بازی, مقالات علمی, یادداشت

معرفی استودیوهای مختلف شرکت راکستار گیمز (Rockstar Games)

راکستار

همه‌ی ما شرکت راکستار گیمز (RockStar Games) را برای ساخت مجموعه‌هایی مانند Grand Theft Auto و Red Dead Redemption می‌شناسیم؛ اما آیا با استودیوهای زیرشاخه‌ی این شرکت هم آشنایی لازم را داریم؟ همراه تیلنو باشید.

راک استار گیمز یکی از بزرگ‌ترین نام‌های صنعت بازی‌های ویدیویی است؛ شرکتی که با ساخت و انتشار مجموعه‌هایی مانند Grand Theft Auto و Red Dead Redemption شناخته می‌شود. علاوه بر بازی‌های بزرگ‌تر و جهان باز، دسته‌ای از بازیکنان نیز وجود دارند که با آثاری مانند The Warriors و Bully عاشق راکستار و محصولات مختلف آن شدند. علاوه بر فعالیت به عنوان یک ناشر بزرگ برای بازی‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، Rockstar حکم خانه را برای تعداد زیادی از استودیوها و توسعه دهنده‌های کوچک و بزرگ دارد. هر کدام از این استودیوهای کوچک به مجموعه‌های خاص خود می‌پردازند و در برخی از مواقع نیز با یکدیگر همکاری می‌کنند.

تقریبا بیش‌تر بازیکنان این شرکت را با بازی‌های جریان اصلی و AAA می‌شناسند که به طور مراتب در طور شبانه روز خبرهای مختلفی در مورد آن‌ها می‌بینیم؛ اما باید بدانید که آن‌ها تیم‌های ریز و درشتی در اختیار دارند که در سراسر کره‌ی زمین پراکنده شده‌اند. بیش‌تر این تیم‌های کوچک در طول زمان بیش‌تر روی محتویات اضافی، بخش‌های آنلاین و چندنفره و پورت کردن بازی‌ها بین پلتفرم‌های مختلف کار کرده‌اند و به همین خاطر ممکن است که زیاد معروف نباشند. برخی از این تیم‌ها پیش از قرار گرفتن زیر سایه‌ی RockStar، به طور مستقل مشغول به کار بودند تا این که Take-Two Interactive با خرید آن‌ها، باعث ورودشان به مجموعه‌ی استودیوهای جهانی راکستار گیمز شد. اگر با Take-Two Interactive آشنایی ندارید، باید بدانید که این شرکت حکم کمپانی مادر راکستار را دارد. به هر حال، در ادامه به معرفی و بازگو کردن تاریخچه‌ی کوچکی از هر یک از این استودیوها می‌پردازیم.

معرفی استودیوهای مختلف شرکت راکستار

Rockstar Toronto

راکستار

Rockstar Toronto قدیمی‌ترین استودیو و توسعه دهنده‌ای است که با این نام زیر نظر شرکت راک استار مشغول به کار شد. پیش از خریده شدن، این استودیو با نام‌های مختلفی مانند Imageexcel و Alternative Reality Technologies شناخته می‌شد و در زمانی که Take-Two Interactive رسما آن را به یکی از زیرمجموعه‌های خود اضافه کرد، با نام Rockstar Canada معرفی شد. اما جالب است بدانید که این تیم در طی تاریخ بیش‌تر مشغول توسعه نسخه‌ی PC بازی‌هایی بود که از قبل ساخته شده بودند و تنها راهی به سمت رایانه‌های شخصی پیدا نکردند. از جمله بازی‌هایی که Rockstar Toronto وظیفه‌ی توسعه‌ی پورت PC آن‌ها را بر عهده داشته، می‌توان به Grand Theft Auto V و Grand Theft Auto IV اشاره کرد. علاوه بر این فعالیت‌ها، شاید مهم‌ترین کاری که این استودیو در طول تاریخ خود انجام داده، کمک در روند ساخت بزرگ‌ترین بازی راک استار تا به امروز، یعنی GTA V بوده است.

هم چنین، یکی از قابل توجه‌ترین پروژه‌های شعبه‌ی Toronto، ساخت بازی The Warriors است که با الهام گرفتن از فیلمی با همین نام به وجود آمد. این بازی با موفقیت‌های زیادی برای Take-Two همراه شد و حالا و پس از گذشت سال‌ها هنوز هم طرفداران منتظر یک نسخه‌ی بازسازی شده از آن هستند. پس از عرضه‌ی این بازی، سازندگان می‌خواستند یک دنباله‌ی معنوی با نام We Are The Mods درست کنند که وقایع آن در لندن دهه‌ی ۱۹۶۰ جریان داشت و داستان درگیری دو گروه به نام Mods و Rockers را تعریف می‌کرد. مشخص نیست که شرایط به چه نحوی پیش رفت، اما این بازی در نهایت لغو شد.

