تقریبا میتوانیم بگوییم که چند ماه دیگر یکی از مورد انتظارترین بازیهای امسال یعنی بازی Dying Light 2 عرضه میشود و ما با توجه به پیش نمایش ها و تریلرهای این بازی قصد داریم در این مطلب 7 نکته مهمی که قبل از انجام بازی باید بدانید را ذکر کنیم. پس با همراه باشید.
تقریبا همه چیز از E3 2019 با یک نمایش خیرهکننده از این بازی شروع شد. عرضه این بازی ابتدا برای اوایل سال 2020 برنامهریزی شده بود که با توجه به مشکلات مختلف تاخیرهای بسیاری خورد. بازی Dying Light تجربه لذتبخشی داشته و بازیکنان بسیار معتقد هستند با کمی جلا دادن به بازی و اکشن بالاتر، بازی Dying Light 2 میتواند به یک اثر خاص تبدیل شود. این امیدها در دمو E3 2019 برآورده شد و بازی Dying Light 2 لیست مورد انتظارترین بازیهای سال 2020 بازیکنان را بهطور سرسامآوری افزایش داد. متأسفانه، در مراحل اولیه سال گذشته، شرکت Techland یک تاخیر تا سال 2021 را اعلام کرد. سپس، پس از اعلام تاریخ انتشار در دسامبر 2021، باز هم سازنده بازی برای آخرین بار (خوشبختانه) این بازی را به تعویق انداخت و اکنون بازی Dying Light 2 برای انتشار در 4 فوریه برنامهریزی شده است. طبق تجربهای که افراد مختلف از دمویی در یک رویداد کوچک حضوری در سانفرانسیسکو داشتند به هفت نکته مهم دست یافتند که ما میخواهیم این هفت نکته را مورد بررسی قرار دهیم.
پارکور و مبارزه بهتر از هر زمان دیگری هستند
با مکانیکهای جدید، سیستمهای بازسازیشده و تعداد زیادی انیمیشن اضافی، مبارزه و پارکور بازی Dying Light 2 Stay Human نسبت به نسخه اول خود پیشرفت گستردهای کرده است. شخصیت اصلی Dying Light 2 که آیدن کالدول نام دارد، مجموعه حرکات بهتری نسبت به کایل کرین از Dying Light دارد، اما بسیاری از آنها باید از طریق درخت مهارت (skill tree) بازی باز شوند. شما در بازی علاوه بر اینکه باید سطح مهارتهای خود را افزایش دهید باید با استفاده از حرکات مختلف پارکور از دیوارها و مکانهای مختلف بالا بروید. این کار باعث میشود شما تجربه لذتبخشتری را بدست آورید و مهارتهای خود را در انجام حرکات پارکور تقویت کنید.
برای پشتیبانی از سیستمهای پارکور پیشرفته، شرکت Techland تعداد حرکات در دسترس بازیکن را دو برابر کرده است و بیش از 3000 انیمیشن را برای انجام تمام حرکات، ترکیبها و تعاملات با اشیا ایجاد کرده است. علاوه بر این، خود سازندگان بازی به تجربه آن نشستهاند تا مطمئن شوند بازی بر روی پلتفرمهای مختلف روان و دقیق انجام میشود و حالت اول شخص بازی به خوبی اجرا میشوند یا خیر. تایمون اسمکتالا (Tymon Smektała)، طراح اصلی بازی، میگوید: یکی از اهداف ما ایجاد یک سیستم پارکور بود که دسترسی به آن آسان باشد. این مورد ساده نیست که شما فقط با فشار دادن یک دکمه از اسلحه خود به راحتی استفاده کنید؛ بلکه باید فاصله هدف خود را اندازهگیری کنید، و فشارهای خود را متناسب با هدف خود زمانبندی کنید. شما کاراکتر را نمیبینید، اما باید تصور کنید که شخصیت کجاست و چگونه حرکت میکند. این یک مکانیک بسیار پیچیده است اما نه آنقدر که بازیکن نتواند از پس آن بربیاید.
