بازی Starfield که مدت زمان زیادی با عرضه آن باقی نمانده، یکی از جاه طلبانهترین آثار سالهای اخیر محسوب میشود. عنوانی که شرکت بتسدا حسابی روی آن مانور داده و مایکروسافت، میخواهد آن را به بزرگترین انحصاری تاریخ خود بدل کند. اما چه چیزی باعث شده تا استارفیلد تا این حد مورد توجه قرار گیرد؟ در ادامه و با مرور اطلاعات بازی Starfield به پاسخ این سوال خواهیم رسید.
هرآنچه که باید در مورد بازی Starfield بدانید
اگر بخواهیم از اصطلاحات انگلیسی استفاده کنیم، استارفیلد دقیقا مصداق عبارت Next Big Thing است. اثری که حسابی مورد توجه قرار گرفته و قرار است به یک نقش آفرینی جاه طلبانه با دنیایی فوقالعاده بزرگ تبدیل شود. استودیو Bethesda Game که بیشتر به خاطر آثاری مانند The Elder Scrolls V: Skyrim و Fallout 4 شناخته میشود، تمرکز زیادی روی بازی Starfield گذاشته است. آنها از این پروژه به عنوان بزرگترین ساخته خود تا به امروز یاد میکنند طبق گفته خودشان، چیزی حدود 25 سال رویای ساخت آن را در سر میپروراندند.
بازی Starfield که اولین فرنچایز جدید بتسدا پس از سالیان طولانی محسوب میشود، فرمول بازیهای این شرکت را در مقیاسی بزرگتر، مدرنتر و عمیقتر ارائه میدهد. به عبارتی دیگر، اگر به تماشای ویدیو گیم پلی آن پرداخته باشید و به مطالعه اطلاعات آن بپردازید، متوجه همان فرمول همیشگی بتسدا خواهید شد. اطلاعات بازی Starfield به یک ویدیو گیم اشاره میکنند که در فضا جریان دارد و به گیمر اجازه میدهد هرآنچه که میخواهد را در دنیای آن انجام دهد. استارفیلد اگر کارش را به درستی پیش ببرد، میتواند به همان انحصاری رویایی طرفداران ایکس باکس تبدیل شود که سالها منتظرش هستند.
تاریخ عرضه و پلتفرمهای مقصد
خیلی صریح و مستقیم باید بدانید که بازی Starfield، در تاریخ 15 شهریور 1402 (6 سپتامبر) پس از مدتها به دست طرفداران خواهد رسید. این تاریخ عرضه مشخص، خیال آن دسته از افرادی که نگران تاخیر مجدد بودند را تا حدود زیادی راحت کرد (این بازی در بهار 2022 تاخیر خورد). علاوه بر این باید بدانید که بازی Starfield برای دو پلتفرم ایکس باکس سری ایکس/اس و پی سی منتشر خواهد شد. تازه اگر جزو مشترکین Xbox Game Pass یا PC Game Pass باشید، میتوانید از همان روز اول به تجربه بازی استارفیلد بپردازید. همچنین باید اشاره کرد که عرضه این بازی برای یک پلتفرم جدید دیگر تقریبا غیرممکن به نظر میرسد و مایکروسافت برای انحصاری بودن ساخته جدید Bethesda Game Studios ارزش زیادی قائل است. راستی اگر به تهیه یکی از دو نسخه Digital Premium Edition یا Comnstellation Edition بپردازید، علاوه بر محتویات اختصاصی میتوانید پنج روز زودتر به سراغ آن بروید.
داستان و جهان بازی Starfield
اگر بخواهیم به زبان عامیانه صحبت کنیم و از سختگیریها فاصله بگیریم، استارفیلد در لایه سطحی «استارفیلد» در فضا است که با عناصر NASA-Punk ترکیب شده (منظور از NASA-Punk تاثیری است که مجموعههایی مانند Startrek و Battlestar Galactica روی فرهنگ عامه گذاشتهاند). در واقع اگر طرفدار بازیهایی نظیر Mass Effect، Outer Worlds یا Prey باشید، به احتمال زیاد از تجربه بازی Starfield لذت خواهید برد. لازم به ذکر است که در میان آثار ذکر شده، The Outer Worlds شباهت بیشتری به پروژه جاه طلبانه بتسدا دارد.