Rockstar San Diego

راکستار

استودیو Rockstar San Diego که در سال ۲۰۰۲ به زیر مجموعه‌ی Take-Two اضافه شد، در ابتدا با نام Angel Studio فعالیت می‌کرد. پیش از این که این تیم به طور رسمی وارد راکستار شود، اثری به نام Smuggler’s Run را درست کرده بود که از قضا توسط خود Rockstar به انتشار رسید. شعبه‌ی San Diego یکی از ارزشمندترین عضوهای مجموعه شناخته می‌شود که سابقه‌ی ساخت Midnight Club و Max Payne 3 را بر عهده دارد.

اما ارزش San Diego بیش از ساخت دو بازی به نسبت معمولی است. برگ برنده‌ای که این استودیو از خود به یادگار گذاشته، مجموعه‌ی Red Dead Redemption، یکی از تحسین شده‌ترین مجموعه‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی است. البته جالب است بدانید که آن‌ها به عنوان سازنده‌ی Red Dead Revolver هم شناخته می‌شوند که حتی با در نظر گرفتن محدودیت‌های آن زمان، به هیچ وجه با نسخه‌ی اول و دوم رد دد ردمپشن قابل مقایسه نیست. سن دیگو به عنوان سازنده‌ی یکی از مجموعه‌های جریان اصلی دنیا، شهرت بیش‌تری نسبت به سایر استودیوهای راکستار دارد. هم چنین، نکته‌ی قابل ملاحظه‌ی دیگری که باید به آن اشاره کنیم، اینه که یک تیم داخلی از این استودیو، در طول سال‌ها روی موتور گرافیکی Rage کار کرده است. این موتور گرافیکی در بیش‌تر بازی‌های بزرگ Rockstar به کار گرفته می‌شود. در میان پروژه‌های لغو شده‌ی Rockstar San Diego هم می‌توان به بازی Agent اشاره کرد که پیش از رها شدن آن توسط تیم توسعه دهنده، مدت‌ها در دست ساخت بود.

Rockstar Dundee

راکستار

استودیو بریتانیایی Rockstar Dundee که پیش از پیوستن به Take-Two با نام Ruffian Games شناخته می‌شد، به احتمال زیاد برای بازیکنان ایکس باکس آشناتر خواهد بود؛ چرا که این استودیو در روند ساخت دو بازی Crackdown 3 و Crackdown 2 حضور داشته است. این استودیو هنوز هم با مایکروسافت در ارتباط است و علاوه بر دو اثر ذکر شده، سابقه‌ی کار روی بازی‌های کینکت و Halo: The Master Chief Collection را هم در کارنامه دارد. در حال حاضر، ما نمی‌دانیم که شعبه‌ی Dundee در حال کار روی چه پروژه‌ای است. قرارداد همکاری میان این استودیو و Rockstar در سال ۲۰۱۹ شکل گرفت و یک سال پس از آن، به طور رسمی ثبت شد. به هر حال، طرفداران شرکت راکستار می‌توانند در مورد این قرارداد همکاری خوش بین باشند، چرا که Ruffian Games سابقه‌ی درخشانی در زمینه‌ی ساخت بازی‌های جهان باز دارد.

Rockstar Leeds

راکستار

همان طور که از نام این شعبه پیدا است، Rockstar Leeds در شهری با همین نام و در کشور انگلستان قرار دارد؛ استودیویی که پیش از وارد شدن به زیرمجموعه‌ی Rockstar با نام Mobius Entertainment شناخته می‌شد. در دو دهه‌ی گذشته، شعبه‌ی لیدز بیش‌تر روی محتواهای فرعی مجموعه‌ی GTA مانند Liberty City Stories، Vice City Stories و Chinatown Wars کار کرده است. البته بخش عمده‌ای از مردم این تیم را به خاطر همکاری در ساخت بازی Max Payne در قالب استودیو Mobius می‌شناسند، اثری که پیش از پیوستن این تیم به راکستار منتشر شده بود. البته این استودیو در سال‌های اخیر بیش‌تر حکم یک تیم پشتیبانی کننده را اجرا کرده و در روند ساخت دو بازی GTA V و Red Dead Redemption 2 هم نقشی داشته است.

Rockstar New England

راکستار

Rockstar New England که کار خود را با نام Mad Doc Software شروع کرد، بیش‌تر برای همکاری فوق العاده‌ی خود برای ساخت بازی Star Trek: Armanda و به دست گرفتن سکان اصلی توسعه در نسخه‌های بعدی این مجموعه شناخته می‌شود. دقیقا پیش از این که New England رسما به یک زیرمجموعه از شرکت راکستار تبدیل شود، در حال کار کردن روی نسخه‌ Remaster بازی Bully بود و شاید همین موضوع باعث به وجود آمدن این همکاری شد. از زمان پیوستن به راک استار، این شعبه بیش‌تر وظیفه‌ی کمک به سایر استودیوها را بر عهده داشته است. در واقع، New England به سایر تیم‌ها کمک می‌کند تا بازی خود را به خوبی توسعه دهند و آن را سر موقع منتشر کنند.

Rockstar International & London

راکستار

Rockstar International که در لندن هم قرار دارد، نام برندی است که وظیفه‌ی انتشار تمام بازی‌های راکستار را به دوش می‌کشد. این شعبه هیچ گونه ارتباطی به توسعه‌ی بازی‌های مختلف ندارد و تنها به عنوان یک ناشر شناخته می‌شود. هم چنین، جالب است بدانید که Rockstar London هم در ساختمان مشترکی با International قرار دارد. شاید این استودیو در طول تاریخش با کارهای بزرگی روبرو نشده باشد، اما نمی‌توان نقش آن در عرضه‌ی برخی بازی‌های بزرگ را نادیده گرفت. بیش‌تر سابقه‌ی راک استار لندن به کمک در عرضه‌ی بازی‌های این شرکت محدود می‌شود، اما نمی‌توان به راحتی از همکاری آن‌ها در توسعه‌ی بازی Max Payne 3 گذشت. هم چنین، مستقل‌ترین پروژه‌ی آن‌ها در طول تاریخ به اتمام رساندن بازی Manhunt 2 است که پس از تعطیل شدن توسعه دهنده‌ی اصلی، یعنی Rockstar Vienna، اتفاق افتاد.

Rockstar North

راکستار

Rockstar North به احتمال زیاد مشهورترین استودیوی شرکت راکستار است و انتظار می‌رود که بیش‌تر بازیکنان با این تیم غریبه نباشند. این استودیو پیش از ورود به مجموعه‌ی Rockstar، با نام DMA Design شناخته می‌شد و آثاری مانند Menance و Blood Money را هم روانه‌ی بازار کرده بود. اما بیش‌تر طرفداران Rockstar North را به عنوان توسعه‌ دهنده‌ی اصلی مجموعه‌ی GTA می‌شناسند.

علاوه بر GTA، این استودیو سابقه‌ی کار روی مجموعه‌ی Manhunt را هم داشته است که در زمان خود، پای راک استار را به دنیای بازی‌های ترسناک و بقا باز کرد. Manhunt در زمان خود مجموعه‌ی به شدت محبوبی بود و با وحود اختلاف نظرهای گسترده، بسیاری اعتقاد دارند که یک نسخه‌ی Remake‌ می‌تواند حسابی هیجان انگیز باشد. به هر حال، Rockstar North در سال‌های اخیر تمرکز اصلی خود را روی توسعه‌ی محبوب‌ترین مجموعه‌ی راک استار، یعنی GTA، گذاشته و حالا هم مشغول ساخت محتویات جدید برای GTA Online است.

Rockstar India

راکستار

Rockstar India یکی از مهم‌ترین استودیوهایی است که در زیر نظر Take-Two Interactive فعالیت می‌کند. در حال حاضر، حدود ۵۰۰ نفر در چارچوب این استودیو فعالیت می‌کنند که در روند توسعه‌ی بازی فراموش نشدنی Red Dead Redemption 2 تاثیر غیرقابل انکاری داشتند. پیش از شکل گیری این همکاری، Rockstar India با نام Technicolor India شناخته می‌شد و در پروژه‌های مختلفی هم با این شرکت همکاری کرده بود. در سال ۲۰۱۹، Rockstar یک توسعه‌ی دهنده‌ی هندی دیگر به نام Dhruva Interactive را هم خرید و آن را به شعبه‌ی هندوستان خود اضافه کرد. با این که پروژه‌ی در دست ساخت این شعبه هنوز رسانه‌ای نشده است، اما می‌توانیم انتظارات زیادی از آن داشته باشیم؛ چرا که آن‌ها علاوه بر سابقه‌ی درخشان خود توسعه دهندگان پرشمار و کاربلدی دارند.

شاید در چند سال اخیر برخی از استودیوهای راکستار مانند شعبه‌ی Vienna و Vancouver تعطیل شده باشند، اما Take-Two بیکار ننشسته و در حال گسترش مجموعه و تیم خود است. در حال حاضر ما از پروژه‌ی در دست ساخت این شرکت اطلاع خاصی نداریم، اما تصور این که آن‌ها مشغول ساخت بازی خاصی نباشند، کمی سخت است. بیش‌تر طرفداران محتمل‌ترین گزینه‌ی در دست ساخت را نسخه‌ی جدید GTA می‌دانند. به هر حال، با توجه به شناختی که از Rockstar و تیم‌های زیرمجموعه‌ی آن داریم، عدم وجود غافلگیری خاصی تا ۲-۳ سال آینده بعید به نظر می‌رسد.

در پایان اگر قصد دارید پیش از عرضه پروژه‌ی بعدی راک استار به تجربه‌ی آخرین ساخته آن‌ها بپردازید، می‌توانید به صفحه‌ی خرید بازی Red Dead Redemption 2 مراجعه کنید.

نظر شما در مورد راکستار و تیم‌های زیرمجموعه‌ی آن چیست؟ شما بیش‌تر با کدام یک از بازی‌های این شرکت بیش‌تر خاطره دارید؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.

منبع: Game Rant

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *