بازی Halo Infinite با نمایشها و تریلرهای جذاب، به یکی از موردانتظارترین بازیهای سال ۲۰۲۱ تبدیل شده و افراد زیادی برای آن هیجانزده هستند. اما در عین حال، مواردی وجود دارد که ما را نسبت به کیفیت محصول نهایی نگران میکند.
راه ساخت بازی Halo Infinite تا این نقطه از کار، پر از همواری و ناهمواریهای مختلف بوده است. هنگامی که سال پیش اولین تریلر گیم پلی بازی پخش شد، به خاطر جلوههای بصری ضعیف حسابی مورد انتقاد قرار گرفت. این انتقادات و انرژیهای منفی در حدی زیادی بود که استودیو 343 Industries و مایکروسافت را قانع کرد یک سال در عرضه بازی تاخیر بیندازند.
اما از اوایل سال جاری میلادی ورق برای سازندگان بازی در استودیو 343 Industries بازگشت. آنها در ابتدا اطلاعات مختلفی را مانند سیستم Battle Pass با طرفداران به اشتراک گذاشتند و سپس از محتویات فصلی که پس از عرضه بازی منتشر میشوند، پرده برداری کردند. در ادامه، آنها اولین نسخه Beta از بخش Multiplayer بازی را در دسترس قرار دادند که با واکنش به شدت مثبت طرفداران همراه بود. اما در چند وقت اخیر، دوباره خبرهای نگران کنندهای در مورد بازی Halo Infinite پخش شده که اظهار دارند روند ساخت اثر مذکور به خوبی پیش نمیرود. بنا بر همین جزئیات، به طور همزمان دلایلی برای هیجانزدگی و نگران بودن در مورد هیلو اینفینیت وجود دارد که در ادامه این مقاله قصد داریم به آنها بپردازیم.
چرا برای بازی Halo Infinite هیجان زده هستیم؟
رایگان بودن بخش Multiplayer
اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم، رایگان کردن بخش Multiplayer بازی Halo Infinite یکی از بهترین تصمیمهای بود که استودیو 343 Industries میتوانست اتخاذ کند. با این شرایط، سرورهای بازی مذکور از روز اول شلوغ خواهند بود و افراد زیادی برای تجربه کردن رایگان این بخش هم که شده اقدام به نصب آن میکنند. همچنین، چند وقت پیش مایکروسافت اعلام کرد که تجربه بازیهای Free-to-play دیگر نیازی به اشتراک Gold ندارد و همین موضوع میتواند تاثیر مثبتی بگذارد. از طرفی دیگر، بازیهای رایگان و چند نفرهای که در چند سال اخیر منتشر شدهاند، ثابت کردند که یک بازی Free-to-play هم میتواند محتویات فوقالعادهای را در دسترس طرفداران قرار دهد.
موضوع دلگرم کنندهای که در مورد رایگان بودن بخش چندنفره بازی Halo Infinite وجود دارد، این است که استودیو 343 Industries روندی را در پیش گرفته که با هویت Free-to-play آن، کاملا سازگار است. این بازی در شروع هر فصل جدید که هر کدام سه ماه به طول میانجامد، محتویات تازهای مانند نقشهها و حالتهای جدید دریافت میکند تا تجربه بازیکنان تازگی خود را حفظ کند. البته سیستم Battle Pass هم در این میان تاثیرگذار خواهد بود و در هر فصلی چالشها و آیتمهای تزئینی جدیدی را در اختیار بازیکنان قرار خواهد داد. اما نکته جالبی که در مورد بتل پس بازی Halo Infinite وجود دارد، این است که تاریخ انقضا نخواهد داشت و پس از اتمام فصل از دسترس خارج نخواهد شد. به همین خاطر، میتوانید در هر لحظه پاداش بتل پسهای قدیمی را با انجام دادن چالشهای مشخص شده به دست آورید. همچنین، استودیو 343 Industries اخیرا اعلام کرد که انجام دادن چالشهای Battle Pass تنها راه به دست آوردن XP و ارتقا Level است. این تصمیم در نگاه اول خیلی عجیب و شاید اذیت کننده به نظر برسد، اما اگر چالشها تنوع و تعداد خوبی داشته باشند مشکلی به وجود نخواهد آمد.
بخش Multiplayer مسیر درستی را طی میکند
اگر قسمتی وجود داشته باشد که حتی مخالفان بازی Halo 5 هم بتوانند با آن کنار بیایند، این است که استودیو 343 Industries کار فوقالعادهای را در زمینه طراحی و ارتقا گیم پلی انجام داده است. مبارزات و انیمیشنهای حرکتی در بازی Halo 5: Guardian حس فوقالعادهای داشتند. حال با توجه به آن چه که از نسخه Beta بازی Halo Infinite متوجه شدیم، این است که گیم پلی این بازی اگر از نسخه پنجم مجموعه بهتر نباشد، قرار نیست عملکرد ضعیفتری به جای بگذارد.
