شرکت مایکروسافت (Microsoft) با خرید استودیوهای مختلف زیر نظر بتسدا (Bethesda) و زنیمکس مدیا (Zenimax) توجهات زیادی را به خود جلب کرد و به سوژهی اول صنعت تبدیل شد. اما چرا این اقدام از سوی ردموندیها، به سود همهی آنها خواهد بود؟
مایکروسافت با انتشار یک خبر به شدت مهم، یکی از بمبهای خبری صنعت در چند سال اخیر را به وجود آورد تا بتواند قدرت خود را به رخ دنیای بازیهای ویدیویی بکشد. مایکروسافت در تاریخ ۳۱ شهریور (۲۱ سپتامبر) خبر از خرید یکی از بزرگترین شرکتهای بازی سازی دنیا، یعنی کمپانی زنیمکس و سایر استودیوهای آن را با مبلغ ۷/۵ میلیارد دلار، یکی از گرانترین و سنگینترین اقدامهای صنعت بازیهای ویدیویی را به واقعیت تبدیل کرد. خرید شرکت زنیمکس، مساوی با در اختیار داشتن استودیوهای بزرگی مانند بتسدا، اید سافتور (ID Software)، آرکین (Arkane) و چندین استودیوی بازی ساز دیگر خواهد بود که میتواند در امر توسعه و انتشار بازیهای مختلف، کمک بسیاری به مایکروسافت و سیاستهای مالی آن کند. البته، باید توجه کرد که خرید این بازی سازها، مساوی با به تصاحب درآوردن مالکیتها معنوی زنیمکس یا IPهای آن، خواهد بود. این اقدام، کار به شدت خبرساز و مهمی بود که واکنش بسیاری ار طرفداران و کارشناسان دنیای بازیهای ویدیویی را به همراه داشت. همهی طرفداران ایکس باکس و مایکروسافت از این اقدام خوشحال هستند، چرا که آنها یک قدم بزرگ نسبت به سونی و پلی استیشن 5 جلو افتادهاند و بعید به نظر میرسد که سونی بتواند حرکت مشابهی را انجام دهد، چرا که مایکروسافت شرکت به شدت بزرگتری از سونی است و ژاپنیها به هیچ وجه پتانسیل انجام چنین ولخرجیهایی را ندارند.
البته این خبر باعث خوشحالی همگان نشد. در واقع، از آن جایی که حالا مایکروسافت همهی محصولات و نامها بتسدا را در اختیار دارد، میتواند هر کاری را با آنها انجام دهد. از جملهی این کارها، ساخت یک بازی جدید از مجموعههای معروف این شرکت، بازسازی آثار قدیمی و انحصاری کردن برخی از بازیهای آینده است. اگر مایکروسافت دست به انجام دادن اقدام سوم بکند و برخی از بازیها را به انحصار کنسول ایکس باکس سریز ایکس (اس) در آورد، در نتیجه دستهی بزرگی از بازیکنانی که پلی استیشن 5 را تهیه میکنند، نمیتوانند به تجربهی این بازیها بپردازند. پس، این بمب خبری برای همه هم یک رویداد خوشحال کننده نبوده و نگرانیهایی را برای قشر خاصی از بازیکنان به وجود آورده است.
اما در دستی دیگر، برخی از مردم ممکن است که با خود سوال کنند چرا مایکروسافت دست به اقدام چنین کاری زده است، آن هم در حالی که همهی بازیهای بتسدا برای کنسولهای آنها منتشر میشود. در شرایطی که این اقدام خرج سنگینی را برای آنها به همراه داشته و باعث شده ۷/۵ میلیارد دلار از بودجهی آنها کم شود؛ بودجهای که میتوانست سود بسیاری را برای آنها به همراه بیاورد. اما اگر در این موضوع ریزتر شویم و به جزئیات مختلف آن بیشتر توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که این اقدام، آن قدرها هم نگران کننده نخواهد بود و میتواند تاثیرات مثبتی را با خود به همراه آورد تا همهی بازیکنان را خوشحال و راضی کند.
پیش خرید ایکس باکس سریز ایکس و سریز اس
سونی با استفاده از مراسمی که چند وقت پیش برگزار شد، از تاریخ عرضه و قیمت پلی استیشن 5 پرده برداشت و این کنسول را برای آن دسته از کسانی که میخواهند کنسولهای نسل نهمی را پیش خرید کنند، در دسترس قرار داد. در ادامه، گروه عظیمی از بازیکنان به سمت خرید پلی استیشن 5 هجوم بردند و تعداد زیادی از پلی استیشن 5های تولید شده را خریدند. با این شرایط، به نظر میرسد که سونی در زمینهی هیجان زده کردن هواداران به مراتب بهتر از مایکروسافت عمل کرده و موفق شده که تعداد زیادی از بازیکنان را با خود و سیساستهایش، همراه کند. البته، این اطلاعات و حدسیات تا لحظهی کنونی را شامل میشود.
