بااینکه مکانیزم Web Slinging (تار زدن) در جدیدترین ساخته استودیو Insomniac Games همان حس و حال آشنا نسخه اول را دارد، تغییرات کوچک اما سرگرم کنندهای که سازندگان در بازی اعمال کردهاند، این مکانیزم را حتی از گذشته نیز لذتبخشتر کرده است. یکی از این تغییرات کوچک Slingshot است که به مرد عنکبوتی اجازه میدهد تارهای خود را بین دو سطح قرار دهد و با شتاب زیادی به مقصد خود شلیک شود. از طرفی دیگر Web Wing یکی از ویژگیهای بزرگی است که به بازی Marvel’s Spider-Man 2 اضافه شده. به خاطر سیستم Web Wing بالهایی به لباس پیتر پارکر و مایلز مورالز اضافه شده، که مدت زمان پرواز آنها را افزایش میدهد. این ویژگی زمانی به کمک شما میآید که در فضاهایی مانند Central Park قرار دارید که امکان تار زدن وجود ندارد. در این لحظه است که میتوانید بالهای خود را باز کنید تا به منطقه مورد نظر برسید.
Web Wing ویژگی بسیار جذابی به نظر میرسد، اما ممکن است از خودتان سوال کرده باشید که چه نیازی به تار زدن است، تا زمانی که میتوان در بازی پرواز کرد؟ اعضای استودیو Insomniac نیز به این سوال فکر کردهاند.
تغییرات سیستم گشت و گذار در بازی Marvel’s Spider-Man 2
Doug Shehan برنامه نویس ارشد بازی در این باره توضیح میدهد:«ما همان شیوهای را برای Web Wing در پیش گرفتیم که برای تمام ویژگیهای Traversal بازی استفاده کردیم. تمرکز ما بر روی ارائه این تجربه به صورت یک پکیج کامل بود. به عنوان مرد عنکبوتی شما راههای بسیار زیادی برای رسیدن به یک مقصد دارید، تار زدن یکی از مهمترین روشها است، البته نباید دویدن بر روی دیوارها، Web Zipping و Point Launching را نیز فراموش کنیم. زمانی که ایده Web Wing مطرح شد، سعی کردیم تعدادی مشکل را با استفاده از آن حل کنیم. به عنوان مثال، در محلههای جدیدی که به بازی اضافه شدهاند ساختمانها ارتفاع کمتری دارند، همچنین با استفاده از این ویژگی مشکل رد شدن از رودخانهها نیز حل شد. به همین دلیل سعی کردیم ویژگیای را اضافه کنیم که لذت بخش باشد، اما در عین حال بالانس Marvel’s Spider Man 2 را نیز از بین نبرد.»
او ادامه داد:«برای ما بسیار مهم بود که مطمئن شویم بازیکنان این ویژگی را با دیگر ویژگیهای بازی ترکیب کنند. مردم میتوانند از آن به صورت انحصاری استفاده کنند، اما پس از مدتی سرعت آنها کاهش پیدا خواهد کرد. تنها راه سریع برای رسیدن به منطقه خاصی در بازی این است که شیرجه بزنید تا ارتفاع را کاهش دهید، سپس دوباره تار بزنید تا سرعت از دست رفته جبران شود، بالهای خود را باز و پس از دور زدن یک ساختمان از Point Launch استفاده کرده و دوباره Web Wingها را باز کنید. در اوایل توسعه بازی به این مسئله پی بردیم که اگر موفق به ترکیب این عناصر شویم، به یک بالانس فوق العاده دست پیدا خواهیم کرد.»
جهان Spider Man 2 نیز دچار تغییراتی شده است تا بازیکن را تشویق به استفاده از عناصر جدید آن کند. یکی از بزرگترین تغییرات، اضافه شدن تونلهای باد و جریانهای باد به سمت بالا برای بالها است، که سرعت حرکت اسپایدرمن را افزایش میدهند. البته این تغییرات در مراحل و فعالیتهای فرعی بازی نیز تاثیر گذاشتهاند. به عنوان مثال برای از بین بردن Droneهای Kraven باید از آنها استفاده کنید. با این حال، یکی از جالبترین تغییرات بازی نحوه مشاهده ماموریتها و دیگر فعالیتها است. Insomniac با الهام از سهگانه Arkham، ساخته استودیو Rocksteady، سعی میکند بازیکن را از منو و تنظیمات دور نگه دارد. جنایتهای درحال انجام نیز به Spider Man 2 بازگشتهاند، بنابراین میتوان انتظار داشت که باید برای نجات شهروندان نیویورک به نقاط مختلف نقشه سر بزنید، البته در این نسخه دیگر ماموریتهای فرعی نیز در نقشه نشان داده میشوند.