اما داستان این بازی در آینده نسبتا دور و در سال 2330 جریان خواهد داشت. استارفیلد در این دوره زمانی شما را به بخشی از کهکشان راه شیری با نام The Settled Systems خواهد برد که طبق اطلاعات منتشر شده، حدود 50 سال نوری با منظومه شمسی خودمان فاصله دارد. بخش بزرگی از The Settled System در استعمار انسانها قرار دارد و فرزندان بشر، نسبت به هر نژاد دیگری بیشتر به چشم میخورند. اما حدود 20 سال پیش از اینکه داستان بازی Starfield رقم بخورد، یک جنگ داخلی نابودگر میان دو گروه The United Colonies و Freestar Collective رخ داده و پیامدهای آن تا به امروز باقیست. با این حال، در جریان داستان بازی یک صلح نسبی در سطح The Settled System برقرار شده که هر لحظه ممکن است از بین برود.
اما آنچه که گفته شد صرفا یک پیش زمینه داستانی بود و خط اصلی روایت در بحث دیگر میگنجد. خلاصه داستان بازی Starfield به عضوی از گروهی با نام Human’s Last Explorers اشاره دارد که به دنبال پیدا کردن بزرگترین علامت سوال تاریخ بشر است؛ آن بیرون و در فضا چه خبر است؟ طبق آنچه که در تریلرهای منتشر شده از بازی مشاهده کردیم، نویسندگان بتسدا نگاهی فلسفی به قضیه دارند و سوالهایی نظیر هدف از وجودیت و جایگاه انسان در جهان هستی را مطرح میکنند. ظاهرا هدف اصلی گروه Human’s Last Explorers گشت و گذار در فضا و پیدا کردن نشانههای مربوط به نژادهای بیگانه است. استارفیلد میخواهد به این فانتزی بپردازد که آیا انسان در جهان هستی به تنهایی زندگی میکند یا نژادهای دیگری هم به صورت همزمان با وی نفس میکشند یا خیر.
اما ورای نکاتی که به آنها اشاره شد، بتسدا در مورد جزئیات اصلی داستان استارفیلد مخفیکاری زیادی به خرج داده است. در واقع آنها اطلاعات زیادی از خط اصلی داستان ارائه ندادهاند و میخواهند در حین انتشار نهایی، گیمرها را حسابی غافلگیر کنند. البته میتوان در این میان کمی فرضیه پردازی هم کرد. طبق آنچه که در نمایش Starfield Direct دیدیم، ظاهرا شخصیت اصلی داستان یک فرد خاص محسوب میشود و به قدرتهای جادویی و فضایی عجیبی دسترسی دارد. به هر حال نمیتوان با این اطلاعات محدود ذهنیت کاملی درست کرد و با توجه به همین، باید منتظر اطلاعات بیشتر و نشر نهایی بازی بمانیم.
امکان شخصی سازی کاراکتر اصلی
درست مانند هر بازی نقش آفرینی بزرگ دیگری، استارفیلد هم قرار است امکانات شخصیسازی زیادی در اختیار شما قرار دهد. این بازی هم مثل سایر ساختههای بتسدا امکان ساخت یک شخصیت را فراهم میسازد تا بتوانید با نهایت جزئیات، پروتاگونیست ایده آل خود را بسازید. ظاهرا بخش شخصی سازی بازی Starfield آنقدری بزرگ و کامل طراحی شده که تیم سازنده، از آن برای ساخت برخی از NPCها کمک گرفته است. به طور کلی باید بدانید که بازی مورد بحث به شما اجازه میدهد تمام جزئیات کاراکتر خود را طبق سلیقه خود درست کنید؛ حال این جزئیات مربوط به رنگ پوست و مو باشد یا اندازه بینی یا عضلات بازوی او.
