بازی Ratchet and Clank: Rift Apart که قرار است به عنوان انحصاری PS5 روانهی بازار شود، میتواند از تمام قدرت سخت افزاری کنسول نسل نهمی استفاده کند و ویژگیهای آن را به نمایش درآورد. با تیلنو همراه باشید.
نسخههای مختلف مجموعهی Ratchet and Clank استودیو Insomniac، همواره به عنوان نشان دهندهی قدرت کنسولهای مختلف سونی شناخته میشوند. اولین نسخهی این مجموعه که در سال ۲۰۰۲ و تحت عنوان Ratchet and Clank معرفی شد، از کفیت بالایی برخوردار بود و توانست نظر منتقدان و بازیکنان را با طراحی خاص هنری و CGAهای سینمایی جذب کند. بعد از بازیهای مختلفی که روزی PS2، PS3 و PS Vita منتشر شد، استودیو Insomniac تصمیم گرفت که بار دیگر به سراغ یکی از محبوبترین بازیهای خود برود. نسخهی ۲۰۱۶ این بازی که حکم یک بازسازی نسبت به بازی سال ۲۰۰۲ را داشت، حسابی طرفداران را هیجان زده کرد. این استودیو با به کار گرفتن قدرت سخت افزاری کنسول نسل هشتمی سونی، بازی Ratchet and Clank که شباهت زیادی به انیمشنهای سینمایی قدیمی هم دارد را روانهی بازار کرد.
حالا که در سال ۲۰۲۱ قرار داریم، نباید مدت زمان زیادی تا عرضهی بازی Ratchet and Clank: Rift Apart منتظر بمانیم. جدیدترین نسخهی این مجموعه، قرار است از همهی قدرت سخت افزاری پلی استیشن 5 استفاده کند و هنر سونی در زمینهی مهندسی را به نمایش بگذارد. ما در این بازی شاهد مدلها و محیطهای باکیفیت، فناوری Ray Tracing و یک سیستم تله پورت خاص خواهیم بود که تنها به لطف حافطهی SSD سریع و قدرتمند PS5 ممکن میشود.
ما در حال حاضر خبر دقیقی در مورد تاریخ انتشار بازی Ratchet and Clank: Rift Apart نداریم و با این که سونی از تاریخ عرضهی جدید بازیهای PS5 هم رونمایی کرد، اما کوچکترین اشارهای به جدیدترین پروژهی استودیو Insomniac نکرد. البته، این شرکت ژاپنی تا این لحظه با عرضهی تریلرهای مختلف، به نکات قوت بازی اشاره کرده است. اما با وجود اطلاعات مناسب، هنوز هم دستهای از بازیکنان سوالات زیادی دارند. برای مثال این که بازی Ratchet and Clank: Rift Apart قرار است چگونه راه نسخهی ۲۰۱۶ را ادامه دهد؟ نحوهی عملکرد این بازی رو PS5 چگونه خواهد بود؟ آیا سخت افزار کنسول جدید پایهی پیشرفتهای بزرگی را خواهد گذاشت؟ در ادامه به این موضوع میپردازیم.
بازی Ratchet and Clank: Rift Apart و ویژگی های فنی مختلف آن
استفاده از فناوری Ray Tracing درست مانند Spider-Man
دو بازی Spider Man: Miles Morales و بازی Marvel’s Spider-Man Remastered به خوبی فناوری Ray Tracing و تغییرات حاصل شده از آن را به بازیکنان نشان دادند. هر دو بازی استفادهای خوبی از Ray Tracing و منعکس شدن نور کردند، به خصوص زمانی که پیتر پارکر و مایلز مورالس در کنار شیشهی آسمان خراشهای نیویروک قرار میگرفتند. اضافه کردن این ویژگی به یک بازی، آنقدرها هم گران قیمت نیست و همین موضوع استفاده از ری تریسینگ را روی پردازندههای RDNA2 که PS5 هم از آن بهره میبرد، ایده آل میکند.
بازی Ratchet and Clank: Rift Apart هم از دستاوردی بهره میبرد که استودیو Insomniac در طی اضافه کردن Ray Tracing به دو نسخهی Spider-Man از آن استفاده کرد. هم چنین، به خاطر تریلرهای چشم نواز بازی، ما انتظار زیادی از منعکس شدن نور روی اشیای مختلف داریم. هم چنین، از آن جایی که شخصیت Clank از سطح صافی برخودار است، به احتمال زیاد در بیشتر طول بازی شاهد منعکس شدن تصویر محیط روی بدن آن خواهیم بود. البته کلنک تنها سطح صاف و سیقل خوردهی بازی Ratchet and Clank: Rift Apart را به نام خود نزده و از آن جایی که این بازی در یک دنیای تخیلی قرار میگیرد، باید بیشتر با Ray Tracing روبرو شویم. از لولههای آلومینیمی بگیرید تا سفینهها و اسلحههایی که خود رچت از آن استفاده میکند، استودیو Insomniac Games باید همان دقتی را که برای دو نسخهی اسپایدرمن به کار گرفته بود را در جدیدترین پروژهی خود هم تکرار کند.
