در بخش اول بازیهای ساخته شده توسط یک نفر بازیهایی فوقالعادهای را معرفی کردیم که با وجود تنها بودن سازندهی آنها، به اثری شگفتانگیز و ارزشمند تبدیل شدهاند. با بخش دوم معرفی این دسته از بازیها همراه باشید.
در بخش قبلی معرفی از سازندههای آثاری همچون Minecraft ،Undertale و Bright Memory گفتیم که چگونه توانستهاند تمامی معادلات صنعت بازیهای ویدئویی را بر هم بزنند و ثابت کنند که ساخت بازیهای فوقالعاده لزوماً نیازمند حضور هزاران نفر در پشتصحنه، تیمهای حرفهای، سرمایه زیاد و کمپانی بزرگ نیست. این افراد با مهارت بالایی که در جنبههای هنری و فنی بازیسازی دارند، بازیهایی را عرضه کردهاند که نهتنها مورد تحسین منتقدین و استقبال بازیکنان قرار گرفتهاند، بلکه به عنوان بازیهای کالت در تاریخ جاودانه شدهاند و همواره در یادها باقی خواهند ماند. برای دسترسی به این مطلب میتوانید از اینجا اقدام کنید. با تیلنو و معرفی دیگر بازیهایی که توسط یک نفر ساختهاند، همراه باشید.
بازی RollerCoaster Tycoon
سازنده: کریس سویر
سال انتشار: ۱۹۹۹
پلتفرم: ویندوز و ایکس باکس
سری بازیهای RollerCoaster Tycoon هم اکنون در کنار سری Sim City، به عنوان بزرگترین شبیهساز ساخت و ساز و مدیریت شناخته میشود. پیش از دستیابی به چنین جایگاهی، سری مذکور به عنوان پروژه یکنفره کریس سویر (Chris Sawyer) آغاز شد. او که از ترن هوایی متنفر بود، به منظور از بین بردن ترسش دست به ساخت بازی RollerCoaster Tycoon زد. او برای ساخت این بازی که دو سال به طول انجامید، از زبان اسمبلی اکس ۸۶ و هنر طراحی سایمون فاستر (Simon Foster) استفاده کرده است. اولین بازی Roller Coaster Tycoon در سال ۱۹۹۹ عرضه و در حدود ۳۰ میلیون دلار فروش را تجربه کرد. استقبال از این بازی باعث شد کریس سویر اقدام به ساخت نسخههای بیشتری از آن کند. در حالی که دو نسخه اول مجموعه توسط کریس سویر ساخته شدهاند، اپ در بازی RollerCoaster Tycoon 3 تنها به عنوان مشاور حضور داشته است.
بازی Iconoclasts
سازنده: یوآکیم سندبرگ
سال انتشار: ۲۰۱۸
پلتفرم: ویندوز، پلی استیشن ویتا، پلی استیشن 4، نینتندو سوییچ، ایکس باکس وان و …
سبک مترویدونیا در بین بازیسازان مستقل از محبوبیت خاصی برخوردار است و حجم وسیعی از آثار در این ژانر ساخته میشوند. بازی Iconoclasts جزء همین دسته از بازیهای ویدئویی بوده که توسط یوآکیم سندبرگ (Joakim Sandberg) در طی مدت هشت سال ساخته شده است. با این وجود که بازی مذکور از لحاظ گیم پلی فاقد نوآوری خاصی بوده و اصول سبک مترویدونیا را دنبال میکند، اما به دلیل وجود ویژگیهایی همچون تمرکز روی روایت داستانی عمیق، شخصیتهای پرداخت شده، جهان فوقالعاده و باسهای متنوع توانسته است خود را از دیگر بازیهای ژانر مذکور متمایز کند.
بازی Tetris
سازنده: الکسی پاژیتنوف
سال انتشار: ۱۹۸۴
پلتفرم: Electronika 60 و IBM PC
در سالهای گذشته بازیهای ویدئویی تنها به واسطه عشق و علاقه شدید نسبت به آنها ساخته میشدند و خبری از بودجههای کلان و کمپانیهای بزرگ نبود. در این دوران بود که بازی Tetris توانست مردم دنیا را به این مدیوم جذب کرده و باعث شد بازیهای ویدئویی بیش از پیش شناخته شوند. بازی مذکور یکی از شناختهشدهترین نامهای تاریخ بازیهای ویدئویی است که هرکسی در دنیا حداقل یکبار یکی از بازیهای آن را تجربه کرده است. سری Tetris که دومین مجموعه پرفروش تاریخ محسوب میشود، در حدود ۳۷ سال پیش و توسط مهندس نرمافزار الکسی پاژیتنوف (Alexey Pajitnov) آغاز شد. او این بازی را برای بررسی هوش مصنوعی رایانههای آکادمی علوم جماهیر شوروی ساخت. بازی تتریس تنها تجربه الکسی پاژیتنوف در ساخت بازی نیست و آثار مشابه مختلفی از جمله Wordtris و Hexic را طراحی و ساخته است.
بازی Lone Survivor
سازنده: جسپر بیرن
سال انتشار: ۲۰۱۲
پلتفرم: ویندوز، پلی استیشن ویتا، پلی استیشن 4، پلی استیشن 3، نینتندو سوییچ و …
جسپر بیرن (Jasper Byrne) با ساخت بازی Lone Survivor عملی به شدت جاهطلبانه و بسیار دشوار انجام داده است. در این اثر ترس و بقا که در فضای پسا آخرالزمانی جریان دارد، بازیکنان در قالب پروتاگونیست بینام بازی باید در دنیای بیرحمی که انسانهای آلوده شده در آن حضور دارند، زنده بمانند. علاوه بر این شخصیت اصلی بازی از توهم رنج میبرد که به موجب آن مشخص نیست چه چیزهایی واقعی و چه چیزهای غیرواقعی هستند. جسپر بیرن برای ساخت بازی Lone Survivor از فیلمهای دیوید لینچ الهام گرفته و برای داستان مبهم و چند وجهی خود، سه پایان مختلف در نظر گرفته است که در نسخه Lone Survivor: The Director’s Cut دو پایان دیگر نیز اضافه میشود. منتقدین بسیار داستان و گیم پلی بازی مذکور را مورد تحسین قرار دادند که به واسطه آن متوسط امتیاز هشت را از رسانههای معتبر دریافت کرده است. نسخه بازسازی بازی Lone Survivor تحت نام بازی Super Lone Survivor برای انتشار روی پلتفرمهای ویندوز و نینتندو سوییچ برنامهریزی شده است.
بازی Mainichi
سازنده: متی برایس
سال انتشار: ۲۰۱۲
پلتفرم: ویندوز
بازی Mainichi یکی از آثاری است که در کنار خلق تجربهای سرگرمکننده، قصد دارد سطح آگاهی جامعه را بالا برده و بازیکنان را با سختیهای دنیای واقعی روبهرو کند. در این ساخته متی برایس (Mattie Brice) با کاراکتری همراه میشویم که جزء جامعه الجیبیتی بوده و در طول مراحل مختلف بازی با سختیها و دشواریهای زندگی این دسته از افراد آشنا میشویم. بازی Mainichi بخشی جدایی ناپذیر از جنبش ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ صنعت بازیهای ویدیویی است که در قالب آن تجربیات شخصی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و «بازیهای شخصی» بسیاری عرضه شد. این بازیها معمولا تجربههای کوتاهی هستند که با هدف تجربه احساسات و ذهنیتهای یک شخص خاص یا گروهی از افراد محروم حقوق انسانی، ساخته میشوند. بازی Mainichi به خوبی قادر است ترسها، تهدیدات و نوع خاص زندگی یک فرد عضو جامعه الجیبیتی را به تصویر بکشد.
بازی Papers, Please
سازنده: لوکاس پوپ
سال انتشار: ۲۰۱۳
پلتفرم: ویندوز، پلی استیشن ویتا، لینوکس، iOS و OS X
بازی Papers, Please اثری منحصربهفرد و خاصی است که تاکنون نمونه آن را مشاهده نکردهایم. در این شبیهساز عجیب و غریب به عنوان مامور اداره مهاجرت کشور خیالی ارستوتزکا (Arstotzka) که از جانب کشورهای همسایه مورد تهدید قرار گرفته، فعالیت خواهید کرد. وظیفه شما در بازی Papers, Please بررسی مدارک مهاجرانی است که قصد ورود به ارستوتزکا را دارند و میتوانید این افراد را پذیرفته، بازداشت یا مانع از ورود آنها شوید. این اقدامات اهمیت زیادی دارند و تصمیمات درست به دریافت دستمزد و اشتباهات منجر به جریمه میشوند. لوکاس پوپ (Lucas Pope) که از اعضای سابق استودیو ناتی داگ است، پس از سفر به کشورهای مختلف به موضوع مهاجرت و بازرسان گذرنامه علاقهمند شده و تصمیم میگیرد یک بازی ویدیویی براساس آن بسازد. این هدف در حدود یک سال بعد تحقق پیدا میکند و بازی Papers, Please با نقدهای مثبت و استقبال بازیکنان همراه میشود. همچنین این بازی جوایز متعددی از جمله جایزه خلافیت از مراسم Game Developers Choice Awards و بهترین بازی شبیهساز و استراتژی از رویداد 10th British Academy Games Awards را دریافت کرده است. لوکاس پوپ پس از بازی Papers, Please، اثری دیگری را تحت نام بازی Return of the Obra Dinn منتشر میکند که این بازی نیز مانند ساخته قبلی موفق ظاهر میشود.
بازی River Raid
سازنده: کارول شاو
سال انتشار: ۱۹۸۲
پلتفرم: Atari 2600، Commodore 64، IBM PCjr، Atari 5200 و …
بازی River Raid به عنوان یکی از باسابقهترین آثار موجود در لیست بازیهای ساخته شده توسط یک نفر و یکی از قدیمیترین آثار تاریخ است. در این اثر بازیکنان کنترل یک جنگنده را در اختیار داشته و با حرکت به چپ و راست باید از موانع دوری کرده و هواپیماهای دشمن را از بین ببرند. هر زمان که جنگنده نابود شود، سقوط کند یا سوخت آن تمام شود، بازی River Raid به پایان میرسد. کارول شاو (Carol Shaw) که در دوران آغازین رشد صنعت بازیهای ویدیویی در کمپانی آتاری مشغول به کار بود و تجربه بسیاری در زمینه برنامهنویسی داشت، پس از خروج از کمپانی مذکور به اکتیویژن پیوست و به تنهایی بازی River Raid را ساخت. این بازی با استقبال بالایی همراه شد و تعداد یک میلیون نسخه از آن به فروش رسید. با وجود گذشت در حدود ۳۹ سال از عرضه بازی River Raid، این اثر همچنان جزء تاثیرگذارترین آثار بوده و بسیاری از بازیهای Shoot ’em up با الهام از آن ساخته شدهاند.
بازی Spelunky
سازنده: درک یو
سال انتشار: ۲۰۰۸
پلتفرم: ویندوز، پلی استیشن ویتا، پلی استیشن 4، نینتندو سوییچ، ایکس باکس 360 و …
بازی Spelunky که توسط درک یو (Derek Yu) ساخته شده، در ابتدای امر به عنوان یک بازی رایگان روی پلتفرم پی سی عرضه شد و پس از آن نسخههای مختلفی روی کنسولها و دیگر پلتفرمها در دسترس قرار گرفت. در این بازی با یک کاوشگر غارها همراه میشویم که در عین دوری از تلهها و جنگ با دشمنان، هر اندازه که میتواند جنگهای مختلف را جمعآوری میکند. علاوه بر این کاراکترهای مختلفی در محیطهای بازی وجود دارند که با نجات آنها سطح سلامتی کاوشگر باز میگردد. یکی از مهمترین و اصلیترین نقاط قوت بازی Spelunky، استفاده بیعیب و نقش از المانهای روگلایک و ارائه سیاهچالههایی که در هر تجربه با قبل تفاوت دارد، هستند. بازی مذکور با گیم پلی عالی، اتمسفر خاص و طراحی فوقالعادهاش توانسته نظر مثبت منتقدین را جلب و به یکی از برترین بازیهای تاریخ تبدیل شود.
بازی Banished
سازنده: لوک هودوروویچ
سال انتشار: ۲۰۱۴
پلتفرم: ویندوز
بازی Banished بهجرئت یکی از عمیقترین بازیهای استراتژی با محوریت ساخت شهر است. این اثر لوک هودوروویچ (Luke Hodorowicz) روی مدیریت دقیق منابع و بقا به عنوان یک جامعه منزوی و روبهرشد استوار است و در آن تئوریهای اقتصادی با محوریت اقتصاد پایدار و بهینه، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در بازی Banished بازیکنان باید گروهی از افراد طرد شده را مدیریت و با استفاده از آنها جامعهای جدید پدید بیاورند. این افراد که میتوانند فعالیتهای مختلفی را انجام دهند، نیازهایی از جمله غذا و مسکن دارند که برای حفظ سطح سلامت و شادی، رفع آنها الزامی است. افراد جامعه دارای چرخه حیات هستند و با بالا رفتن سن در نهایت میمیرند که برای جبران آنها دو راه زاد و ولد و مهاجرت کوچنشینان وجود دارد. لوک هودوروویچ برای ساخت بازی Banished که از سری Anno الهام گرفته است، ۵۵۰۰ ساعت از وقت خود را صرف کرده است. منتقدین گرافیک و سطح دشواری را تحسین و از کاهش تمرکز روی بقا به واسطه رشد شهر انتقاد کردهاند.
بازی Lost Soul Aside
سازنده: یانگ بینگ
سال انتشار: نامعلوم
پلتفرم: نامعلوم
پیش از آنکه زنگ ژیانچنگ با نمایش فوقالعادهای از بازی Bright Memory همه را شگفتزده کند، در سال ۲۰۱۶ تریلری از یک بازی جدید به نمایش درآمد که شباهتهای بسیاری به بازی Final Fantasy و Devil May Cry داشت. این اثر که با نام بازی Lost Soul Aside شناخته میشود به واسطه مبارزات هیجانانگیز و جلوههای بصری محصورکننده توجهات بسیاری را به خود جلب کرد و بازیکنان فراوانی خواهان انتشار اخبار بیشتری از آن بودند. نمایش عالی بازی مذکور باعث شد بسیاری تصور کنند که تیمی بزرگ در حال تولید آن است، اما خیلی زود مشخص شد که این اثر جزء بازیهای ساخته شده توسط یک نفر محسوب میشود و یانگ بینگ (Yang Bing) به تنهایی تمامی بخشهای بازی Lost Soul Aside را ساخته است. کمپانیهای سونی و اپیک گیمز توجه بسیاری به این بازی داشتهاند و با پرداخت مبالغی از آن حمایت مالی کردهاند و حتی کمپانی سونی آن را در برنامه China Hero Project پذیرفته است. هدف از این برنامه حمایت از بازیسازان چینی برای حضور در بازار چین و دیگر کشورهای دنیا است. به واسطه این حمایتها بازی Lost Soul Aside از حالت ساخت تکنفره خارج شده و توسط تیم ۱۴ نفره استودیو UltiZero Games در حال ساخت است. بازی مذکور در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۱۸ در دسترس مخاطبین قرار بگیرد، اما با عدم تحقق این امر یانگ بینگ از تلاش برای عرضه بازی Lost Soul Aside تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ خبر داد که این هدف نیز میسر نشده و هنوز هیچ تاریخ انتشار دقیقی مشخص نشده است.
بازیهای ساخته شده توسط یک نفر به خوبی ثابت میکنند که حتی با وجود بیتجربه بودن و در اختیار نداشتن امکانات و تیم بزرگ نیز میتوان بازیهایی را ساخت که در بازار عظیم بازیهای ویدئویی درخشان ظاهر شوند و در یاد و خاطره بازیکنان جاودانه شوند. پس اگر ایده هیجانانگیزی در سر داشته و از ساخت و تجربه بازیها لذت میبرید، همین امروز دست به کار شوید.
منبع: Gamerant، CareeKarma و Gamespot