منتشر کردن خبر خرید بتسدا و زنیمکس مدیا، آن هم یک روز پیش از شروع پیش خرید ایکس باکس سریز ایکس، به هیچ وجه اتفاقی نبوده و این کار، باعث شد که بازیکنان زیادی تصمیم و پلتفرم ورودی خود را در نسل نهم کنسولهای خانگی، تغییر دهند. بدون شک، انتشار خبر ناگهانی خرید بتسدا، موردی است که مایکروسافت روی آن حساب باز کرد تا بتواند در زمینهی تبلیغات و بازار یابی بهتر عمل کند. البته اگر این چند روز را در فضای مجازی گشته باشید، به احتمال زیاد با موج انرژیهای مثبت به سمت مایکروسافت و ایکس باکس سریز ایکس (اس) روبرو شدهاید که رویداد واقعا خوشحال کنندهای برای آنها خواهد بود؛ چرا که حالا تعداد زیادی از کاربران خرید یک ایکس باکس را بر پلی استیشن 5 ترجیح خواهند داد.
اما از طرفی دیگر، این اقدام ممکن است طرفدارن پلی استیشن و سونی را ناراحت کند؛ چرا که حالا امکان دارد بازیهای موردانتظاری مانند بازی Elder Scrolls VI به یک اثر انحصاری برای ایکس باکس تیدبل شود و دارندگان پلی استیشن نتوانند به تجربهی این بازی بپردازند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد و مایکروسافت خبر انحصاری شدن بازیهای بتسدا را تایید کند، به احتمال زیاد عدهی بسیاری از کسانی که قصد خرید یک کنسول نسل نهمی را دارند، به سمت ایکس باکس سریز ایکس یا نسخهی ارزان و کوچکتر آن، یعنی ایکس باکس سریز اس خواهند رفت تا بتوانند بازیهای موردانتظاری مانند الدر اسکرولز جدید را تجربه کنند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ورق برخواهد گشت و احتمال دارد که ایکس باکس، در نسل نهم از رقیب ژاپنی خود، تعداد نسخههای بیشتری بفروشد و برای اولین بار در تاریخ، به این اتفاق مهم و فراموش نشدنی دست پیدا کند.
پیشرفت چشم گیر سرویس Xbox Game Pass
اگر با ایکس باکس گیم پس آشنایی ندارید، جالب است بدایند که این سرویس یک قرارداد اشتراکی است، در واقع اگر کاربری اشتراک این سرویس را تهیه کند، میتواند تا پایان تاریخ سرویس خریداری شده، بازیهای موجود در آن را به صورت رایگان تجربه کند. حال که با مفهوم ایکس باکس گیم پس آشنا شدهاید، با موضوع مربوط به ایکس باکس وان شروع میکنیم. مایکروسافت تا همین حالا هم توانسته با استفاده از این سرویس مقرون به صرفه، بازیکنان بسیاری را به سمت خرید کنسولها و این سرویس تشویق کند. البته اگر نخواهیم از حق بگذریم، باید اشاره کنیم که این سرویس با وجود قیمت پایینش، طیف عظیمی از بازیهای جدید و قدیمی کنسول ایکس باکس را پشتیبانی میکند و یک نفر میتواند با خرید این اشتراک، به تک تک آنها دسترسی پیدا کند و به تجربهی آنها بپردازد. شاید بتوان گفت که شرکت Microsoft قصد دارد با این اقدامات، خود را به سرویس نتفلیکس (Netflix) دنیای بازیهای ویدیویی تبدیل کند و سود بسیاری را از طریق آن، به دست آورد. البته این پایان کار نیست و ردموندیها با معرفی سرویس Xbox Game Pass Ultimate توجهات بیشتری را به خود جلب کرند. این سرویس به بازیکنان اجازه میدهد که تنها با پرداخت یک رقم ناچیز، به ۱۰۰ اثری که در این اشتراک وجود دارد دسترسی پیدا کنند. البته برای تجربهی بازیهای Xbox Game Pass Ultimate حتما نباید پشت کنسول خود نشسته باشید، بلکه به صورت آنلاین و ابری میتوانید تمام این ۱۰۰ بازی را حتی با تلفن هوشمند خود تجربه کنید.
