مجموعهی بسیار محبوب Assassin’s Creed تا به امروز انتشار نسخههای پرتعدادی را تجربه کرده و در هر نسخه تغییراتی را در نماد و لوگوی معروفش اعمال کرده است. حال اگر میخواهید دلیل و مفهوم هر تغییر در نسخههای مختلف را بدانید، با تیلنو همراه باشید.
برای یک مجموعه که از سال ۲۰۰۷ تا به امروز شاهد انتشار نسخههای اصلی و فرعی پرتعدادی بوده، سری Assassin’s Creed در کنار محبوبیت بالا، توانسته در اکثر مواقع آثار با کیفیتی را نیز در اختیار مخاطبان قرار دهد. نمایش دورههای تاریخی مختلف که در هر نسخهی این فرانچایز کاملا با دیگری متفاوت هستند و انجام دادن این کار به بهترین شکل ممکن را، شاید بتوان بزرگترین نقطهی قوت سری بازی Assassin’s Creed دانست. این بازیها با طراحی هنری فوقالعاده و ارائهی اتمسفری بسیار مناسب ما را در هر دورهی تاریخی غرق میکنند. فرقی نمیکند که ما در لندن صنعتی قدم بزنیم و یا به یونان باستان برویم، استودیو Ubisoft همیشه به بهترین شکل ممکن بازیکنان را در محیط و دنیای اطرافش غوطهور میکند.
در کنار طراحی محیط و اتمسفر دورههای تاریخی مختلف، مورد دیگری که یوبی سافت در آن به بهترین شکل ممکن عمل میکند، نمایش تصویری از حال و هوای کلی اثر مد نظرش با استفاده از نماد این سری است. نمادی که در نسخهی اول بسیار ساده طراحی شده بود اما رفته رفته تبدیل به یکی از ارکان اصلی و نمایانگر زیباییهای سری بازی Assassin’s Creed شد. اگر قرار بود در نقش یک دزد دریایی قرار بگیریم یا به دنبال انتقام باشیم، با اولین برخورد با لوگوی هر نسخه، متوجه بخش کوچکی از تمام چیزی که در انتظارمان بود میشدیم. اگر میخواهید تکامل یافتن نماد اساسینها با گذشت زمان را مشاهده کنید، ادامهی مطلب را از دست ندهید.
بازی Assassin’s Creed 1
نسخهی اول سری AC که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، توانست در کنار موفقیتهای تجاری و هنری بسیار زیاد، پایهگذار یکی از محبوبترین فرانچایزهای تاریخ باشد. نماد این نسخه یکی از محبوبترینها در کل مجموعه است. اگر بخواهیم به بررسی این نماد بپردازیم، در وسط آن یک شکل لوزی مانند را مشاهده میکنیم که در واقع مهر و امضای افراد قلعهی مصیاف (Masyaf) در سوریه است. این قلعه جایی بود که شخصیت اصلی بازی یعنی الطائر (Altair) در آن به استادش یعنی المعلم (Al-Mualim) خدمت میکرد و به نوعی اولین مکانی محسوب میشد که اساسینها در آن حضور داشتند. البته این مکان پس از مدتی و به علت مشخص شدن خیانت المعلم، به دست الطائر افتاد و او کسی بود که اولین قدمها را در راستای جهانیکردن فرقهی اساسینها برداشت.
بازیهای Assassin’s Creed 2 و Brotherhood
در دو نسخهی بعدی این مجموعه که به ترتیب ۲ و برادرهود نام داشنتد، استودیوی یوبیسافت از نماد اصلی و سادهی این سری استفاده کرد. البته این مورد قابل ذکر است که بر روی لباس اتزیو (Ezio) که شخصیت اصلی این دو نسخه به حساب میآید، نماد اساسینها با طرحی که به اتمسفر دورهی رنسانس (Renaissance) شباهت داشت طراحی شده بود. طرفداران مجموعه، هنوز دلیل محکم و دقیقی برای استفاده از این نماد را پیدا نکردهاند. اما شاید تنها چیزی که بتوان آن را مرتبط با استفاده از این لوگو دانست، این است که اتزیو هنوز تبدیل به یک اساسین ماهر و زبده نشده بود و فاصلهی زیادی تا یک Assassin افسانهای مانند الطائر داشت. شما میتوانید رتبه بندی تمام بازی های Assassins’s Creed را در بلاگ تیلنو مطالعه فرمایید.