Techland ابتدا میخواست یک سیستم پارکور ایجاد کند که برای طیف وسیعی از بازیکنان قابل دسترس باشد، اما تسلط بر آن بسیار دشوار است. پارکور Dying Light 2 با هدف ارائه مجموعهای از حرکات قابل دسترس به بازیکنان و توانمندسازی آنها برای بهتر شدن گیمپلی و بالا رفتن تجربه بازیکن اجرا میشود. مبارزات ممکن است مکانیک سادهتری در یک بازی اول شخص داشته باشد، اما شرکت Techland نیز پیشرفتهای قابل توجهی در این زمینه داشته است. شما میتوانید از سیستم مخفی کاری بازی استفاده کنید و راه خود را به آسانی پیدا کنید. در مبارزات رو در رو شما میتوانید از سیستم جاخالی دادن، بلاک کردن، و عقبنشینی نیز استفاده کنید، البته که مراقب باشید که به طور کامل نوار استقامت خود را خالی نکنید.
انتخابهای شما روی بازی تاثیر میگذارد و بسیار مهم است
براساس پیش نمایشی که ارائه شده میتوان گفت که شما در بازی هر گزینه را انتخاب کنید بر داستان و شخصیت شما تاثیر مستقیم میگذارد. شما در طول بازی با اتفاقاتی روبرو میشوید که باید انتخابهای مختلفی را انجام دهید. طبق گفته تایمون اسمکتالا، این دستورالعملی (انتخاب مهم است) بود که مستقیماً توسط مدیر خلاق یعنی ادریان کیشفسکی (Adrian Ciszewski) به تیم سازنده Dying Light 2 ارائه داده شد. علاوه بر این شما در بازی میتوانید با پارکور و مبارزات رزمی موانع را از پیش روی خود بردارید. با این حال، هنگامی که بازیکنان در تعامل با داستان و محیط بازی قرار میگیرند خودشان میتوانند بهترین گزینه را برای شخصیت خود انتخاب کنند.
پیشرفت دیگر از نسخه دوم نسبت به نسخه اول این است که بازیکن همان مقدار آزادی که در گیمپلی دارد، در نحوه اجرا داستان بازی نیز داشته باشد. اکثریت بازیها موجب میشوند بازیکنان داستانهای خطی را دنبال کنند که خودشان تصمیم گیرنده نیستند، اما براساس گفته سازندگان واقعا تلاشهای بسیاری انجام دادهاند که بازیکن بتواند آزادی بیشتری در تمامی موارد بازی داشته باشد و صرفاً شاخهبندی روایتها نباشد. برای دستیابی به این هدف، شرکت تکلند انتخاب و پیامدهایی را القا کرد که در سه سطح کار میکنند. طبق گفته تایمون اسمکتالا، سطح اول شامل تمام تصمیمات اصلی شما در داستان اصلی است. این تصمیمات بر جهان، شهر و شخصیتها تأثیر میگذارد و روند داستان را تغییر میدهد.
در سطح دوم شما تصمیمگیریهای مختلفی در مراحل فرعی انجام میدهید، هر تصمیمی که شما بگیرید در آینده متوجه خواهید شد که چه تاثیراتی در داستان شما خواهند داشت. آخرین سطح هم آنجایی است که شما در سطح شهر در حال گشت و گذار هستید و گروههای مختلفی را میبینید که میتوانید با آنان درگیر شوید یا اینکه هماهنگ با آنان عمل کنید. آن طور که در پیش نمایشها دیدیم در بازی دو گروه قرار دارند به نامهای Survivors و Peacekeepers. گروه Survivors اشخاصی هستند که تلاش میکنند تمدن را بازسازی کنند اما گروه Peacekeepers شامل گروهی از شبهنظامیان کاملا مسلح بوده که براساس استراتژیهای مختلف عمل میکنند. طبق گفته شرکت Techland، بازیکنان باید در هنگام تصمیمگیری در هر منطقه، مزایای آن را بسنجید. هفت منطقه وجود دارد که میتوانید این تصمیمات را در آنها اتخاذ کنید و برای هر گروه هفت سطح از پاداشهای مختلف وجود دارد.
شما میتوانید با دو گروهی که ذکر کردیم همراه شوید و هر دو گروه دارای مزایای خود هستند که شما با همسو شدن با آنان میتوانید سطح مهارتهای خود را افزایش دهید. در آخر تا زمانی که روایت داستان اصلی نیز تمام شود تمامی اقدامات شما در مناطقی که تصمیمهای مختلف گرفتهاید پابرجا خواهند ماند. البته که هر تصمیمی که شما بگیرید روی شخصیت اصلی شما نیز تاثیر میگذارد. در بازی Dying Light 2 همانطور که گفتیم درخت مهارت وجود دارد که شما می توانید با توجه به سبک خود آنان را افزایش دهید. علاوه بر این، میتوانید از طریق کاوش، نوعی از آیتمها را جمعآوری کنید که به شما اجازه میدهند سلامت یا استقامت خود را ارتقا دهید.
داستان و شخصیتهای Dying Light 2 به یاد ماندنیترند
در بازی Dying Light، شما در نقش کایل کرین شهر هاران (Harran) را کاوش کردید. در طول روایت، شما با چندین شخصیت مهم روبرو میشوید و به آنها کمک میکنید تا به اهداف خود برسند، اما حتی پس از چندین بازی، بسیاری از آن شخصیتها و نقاط داستانی چندان شما را جذب نخواهند کرد. با اینکه شما در بازی Dying Light به دنیال ماجراجوییهای هیجانانگیز و سرگرمکننده هستید، شخصیتها بیشتر به عنوان وسایل در بازی عمل میکنند تا اشخاصی که زندگی دارند و نفس میکشند. شما در بازی Dying Light 2 به راحتی میتوانید با شخصیتها ارتباط برقرار کنید و با اهدافی که آنان دارند همسو شوید. پیوتر شیمانک (Piotr Szymanek)، کارگردان روایت، میگوید: «سوال اصلی کل بازی این است که آیدن واقعاً کیست. این سوالی است که او از خود میپرسد: چرا او اینقدر ماهر است؟ چرا از دیگران قوی تر است؟ چرا میتواند کاری را انجام دهد که هیچکس نمیتواند انجام دهد؟ او فکر میکند که پاسخ این سوال خواهرش است که از او به خاطر میآورد».
جهان به بلندیهای جدیدی میرسد
ممکن است با پرسه زدن مردهها در خیابانها، جهان رو به زوال باشد، اما دنیای بازی Dying Light 2 زندهتر از نسخه قبلی خود ظاهر میشود. در نسخه اول بازی شما در شهر هاران در منطقه کوچکی حضور داشتید که خانهها ارتفاع زیادی نداشتند و میتوانستید بدون هیچ مشکلی وارد خانهها شوید. اما در نسخه دوم بازی شما در شهری بزرگ قرار میگیرد که دارای ساختمانهای چند طبقه بوده و قاعدتا ارتفاع بیشتری نیز دارند. براساس گفته تایمون اسمکتالا: شما با استفاده از تجهیزات خود و پارکور میتوانید به تمامی مناطق با ساختمانهای بلند دسترسی پیدا کنید و به کاوش بپردازید. نکات کوچکی نیز وجود دارد، مانند توانایی نشستن در کنار آتش کمپها و همینطور که در حال گوش دادن به داستانهای شخصیتهایی که سعی در زنده ماندن در دنیا دارند، نوار سلامتی خود را افزایش دهید. بازی Dying Light 2 بازیکنان را تشویق میکند تا از طریق تعاملات با NPCها، به دنیای شگفتانگیز جهان بپردازند.
