بازی Ghost of Tsushima دارای حالتی به نام Kurosawa Mode است که حال و هوای فیلمهای دههی ۵۰ ژاپن را به وجود میآورد، اما سوالی که پیش میآید این است که آیا همه میتوانند با این حالت کنار بیایند؟
آخرین ساختهی استودیوی خوش نام ساکر پانچ، یعنی بازی Ghost of Tsushima، بعد از عرضه سر و صدای زیادی را بر پا کرد. این اثر که با یک ایدهی خاص و بدیع به دست ساخت سپرده شد، توانست تا حدود زیادی انتظارات را بر آورده کند. به عبارتی دیگر، بازیهای انحصاری پلی استیشن 4 تا حدی موفق بودند و انتظارات را برآورده کردند، که اگر یکی از آنها فقط به میزان کمی نقص و عیب به خود ببیند، با اعتراض هواداران روبرو میشود. اما بازی Ghost of Tsushima هم از این کاروان عقب نماند و توانست با ارائهی یک داستان خوب در کنار مکانیکهای سرگرم کننده، گیمرها را به وجد بیاورد.
یکی از این مکانیکهای جالب، حالتی به نام «Kurosawa Mode» است. اگر شما در کنار بازیهای ویدیویی، فیلم هم نگاه میکنید بسیار بعید است که نام کارگردان مشهور ژاپنی، یعنی آکیرو کوروساوا را نشنیده باشید. این کارگردان صاحب سبک، اکثر فیلمهای خود را با تمرکز بر روی آثاری با محوریت «ساموراییها» میساخت و از آن جایی هم که میدانید بازی Ghost of Tsushima هم با محوریت ساموراییها و سرزمین آفتاب تابان ساخته شده است. در نتیجه، چه منبع الهامی بهتر از فیلمهای آکیرو کوروساوای فقید. «حالت کوروساوا» که از روی اسم این کارگردان برداشته شده، یک حالت سیاه و سفید خاص را به اثر اضافه میکند. این حالت، به جنبههای سینمایی بازی هم اضافه میکند تا شما بهترین تجربهی ممکن را از بازی کسب کنید. البته که باید بدانید این حالت به طور کامل دلخواه است و شما میتوانید هر موقع که احساس کردید دیگر با این حالت ارتباط برقرار نمیکنید، آن را خاموش کنید. اما سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که آیا شما هم میتوانید با این حالت ارتباط برقرار کنید؟
این حالت تا حدودی باب میل بازیکنان و منتقدان، از جمله نویسندهی وبسایت Game Informer قرار گرفته است. او پس از تجربهی دهها ساعت از بازی Ghost of Tsushima، به این نتیجه رسیده است که حالت کوروساوا فوقالعاده است و حتی مواردی را در خود جای داده که حتی هیچکس انتظارش را هم نمیکشید. در یک کلمه، Kurosawa Mode نفس گیر است. حتی با این که تمرکز تیم سازنده بر روی استفاده از رنگ بندی با تنوع بالا بوده، این حالت به شکل عجیبی متعادل در آمده است. اگر تریلرها و حنی گیم پلیهای منتشر شده از این اثر را دیدهاید، به احتمال زیاد متوجه رنگ بندی فوق العادهی آن شدهاید. حتی میتوان گفت که زیبایی بصری بازی تا حدود بسیاری مدیون به استفاده از رنگهای روشن است. به هر حال، با این که این حالت ، رنگ بندی جذاب بازی را از آن میگیرد، ولی زیباییهای خودش را هم دارد. جلوههای میدانی و جزئیات هنری بازی، مانند رعد و برقها و مناظر، در این حالت بهتر به چشم میآیند و نمیتوانید آن را با هر موردی که تا به حال دیدهاید، مقایسه کنید.
