بازی Hogwarts Legacy در طی مراسم رونمایی از قیمت پلی استیشن 5 رونمایی شد و قصد دارد تجربهی رویایی طرفداران هری پاتر، یعنی زندگی کردن در مدرسههای هاگوارتز را به واقعیت تبدیل کند. هر چند که هنوز اطلاعات زیادی از بازی مورد نظر منتشر نشده، اما امکان وجود برخی از مکانیکها در گیم پلی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
چند هفتهی پیش، شرکت برادران وارنر (Warner Bros) در طی مراسم رونمایی از قیمت پلی استیشن 5، از یک بازی جدید که در دنیای جادوگری جریان دارد پرده بداشت. حدود دو سال پیش، یک تیزر کوتاه و بیکیفیت از بازی Hogwarts Legacy پخش شده بود، اما کسی هیچ ایدهای نداشت که این پروژه قرار است به چه سرنوشتی مبتلا شود. اما پس از انتشار تریلر رسمی، متوجه شدیم که بازی Hogwarts Legacy یک اثر نقش آفرینی و جهان باز است که قصد دارد تجربهی زندگی در مدرسهی جادویی هاگوارتز را تداعی کند. هنوز اطلاعات زیادی از این بازی منتشر نشده است و در حال حاضر از جزئیات و اطلاعات مهم این بازی، اطلاعات قابل چشم گیری نداریم؛ اما با توجه به تریلر پخش شده میتوان برخی از مکانیکها و حالتهای احتمالی را برای آن متصور شد.
حالا، چند روز پیش یک ویدیو در سطح سایت Youtube منتشر شد که ظاهرا به گیم پلی بازی Hogwarts Legacy مربوط است، اما این ویدیوی کوتاه به هیچ وجه کیفیت مناسبی ندارد و نمیتوان به وضوح، جزئیات آن را مشاهده کرد. لو رفتن برخی از خبرها، موردی نیست که در دنیای بازیهای ویدیویی آنقدرها غافلگیر کننده باشد، مصخوصا زمانی که حرف از یک بازی به شدت مورد انتظار مانند هاگوارتز لگسی در پیش باشد. به هر حال، با توجه به تریلر و اطلاعات منتشر شده، میتوان برخی از مکانیکهای مختلف گیم پلی را متصور شد که احتمال وجود آنها در بازی نهایی، زیاد است.
یک بازی با تمرکز بسیار بر روری عناصر نقش آفرینی
با توجه به اطلاعات پخش شده در سطح اینترنت، بازی Hogwarts Legacy بدون شک یک اثر نقش آفرینی است و قصد دارد به یک بازی RPG تمام عیار تبدیل شود که قابلیت گشتن در جهان آزاد را هم دارد. آن چه که در این میان باید به آن اشاره کرد، این است که بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery هم با چنین شعاری در فروشگاههای مختلف منتشر شد. سازندگان این بازی موبایلی، تاکید داشتند که محصول آنها یک RPG عمیق است و میتواند تجربهی زندگی در مدرسهی هاگوارتز را شبیه سازی کند. این بازی، پس از انتشار نتوانست آن طور که باید عمل کند باعث ناامیدی بسیاری از طرفدارن شد. آنها انتظار داشتند با یک تجربهی عمیق و بهتر روبرو شوند که هیچ گونه اثری از این آرزو، در بازی نهایی دیده نمیشد.
با توجه به آن چه که در تریلر بازی Hogwarts Legacy مشخص بود، این بازی قرار است تفاوتهای زیادی با یک بازی مانند Hogwarts Mystery داشته باشد و قرار است یه یک بازی نقش آفرینی عمیق تبدیل شود. پس با توجه به این حرف، طرفداران انتظار زیادی از بازی Hogwarts Legacy دارند و فکر میکنند که این بازی، حال و هوای مشابهی با مجموعه بازیهای هری پاتر خواهد داشت. جالب است بدانید که در سالهای گذشته، چندین بازی مختلف با محوریت تعریف داستان هری پاتر منتشر شدهاند که هیچ کدام نتوانستند به یک بازی با کیفیت و ماندگار تبدیل شوند. اما آنها برخلاف کیفیت نه چندان خوبشان، میتوانستند حال و هوای مدرسهی جادوگری را بهتر شبیه سازی کنند و در این زمینه، قابل تقدیر بودند.
