سوالات زیادی درباره بازی Ghost Of Tsushima در ذهن طرفداران وجود دارد. سازندگان بازی در قالب یک پرسش و پاسخ، به همهی آنها پاسخ دادهاند. با تیلنو همراه باشید.
با توجه به نزدیکی تاریخ عرضه بازی Ghost Of Tsushima، تیم سازنده بازی به سوالاتی مهم راجع به این بازی پاسخ داد. عنوانی که قرار است در تاریخ 27 خرداد (17 جولای) به طور انحصاری برای کنسول پلی استیشن 4 عرضه شود، سؤالات زیادی در ذهن بازیکنان و منتظران خود ایجاده کرده بود. بنابراین نیت فاکس (Nate Fox) و جیسون کانل (Jason Connell)، دوتن از اعضای استودیو ساکرپانچ (Sucker Punch) به تعدادی از این سوالات پاسخ دادند. در ادامه به این پرسش و پاسخ میپردازیم.
آیا بهجز شمشیر، سلاحهای دیگری مانند تبر و نیزه، در بازی وجود دارد؟
کاتانای جین (Jin، شخصیت اصلی بازی)، یک میراث خانوادگی است که به او رسیده و از ابتدای بازی در اختیار اوست. به عنوان یک سامورایی ماهر، سلاح اصلی جین برای مبارزه با دشمنانش همین کاتانا خواهد بود. بنابراین شمشیر او که ساکای بلید (Sakai blade) نام دارد، در طی ماجراجوییهایش همراه جین خواهد بود.
هرچه جین در مسیرش برای تبدیل شدن به یک سامورایی ترسناک که گوست (Ghost) لقب دارد، پیشرفت میکند، قابلیتها و تواناییهای جدیدی برای مقابله با شرایط مختلف بهدست میآورد. به عنوان مثال برای از پا درآوردن دشمنان از راه دور، میتواند از کمان استفاده کند؛ همچنین برای فواصل نزدیکتر، کونای (kunai) که سلاح مخصوص ساموراییها است، و یا بمبهای دودزا در دسترس جین خواهندبود. نمیخواهیم همه جزئیات بازی را قبل از عرضه آن اعلام کنیم، چراکه دوست داریم بازیکنان در طول بازی این موارد را کشف کنند.
در یکی از صحنههایی که از بازی منتشر شد، جین را در حال فلوت زدن میبینیم؛ آیا چنین چیزی در طول بازی امکانپذیر است؟
بله! هر زمانی که بخواهید، میتوانید به سراغ فلوتتان بروید و صحنههایی آرامشبخش و زیبا خلق کنید و از مناظر محیط بازی لذت ببرید.
کی و چگونه به فکر استفاده از باد برای راهنمای مسیر افتادید؟ ایدهای نو، جذاب و جالب که بعید است به راحتی به آن رسیده باشید!
خوشبختانه یکی از اولین طرحهایی که برای بازی داشتیم، استفاده از باد و درگیر کردن هرچه بیشتر آن در گیم پلی بازی بود. موضوعی که هم ارتباط تاریخی با بازی داشت و هم به ارتقای کیفیت بصری آن کمک میکرد. با گذشت چند سال از روند تولید، بازی به نظر خیرهکننده میآمد و به مرحلهای رسیده بودیم که میخواستیم تعامل بازیکنان را با محیط بازی افزایش دهیم. از آنجایی که وزش باد، اهمیت ویژهای برایمان داشت، تصمیم گرفتیم که از این مکانیزم برای راهنمایی مسیر بازیکن استفاده کنیم. ایدهای که اتفاقا خیلی هم خوب جواب داد.
در ادامه، این ویژگی را در بازی توسعه دادیم تا باد نه تنها بازیکن را به سمت هدف اصلی خود هدایت کند، بلکه راهنمایی برای پیدا کردن آیتمهای مخفی در بازی نیز باشد.
آیا انتخاب بین جنگیدن مانند یک سامورایی، و یا به صورت نینجا، هرکدام عواقبی دارد؟ مانند یک سیستم کارما؟
در بازی Ghost Of Tsushima خبری از سیستم کارما نخواهد بود. ما قصد داریم تا یک داستان را روایت کنیم. داستان ماجراجویی جین.