در کنار جلوههای بصری، صدا و حالتهای صوتی هم خود نمایی میکنند. توصیف این مورد تا حدودی سخت است، ولی جلوههای میدانی در کنار صدا گذاری زیبای بازی، کاری میکند که نقشه و دنیای بازی، بیشتر از پیش به چشم بیایند. هم چنین، حالات صوتی مختلف مانند صدای باد و صدای موجهای دریا، جای خود را در ترکیب اتمسفریک بازی Ghost of tsushima پیدا کردهاند. کافی است قبل از تجربهی بازی برای آماده کردن خود، فیلم هفت سامورایی، ساختهی آکیرو کوروساوا را تماشا کنید تا حالات صوتی این بازی، گوشهای شما را هر چه بهتر نوازش کنند.
اگر در میانهی بازی نشانههایی از فیلمهای سامورایی محور کلاسیک دیدید و خواستید که یکی از آنها را مشاهده کنید، کافی است حالت کوروساوا را روشن کنید و از بازی به عنوان نمایندهی یکی از این فیلمها، لذت ببرید. با وجود این شرایط، توصیه میشود حتی اگر طرفدار سر سخت فیلمهای سامورایی کلاسیک هم هستید، Kurosawa Mode را همیشه روشن نگذارید. اگر میخواهید بدانید چرا، ادامهی مقاله را از دست ندهید.
در بازی Ghost of Tsushima، مراحلی با نام Tale وجود دارند که شما را مجبور میکنند با استفاده از نشانههایی که در محیط بازی پیدا میکنید، رد یک مکان یا شئ خاص را بزنید. به احتمال زیاد، شما عاشق این نوع از مراحل خواهید شد. ولی این مراحل یکی از ضعفهای حالت کوروساوا را آشکار میکند. در یکی از این مراحل، بازی به شما میگوید «گل بنفشه را پیدا کن». این به طور دقیق زمانی است که نبود رنگ بندی در حالت کورورساوا را به یک ضعف تبدیل میکند. از آن جایی که این گلهای بنفشه تا حدودی کوچک و با تمام گیاهانی که در بازی میبینید متفاوت هستند، پیدا کردن آنها در این حالت سیاه و سفید، مشکلی بزرگ به نظر میرسد. در این حالت برای تکیل مرحله، باید Kurosawa Mode را خاموش کنید تا متوجه نشانههای مورد نظر، بشوید. درست است که این مورد، به جدیترین مشکل بازی Ghost of Tsushima تبدیل نمیشود ولی تا حدودی اذیت کننده است. به عبارتی بهتر، دشواری پیدا کردن این گلها در حالت کوروساوا، با فهمیدن جملات ژاپنی در Cutsceneها، برابری میکند.
حال اگر از این مورد بگذریم، به مشکلات جدی تر هم میخوریم. در بازی Ghost of Tsushima، حالات مبارزه و Comboها در متعادلترین حالت خود به سر میبرند. اکثر جذابیت مبارزات این بازی، بر روی دوش مکانیکهای آن مانند جا خالی دادن، پری کردن و حمله کردن است و لذت استاد شدن در مبارزات این بازی را نمیتوان با هیچ مورد دیگری مقایسه کرد. اما باز هم یک مشکل دیگر در این میان به وجود میآید. در حالت عادی و زمانی که Kurosawa Mode خاموش است، هنگامی که یک دشمن قصد حمله کردن به شما را دارد، یک علامت X روی او ظاهر میشود تا شما از این بابت خبر دار شوید. علاوه بر X، علائم دیگری هم وجود دارند که به رنگ آبی و قرمز هستند و به طور کلی به شما کمک میکنند تا ضربهی دشمن را شناسایی کنید و از طرف او، آسیبی نبینید. این مورد، زمانی است که حالت کوروساوا یکی دیگر از ضعفهای خود را نشان میدهد. در این حالت، علائم ذکر شده به رنگ سفید هستند و این مورد، دیدن آنها را سخت میکند و در نهایت به تجربهی کلی شما ضربه میزند. چرا که باید همیشه حواس خود را جمع کنید تا متوجه این علائم شوید و این مورد، باعث میشود شما آن طور که باید از بازی لذت نبرید.
این مشکل بیشتر زمانی نمایان میشود که در مبارزات خود به افراد نیزه دار (Spearman) بر بخورید. این گونه از دشمنان می توانند با یک ضربه شما را به قتل برسانند و از جزیرهی سوشیما محوتان کنند. اگر هنگامی که این نیزه داران قصد حمله به شما را دارند نتوانید به موقع جا خالی بدهید، بلافصله میمیرید. البته که در درخت مهارتهای بازی قابلیتی وجود دارد که به شما اجازه میدهد که این گونه ضربات را دفع کنید. زمانی که این Skill را آزاد کنید، کار شما در برابر نیزه داران به شدت راحتتر میشود. اما در زمان مبارزات بسیار شلوغ که گونههای متفاوتی از دشمنان در آن حضور دارند، زنده ماندن در آن به امری غیر ممکن تبدیل میشود. چرا که هر کدام از آنها به طور متفاوتی حمله میکنند و تشخصیص نوع حملهی آنها، در حالت کوروساوا به یک معضل تبدیل میشود.
از مشکلات مبارزهی حالت کوروساوا که بگذریم، یک نکته در طول مبارزات وجود دارد که میتواند تا مقادیر زیادی به شما کمک کند. جا حالی دادن جلوی هر گونه از دشمنها، یک استراتژی هوشمندانه است. پس اگر میتوانید با جلوههای بصری بازی Ghost of Tsushima کنار بیاید، جا خالی دادن کار بسیار درستی است چرا که نمیگذارد شما آسیب بسیاری را از طرف دشمنان دریافت کنید.
موردی که نبودش در Kurosawa Mode حس میشود، کمبود خشونت و خون اضافی است. اگر بخواهیم در این قضیه ریزتر شویم، باید بدانید که آکیرو کوروساوا فیلمی به نام سانجورو (Sanjuro) محصول سال ۱۹۶۲، دارد که مرزهای خون ریزی را جا به جا کرده بود. اگر این مورد به حالت کوروساوا اضافه میشد و هنگام سلاخی دشمنان قادر به تماشای خون بیشتری بودیم، میتوانست خیلی جذاب واقع شود. تنها کافی است فرض کنید هنگام مبارزه با دشمنان و بریدن اعضای بدن آنها، آتش فشانی از خون راه بیفتد و خون همه جا را فرا گیرد.
(نمونهای از خشونت مثال زدنی فیلم سانجورو را میتوانید در تصویر زیر مشاهده کنید.)
کافی است هنگام قدم زدن در میان جزیرهی زیبای سوشیما، کمی بیشتر به محیط اطراف خود دقت کنید. طراحیهای هنری این بازی، به نحو احسن در بازی پیاده شدهاند. این بازی چه از لحاظ گرافیک هنری و چه از لحاظ گرافیک بصری، هیچگونه کمبودی ندارد. تنها کافی است هنگام قدم زدن در میان گندمزارها و درختهای شکوفه دار، آنها را با اعماق وجود حس کنید و از دستپخت زیبای استودیو Suker Punch لذت ببرید.
هم چنین اگر قصد دارید بیشتر با حالت کوروساوا تعامل کنید و آن را از نزدیک تجربه کنید، روی نام بازی Ghost of Tsushima کلیک کنید.
نظر شما کاربران تیلنو در این باره چیست؟ آیا حالت کوروساوا برای شما لذت بخش بوده؟ یا ایرادات آن شما را اذیت میکند؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بکذارید.
اگر هنوز موفق به تجربهی این بازی نشدهاید، همین حالا میتوانید برای خرید بازی Ghost of Tsushima از سایت تیلنو اقدام کنید.
منبع: game Informer