برای کسانی که علاقهمند به گشت و گذار در جهان Spider Man هستند، این دنباله چشم انداز هیجان انگیزی دارد. تواناییهایی که نسبت به دو نسخه اول به بازی اضافه شدهاند، این ماجراجویی را بسیار جذاب میکنند.
ویژگیهای Traversal تنها بخشی از این تغییرات هستند که به Spider Man 2 اضافه شدهاند. به خصوص ویژگیهایی که با پیوستن سیمبیوت به پیتر پارکر در مبارزات اضافه شده است. تواناییهای جدید سبک مبارزه دو مرد عنکبوتی را از یکدیگر متمایز میکنند، در واقع مبارزات پیتر پارکر به لطف سیمبیوت بسیار تهاجمی است، این سبک مبارزه برای کسانی که او را به عنوان یک ابرقهرمان مهربان و دوست داشتنی میدیدند کمی تعجب برانگیز خواهد بود. از طرفی دیگر، مایلز مورالز دشمنان خود را با دقت بیشتری از میان برمیدارد، و به همین دلیل یک بحران شخصیتی در طول بازی برای او شکل میگیرد.
درحالی که شاید بیشتر وقت خود را صرف گشت و گذار در محیط بازی کنید، اما باید زمانی را نیز برای از بین بردن دشمنان و پیشروی در روند داستان بگذرانید. داستان و مبارزات نیز هر دو به طرز قابل توجهی پیشرفت داشتهاند، البته به دلیل اهمیت جدید بودن این ویژگیها برای شما، در این مطلب اشارهای به نکات کلیدی داستان نخواهیم کرد. به احتمال زیاد طرفداران باهوش مرد عنکبوتی با قرار دادن تکههای پازلی که در دو نسخه قبلی به آنها اشاره شد، سعی کردهاند پیچشهای داستانی بازی را حدس بزنند. شخصیتهایی در بازی قرار دارند که سعی دارند مانند دکتر اختاپوس در نسخه قبلی با روشهای آشنا به پیتر پارکر آسیب وارد کنند. از طرفی دیگر شخصیتهای کمتر شناخته شده مانند کریون شکارچی (Kraven the Hunter) راههای جدیدی را برای پیشروی روند داستان شکل میدهند.
یکی از مهمترین بخشهای بازی مواجه شدن دو مرد عنکبوتی با تغییرات بزرگی مانند احساسات خود و زیرسوال رفتن تمام اعتقادات و باورهای آنها است. یکی از آنها به تازگی خانواده خود را پیدا کرده، درحالی که دیگر مرد عنکبوتی به تازگی آن را از دست داده است. این ایده از جایی که تمام نقش آفرینیها شایسته پرداختن به چنین موضوعات سنگین و ارزشمندی هستند، بسیار جذاب خواهد بود. رفتار و نحوه صحبت تهاجمی پیتر پارکر ناراحت کننده است، آسیب پذیری مایلز نیز غم انگیز است، شخصیتهای فرعی مانند MJ، Genki و Rio Morales با شخصیت پردازی بینظیری که دارند به یاد ماندنی میشوند.
با منتشر شدن نقدها و نمرات بازی، میدانیم که استودیو Insomniac با ارتقا ویژگیهای مثبت دو نسخه قبلی و از بین ایرادات آنها، Marvel’s Spider Man 2 را در مسیر تبدیل شدن به یکی از بهترین بازیهای ابرقهرمانی تاریخ درکنار سهگانه تحسین شده Arkham ساخته استودیو Rocksteady قرار داده است.
اگر علاقهمند به کسب اطلاعات بیشتری از ویلنهای بازی هستید، سری به مطالب شخصیتهای بد بازی Marvel’s Spider-Man 2 – بخش اول و شخصیتهای بد بازی Marvel’s Spider-Man 2 – بخش دوم بزنید.