بگذارید این موضوع را درباره حق انتخاب برای بازیکنان روشن کنیم، ما نمیخواهیم که بازیکنان را محدود به انتخابهای سیاه و سفید بکنیم؛ بلکه قصد ما باز گذاشتن دست بازیکن در نوع رویارویی با شرایط مختلف بودهاست. همچنین امکان استفاده از زرههای مختلف بسته به دلخواه بازیکن، و یا ترکیب کردن چند ویژگی از ستهای متفاوت وجود دارد. برای مثال، هنگام استفاده از زره سامورایی، میتوانید از بمبهای دودزا نیز بهره ببرید. همانطور که در نمایش برنامه State Of Play نیز مشاهده کردید، دست بازیکن برای نبرد به شیوههای مختلف باز بوده و هر کس بسته به شرایطی که در مقابل میبیند، میتواند با سبک دلخواه خودش به مبارزه بپردازد.
جین، ماجراجوییاش را به عنوان یک سامورایی آغاز میکند و در شمشیرزنی مهارت بالایی دارد. هرچه مهارتهای بیشتری در طول بازی کسب میکند، رفتهرفته به تبدیل شدن به Ghost نزدیکتر میشود. اما این موضوع به هیچوجه به معنی از دست دادن مهارت شمشیرزنیاش نیست. این بازی، داستان تبدیل شدن جین به یک نوع جنگجوی جدید است که از هر سلاحی که بتواند برای نجات دادن سرزمینش استفاده خواهد کرد. تفاوتی نمیکند که شما اهل مخفیکاری بوده و یا به نبرد با شمشیر علاقمند هستید؛ در هر صورت، جین در حرکت به سمت سرنوشتش خواهدبود.
آیا در بازی Ghost Of Tsushima سیستم آبوهوای پویا و چرخه شب و روز وجود دارد؟
در پاسخ به هر دو مورد باید بگوییم: بله. سیستم پویای آبوهوایی، تجربه جالبی برایتان رقم خواهدزد. برخی از شرایط آبوهوا مربوط به یک منطقه خاص خواهدبود تا آنجا را از دیگر مناطق نقشه متمایز کند. برخی دیگر نیز به لحظات مختلف داستان بازی، گره خوردهاست. درباره بخش دوم سوال هم باید بگوییم که چرخه شب و روز به طور کامل در بازی طراحی شده است.
آیا برای کسانی که دوست دارند بازی آنها را بیشتر به چالش بکشد، درجه سختی بالاتری طراحی شده؟ آیا در این حالت، دشمنان قویتر هستند و یا صرفا نوار سلامتی بزرگتری دارند؟
بازی دارای سه درجه سختی Hard، Normal و Easy خواهد بود. هنگامی که روی درجه Hard بازی کنید، بازی بسیار چالش برانگیز بوده و دشمنانتان قویتر خواهند بود. تا جایی که گاهی اوقات برای غلبه به آنها باید حرکاتتان دقیق و بدون نقص باشد. اما درجه Easy مخصوص کسانی است که میخواهند در محیط بازی پرسه بزنند، داستان آن را دنبال کنند و تعدادی مبارزه نیز تجربه کنند.
تفاوتی ندارد که با چه درجه سختی بازی را تجربه میکنید، نوار سلامتی دشمنان تغییری نخواهد کرد و سیستم مبارزات بازی تنها به میزان مهارت شما بستگی خواهد داشت.
آیا قدرت دشمنان، در مقایسه با آنچه که تاکنون از آنها دیدهایم بیشتر خواهد بود؟
بعضی از افراد پس از مشاهده برنامه State Of Play که در آن به نمایش گیم پلی بازی Ghost Of Tsushima پرداختیم، آن را یک بازی خیلی آسان قلمداد کردند؛ در حالکه اصلا اینگونه نیست. مبارزات بازی به گونهای طراحی شده که هر دو طرف، کشنده خواهند بود. این موضوع فقط اختصاص به جین ندارد، دشمنان او نیز میتوانند خیلی سریع و تنها با یک اشتباه، او را از پا دربیاورند.
گیم پلی پخش شده، توسط یکی از اعضای ارشد تیم تست بازی ضبط شده بود که مهارت زیادی در کار با کاتانا داشت. همچنین جین در آن گیم پلی از چندین مهارت و قابلیت بهره میبرد که از ابتدای بازی در دسترس نیست. هدف ما از نمایش آن گیم پلی این بود که نشان دهیم، نبردهای بازی در بهترین حالت جین و همچنین بیشترین مهارت در کار با کاتانا، به چه شکل خواهد بود. این در حالی است که ما فکر میکنیم سیستم مبارزات بازی برای بیشتر بازیکنان، سخت و چالش برانگیز خواهد بود.