نسخه Beta بخش چندنفره، در زمینه تعداد بازیکنان و محتویاتی که ارائه میداد به شدت محدود بود و تنها با هدف آزمایش کردن بازی در دسترس قرار گرفته بود. اما با توجه به همین نسخه آزمایشی، مواردی مانند Gunplay و اسلحهها بسیار امیدوارکننده به نظر میرسیدند. Grappleshot که در بازی Halo Infinite حضور دارد، یک افزونه جذاب دیگر است که ظاهرا تاثیر زیادی روی مبارزات و حرکت کردن بازیکنان در سطح نقشه میگذارد. Grappeshot مانند یک قلاب عمل میکند و میتوانید با استفاده از آن به نقاط مختلف نقشه بروید. نسخههای Beta که در آینده منتشر میشوند، قرار است از لحاظ تعداد بازیکنان و محتویات موجود مقیاس بزرگتری داشته باشند و به همین دلیل افراد زیادی منتظر آن هستند؛ چرا که Beta اولیه به شدت جذاب و چشمگیر بود.
چرا نگران بازی Halo Infinite هستیم؟
عدم وجود حالت Co-op در کمپین داستانی و حالت Forge در زمان عرضه
تا اینجای مقاله دلایل خود برای هیجان انگیز بودن هیل اینفینیت را مرور کردیم، اما حالا میخواهیم به جزئیاتی که باعث نگرانی میشوند بپردازیم. حالت Co-op کمپین داستانی و بخش Forge، دو تا از مهمترین بخشهای مجموعه Halo هستند و فقدان هر یک از آنها میتواند باعث به وجود آمدن حفره بزرگی در تجربه نهایی شود. امکان تجربه کمپین داستانی به صورت Co-op، یکی از ویژگیهایی است که طرفداران فرنچایز مذکور عاشق آن بوده و جزو قابلیتهای حیاتی به شمار میرود. در واقع، عدم وجود Local Co-op در بازی Halo 5 ضربه بزرگی به آن زد و بیشتر افراد فکر میکردند که سازندگان این اشتباه را در نسخه بعدی تکرار نمیکنند؛ تازه این در حالی بود که نسخه پنجم هیلو قابلیت تجربه Co-op به صورت آنلاین را در اختیار بازیکنان قرار میداد. اما آن طور که متوجه شدیم، بازی Halo Infinite در زمان عرضه اولیه به طور کلی از حالت Co-op پشتیبانی نمیکند. علاوه بر این، طرفداران باید منتظر غیبت حالت Forge در زمان عرضه هم باشند. Forge یکی از مهمترین بخشهای هیلو است که به بازیکنان اجازه میدهد مراحل دلخواه خود را ساخته و آن را با سایرین به اشتراک بگذارند. وجود چنین حالتی برای اثری مانند Infinite که قرار است تا سالها میزبان محتویات جدید شود ضرروی است؛ چرا که میتواند اتاق فکر استودیو 343 Industries را به مقیاس تمام بازیکنان جهان ارتقا داده و باعث به وجود آمدن ایدههای جدیدی شود.
اما شرایط در آن حد که به نظر میرسد ناامید کننده نیست و استودیو 343 Industries قصد دارد با شروع فصل دوم که سه ماه پس از عرضه اولیه بازی آغاز میشود، حالت Co-op را در طی یک به روز رسانی به بازی Halo Infinite اضافه کند. حالت Forge هم سه ماه بعد و با شروع فصل سوم بازی در اختیار بازیکنان قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشید که این اقدام واقعا منطقی به نظر میرسد؛ چرا که انتظارها از کمپین داستانی و بخش Multiplayer بازی مذکور فوقالعاده بالا بوده و سیاستهای متعددی به آن وابسته است. پس باید این گونه در نظر بگیریم که غیبت Co-op و Forge در زمان عرضه، در راستای راهبردهای کمال گرایانه مایکروسافت بوده و نباید با تفکر بدی به آن نگاه کرد. بخش Multiplayer که با توجه به Beta بینقص کار کرد و احتمال میرود که در حد و حدود انتظارات ظاهر شود، اما کمپین داستانی جزئی است که نگرانیهای زیادی را پیرامون خود میبیند.
کمپین داستانی
یک سال از آخرین باری که گیم پلی بخش داستانی بازی Halo Infinite به نمایش درآمد، میگذرد. در آن زمان بازی حداقل از لحاظ بصری ایده آل به نظر نمیرسید و طبق گفته سازندگان آنها در طی این یک سال حسابی روی این مورد کار کردهاند. اما موضوع این جا است که با وجود فاصله چهار ماهه تا زمان عرضه بازی، هنوز خبری از یک ویدیوی گیم پلی جدید نیست. استودیو 343 Industries چندین عکس مختلف و زیبا را از کمپین داستانی منتشر کرده، ولی واقعا نمیتوان به چند تصویر معمولی اعتنا کرد. ما نیاز بیشتری به اطلاعات مختلفی داریم؛ از مواردی مانند سیستم عملکرد مکانیکهای Open World گرفته تا یک ویدیوی جدید که گرافیک بصری ارتقا یافته را به تصویر بکشد. استودیو 343 Industries از انتقادهای به وجود آمده نسبت به جلوههای بصری به عنوان دلیل اصلی تاخیر بازی یاد کرد، اما با وجود اعلام تاریخ انتشار هنوز هم کمپین داستانی را به طور کامل به نمایش نگذاشته است. موضوع زمانی عجیبتر میشود که میبینیم کمپین داستانی تنها بخش پولی بازی بوده و سایر حالتها به صورت رایگان در اختیار عموم قرار میگیرند.
از همه این موارد گذشته، استودیو 343 Indsutries سابقه خوبی در ساخت بخش داستانی دو بازی Halo 4 و Halo 5 ندارد. کمپین داستانی هر دو بازی ایرادات گستردهای داشت و آنها باید با عرضه موفق بازی Halo Infinite ثابت کنند که لیاقت این همه اعتماد را دارند. به گفته سازندگان روایت داستانی بازی جدید عمق بیشتری نسبت به نسخههای گذشته دارد و با ادامه دادن راه بازی Halo: Combat Evolved قصد دارد بزرگترین کمپین داستانی تاریخ مجموعه را منتشر کند. اما این سکوت خبری و قحطی اطلاعات، باعث شده که نگرانیهای زیادی حول بازی شکل بگیرد. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که هیلو اینفیینیت ممکن است یک بار دیگر خاطرات بد بازی Cyberpunk 2077 را تکرار کرده و ناامید کننده عمل کند.
روند و کیفیت محتویات پس از عرضه
اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، نگرانی برای روند و کیفیت محتویات پس از عرضه تنها به بازی Halo Infinite اختصاص ندارد و در قبال تمام بازیهایی که سیاستهای Live Service را در پیش میگیرند، صدق میکند. بازیهای Live Service اهمیت زیادی به محتویاتی که پس عرضه بازی اصلی منتشر میشوند میدهند و مرتبا حالتها و آیتمهای جدیدی را در اختیار بازیکنان میگذارند. آثار زیادی مانند بازی Anthem وجود دارند که با قول عرضه مرتب محتویات منتشر شدند اما هنگامی که موقع عمل فرا رسید، سازندگان نتوانستند از پس آن برآیند. به همین دلیل، نگرانیهایی در مورد هیلو اینفینیت و محتویات Post-Launch آن وجود دارد.
البته اگر بخواهیم معیار را سابقه استودیو 343 Industries قرار دهیم، نگرانی زیادی وجود ندارد. آنها پس از عرضه بازی Halo 5 عملکرد خوبی در مورد ارائه محتویات جدید داشتند و این روند را در بازی Halo: Master Chief Collection هم ادامه دادند. حال انتظار میرود که این حالت برنامه ریزی شده برای بازی Halo Infinite هم ادامه پیدا کند تا بازیکنان در طولانی مدت سرگرم تجربه بخشهای مختلف این بازی شوند. البته موضوعی که در این میان وجود دارد، این است که اهداف هیلو اینفینیت بسیار جاهطلبانهتر نسبت به نسخههای قدیمی مجموعه مذکور بوده و سازندگان ادعاهای بزرگی کردهاند. به گفته آنها، ما هر سه ماه یک بار شاهد یک فصل جدید خواهیم بود که شامل بتل پس، محتویات چندنفره و نقشههای تازه میشود. برای مثال، اضافه شدن حالت Co-op و Forge یکی از همین محتویات پس از عرضه خواهد بود که به ترتیب با آغاز فصل دوم و سوم راهی بازی میشوند. علاوه بر اینها، باید احتمال عرضه بستههای الحاقی داستانی جدید را هم در نظر بگیریم و منتظر نشانههایی از آن باشیم. با توجه به همین جزئیات، استودیو 343 Industries کار به شدت سختی در محتویات پس از عرضه دارد و باید برای مدیریت این همه کار برنامه ریزی دقیقی تدارک ببیند.
بازی Halo Infinite در تاریخ ۱۷ آذر ۱۴۰۰ (۸ دسامبر) برای ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس، ایکس باکس وان و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد. همچنین، اثر مذکور در روز عرضه در دسترس مشترکین سرویس ایکس باکس گیم پس قرار خواهد گرفت.
نظر شما در مورد آینده هیلو اینفینیت چیست؟ آیا این بازی میتواند انتظارات را برآورده کند؟ یا نگرانیهای موجود دردسر ساز خواهند شد؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.
منبع: Game Rant