اما همه چیز در مورد شخصیسازی ظاهری نیست و به عنوان یک RPG، استارفیلد به شما اجازه میدهد قدرتهای شخصیت خود را نیز Custom کنید. در ابتدای کار سه پیش زمینه داستانی در اختیارتان قرار میگیرد که گذشته شخصیت اصلی را تعریف میکند. هرچند که این پیش زمینه داستانی در آینده روایت تفاوت چندانی حاصل نمیکند، ولی باعث شکل گیری Skillهای موجود و سبکهای مختلف گیمپلی میشود. برای مثال، میتوانید در یک دست شخصیت خود را به گونهای درست کنید که بتواند با صحبت کردن مردم را قانع کند. یا در مثالی دیگر، اگر علاقهای به صحبت و استدلال ندارید، فرصت استفاده از زور و بازو همیشه پررنگ خواهد بود.
در کنار این مسائل باید بدانید که تیم بتسدا میخواهد با ترکیب عناصر RPGهای کلاسیک و بازیهای پیشین خود، یک سیستم پیشرفت عمیق را برای استارفیلد تعیین کند. بازی مورد بحث شامل یک درخت مهارتها است که به پنج شاخه مختلف تقسیم میشود: فیزیکی، اجتماعی، مبارزه، علم و فناوری. شما با تکمیل مراحل و کشتن دشمنان XP به دست آورده و به مرور سطح خود را افزایش میدهید. درست مانند سایر نقش آفرینیهای موجود در بازار، به ازای هر Level-Up یک Skill-Point به دست میآورید تا بتوانید در شاخههای ذکر شده درخت مهارتها، یک قابلیت جدید را انتخاب کرده و آزاد کنید. البته که برخی از این قابلیتها را میتوان به صورت مجدد ارتقا داد تا در دنیای بازی از موقعیتهای بیشتری برخوردار باشید. طبق اطلاعات منتشر شده، انجام چالشهای گیم پلی میزان قابل توجهی از XP را در اختیارتان قرار میدهد و با توجه به همین موضوع، برای Level-Up سریعتر بهتر است به سراغ این چالشها بروید.
اما بحث شخصیسازی در کاراکتر قابل کنترل خلاصه نمیشود و زمینههای دیگری را هم در بر میگیرد. اگر به تماشای ویدیوها و اطلاعات بازی Starfield پرداخته باشید، با سفینه شخصیت اصلی آشنایی دارید. این سفینه که تاثیر پررنگی در ماجراجوییهای شما خواهد داشت، کاملا قابل شخصیسازی است تا بتوانید تک تک جزئیات آن را به سلیقه خود نزدیک کنید. البته برای شخصیسازی ظاهری و فنی این سفینه نیاز به قطعات و مواد اولیه مشخصی خواهید داشت که امکان خرید آنها در سطح کهکشان وجود دارد.
آیا بازی Starfield جهان باز خواهد بود؟
اگر بخواهیم خیلی سخت گیرانه به مفهوم Open-World یا جهان باز نگاه کنیم، بازی Starfield در این حیطه قرار نمیگیرد؛ چرا که میان سیارههای مختلف با صفحات Loaing Screen مواجه میشوید و با جهانی یک پارچه روبرو نیستید. با این حال، اگر به معنی عامیانه Open-World اتکا کنیم، استارفیلد یک ویدیو گیم جهان باز و فوقالعاده بزرگ است. به عبارتی دیگر بازی به شما اجازه میدهد به صورت آزادانه در جهان بزرگ بازی به گشت و گذار بپردازید و داستانهای مختص به خود را خلق کنید. جهان بزرگ این بازی شامل بیش از 1000 سیاره مختلف میشود که قابلیت قدم گذاشتن در سطح آنها و شروع به ماجراجویی وجود دارد. فقط توجه داشته باشید که بخش بزرگی از 1000 سیاره ذکر شده به صورت الگوریتمی و توسط کامپیوتر درست شده و نباید از همه آنها انتظار یک محیط منحصر به فرد و پرجزئیات را داشت. در واقع اگر بخواهیم دقیقتر به این موضوع اشاره کنیم، باید بدانید که تنها 10 درصد از سیارههای موجود شامل حیات زنده روی سطح خود خواهند بود.