دلایل بیشتری برای بیرون رفتن در شب
اگر نسخه اول را بازی کرده باشید دقیقا میدانید که بازی کردن در شب میتواند چقدر ترسناک و هیجانانگیز باشد و کمتر فردی جرات میکند در شب راه خود را پیش بگیرد. شما در شبهای بازی Dying Light نه تنها دید کمتری دارید بلکه دشمنان بسیار سرسختتر هستند و با تعداد بیشتری در شبها حضور پیدا میکنند. سازندگان از این ترس کاملا آگاه هستند و میدانند افراد کمتری قصد میکنند در شب به ادامه بازی بپردازند؛ به همین خاطر آنان پاداش و مراحلی را در نسخه دوم بازی قرار دادهاند که شما حتما در شب باید آنها را انجام دهید.
در نسخه دوم برخلاف نسخه اول زامبی ها در شب کمتر هستند؛ مثلا اگر در روز به یک ساختمان متروکه یا یک فروشگاه بروید ممکنه است با زامبی های بیشتری روبرو شوید. اما اگر شهامت داشته باشید و در شب به همان ساختمان یا فروشگاه بازگردید زامبیهای کمتری را میبینید و همچنان خطر وجود دارد؛ زیرا در شب موجودات دیگری بسیار خطرناک تر از زامبیها حضور دارند.
یکی از موجودات خطرناکی که شب حضور دارند، به نام Banshee شناخته میشوند. این دشمن بسیار سریع است که از یک پشت بام به پشت بامی دیگر پریده و ردیابی آنان دشوار است. سپس وقتی روی زمین میپرد، با چنگالهای خود به سمت شما میدوند. اگرچه در شب پاداش و آیتمهای قوی تر و بهتری را میتوانید جمع کنید، اما این مورد را در نظر بگیرید که در هنگام تاریکی باید بسیار مراقب باشید. حالت شب کاملا استرسزا به نظر میرسد که از قصد اینطور طراحی شدهاند. خوشبختانه، شما هر زمان که بخواهید میتوانید مأموریتها را به انجام برسانید، اما در مراحل شب باید حتما شجاعت داشته باشید.
بازی به خوبی روی ps4 اجرا میشود
در سال 2020، مخالفت با این تصور که Cyberpunk 2077 موردانتظارترین بازی سال بود، دشوار است. اما متاسفانه این اثر با مشکلات زیادی روبرو شد که طرفداران خود را کمی ناامید کرد. در حالی که شرکت Techland هیچ نوع مقایسه یا تضادی با هموطنان لهستانی خود در CD Projekt نشان نمیدهد، اما به نظر میرسد که تیم Dying Light 2 Stay Human به بازیکنان اطمینان داده که با وجود عرصه برای کنسولهای نسل فعلی. هنوز هم روی سیستمهای نسل هشتم به خوبی اجرا میشود. بزرگترین تفاوت بین نسخه PS4 و نسخه PC در نرخ فریم است. نسخه رایانه شخصی به عملکرد 60 فریم در ثانیه رسید، در حالی که روی پلی استیشن 4 پرو 30 فریم در ثانیه ارائه میشود.
در آخر امیدواریم مطالب این محتوا برای شما مفید واقع گردیده باشند و ما هم مانند خیلی از گیمرهای دیگر منتظریم تا ببینیم نسخه دوم بازی Dying Light چه انتظاراتی را برآورده خواهد کرد. به نظر شما این بازی موفق خواهد شد؟ در تیلنو همواره مشتاق نظرات شما خواهیم بود.
منبع: Game Informer
لینکهای کوتاه شده مطلب
https://bit.ly/3HbEykO | https://yun.ir/o48mxc | https://zx1.ir/OR58q |
https://b2n.ir/f04192 | https://is.gd/2l4B79 | https://tinyurl.com/nhj29t9n |