بررسی بازی F1 25

بررسی کامل بازی F1 25؛ وقتی فرمول یک نیاز به تغییر دارد

چیز‌هایی که تو نگاه اول باید بدونید:

چیست؟ هفدهمین نسخه‌ی سالانه سری بازی‌های رسمی فرمول یک توسط Codemasters.
تاریخ انتشار: ۳۰ مه ۲۰۲۵
قیمت حدودی: ۶۰ دلار
استودیو سازنده: Codemasters
ناشر: Electronic Arts
بررسی شده روی: RTX 2070، رم ۱۶ گیگابایت و پردازنده i7 نسل دهم
پشتیبانی از Steam Deck: ندارد

🟡 سباستین فتل یه بار تو رادیو گفت: «باید این روزها رو یادمون بمونه چون تضمینی نیست که همیشه ادامه داشته باشه.» این حس توی F1 25 هم وجود داره. نه فقط چون خواهرخوانده‌ی این بازی یعنی WRC توسط EA موقتاً متوقف شده، بلکه چون از سال ۲۰۱۶ که حالت کریر بازی به بهترین نحو بازسازی شد، حالا توی ۲۰۲۵ تقریباً به اوج خودش رسیده و حس می‌کنیم بیشتر از این رشد نخواهد کرد. مثل فتل تو سال‌های بعد، بازی عالیه ولی ایرادهای کوچیکی داره وارد می‌شه.

داستان Braking Point؛ بازگشتی جذاب

بیاید روشن بگیم: هنوز با یه بازی ریسینگ باکیفیت و خیلی واقع‌گرایانه طرف هستیم. اما واقعیت اینه که تازگی اون داره کم‌رنگ می‌شه و پیشنهادش به عنوان یک بازی جدید به همه راحت نیست. البته اضافه شدن Braking Point خیلی ارزشمنده؛ داستانی که سال پیش غیبت داشت و حالا در سومین قسمت خودش، جذاب‌تر و عمیق‌تر شده و به شخصیت‌هاش روح بیشتری داده.

دیدن این که آیدن جکسون احساسی، توی ۶ فصل از یه تازه‌کار به قهرمان تبدیل شده، خیلی طبیعی و جالب نوشته شده و حالا هم‌تیمی‌ش کالیفرنیا مایر هم مدعی قهرمانی‌ست. البته کمی تلخه که راننده زن توی داستان بازی، قبل از زندگی واقعی وارد فرمول یک می‌شه! ولی به لحاظ داستانی، Braking Point 3 بهترین شخصیت خودش یعنی Devon Butler رو عالی پرورش داده. حالت داستانی بازی حدود ۹ ساعت محتوا داره؛ ارزش خرید کامل نداره اما اضافه‌ای جذاب و مدیریتی به بازی داده که باعث شده مخاطب انتخاب‌ها و نقش مدیریتی بیشتری هم داشته باشه.

آدم رو به فکر می‌بره که اگه ‘Braking Point’ مجموعه‌ای مستقل و کامل مثل TOCA Race Driver بود، چقدر موفق می‌شد؟🤔

ظاهر گرافیکی جذاب F1 25

البته، وقتی شخصیت‌ها دیالوگ ضبط شده دارن، محدودیت‌هایی تو واکنش‌های بازی به تصمیم‌های شما وجود داره. مثلاً تو یه سناریو می‌خواد رتبه بد بیارید ولی تو قسمت مدیریتی می‌گه باید ببرید! اگه واقعا مسابقه رو ببرید، آیدن تو دیالوگ‌ها ناراحته که پنالتی گرفته؛ در حالی که هیچ راننده‌ای تو واقعیت بعد از برد دنبال این ایراد نمی‌گرده! این ایرادها مخاطب رو از فضا درمیاره.

ولی همین نکته نشون می‌ده که بقیه بخش‌های بازی چقدر درست و قوی ساخته شدن. از تلفن درون بازی که پر از پیام و داستان فرعی شده تا جایی که می‌تونید تیم Konnorsport رو بعد از حالت داستانی به My Team منتقل کنین، همه‌چیز عالی به هم ربط پیدا کرده و واقعاً حس می‌کنید این داستان تخیلی تو دنیای F1 جا افتاده.

صحنه ای از بازی F1 25

سیستم ایمیل‌های تیمی؛ حس واقعی مدیریت

سیستم ایمیل بازی جدید خیلی جالبه؛ کارمندهایی رو که ارتقا دادید، بهتون ایمیل می‌زنن و تلاششون رو نشون می‌دن تا تاییدتون رو بگیرن! این موضوع باعث می‌شه واقعاً حس مدیریت تیم رو داشته باشید که توی بازی‌های قبلی این‌قدر قوی نبود. حتی ایکه مکس ورشتپن هم دنبال امضای قرارداد با تیم زرد شما باشه! اگه مکس پیشنهاد بده، مگه میشه «نه» گفت! 😅

صحنه ای از بازی F1 25

وفاداری طرفداران و ارتقاها

اینجا دستتون بازه که تمام محتواهای فانتزی و تخیلی مثل حضور افسانه‌هایی مثل آیرتون سنا در مارکت راننده‌ها رو غیرفعال کنید. اما اگه این آپشن رو فعال کنید، چیزی برای توجیه خرید نسخه جدید باقی نمی‌مونه! تمرکز روی تحقیق و توسعه (R&D) خیلی وقت‌گیر و اعصاب‌خوردکُن شده؛ هر قطعه باید تو سه صفحه مجزا ساخته و فعال بشه!

از طرف دیگه، آپگریدهای امکانات و روحیه دپارتمان‌ها با میزان رضایت هواداراتون گره خورده. هرچی تو رقابت‌های تیمی قوی‌تر باشید، حمایت هوادارا و قدرت مذاکره‌تون سر اسپانسر و راننده بیشتر می‌شه. اما گاهی این بخش مدیریتی بیش از حد می‌شه و حس می‌کنید مشغول یه شغلید نه تفریح و سرگرمی! توی بخشی از Braking Point 3، حجم مدیریت تیم و تنش طوری زیاده که آدم یادش می‌ره هدف سرگرمی‌ست!

بازی F1 25

مدیریت تیم تو F1 25؛ شبیه کار واقعی!

رانندگی؛ نقطه قوت یا ضعف؟

حالا بذاریم بحث‌های مدیریتی رو کنار و بریم سراغ تجربه اصلی رانندگی. بعد از گلایه‌هایی که سال گذشته از مدل هندلینگ بازی شنیدیم، کنترل با دسته (گیم‌پد) متاسفانه بدترین حالت خودش تو دهه اخیر رو داره. همیشه یه میزانی از آهستگی لرزش فرمان لازمه، ولی اینجا این موضوع بیش از حد شده و نتیجه‌اش فرمان‌پذیری سنگین و بد موقع اصلاح فرمانه، مخصوصا سر خروج از پیچ‌ها.

اگه کنترل ترکشن رو هم فعال کنید، اوضاع بدتر می‌شه! توی مانورها و اصلاحات سریع، ماشین خیلی کند واکنش نشون می‌ده و ممکنه از پیست خارج شید. کلاً حس رانندگی سنگین‌تر شده و برای عبور از پیچ‌هایی که همیشه آسون بودن حالا باید بیشتر ترمز کنید. البته با فرمان (استیرینگ ویل) وضعیت خیلی بهتره، ولی گیم‌پد همیشه نقطه مثبت سری F1 بود که اینجا این ویژگی رو از دست داده.

بازی F1 25

هندلینگ جدید، چالش یا معضل؟

ایرادهای باگی هم متاسفانه هست؛ مثل پیام‌های رادیویی اشتباه، مشکل تو صداگذاری و حتی غلط املایی توی زیرنویس‌ها! موقعی انتقاد کردنش سخت می‌شه که همه‌چیز این‌قدر با جزئیات و عالی ساخته شده. اما واقعاً اینکه چیزهای آشنای قبلی کپی شده فقط، کمی دلسردکننده به نظر میاد.

ویژگی‌هایی مثل اضافه شدن پیست‌هایی به صورت وارونه یا استفاده از نقشه‌برداری لایدار برای مدل‌سازی دقیق‌تر خوبه؛ ولی تاثیری رو گیم‌پلی نداره. اگه اولین بارته سراغ سری F1 میای، عاشقش می‌شی؛ اما برای کاربرا قدیمی، ناامیدکننده‌ست.

بازی F1 25

تجربه‌ای آشنا و تکراری برای کهنه‌کارها

یه ستون مهم دیگه هم داریم: F1 World که نباید دست‌کم گرفتش! این حالت آنلاین حالتی شبیه سری رویدادها براساس لوت و آپگرید ماشین اختصاصی خودتون داره. از زمان ورودش تو ۲۰۲۳ تقریباً دست‌نخورده باقی مونده، ولی به هر حال گزینه جذابی برای کساییه که وقت یا حوصله کم‌تری دارن. اموت‌هایی که بعنوان جایزه می‌گیرید کمی عجیبن ولی حالت F1 World ارزش خاصی به بازی داده. با این حال، از سه حالت اصلی بازی، دو تاشون مثل قبلا دیگه اون جذابیت رو ندارن و سومی هم تغییر خاصی نکرده.

گرافیک و تکنولوژی بازی

از نظر فنی، نورپردازی path traced خیلی زیباست ولی روی کارت گرافیک‌های بالاتر از RTX 2070 فعال می‌شه. با همین کارت هم روی حالت Ultra بدون ری‌تریسینگ و رزولوشن 1080p تجربه خوبی خواهید داشت، ولی RTX 2070 داره کم‌کم قدیمی می‌شه و frame rate پایین‌تری می‌گیرین.

بازی F1 25

نورپردازی عالی تو نسخه‌های جدیدتر

روی کارت‌های جدیدتر اما، نورپردازی و بافت پیست‌ها محشره. البته یه سری لگ و افت فریم، به‌خصوص تو اسپای بلژیک دیده می‌شه ولی در کل بهینه‌سازی خوبه و بازی تو حالت روان خیلی زیباست!

متاسفانه، با همه این ویژگی‌ها، F1 25 دقیقا حس همون بازی قبلی رو منتقل می‌کنه و تفاوت خاصی نداره. حتی وقتی وضعیت F1 24 به‌خاطر نبودن Braking Point یه سال متوسط به حساب میاد، F1 25 با وجود بازگشت حالت داستانی، احساس کهنگی می‌ده. می‌دونیم ساخت دوباره یه بازی به این بزرگی هر سال کار منطقی نیست؛ اما وقتی محتوای تکراری به قیمت کامل عرضه می‌شه، وقتشه که به یه تغییر جدی فکر کنن. برای اولین بار حتی سال خوب سری هم حس تکرار و خستگی داره.

79
نقد و بررسی بازی:‌ F1 2025

سری F1 شرکت EA یک دور دیگه رو شروع کرده، ولی داره به سرعت جذابیتش رو از دست می‌ده.

اشتراک گذاری این مطلب
فهرست محتوا
مطالب مرتبط

درباره نویسنده

محمد قربانیان

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید