در قسمت قبلی این مقاله، به دوره اول سری بازیهای Hitman و تکامل آن از شروع تا Hitman: Blood Money پرداختیم و به قولی دوران اوج این سری را بررسی کردیم. اما پس هر اوجی یک افول وجود دارد و ما در این مقاله به افول Hitman و البته بازگشت موفق آن خواهیم پرداخت. در ادامه با تیلنو همراه باشید.
سقوط Hitman
قبل از این که به خود بازی Hitman: Absolution بپردازیم اول باید اتفاقاتی که منجر به ساخت این بازی شد را بررسی کنیم.
بعد از موفقیت Hitman: Blood Money استودیو IO Interactive تصمیم داشت که تا مدتی از سری بازیهای Hitman دوری کند و به دنبال ساخت بازیهای جدید و اورجینال برود، آنها در این مدت سه بازی جدید ساختند؛ بازی Mini Ninjas که یک بازی کودکانه بود و با واکنشهای مثبتی مواجه شد، اما دو بازی دیگر این استودیو یعنی قسمت اول و دوم Kane And Lynch که با واکنشهای بسیاری منفی روبه رو شدند، باعث شد که به استودیو IO Interactive ضربه بزرگی وارد شود.
پس از شکست Kane And Lynch استودیو IO Interactive تصمیم گرفت که دوباره به آغوش Hitman برگردد، و قسمت جدید این سری را بسازد، البته آنها پیش از Kane And Lynch هم قصد ساخت قسمت جدید Hitman را داشتند، ساخت این بازی در زمانی شروع شد که بازیهایی مانند Gears Of War که Cover Based Shooter و خطی بودند، محبوبیت زیادی پیدا کرده بودند و به همین علت تیم سازنده Hitman، تصمیم گرفتند تا بازی بعدی در این سری را به شکل کاملاً خطی بسازند تا بتوانند طرفدارن جدیدی را به Hitman اضافه کنند، مشکل اصلی این تصمیم تغییر ماهیت Hitman بود و به همین دلیل اولین پیش نمایش این بازی در E3 مورد انتقاد طرفدارن این سری قرار گرفت.
مشکل اصلی که رو به روی IO Interactive قرار داشت، فقط واکنشهای منفی طرفداران نبود، یکی دیگر از مشکلات این بود، که زمانی که آنها ساخت بازی را شروع کرده بودند، تا زمان عرضه Hitman: Absolution، بازیهای خطی محبوبیت قبلی خود را از دست داده بودند، و به همین علت در اواسط ساخت بازی IO Interactive مجبور شد تا مرحلههای این بازی را باز کند و تا حدی به آنها ساختار Sand Box بدهد، اما با تمام این تلاشها آنها نتوانستد که در این زمینه موفق شوند.
تاریخچه بازیهای Hitman (قسمت اول)
Hitman: Absolution
همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، Hitman: Absolution از ابتدا با مشکلات زیادی مواجه بود و نکته ناراحت کنندهاش محاسبات و تحلیلهای اشتباه IO Interactive از بازار و همچنین همگانی و قابل دسترس کردن این بازی برای همه بود. این موارد باعث شدن که این بازی تبدیل به یک شکست شود.
Hitman: Absolution به عنوان یک بازی اکشن مخفی کاری، یک بازی معمولی نسبتاً قابل قبول است، اما به عنوان یک بازی Hitman بدون شک ضعیفترین بازی در این سری محسوب میشود و علت اصلی آن دور شدن بسیار زیاد این بازی از هویت اصلی خود است همین باعث به وجود آمدن ایرادات بسیار زیاد در ساختار کلی بازی میشود.
به طور مثال، شما در این بازی بر خلاف قسمتهای قبلی، نمیتوانید از Weapon Will خود به صورت نامحدود استفاده کنید و فقط تعداد محدودی آیتم را میتوانید در آن قرار دهید. دیگر مشکل بزرگ گیمپلی بی استفاده بودن قابلیت Disguise است، که بدون شک قلب تپنده این سری محسوی میشود. اما در این بازی کاملاً بیاستفاده است، چون به طور مثال اگر Agent 47 لباس یک نگهبان را بپوشد، تمام نگهبانان حتی با لباس او را خواهند شناخت و به همین علت دلیلی برا استفاده از Disguise در این بازی وجود ندارد.
نکات مثبتی که در Hitman: Absolution وجود کنترل راحت و بسیار عالی Agent 47، سیستم پرتاب اشیاء به سمت دشمنان برای بیهوش کردن آنها و همچنین قابلیت بیهوش کردن افراد به صورت دستی و بدون استفاده از سلاح بود که در بازیهای بعدی از آنها استفاده شد.
بر خلاف قسمتهای قبلی، Hitman: Absolution تمکرز زیادی روی داستان گذاشته بود و تلاش کرده بود تا این بازی را تبدیل به یک بازی داستان محور کند. این اتفاق منجر به این شد که یک ضربه بزرگ دیگر به این بازی وارد شود، نه تنها داستان این بازی پر از حفره و ایراد بود، بلکه یک داستان کلشیه هم بود، در این داستان پس از قتل دایانا به دست Agent 47، او در آخرین درخواست خود به او وظیفه حفاظت از یک دختر نوجوان را میدهد. این داستان کلیشهای، همراه با شخصیتهای تک بعدی خسته کننده، و همجنین بی سر ته بودنش باعث شد تا این بازی حتی در هدف داستان محور بودن خودش هم ناموفق باشد.