اما سیارههای موجود در بازی Starfield طیف تنوعی فوقالعاده بالایی دارند و هر یک شامل اکوسیستم و اتمسفر خاص خود میشوند. برای مثال، هر سیارهای نیروی جاذبه و نور خاص خود را دارد که برای موفقیت باید خود را آنها وفق دهید. حال در سطح این سیارههای ماموریتهای اصلی و فرعی متعددی وجود دارد که در دل آنها غرق خواهید شد و حس حضور در یک کهکشان بزرگ را درک میکنید. تنها نکته قابل توجه این است که بیشتر ماموریتهای اصلی روی سیارههای بزرگتر و پرجزئیاتتر جریان دارند که به صورت دستی توسط خود توسعه دهندگان طراحی شدهاند.
اگر منطقی به قضیه نگاه کنیم، داشتن یک خانه راحت و آرامش بخش در این دنیای بزرگ و ترسناک ضروری است. شرکت بتسدا هم که نسبت به این قضیه آگاهی دارد، امکان ساخت سکونتگاهها که در بازی Fallout 4 مشاهده کردیم را در استارفیلد باز میگردانند. بنابراین اگر نسبت به ساخت یک سرپناه گرم و نرم علاقه دارید، بهتر است از موقعیتهای موجود استفاده کرده و زمینهای بایر موجود در The Settled System را به خانهای امن تبدیل کنید. علاوه بر اینها، یک سری خانههای همیشگی هم برای گیمر در نظر گرفته شدهاند که در سیارهها و شهرهای بزرگی مانند New Atlantis قرار دارند. راستی حالا که از New Atlantis نام بردیم، باید بدانید که در مورد بزرگترین شهر درست شده توسط Bethesda Game Studio صحبت میکنیم. به عبارتی دیگر، شهر ذکر شده به مراتب از مناطقی مانند Diamond City و Winterhold (که به ترتیب به فالاوت 4 و اسکایریم مربوط میشوند) بزرگتر خواهد بود.
اتمام بازی Starfield چند ساعت طول خواهد کشید؟
اگر راستش را بخواهید، در هنگام مرور اطلاعات بازی Starfield به جواب مشخصی برای این سوال بر نخواهید خورد. با وجود اینکه سازندگان اعلام کردهاند که داستان استارفیلد از Fallout 4 و Skyrim طولانیتر است، اما حرفی در مورد مدت زمان مورد نیاز برای تکمیل آن به میان نیاوردهاند. با این حال به نظر میرسد در مورد اثری صحبت میکنیم که به لطف فعالیتها و ماموریتهای فرعی، حداقل 100 ساعت از زمان شما را خواهد گرفت؛ آن هم Side Questهایی که شاخههای داستانی بلندی دارند و گیمر را به مناطق مختلفی میفرستند. تازه همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، امکانات شخصیسازی حسابی چشمگیر است تا بتوانید مواردی مانند ظاهر شخصیت اصلی، اسلحهها و سفینه را به سلیقه خود درآورید. همه اینها در کنار یکدیگر اثری با ارزش تکرار بالا را به وجود میآورند که در ساختههای بزرگ شرکت بتسدا همیشه مشهود بوده است.
علاوه بر این موارد باید بدانید که سازندگان تحت تاثیر محبوبیت طولانی مدت اسکایریم قرار گرفتهاند. با وجود اینکه بیش از یک دهه از عرضه ابتدایی این بازی میگذرد، هنوز هم افراد زیادی به تجربه آن میپردازند و از شکار اژدهاها لذت میبرند. ظاهرا چنین هدفی برای بازی Starfield هم در نظر گرفته شده تا گیمرها برای مدتی طولانی در The Settled System مشغول به ماجراجویی شده و آن را تکرار کنند. حال اگر تمامی این جزئیات را به صورت تقریبی در نظر بگیریم و آنها را با TES: Skyrim در ترازوی مقایسه قرار دهیم، احتمالا تکمیل داستان اصلی چیزی بین 30 الی 40 ساعت طول خواهد کشید. حال اگر به فعالیتها و ماموریتهای فرعی هم علاقه زیادی داشته باشید، استارفیلد باعث ناامیدی نمیشود و بیش از 100 ساعت محتویات جذاب را در اختیارتان قرار میدهد. اگر هم جزو Completionistها قرار میگیرد و میخواهید اثر مورد بحث را 100 درصد کنید، باید روی زمانی بیش از 200 ساعت حساب باز کنید.
آیا امکان تجربه بازی به صورت سوم شخص وجود دارد؟
همانطور که در بازیهای پیشین بتسدا دیده بودیم، بازی Starfield هم شامل هر دو دوربین سوم شخص و اول شخص خواهد بود. به عبارتی دیگر، شما میتوانید با توجه به اولویتها و سلیقه خود استارفیلد را با استفاده از دوربین اول شخص یا سوم شخص بازی کنید. هرچند که زاویه سوم شخص باعث میشود دید وسیعتری نسبت به محیط اطراف داشته باشید، اما این دوربین اول شخص است که باعث میشود به طور کامل در دنیای بازی غرق شده و همه چیز را از زاویه نزدیکتری ببینید. احتمالا درست مانند Fallout 4 و Skyrim امکان تغییر زاویه دوربین در هر لحظه وجود دارد تا نسبت به همه چیز تسلط داشته باشید. با وجود اینکه بیشتر افراد حالت First-Person را بیشتر میپسندند، اما میتوان با استفاده از حالت Third-Person ظاهر شخصیت اصلی که حسابی برای آن زحمت کشیدهاید را ببینید.
آیا بازی Starfield شامل گروهها و سیستم Moarlity خواهد بود؟
اول از همه باید بدانید که منظور از Morality System، معیاری بر کارهای خوب و بد شما در بازی است. اگر به تجربه بازی Fallout: New Vegas پرداخته باشید، میدانید که انجام کارهای خوب Karma را به شکل مثبتی پیش میبرد و کارهای بد مانند دزدی، باعث کاهش نوار Karma میشود. با این حال، هنوز اطلاع دقیقی از وجود یک Morality System در استارفیلد وجود ندارد. اما در دستی دیگر، میدانیم که در بازی مورد بحث گروهها یا Factionهای مختلفی وجود دارد که میتوانید به عضو آنها در آیید. طبق اطلاعات موجود، یکی از این گروهها به کارهای شرورانه خود معروف است و برای ورود به آن، باید دست به کارهای ناخوشانیدی بزنید. به عبارتی دیگر، گیم پلی دستتان را باز میگذارد تا از راههای مختلف موجود در بازی یک را برگزینید و مسیر آن را در پیش بگیرید.
دو Faction مهمی که امکان عضویت در آنها وجود دارد، دو گروه The United Colonies و Freestar Collective است که پیش از این به آنها اشاره کردیم؛ دو گروه بزرگی که 20 سال پیش از وقایع داستان جنگ بزرگی با هم داشتهاند. این دو گروه اعتقادات منحصر به فرد و متضاد خود را دارند. در حال که The United Colonies به مفاهیم ایدهآلیسم و اتحاد گروههای مختلف زیر یک پرچم معتقد هستند، اعضای Freestar Collective روحیه یاغیگری دارند و میخواهند هر گروهی قدرت مختص به خود را داشته باشد (آنها از یک حکومت مرکزی مقتدر بیزار هستند). البته توجه داشته باشید که هیچ یک از دو گروه کاملا پاک یا کاملا شرور نیستند و هر یک خوبیها و بدیهای خود را دارند و صرفا از لحاظ اعتقادی از هم جدا هستند. یک گروه سوم هم با نام Ryujin Industries هم وجود دارند که کاری با مسائل سیاسی ندارند و معقتد هستند که رستگاری انسان در راه صنعت و پیشرفت در زمینه تولید فناوری است.