هم چنین، جالب است بدانید که مشترکان این سرویس، میتوانند بازیهای First Party و انحصاری ایکس باکس را در روز نخست انتشار، تجربه کنند. حال با خرید بتسدا، بازیکنان به صورت حتمی میتوانند به تجربهی بازیها و آثار مختلف این شرکت هم بپردازند ودیگر نیازی نیست که آنها را به صورت تک تک خریداری کنند. خرید بتسدا توسط مایکروسافت نوید از ادامه داشتن سیاستهای گیمر دوستانهی این شرکت میدهد و آن طور که به نظر میرسد، مایکروسافت قرار است تا سالها از این سرویس و کاربران آن پشتیبانی کند. هم چنین، ترکیب شدن پروژهی Xcloud و ایکس باکس گیم پس، نشان میدهد که این کمپانی حساب زیادی را بر روی این سرویس اشتراکی باز کرده است و آن را به یکی از مهمترین اولویتهای خود در بازار کنسولهای خانگی قرار داده. هم چنین، به احتمال زیاد آثار قدیمیتر بتسدا هم بر روی ایکس باکس گیم پس قابل تجربه خواهند بود و به عضوی مهم از آن تبدیل خواهند شد.
انحصاریهایی که فروش کنسولهای مایکروسافت را افزایش میدهند
تا این لحضه، مایکروسافت برای عدم داشتن انحصاریهای بزرگ و داستان محور، شکایتهای بسیاری را دریافت کرده است و همهی طرفداران، از این شرکت انتظار بازیهای انحصاری را دارند که در حد و حدود بازیهایی مانند God of War، The Last of Us و.. ظاهر شوند. ایکس باکس چند سالی است که انحصاریهای خود را به آثاری مانند Halo، Forza و Gears of War خلاصه کرده و اقدامی به ساخت بازیهای دیگری نکرده و در این زمینه، تنوع بالایی را به خرج نداده است. اما حالا با خرید بتسدا این شرکت حق مالکیت مجموعههایی را به دست گرفته که میتواند راه رقابت با سونی را برای آنها هموار کند. برای مثال، بازیهایی مانند Elder Scrolls VI، Starfield و مجموعهي Fallout حالا در اختیار مایکروسافت قرار دارد و آنها میتوانند بازیهای بزرگ و AAA بتسدا را به انحصاریهای خود تبدیل کنند. لازم به ذکر است که سه مجموعهی گفته شده تنها قطرهای از دریای بزرگ بتسدا است و این شرکت به همراه کمپانی مادرش، یعنی زنیمکس تعداد بسیار زیادی بازی اوریجینال دارند که میتوانند آنها در اختیار ردموندیها قرار دهند.
بنابراین، از آن جایی که مایکروسافت به نداشتن انحصاریها بزرگ و به یاد ماندنی معروف است، خرید و انحصاری کردن بازیهای بتسدا موردی است که میتواند به عنوان یکی از اهداف این شرکت، واقع شود. مایکروسافت با به خدمت درآوردن استودیوهایی مانند Arkane، Id Software، Tango و Machine Games میتواند این مشکل و شهرت بد را از میان ببرد و با داشتن کنسولهای قویتری نسبت به سونی، از حریف خود جلو بیفتد. تنها کافی است فرض کنید که چند تا از بازیهای برزگ و محبوب بتسدا به انحصار ایکس باکس سریز ایکس درآیند تا متوجه شوید که مایکروسافت میتواند تا چه اندازه از طریق این بازیهاو پتانسیل بالایشان، کسنول بفروشد.
بازگشت به خانهای آشنا به نام مایکروسافت
در اوایل قرن ۲۱، این دو شرکت همکاریهای زیادی را با هم داشتند و در بسیاری از پروژهها، همگام با هم پیش میرفتند. برای مثال، بازی Elder Scrolls 3: Morrowind به صورت انحصاری بر روی کنسول Xbox Original منتشر شد و این بازی، دارای نسخههای مخصوص پلی استیشن 2 و گیم کیوب نبود. این دو شرکت از همان زمان، یک رابطهی دو طرفهی مناسب را شکل دادند و در بسیاری از کارها با یکدیگر همکاری کردند. بنابراین، از آن جایی که این دو، سالها با هم کار میکردهاند، یکی شدن آنها موردی نیست که دور از منطق و استدلال باشد و حتی میشد چنین اتفاقی را از پیش حدس زد. اما آن چه که از اهمیت بالایی برخوردار است و میتواند همه را خوشحال کند، این است که این دو کمپانی بزرگ نهایت همکاری را با هم تجربه کنند و به کمک هم، بازیهای بزرگ و فراموش ناشدنی زیادی را توسعه دهند. شاید برای رسیدن به چنین آرمانی، تنها کافی است که بتسدا استانداردهای چند سال اخیرش را رعایت کند و با استفاده از بودجهی تزریقی مایکروسافت دست به کارهای بزرگتری بزند. آن موقع است که هم نام بتسدا بر روی زبانها جاری میشود و هم شهرت منفی عدم داشتن انحصاریهای با کیفیت، از روی ایکس باکس برداشته میشود.