بازی Hitman: Absolution در سال 2012 منتشر شد و با واکنشهای منفی زیادی مواجه شد. این واکنشها آنقدر منفی بودند که آینده این سری بازی را نامشخص کردن و تا حد مرگ کامل پیش بردند.
Hitman: GO / Hitman: Sniper
پس از شکست Hitman: Absolution و نامشخص شدن آینده Hitman، دو بازی Hitman: Go و Hitman: sniper برای سیستم عامل اندروید و iOS عرضه شدند. بازی اول یعنی Hitman Go یک بازی Table Top بود و در نگاه اول شاید یک بازی ساده و غیر جذاب بود، ولی در واقعیت این بازی یک بازی پیچیده، با سیستمهای بسیار جالب و همچنین پازلهای پیچیده بود. Hitman: Sniper هم برا اساس اسمش یک بازی تک تیراندازی بود، که شما باید با استفاد از موقعیتهای مختلف اهداف خود را ترور میکردید. این بازی هم مانند Hitman: Go یک بازی ساده اما قوی بود، ولی در نهایت این بازیها برای طرفداران Hitman کافی نبودند.
بازگشت پر شکوه
پس از ضربه وارد شده توسط Hitman: Absolution به سری بازیهای Hitman، در این که یک عنوان دیگر در این سری بازی ساخته شود، شک و تردید زیادی وجود داشت. اما در E3 سال 2015 استودیو IO Interactive با انتشار یک تریلر سینماتیک، همه را غافلگیر کرد. آنها در این نمایش اعلام کردند که این بازی به اصل خود بر میگردد، و یک ادامه معنوی برای Hitman: Blood Money خواهد بود و دوباره طرفداران این سری را سربلند خواهد کرد.
خبر بازگشت Hitman به اصل خود، موجب خوشحالی بسیاری ار طرفداران این سری شد، اما آنها به طور کامل متقاعد نشده بودند که این بازی میتواند خاطره بد Hitman: Absolution را از ذهنها پاک کند. پس از نمایش تریلر گمپلی این بازی، خیال طرفداران راحت شد و آنها بی صبرانه منتظر این بازی نشستند.
چند ماه قبل از انتشار این بازی IO Interactive در یک حرکت غافلگیر کننده، اعلام کرد که بازی Hitman به صورت اپیزودیدیک عرضه خواهد شد، و در روز عرضه فقط اپیزود اول این بازی عرضه خواهد شد. این اتفاق یک اتفاق مهم بود که باعث شد تعداد زیادی از کسانی که قصد خرید این بازی را داشتند، از این کار منصرف شوند و تا عرضه نسخه کامل این بازی منتظر بمانند. این مورد به به فروش این بازی لطمه وارد کرد که در ادامه به طور مفصل به آن میپردازیم.
(2016) Hitman
بازی Hitman (2016) یک ریبوت بود، و داستان Agent 47 را دوباره از ابتدا روایت میکرد. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، یک ادامه معنوی برای Hitman: Blood Money بود، و این نکته در گیمپلی و همچین مکانیکهای بازی آشکار بود. بدون شک این بازی بهترین بازی در سری Hitman تا آن تاریخ بود، این بازی تمام سیستمهای Hitman: Blood Money را به حد کمال رسانده بود، و آنها را به روز رسانی میکرد. همچنین سیستمهای خوب Hitman: Absolution در این بازی به حد اعلاء رسیده بودند.
این بازی مانند قسمتهای قبلی تمرکز چندانی بر داستان نداشت، و تمام تمرکز خود را روی گیمپلی و همچنین طراحی مراحل قرار داده بود. طراحی مراحل در این بازی مثال زدنی بودند، از پاریس گرفته تا هوکیادو، تمام این مراحل بسیار بزرگ و محسوب میشدند و به شما فرصتهای بیشماری برای حذف اهدافتان میدادند، از قرار دادن یک گلوله میان ابروهای آنها گرفته، تا انداختن یک لوستر بزرگ روی سر آنها. این بازی ایده قتلهای تصادفی که از Hitman: Blood Money شروع شده بود به نحوه احسنت پیاده کرده بود، و روشهای بسیار زیادی به شما برای حذف اهداف خود میداد، و به همین علت قابلیت چندبار بازی کردن این بازی بسیار بالا رفت.
Hitman (2016) با واکنشهای بسیار مثبتی روبه رو شد، اما به علت مدل عرضه و همچنین مارکتینگ گیج کننده، نتوانست فروش خوبی داشته باشد، و این منجر به مشکلات زیادی برای استودیو سازنده آن شد.
تاریکترین ساعت
پس از انتشار Hitman (2016) و واکنشهای مثبت، انتظار میرفت که این بازی فروش بسیار خوبی داشته باشد. اما عرضه اپیزودیک این بازی، باعث بی میلی خیلیها برای خرید این بازی در روز عرضه شد. بسیاری تصمیم گرفتند تا تمام مراحل این بازی عرضه شوند و سپس آنها به سراغ خرید این بازی بروند، و حتی با تمام تلاشی که IO Interactive برای ساخت مراحل و متنوع بودن آنها کرده بود، فروش این بازی خیلی از حد انتظارات پایینتر بود.
به همین علت در سال 2017 کمپانی Square Enix که صاحب IO Interactive بود، اعلام کرد که همکاری خود را با این استودیو قطع میکند، و قصد فروش این استودیو را دارد، این اتفاق برای استودیو IO Interactive که در میانه ساخت قسمت دوم بسیار شوکه کننده بود، و باعث توقف قسمت بعد Hitman شد. پس اعلام قطع همکاری Square Enix با IO Interactive، این استودیو با مشکلات مالی بسیار بزرگی مواجه شد، و به همین علت مجبور شد تا حدود صد نفر از دویست از کارمند خود را اخراج کند تا بتواند با این مشکلات مالی کنار بیاید. اما باز هم با این تعدیل نیرو مشکلات مالی را که برای این استودیو بسیار سهمگین بود، را به طور کامل حل نکرد و این استودیو را مرز منحل شدن کامل پیش برد.
یکی دیگر ار دلایل Square Enix برای فروش IO Interactive، قرار دادن تمرکز و بودجه کامل خود بر روی بازی Avengers بود که شاید در آن زمان این کار منطقی به نظر میرسید، اما وقتی ما از دریچه سال 2021 به این تصمیم نگاه میکنیم، شاید کمی این تصمیم برایمان مضحک باشد.
پس از تغییراتی که در IO Interactive ایجاد شد، آنها با وجود مشکلات زیاد، تصمیم گرفتند تا ساخت قسمت بعدی بازی Hitman (2016) را که در میانه راه بود ادامه دهند. در همین حین آنها تصمیم گرفتند، که مرحله اول بازی Hitman (2016) را به صورت رایگان برای عموم در دسترس قرار دهند. همین استراتژی باعث شد تا تعداد زیادی از گیمرها، به خاطر مجانی بودن مرحله اول این بازی را امتحان کنند و به این بازی علاقه مند شوند. همین استراژی توانست تا فروش ناامید کننده این بازی را تبدیل به یک فروش عالی کند، و به همین علت بودجه IO Interactive را برای قسمت دوم این بازی تأمین شود. با این کار استودیو آی او توانست ادامه این بازی را بسازد. همچنین بعد از این موفقیت IO Interactive توانست تا از WB Games برای انتشار این بازی کمک بگیرد .
اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد این بازه زمانی بحرانی در زندگی IO Interactive کسب کنید، دیدن مستند Fall And Rise Of Hitman را حتماً به شما پیشنهاد میکنیم.
Hitman2 (2018)
پس از فراز نشیبهای زیاد، بالاخره و پس از چندبار تأخیر Hitman2 (2018) متنشر شد. این بازی با این که با مشکلات زیادی مواجه شده بود، اما از نظر گرافیگی و گیمپلی کاملاً هم سطح نسخه قبلی خود بود، و از جهاتی حتی از نسخه قبلی سبقت هم گرفته بود. هوشمندانهترین تصمیمی که در مورد این بازی گرفته شد، این بود که Hitman2 (2018) بر خلاف قسمت قبلی، به شکل یک بازی کامل منتشر شود و با این تصمیم با واکنش بسیار مثبتی مواجه شد.
جایی Hitman2 (2018) نتوانسته بود در آن به خوبی قسمت قبلی ظاهر شود، قسمتهای سینمایی این بازی بودند، که بر خلاف قسمت قبلی، که به طور کامل سینمایی بودند و از تکنولوژی موشن کپچر استفاده کرده بودند، این بار IO Interactive به خاطر کمبود بودجه مجبور بود تا صحنههای سینمای را به صورت موشن کامیک ارائه دهد، و به علت این که داستان این قسمت از قسمت قبلی قویتر بود و به شخصیتها پر و بال بیشتری میداد، این مدل صحنههای سینمایی با این که از لحاظ بصری بسیار چشم نواز بودند، ولی قابلیت برقراری ارتباط با مخاطب را نداشتند، و همین نکته باعث شد تا روایت داستانی آنقدر برای مخاطب جذاب نباشد.
آینده روشن IO Interactive
بس از انتشار Hitman2 (2018) و موفقیت آن، IO Interactive پس از 20 سال به یک استودیو کاملاً مستقل تبدیل شد، و برای اولین بار نسخه جدید این سری یعنی Hitman3 را به صورت کاملاً مستقل و بدون همکاری با کسی منتشر کرده است، همینطور چندی پیش این استودیو با انتشار یک تیزر، اعلام کرد در حال ساخت یک بازی در سری جیمز باند است، و این بازی یک بازی کاملاً اورجینال با داستان جدید است.
استقامت IO Interactive ذر این سالها نشان داد که آنها استودیویی هستند که حالا حالاها جایی نخواهد رفت، و این تازه شروع کار آنها است.