اما در کنار سه گروه بزرگ و جریان اصلی، یک سری Faction کوچک و مستقل نیز به چشم میخورند. از جمله این گروهکها میتوانیم به Ecliptic Mercenaries، Pirates of the Crismon Fleets، Spaceres و خاندان Va’ruun اشاره کنیم (Spacersها به خاطر خشونت فزاینده و Va’runnها به خاطر اعتقادات افراطی مذهبی شناخته میشوند). در حالی که مشخص نیست امکان ورود به کدام یک از این گروهکها وجود دارد، میدانیم که گیمر میتواند به عنوان یکی از اعضای Crimson Fleet فعالیت کند. اما جدا از بحث امکان ورود به آنها، باید انتظار مواجهه با این Factionها در طول داستان را داشته باشید (چه به عنوان دوست و چه به عنوان دشمن).
طبق اطلاعات بازی Starfield که در سطح اینترنت وجود دارد، شما پس از اتمام مراحل ابتدایی وارد تشکیلاتی به نام Constellation میشوید. دغدغه اصلی اعضای این گروه پیدا کردن اشیاء مربوط به تمدنهای بیگانه است که ایده داستان اصلی هم به آن مربوط میشود. البته به نظر میرسد امکان جا به جایی میان این گروهها وجود دارد تا در زیر پرچم Faction مورد علاقه خود به فعالیت بپردازید.
در ادامه عناصر نقش آفرینی پررنگ بازی، باید بدانید که شخصیتهای همراه و امکان انتخاب دیالوگ هم در استارفیلد حضور خواهند داشت. اما این شخصیتهای همراه این دفعه نقش متفاوتی دارند و فقط به یک سربار اضافی در طی ماموریتها تبدیل نمیشوند. شما میتوانید این کاراکترها را به سفینه خود فرستاده و از مهارتهایشان به نفع خود کمک بگیرید. در مورد بحث امکان انتخاب دیالوگ هم باید ذکر کنیم که بتسدا سیستم جدیدی را برای مخاطبها در نظر گرفته است. در این بازی اگر بخواهید شخصیتهای داستانی را متقاعد کرده و آنها را با مسیر فکری خویش همسو کنید، باید به اتمام یک مینی گیم جدید بپردازید. بدین ترتیب گفت و گو با NPCها روند به مراتب واقع گرایانهتری خواهد داشت.
بحث مبارزات بخش مهم دیگری است که با مرور اطلاعات استارفیلد، درک خوبی از آن حاصل خواهد شد. تمرکز اصلی مبارزات روی استفاده از اسلحههای گرم است که اگر به تجربه سری Fallout پرداخته باشید، حس آشنایی دریافت خواهید کرد. هرچند که استارفیلد پای خود را نسبت به بازیهای قبلی فراتر میگذارد و علاوه بر بهبود سیستم گان پلی، نقش شخصیسازی اسلحهها و مخفیکاری را پررنگتر جلوه میدهد. البته که امکان استفاده از نبردهای نزدیک با استفاده از مشت و اسلحههای سرد هم وجود دارد تا طرفداران درگیریهای فیزیکیتر، حس راحتتری داشته باشند. سیستم مبارزات بازی Starfield صرفا به نبردهای نفر به نفر خلاصه نمیشود و مبارزه رو در رو سفینهها را هم در بر میگیرد. در واقع باید سفینه خود را به گونهای تنظیم کنید که در صورت درگیریهای هوایی، بتوانید از پس نیروی آتش سفینههای دشمن برآیید.
آیا امکان ایجاد رابطه عاشقانه وجود دارد؟
ایجاد رابطه عاطفی و عاشقانه با شخصیتهای داستان، به یکی از عناصر مستمر نقش آفرینیهای سالهای اخیر تبدیل شده است. خوشبختانه بازی Starfield هم از این مکانیک پشتیبانی میکند تا بتوانید با NPCهای مورد علاقه خود، وارد یک رابطه عاطفی شوید. طبق مصاحبهای که تاد هاوارد، کارگردان بازی، در سال 2022 انجام داده است، رابطه موجود با NPC از همیشه عمیقتر و ملموستر خواهد بود.
