا که در چند سال اخیر شاهد چنین موضوعی از طرف استودیوهای بزرگ و کوچک بودهایم برخی از آنها از سیاستهای Pay To Win استفاده کردهاند و یا محتویات کمی را با قیمتهای زیادی در معرض خرید همگان قرار دادهاند. البته با توجه به سابقه و کارنامهی درخشان استودیوی CD Projekt انتظار میرود که چنین موضوعی در بازی Cyberpunk 2077 تکرار نشود و پرداختهای درون برنامهای به آیتمهای تزئینی و مورادی مانند این، محدود شود. فروش آیتمهای تزئینی از طریق تقاضای پول واقعی، سنت جا افتادهای در دنیای بازیهای ویدیویی است و به طور تقریبی همهی بازیکنان با این موضوع کنار آمدهاند و از آن استقبال زیادی هم میکنند. هم چنین، افراد زیادی علاقه دارند که پس از اتمام بخش تک نفره و داستانی بازی Cyberpunk 2077 باز هم به تجربهی آن بپردازند و بخش Multiplayer، میتواند مکان خوبی برای این دسته از بازیکنان قرار گیرد. حال استودیو CD Projekt از این موضوع استقبال کرده و علاوه بر قرار دادن بخش چند نفره، پرداختهای درونه برنامهای هم درون این بخش قرار داده تا طرفدارانی که به آیتمهای تزئینی اهمیت زیادی میدهند، به خرید آنها بپردازند.
اما موضوعی که میتواند کمی نگران کننده واقع شود، این است که سازندگان اطلاعات بیشتری از معنی پرداختهای درون برنامهای پاداش محور ندادهاند و هنوز نمیدانیم که این سیسات قرار است چگونه در بخش چند نفرهی بازی Cyberpunk 2077 پیاده شود. اما همان طور که گفته شد، با توجه به شهرت مثبت سازندگان این بازی، نباید زیاد نگران شد و به آنها بی اعتماد بود. به هر حال، همهی طرفداران این بازی از انتشار اطلاعات بیشتری در این زمینه استقبال میکنند و انتظار میرود که CD Projekt هنگام عرضهی این بازی اطلاعات بیشتری منتشر کند تا دستهی زیادی از بازیکنان از نا آگاهی خارج شوند.
در پایان اگر قصد دارید پیش از عرضهی بازی Cyberpunk 2077 به تجربهی بازی پیشین استودیو CD Projekt و پر افتخارترین بازی تاریخ بپردازید، میتوانید به صفحهی خرید بزای Witcher 3 مراجعه کنید.
نظر شما دربارهی شیوهی پرداختههای درون برنامهای بازی Cyberpunk 2077 چیست؟ آیا شیوهای که از آن با نام «پاداش محور» صحبت میکنند میتواند به اندازهی کافی منصفانه عمل کند یا قرار است به راهی برای خالی کردن جیب گیمرها تبدیل شود؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.
منبع: Game Rant