گیم پلی منتشر شده از بازی چشم نواز بود اما یکی از ایرادات آن، نحوه برخورد تیر با سر دشمنان و فیزیک افتادن آنها بود. آیا این مورد در نسخه نهایی بازی تغییر خواهد کرد؟
این موضوعی است که ما نظرات زیادی در رابطه با آن از کاربران دریافت کردیم. شاید متوجه شدهباشید که جین از دو نوع کمان مختلف استفاده میکند. یکی کمان کوتاه در حالت سامورایی، یکی هم کمان بلند در حالت روح (Ghost). کمان بلند ضربه بسیار سنگینتری به دشمنان وارد میکند تا جاییکه آنها را به عقب پرت میکند. آنچه که در نمایش گیم پلی دیدیم، ضربهی همین کمان بود.
آیا شهر و روستا در نقشه بازی وجود دارد؟ مأموریتهای فرعی به چه صورت است؟ غییر از داستان اصلی بازی، چه محتوای دیگری در دسترس خواهد بود؟
داستان اصلی بازی، نحوه تبدیل شدن جین از یک سامورایی به یک روح است. اما در این بین و در طول بازی، جین به کاراکترهای متفاوتی برخورد میکند که هرکدام داستان خودشان را دارند. اگر بازیکنان بخواهند، میتوانند بیشتر در هر یک از این داستانهای فرعی وارد شوند؛ بهطور مثال به آنها برای دفاع از قلمروشان کمک کنند. این محتواهای فرعی نهتنها دید بهتری نسبت به بازی به شما میدهند، بلکه جوایز ارزشمندی نیز در پی خواهند داشت.
جین در هنگام سفر به شهرهای مختلفی بر میخورد که هر کدام ممکن است چندین ماموریت در دل خود داشته باشند.
آیا تفاوت در سبک بازیکنان برای پیشبرد بازی به صورت سامورایی یا روح (گوست)، تغییری در پایانبندی بازی دارد؟
بار دیگر میگوییم که بازی روایتگر داستان جین و فداکاریهای او در راه تبدیل شدن به یک روح است. شما میتوانید هرطور که دوست دارید و با هر سبکی که میپسندید بازی کنید. از شمشیر و کمان استفاده کرده و یا ب مخفیکاری بجنگید. در هر صورت جین تبدیل به یک افسانه برای مردم سوشیما و یک تهدید برای مهاجمین مغول خواهدشد.
مدت زمان بازی چقدر است؟
پاسخ به این سؤال برای یک بازی جهان باز همیشه سخت است. اما چیزی که میتوانیم با اطمینان بگوییم این است که بازیکنان باید انتظار یک جهان به مراتب وسیعتر از بازیهای قبلی ما را داشته باشند. اگر از آن دسته بازیکنهایی هستید که به دنبال جذابیتهای محیط میروید و مراحل فرعی بازی را نیز جالب میدانید، میتوانید ساعتها با بازی Ghost Of Tsushima سرگرم شوید. اما اگر از آنهایی هستید که صرفاً داستان اصلی بازی را دنبال میکنید و جوایز، ماموریتهای فرعی و داستان شخصیتهای دیگر برایتان جذابیتی ندارد، کمی سریعتر بازی را تمام خواهیدکرد.
اگر بخواهیم جور دیگر این موضوع را مطرح کنیم، باید بگوییم بیشتر تیم تست بازی با گذشت بیش از یک هفته از شروع آن، هنوز به انتهای داستان بازی نرسیدهاند. میدانیم همه بهدنبال یک عدد برای تعیین طول مدت بازی هستند، اما تنها چیزی که میتوانیم با اطمینان بگوییم، این است که اگر به دنبال یک داستان رضایتبخش در یک نقشه وسیع، و همچنین شخصیتهای مختلف که هر کدام حرفی برای گفتن دارند هستید، بازی Ghost Of Tsushima انتظارات شما را برآورده خواهد کرد.
دایرهای که در نوار سلامتی وجود دارد چیست؟ با فشردن دکمههای آن چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
با استفاده از این ویژگی، بازیکنان قادر هستند تا بین دو گزینهی افزایش سلامتی خود و یا وارد کردن یک ضربه مهلک به دشمنان، انتخاب کنند. تصمیمی که بعضی اوقات اصلا آسان نیست.
آیا جین امکان شنا کردن و قایق سواری در بازی را دارد؟
ابزار جین برای سفر در دنیای بازی اسب مورد اعتماد، و همچنین پاهایش است. امکان شنا کردن تا قایقها و دریانوردی با آنها وجود ندارد.
امکان جدا کردن سر دشمنان و یا نصف کردن آنها وجود دارد؟
بازیکنان نمیتوانند نقطهی معینی از بدن دشمنان را نشانه بگیرند. هدف جین از پا در آوردن آنها در کوتاهترین زمان ممکن است. تعریف ما از مبارزات بازی اینگونه است:
«خاک، خون و فولاد»
بنابراین با عنوانی طرف هستیم که خشن و سرشار از حرکات مرگبار است. کاتانای جین برای از هم دریدن بدن دشمنان، نیازی به ضربات زیادی ندارد. همانطور که دشمنان و متجاوزین مغول نیز خیلی سریع میتوانند جین را از پا دربیاورند. همانطور که پیداست جهان بازی یک محیط خطرناک است و زنده ماندن در آن یک چالش برای بازیکنان خواهد بود.