آیا بازی Starfield شامل درجه سختی خواهد بود؟
طبق جزئیات منتشر شده، بازی Strafield نسبت به Falloutها و Elder Scrollsهای سالهای اخیر شرایط سختتری را برای مخاطب تدارک میبیند. حال اینکه این سختی به مبارزات مربوط میشود یا نحوه مدیریت مهارتها و آیتمها، مشخص نیست و صرفا با گذر زمان مشخص میشود. البته که انتظار میرود بازی مورد بحث درست مانند سایر ساختههای بتسدا، شامل درجه سختی یا Difficulty هم باشد تا گیمرها میزان سختی مبارزات را تعیین کنند.
آیا خبری از حالت چندنفره خواهد بود؟
اگر از حالتهای چندنفره لذت میبرید و به استفاده از مکانیکهای آنلاین علاقه دارید، باید خبر بدی را بشنوید. بازی Starfield به هیچ وجه شامل حالتهای چندنفره و Multiplayer نخواهد بود و تمرکز تیم سازنده، همواره روی یک تجربه تک نفره قرار گرفته است. اما استارفیلد آنقدری از لحاظ محتوا غنی است که در حین غرق شدن در آن، حتی احساس کمبود یک بخش Multiplayer را نداشته باشید.
آیا بسته الحاقی خاصی برای بازی Starfield منتشر میشود؟
خیلی صریح و مطمئن باید گفت که پاسخ این سوال مثبت است. تیم سازنده تا بدین جای کار انتشار یک بسته الحاقی داستانی با نام Shattered Space را تعیین کرده که اگر بخواهید به تجربه آن بپردازید، باید دست به جیب شوید. البته اگر نسخهای به غیر از نسخه استاندارد بازی را خرید باشید (مثلا ورژن Premium Editio)، میتوانید به صورت رایگان به تجربه این DLC بپردازید. در حال حاضر تاریخ عرضه مشخصی برای این بسته الحاقی در نظر گرفته نشده، اما میتوان حدس زد که Shattered Space تنها DLC داستانی استارفیلد نخواهد بود.
توضیحات مربوط به مسائل فنی
طبق اطلاعات بازی Starfield، بتسدا از موتور Creation Engine 2 برای ساخت آن استفاده کرده است. این موتور گرافیکی نسخه جدیدتر و پیشرفتهتر Creation Engine به شمار میرود که برای ساخت Fallout 4 و Fallout 76 مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به گزارشهای موجود، بازی The Elder Scrolls VI هم با استفاده از همین موتور گرافیکی ساخته خواهد شد.
تیم سازنده هنوز اطلاعات خاصی در مورد سیستم پیشنهادی و سیستم مورد نیاز منتشر نکرده و باید منتظر جزئیات بیشتر بمانیم. اما جدا از بحث رایانههای شخصی، خبر بدی برای کاربران دو کنسول ایکس باکس سری ایکس/اس داریم. گیمرهایی که از دو کنسول نسل نهمی مایکروسافت استفاده میکنند، روی نرخ 30 فریم بر ثانیه قفل میشوند و به نرخ فریمهای بالاتر دست پیدا نخواهند کرد. طبق گفته تیم سازنده، قفل کردن نرخ فریم روی عدد 30 برای به وجود آوردن ثبات انجام شده و تاثیر مثبتی روی عملکرد کلی خواهد گذاشت. با این حال آخرین اثری که از این روش استفاده کرد و روی 30 فریم قفل شد، بازی Redfall بود که از آن با عنوان یک شکست تمام عیار یاد میشود.
علاوه بر نکات گفته شده باید بدانید که بازی Starfield برای جامعه مادسازها و افرادی که از مادها استفاده میکنند، فوقالعاده خواهد بود. تاد هاوارد میگوید که درست مانند ساختههای قبلی بتسدا، دست کاربرها کاملا باز است تا مادهای مورد علاقه خود را ساخته و آنها را با سری بازیکنان به اشتراک بگذارند.
نظر شما در مورد اطلاعات بازی Starfield و جزئیات تکمیلی آن چیست؟ نظرات خود را با تیم تیلنو و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع: RockPaperShotgun