کیفیت مدل، بافت و محیطها
بازی Ratchet and Clank که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، حداقل در بحث جنبههای بصری و کیفیت آنها کار فوق العادهای انجام داد. چندین مدل با کفیت برای رچت، کلنک و NPCهای مهم در کنار میان پردههای سینمایی و CGI جای زیادی را برای پیشرفت در نسخهی جدید باقی نگذاشته است. به هر حال، آن طور که از شرایط مشخص است استودیو Insomniac به طور کامل از تک تک ویژگیها و قدرتهای پلی استیشن 5 استفاده میکند. کیفیت دشمنان، محیطها و انفجار به لطف قدرت بالای کنسول نسل نهمی سونی بهتر به نظر میرسد که پیش از این و در دوران PS4 ممکن نبود. البته این موضوع مشخص است که مکانیکها و انیمیشنهای زیادی از نسخهی سال ۲۰۱۶، به بازی جدید راه پیدا کردهاند.
بازی Ratchet and Clank: Rift Apart با نورپردازی، بافتها و مدلهای با کیفیتی همراه خواهد شد که به معنی واقعی کلمه به طراحی هنری بازی مینشیند. هم چنین، سرعت بالای SSD باعث میشود که مدت زمان صفحات Loading به حداقل برسند و جزئیات درون محیط هم در سریعترین زمان ممکن، Load شوند. VRAM ارتقاء یافتهی پلی استیشن 5 هم باعث بهتر شدن برخی از جنبههای بصری مانند بافتها خواهد بود که در VRAM محدود پلی استیشن 4 ممکن نبود.
استفادهی بهینهی بازی Ratchet and Clank: Rift Apart از حافظهی SSD
همان طور که از نام این بازی هم میتوان حدس زد، نسخهی جدید Ratchet and Clank تمرکز زیادی در استفاده از Rift و جا به جایی در محیط نقشه با استفاده از این روش دارد. مهمترین دلیل به واقعیت پیوستن این مکانیک، SSD پرسرعت کنسول نسل نهمی سونی است. Rift Portalها و قرار دادن آنها در بازی، دستاورد فنی مهمی است که در هنگام پیوند خوردن به گیم پلی، شکوفا میشود. در واقع، رچت میتواند در بازی جدید با استفاده از یک اسلحهی خاص، یک پورتال به وجود آورد و با استفاده از آن در محیط جا به جا شود. البته کارکرد پورتالها تنها به این مورد خلاصه نمیشود و بخش بزرگی از داستان مربوط به سفر در میان بُعدهای مختلف است. البته، Rift Apart تنها اثری نیست که از این پورتالها در تاریخ بازیهای ویدویی استفاده میکند؛ اما چون اکثر آن بازیها با توجه به حافظهای HDD و رم ۵۱۲ مگابایتی Xbox 360 ساخته میشدند، نمیتوانستند بازیکن را در صدمی از ثانیه از یک دریچهی پورتال به دریچهی دیگر منتقل کنند.
پیش از این، دلیل وجود صفحات Loading در میان مراحل مختلف، تنها به خاطر عملکرد محدود هارد درایوها بوده است. اما حالا با اضافه شدن SSD به کنسولهای خانگی، وقت آن است که با این صفحات خداحافظی کنیم. بازی Ratchet and Clank: Rift Apart با گذشتن از این مرزها حالا میتواند مراحل مختلفی را بدون هیچ گونه زمان اضافه Load کند و فرصتهای زیادی برای گیم پلی ایجاد کند. بازی The Medium هم دقیقا مانند نسخهی جدید Ratchet and Clank، تنها به خاطر وجود حافظههای SSD پرسرعت ممکن شد. The Medium برخلاف این بازی که بیشتر تمرکز خود را برای جا به جایی در یک دنیای واحد میگذارد، در دو دنیای متفاوت وجود دارد که میتوانید در پیش نمایش بازی The Medium با مفهوم آن بیشتر آشنا شوید. Rift Apart و استفادههای مختلف آن از قدرت سخت افزاری، مهمترین دلیلی است که ما برای نسل نهم و چند سال آینده، تا این حد هیجان زده هستیم.
نتیجه گیری
از آن جایی که در ماههای ابتدایی نسل جدید به سر میبریم و در این دوره معمولا بازیها به صورت Cross-Gen منتشر میشوند، نمیتوانیم به طور واقعی قدرت کنسولهای جدید را مشاهده کنیم. اما در این میان، انحصاریهای نسل جدیدی مانند بازی Ratchet and Clank: Rift Apart وجود دارند که میتواندیم پرتویی از آن چه که در سالهای آینده در انتظار ما است را در آن مشاهده کنیم. در واقع، استودیو Insomniac Games جنبهها بصری و میان پردههای CGI را از نسخهی ۲۰۱۶ قرض گرفته و آنها را در کنار مکانیکهای گیم پلی SSD محور و فناوریهایی مانند Ray Tracing قرار داده تا یک محصول در خور تحسین تولید کند. این بازی اگر همان طور که به نظر میرسد موفق عمل کند، میتواند رویای تجربه کردن یک بازی که شباهت زیادی به انیمیشنهای پیکسار دارد را به به واقعیت برساند.
در پایان اگر قصد دارید پیش از عرضهی بازی Ratchet and Clank: Rift Apart به تجربهی جدیدترین ساختهی استودیو Insomniac بپردازید، میتوانید به صفحهی خرید بازی Spider-Man: Miles Morales برای PS4 و خرید بازی Spider-Man: Miles Morales برای PS5 اقدام کنید.
نظر شما در مورد Rift Apart چیست؟ آیا این بازی میتواند مطابق آن چه که در نمایشها نشان داده عمل کند؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.
منبع: GamingBolt