بازی Hogwarts Legacy یک اثر نقش آفرینی و جهان باز است و از این لحاظ، کمی شبیه به Hogwarts Mystey خواهد بود، اما در طرفی دیگر میتوان حدس زد که به خاطر هویتش، تفاوتهای بیشتری با مجموعه بازیهای هری پاتر خواهد داشت. هم چنین، از آن جایی که وقایع این بازی در قرن 19 میلادی جریان دارد میتواند به تعریف داستانهایی بپردازد که تا به حال در هیچ جای دنیا دیده نشده است؛ چرا که هیچ کتاب یا فیلمی به وقایع رخ داده در این بازهی زمانی اشاره نکرده است. بنابراین، بازی Hogwarts Legacy میتواند داستانهای جدید زیادی را در دنیای خود جا دهد و بدون توجه به قصههایی که تا الان نوشته شده است، به روایت داستان خود بپردازد. این موضوع، با آزادای کامل برای توجیهات داستانی همراه خواهد بود و سازنده میتواند هر داستان ریز و درشتی را به بازی اضافه کند و با استفاده از آنها، یک گیم پلی پر تنوع را تشکیل دهد. این آزادای عمل در امر قصه گفتن، پتانسیلهای جذاب و زیادی را برای این اثر موردانتظار به وجود میآورد.
یک سیستم مبارزهی یکپارچه و قابل اعتنا
اگر بازی Hogwarts Legacy قصد دارد به یک نقش آفرینی مدرن و عمیق تبدیل شود، نیاز به یک سیستم مبارزه دارد که توانایی بازتاب اتفاقات درون بازی را داشته باشد. در مجموعه بازیهای هری پاتر که پیشتر به آن اشاره کردیم، سیستم مبارزات تنها به فشار دادن چند کلید موس و کیبورد محدود میشد و قابلیت استفاده از چند جادوی کوچک و نه چندان جذاب را به مخاطب میداد. این جادوها به چند دستهی کلی تقسیم میشدند که در طول مبارزه، میتوان از چندتای آنها استفاده کرد. این چند جمله، به طور کامل گیم پلی مبارزات این آثار را توصیف میکند و باور کنید که چیزی بیش از این را درون خود جا نداده است. پس اگر بازی Hogwarts Legacy قصد دارد به یک بازی نقش آفرینی با مکانیکهای عمیق تبدیل شود، نیاز دارد از آثار نقش آفرینی مدرن و معروف مانند بازی Witcher 3، Dragon Age: Inquisition و Elder Scrolls V الهام بگیرد و آنها را به مدل جادوهای موجود در دنیای جادوگری، معادل سازی کند.
به جای قابلیت فشار دادن تنها چند دکمه، بازی Hogwarts Legacy میتواند از یک درخت مهارت بلند بالا، امیتازات مختلف و قابلیتهای جادویی زیادی استفاده کند. درست است که در دنیای جادوگری خبری از وجود نژادهای مختلف با عناصر برتر نیست، اما بازی Hogwarts Legacy نیاز دارد که شخصیتهای مختلف را به یک طور کلی دسته بندی کند که هر کدام از آنها قابلیت ویژهای در میدان مبارزه دارند. هیچ کس نمیداند که شرکت برادران وارنر با چه راهبردی به سمت توسعهی این بازی میرود، اما وجود نژادها یا کلاس بندیهای مختلف میتواند به جذابیتها و ارزش تکرار بازی اضافه کند. البته وجود برخی از کلاس بندیها مانند مهارت در جادوی سیاه، معجون سازی، گیاه شناسی و… در بازی Hogwarts Legacy وجود دارد که میتواند با عناصر نقش آفرینی اثر در یک راستا قرار گیرد. برای این که مفهوم کلاس بندی را متوجه شوید، به سراغ یک مثال میرویم. بازی Skyrim یکی از آثاری بود که این مکانیک را به درستی تعریف کرد. هنگام ساخت کاراکتر قابل کنترل، بازی از شما سوال میکند که دوست دارید جزء کدام یک از نژادها موجود در بازی باشید. در این وقت، میتوانید از بین نژادهای مختلف یکی را انتخاب کنید که ویژگیهای متفاوتی با سایر کلاسها دارد. یکی از آنها دارای قدرت زیاد در مبارزات تن به تن است و این موضوع در حالی است که یک کلاس دیگر، قابلیت استفاده از جادوهای قویتر را به بازیکن میدهد.