آیا مأموریتهای فرعی منحصر به فرد بوده و جوایز قابل توجهی در پی دارند؟
بازی Ghost Of Tsushima تشکیل شده از یک داستان اصلی و تعدادی اتفاقات فرعی است که همگی روند اصلی داستان جین را پوشش میدهند. بعضی از این مراحل فرعی کوتاه و مختصر بوده، بعضی هم شما را با تعداد زیادی شخصیت دیگر روبهرو میکند تا بیش از پیش با جزیره و مردمانش آشنا شوید.
برای اینکه گشتوگذار بازیکنان در نقشه بازی و تمام کردن مراحل فرعی آن جذابیت بیشتری داشتهباشد، جوایز متعدد و ارزشمندی را برای محتوای جانبی بازی در نظر گرفتهایم. این جوایز و پاداشها، انواع مختلفی دارد. برخی از آنها جمع کردنی (Collectibles)، بعضی منابع (Resources) و تعدادی هم طلسم (Charm) هستند. حتی بعضی از مأموریتهای فرعی بازی، پاداشهایی مانند ستهای زره در بر خواهد داشت.
آیا شمشیر هم قابلیت و توانایی خاصی دارد؟
کاتانای جین، اهمیت ویژهای برای او دارد. همچنین شمشیر او سلاح اصلیاش در سرتاسر بازی، از ابتدا تا انتها است. بنابراین بازیکنان میتوانند از راههای مختلف، ویژگیها و همینطور ظاهر شمشیر را مطابق با سلیقه خود تغییر دهند.
آیا جین میتواند با دو شمشیر به صورت همزمان مبارزه کند؟
خیر، جین برای نبرد با یک شمشیر به روش سنتی آموزش دیده است. اما هنگامی که مغولها به او حمله کرده و با تعداد زیادی او را محاصره میکنند، میتواند با سلاحهای پرتابی و ترکیب انواع مختلف اسلحههایش حرکات مرگباری انجام دهد.
اسبی که جین به همراه دارد، یک اسب خاص است و یا آن را در طول بازی تعویض میکنیم؟
اسب جین، همراه او در طول ماجراجوییهای اوست. در اوایل بازی، امکان این را خواهید داشت که اسبتان را برای سفر دراز پیشرو انتخاب کنید.
آیا زرههایی که میتوانیم از آنها استفاده کنیم، به صورت ستهای آماده هستند؟ یا امکان ترکیب اجزای مختلف آنها مانند کلاهخود و … با یکدیگر وجود دارد؟
همانطور که در نمایش State Of Play هم مشاهده کردید، امکان ترکیب کردن ستهای مختلف با یکدیگر وجود دارد و بازیکنان میتوانند مطابق با خواست خود یک زره ترکیبی ایجاد کنند.
آیا در بازی Ghost Of Tsushima امکان بازی با شخصیتهای دیگری غیر از جین هم وجود دارد؟
خیر، قهرمان داستان بازی، جین است. بازیکنان باید با همراهی او، در مسیر تبدیل شدن از یک سامورایی شریف به یک روح که سوشیما به آن نیاز دارد، قدم بردارند.
آیا در بازی امکان شکار حیوانات برای کسب منابع و کرفتینگ وجود دارد؟
حیواناتی در جهان بازی حضور دارند که میتوانند به جین در طول مسیرش کمک کنند. بهعلاوه، حیوانات شکارچی و وحشی مختلفی نیز هستند که میتوانند به جین آسیب برسانند. به وسیله منابعی که از جسد این حیوانات بدست میآیند میتوانید موارد مختلفی را ارتقا دهید.
عنوان مورد انتظار استودیوی ساکرپانچ، پس از یک انتظار طولانی مدت، در کمتر از دو ماه دیگر عرضه خواهد شد. بازی انحصاری که جزو آخرین عناوینی است که برای پلی استیشن 4 عرضه میشود. طرفداران نیز امید زیادی به آن دارند و انتظار میرود بازی پس از عرضه با اقبال زیادی روبهرو شود. نظر شما درباره این بازی چیست؟ چه قدر به آن امید دارید و آیا فکر میکنید که ساکرپانچ میتواند با Ghost Of Tsushima انتظارات را برآورده کند؟
منبع : Playstation Blog