بازی Assassin’s Creed Revelation
در بازی AC: Revelation ما با اتزیو به ترکیه و شهر قسطنطنیه (Constantinople) سفر میکنیم. در این نسخه برخلاف دو بازی قبلی، شاهد یک سمبل بسیار متفاوتتر هستیم که طرحهای مختلفی را بر روی خودش دارد. این نماد برای نمایش دادن انجمن برادری اساسینها در ترکیه که تحت هدایت یوسف تعظیم (Yusuf Tazim) بود، به این شکل طراحی شده بود. این نماد از طراحیهای قرن شانزدهم و معماری سرزمینهای عثمانی الهام گرفته بود و به همین دلیل، دارای بافتهایی شبیه به گُل است.
بازی Assassin’s Creed 3
بازی Assassin’s Creed 3 که حکم قطعهی تکمیل کنندهی داستان نسخهی اول و دوم را داشت، در آمریکا و دوران انقلاب آن در سالهای ۱۷۶۵ تا ۱۷۸۳ جریان داشت. نماد این بازی برخلاف دیگر نسخههای سری ارتباط خیلی زیادی با پیشزمینهی داستانی ندارد و بیشتر میخواهد نشان دهندهی نسخهی سوم این مجموعه باشد. البته نباید از انتخاب رنگها و ستارههای پایین نماد چشم پوشی کنیم که شباهت زیادی به پرچم کشور آمریکا دارند. یکی دیگر از مواردی که دست سازندگان را در طراحی یک نماد کاملا مرتبط با اساسینها و اتفاقات مرتبط با بازی میبست، این بود که در طول تاریخ و به خصوص قرن هجدهم میلادی، هیچگونه نشانهای از فعالیت اساسینها در آمریکا وجود نداشت و داستان کانر (Connor Kenway) و تاثیراتی که او بر انقلاب آمریکا در بازی میگذارد کاملا ساختگی هستند.
بازی Assassin’s Creed: Black Flag
چهارمین نسخه از مجموعهی AC که مرتبط با دزدان دریایی بود، در کنار ارائهی یک گیمپلی و داستان به شدت سرگرم کننده، لوگوی بسیار جالب و جذابی را نیز برای معرفی خود به بازیکنان انتخاب کرده بود. ما در این لوگو، طرح معمولی و عادی سری بازی Assassin’s Creed را میبینیم که در وسط آن یک جمجمه قرار گرفته است. این لوگو به وضوح جریان داشتن بازی در منطقهی کارائیب (Caribbean) و قرن هجدهم میلادی را به بازیکنان نشان میدهد و همچنین، نماد اصلی کشتی ادوارد کنوی (Edward Kenway) شخصیت اصلی بازی نیز هست. یکی دیگر از برداشتهایی که طرفداران این نسخه از این نماد داشتند، این بود که جمجمه، استعارهای از پایان عصر دزدان دریایی است که با بسیاری از اتفاقات داستان این اثر نیز مرتبط است.
بازی Assassin’s Creed Rogue
بازی Assassin’s Creed Rogue یکی از نسخههای فرعی این مجموعه و نقطهای بود که نمادها و نشانههای سری AC تغییراتی را در جهت رساندن مفهوم بیشتر به مخاطب انجام دادند. در این نسخه ما نماد همیشگی اساسینها را میبینیم که دارای ترک خوردگیهای پرتعدادی است. این ترکها که در واقع تلاش سازندگان در ارائهی سمبولیسم (Symbolism) هستند، نشاندهندهی خیانت شی پاتریک کورمک (Shay Patrick Cormack) به فرقهی برادری اساسینها بود. شی پس از اینکه متوجه تفاوت دیدگاه خود و برادران اساسینش شد، تصمیم گرفت که این فرقه را ترک کند و به دنبال تکههای گمشدهای از Eden برود.
بازی Assassin’s Creed Unity
بازی Assassin’s Creed Unity راه نسخهی قبلی خود را در استفاده از سمبولیسم ادامه داد و نمادی را به مخاطبان نشان داد که از وسط بریده شده بود. اولین نسخهی نسل هشتمی سری AC که علیرغم ارائهی داستان و گیمپلی مناسب قربانی مشکلات فنی شد، در اواخر قرن هجدهم و در بحبوحهی انقلاب فرانسه جریان داشت. حال اگر کمی با دقت به لوگوی این نسخه نگاه کنیم، متوجه میشویم که این برش نشاندهندهی گیوتین (guillotine) یکی از ابزارهایی که برای قصاص افراد گناهکار در آن دوره استفاده میشد، است. لوگوی اساسینز کرید یونیتی اولین نماد در کل این مجموعه بود که توانست دورهی تاریخی همان نسخه را به بازیکنان نشان دهد. کاری که پس از آن بسیاری از نسخههای این مجموعه نیز از آن پیروی کردند. در مقالهای جداگانه به سراغ لیست آرزوهایمان از یک بازی کامل Assassin’s Creed رفتیم که میتوانید آن را در تی بلاگ مطالعه فرمایید.
بازی Assassin’s Creed Syndicate
اساسینز کرید سیندیکت جدیدترین نسخهی کل مجموعه از لحاظ بازهی زمانی است و در لندن قرن نوزدهم و انقلاب صنعتی آن دوره اتفاق میافتد. همانطور که از یوبی سافت انتظار میرفت، نماد این نسخه راه یونیتی را ادامه داد و به نشاندادن بازهی زمانی بازی پرداخت. در این لوگو ما همان نماد استاندارد سری را میبینیم که این بار لبههای بسیار تیزتری دارد، دارای پیچ و مهره است و جنسش نیز از آهن است که تمامی اینها به ورود ماشین آلات صنعتی و تغییر سبک زندگی مردم در آن دورهی انگلستان اشاره دارند.
بازی Assassin’s Creed Origins
پس از انتشار AC: Syndicate یوبیسافت که برای مدت زمان بسیار زیادی تغییراتی را در گیمپلی این فرانچایز ایجاد نکرده بود، با بازی Assassin’s Creed Origins به یک باره اکثر جنبههای گیمپلی را تغییر داد و با یک اثر کاملا جدید به استقبال گیمرها آمد. اساسینز کرید اوریجینز همانطور که از نامش پیداست، داستان اولین اساسینها و چگونگی تشکیل این فرقهها روایت میکند و در مصر قبل از میلاد مسیح جریان دارد. نماد این بازی طراحی کاملا متفاوت با دیگر نسخههای این سری دارد و با نشاندادن تنها یک چشم، به فرقهی “Hidden Ones” در بازی اشاره دارد که به نوعی یک سازمان پیشگام هستند و با گذشت زمان نام اساسینها را دریافت میکنند.
بازی Assassin’s Creed Odyssey
آدیسی، بزرگترین تغییر در نماد این سری محسوب میشود. در کنار اینکه این نسخه تقریبا هیچگونه ارتباطی با اساسینها ندارد، نماد این بازی نیز ارتباط زیادی با نماد استاندارد سری ندارد. معماری یونان باستان که در بازی نیز به زیباترین شکل ممکن نشان داده شدهاست، در لوگو نیز با استفاده از دو میلهی اطراف کلاهخود دیده میشود. کلاهی نیز که در وسط نماد حضور دارد، به دو مورد اشارهی مستقیم دارد. مورد اول بازهی زمانی بازی و ارتباطش با یونان باستان، و دومین مورد نیز کلاهخود نیکولائوس (Nikolaos) فرماندهی سپاه اسپارتانها.
بازی Assassin’s Creed Valhalla
جدیدترین نسخهی این مجموعه یعنی بازی AC: Valhalla که توانست نظر مثبت منتقدان را نیز کسب کند، از حیث طراحی لوگو نکات جالب و جذابی را در خود جای داده است. همانطور که میدانید، این بازی در بخش گیمپلی راه دو اثر قبلی خود یعنی اوریجینز و آدیسی را در پیش گرفته و نسخهای تکمیل شده از دو بازی قبلی است. لوگوی این بازی نیز دقیقا مانند گیمپلی، شباهتهای زیادی با نسخ قبلی دارد. اگر به دو طرف این نماد دقت کنید، دو تبر را میبینید که به صورت برعکس قرار گرفتهاند. این تبرها هم نشاندهندهی بازهی زمانی بازی و هم سلاحهای ایور (Eivor) شخصیت اصلی این نسخه هستند. همچنین رنگبندی این لوگو، ارجاعی به دنیای نورس و سرزمینهای سردسیر اسکاندیناوی دارد.
اگر میخواهید به تجربهی هر یک از نسخههای مجموعهی Assassin’s Creed بپردازید، میتوانید به فروشگاه تیلنو رفته و نسخههای مختلف این سری را خریداری کنید.
لوگوی محبوب شما در بین نسخههای مختلف این سری کدام یک است؟ دیدگاه خود را با تیم تیلنو به اشتراک بگذارید.
منبع: وبسایت Gamerant