علاوه بر نژادهای مختلف، حساسیت به عناصر طبیعی موردی است که میتواند در سیستم مبارزات بازی وجود داشته باشد. منظور از این حرف، وجود نقاط ضعف مختلف برای شخصیتهای مختلف بازی است. برای مثال، سازندگان میتوانند آتش را به عنوان یک نقطه ضعف برای غولهای کوهی در نظر بگیرند و این در حالی باشد که آنها به عنصر سرما مصون هستند و حمله به آنها با استفاده از سرما، تاثیر خاصی ندارد. این مکانیک، در بازیهای مختلفی به کار گرفته شده است؛ اما یکی از آثار موجود در این زمینه که موفقتر از سایر آثار RPG عمل کرده، بازی Witcher 3 است. در این اثر، برای هر هیولایی در بازی یک نقطه ضعف را در نظر گرفته شده که اگر از آن استفاده شود، موجب تضیعف همان دشمن معین، خواهد شد. اگر بازی Hogwarts Legacy بتواند با استفاده از پتانسیل دنیای جادوگری به چنین مهمی برسد، میتواند تجربهی لذت بخش تری را ارائه دهد.
تعاملات تاثیر گذار با NPCهای بازی Hogwarts Legacy
یکی از موارد دیگری که هر گیمری از بازی Hogwarts Legacy انتظار دارد، قابلیت صحبت کردن و تعامل با شخصیتهای غیر قابل کنترل یا NPC است. همان طور که گفته شده، هیچ گونه داستان مهمی در بازهی زمانی قرن 19 که اتفاقات بازی در آن رخ میدهد، وجود ندارد. بنابراین، استودیو Avalanche Softawre، توسعه دهندهی بازی موردنظر، میتواند هر داستان یا رویدادی را که دوست دارد، به بازی اضافه کند. آنها میتوانند بخش بزرگی از این داستانهای ناگفته را در قابل دیالوگ NPCها قرار دهند و با استفاده از آنها، دنیای خود را بهتر توصیف کنند. البته مورد دیگری که بازیکنان انتظار آن را دارند، قابلیت تصمیم گیری است. در بیشتر بازیهای نقش آفرینی، چنین قابلیتی وجود دارد و رویدادهای بازی با توجه به تصمیمات بازیکن به وقوع میپیوندند. بازی Hogwarts Legacy هم میتواند با اضافه کردن این مکانیک، ماموریتها را به گونهای درست کند که تصمیمات بازیکن عواقب خاص خود را داشته باشد. هم چنین، وجود قابلیت تصمیم گیری در بدنهی اصلی بازی، میتواند به بازیکن کمک کند که حالت رویایی خود از مدرسهی هاگوارتز را از نزدیک درست کند. این مورد، میتواند بر عمق بازی بیفزاید و به گیمرها حس بودن در مدرسهی جادوگری را بهتر منتقل کند.
نظر شما در مورد پتانسیلهای گیم پلی بازی Hogwarts Legacy چیست؟ آیا این بازی میتواند با استفاده از دنیای پویای جادوگری یک گیم پلی جذاب و یکپارچه را ارائه دهد؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.
منبع: Game Rant
برای خرید بازی PS4 و خرید بازی Xbox One شما میتوانید به لینکهای داده شده مراجعه کنید. تمام بازیهای روز دنیا در سایت تیلنو موجود میباشند.