اخبار و رویدادها, بازی, راهنمای خرید بازی, کنسول, کنسول PS5, نمایش و پیش نمایش

ویژگی‌ های جدید بازی The Last of Us Part 1 بر روی کنسول PS5

ویژگی‌های جدید The Last of Us Part 1

بعد از تریلر معرفی نسخه بازسازی شده بازی شاهکار و پرطرفدار لست آف آس برای کنسول نسل نهمی سونی یعنی پلی استیشن 5، چندی پیش نیز از گیم‌پلی و ویژگی‌های جدید اعمال شده روی بازی و مخصوصا گیم‌پلی و گرافیک آن رونمایی شد که در این مقاله به این موارد جدید یا حتی تغییرات آن‌ها می‌پردازیم.

ویژگی‌های جدید بازی The Last of Us Part 1: از گیم‌پلی گرفته تا انیمیشن‌های چهره

با وجود اینکه نزدیک به یک دهه از عرضه بازی The Last of Us می‌گذرد، با این‌حال این عنوان شاهکار همچنان به عنوان یکی از برترین بازی‌های تمام دوران توسط گیمرها نام برده می‌شود و عناصر مختلف به کار گرفته شده در این اثر هنری (مانند صداگذاری، گیم‌پلی، مبارزات، داستان، دنیای درگیرکننده و …)، هنوزهم مورد ستایش همه بازیکنان قرار می‌گیرد. البته باید گفت که با عرضه نسخه ریمَستِر شده بازی لست آف آس برای کنسول نسل هشتمی سونی یعنی PlayStation 4 گرافیک و کیفیت بصری این بازی ارتقای نسبتا خوبی را تجربه کرد، اما همچنان بسیاری از طرفداران خواهان تجربه این بازی شاهکار به صورت کاملا بازسازی شده روی کنسول پلی استیشن 5 هستند که جواب سونی و استودیوی بازیسازی ناتی داگ به این افراد، نسخه ریمِیک شده بازی لست آف آس با نام اختصاصی The Last of Us Part 1 است.

به تازگی ویدئویی توسط سونی منتشر شد که در آن عوامل استودیوی ناتی داگ، از جمله نویسنده و کارگردان این اثر یعنی نیِل دِراکمَن، به بررسی و موشکافی بازی The Last of Us Part 1 می‌پردازند که همین امر، حاوی اطلاعات جدیدی از این بازی برای بینندگان و طرفداران است.

تغییرات و ویژگی‌های جدید گرافیکی

ویژگی‌های جدید The Last of Us Part 1

در ابتدای این تریلر 10 دقیقه‌ای، شاهد مقایسه بصری نسخه اصلی بازی با نسخه بازسازی شده آن هستیم که شامل نورپردازی جدید، چهره‌پردازی جدید و تغییرات در ظاهر شخصیت‌ها، قابلیت اجرای بازی با کیفیت 4K و فریم‌ریت 60، تغییرات و بهبودهایی مربوط به محیط و دنیای بازی می‌شوند. این تغییرات و ویژگی‌های جدید بازی The Last of Us به گفته خود نیل دراکمن، همان چیزی است که در ابتدا هنگام ساخت نسخه اصلی بازی در نظر داشته‌اند اما با توجه به محدودیت‌های سخت افزاری کنسول‌ها، قادر به پیاده کردن این ایده‌ها نبوده‌اند.

چهره‌ها و مدل شخصیت‌های اصلی بازی در نسخه بازسازی شده The Last of US، با ارتقای گرافیکی عظیمی رو به رو شده که شباهت آن‌ها به نسخه دوم این بازی را بیش‌تر کرده است. ظاهر جوئل و اِلی حالا دارای طراحی بسیار واقع‌گرایانه‌تری هستند و به لطف نورپردازی جدید صورت گرفته روی آن‌ها در کات سین‌ها و سکانس‌های سینمایی درون بازی، شاهد گرافیک بسیار خیره کننده‌ای مربوط به این مورد هستیم که عملا رنگ و روی تازه‌ای به این اثر شاهکار می‌بخشد. همچنین حالت‌های مختلف گرافیکی نیز در تنظیمات تعبیه شده‌اند که عبارت‌اند از:

  • Fidelity Mode: در این حالت رزولوشن ارائه شده به شما مطلقا 4K خواهد بود که همین امر باعث کاهش فریم ریت به 30 FPS می‌شود.
  • Performance Mode: این حالت با افزایش نرخ فریم به 60، تجربه روان‌تری از بازی را در اختیار شما می‌گذارد اما رزولوشن به صورت متغیر و ارتقا یافته در حالت 4K قرار می‌گیرد.
  • Fidelity Mode + 120Hz Display: برای استفاده از این حالت گرافیکی حتما باید نمایشگری با قابلیت پشتیبانی از نرخ فریم 120 داشته باشید تا بتوانید تجربه‌ای از ترکیب روان بودن و گرافیک بالاتر داشته باشید (رزولوشن مطلقا 4K و فریم ریت 40).
  • Unlocked Frame Rate Performance Mode: این حالت گرافیکی هم تنها برروی نمایشگرهایی قابل استفاده از که از فریم ریت 120 پشتیبانی می‌کنند و با رزولوشنی متغیر، نرخ فریم 120 FPS را هدف قرار می‌دهد تا روان‌ترین تجربه را از بازی The Last of Us Part 1 داشته باشید.

تغییرات و ویژگی‌های جدید گیم‌پلی

ویژگی‌های جدید The Last of Us Part 1

یکی از تغییرات مهم در بازی The Last of Us Part 1، مربوط به گیم‌پلی آن است و اولین تغییر، طراحی دوباره محیط‌های جنگ و نبرد بازی است تا بازیکنان تعاملات طبیعی‌تری با دشمنان و آیتم‌های محیطی داشته باشند. برای مثال می‌توان به واکنش اشیا و محیط بازی نسبت به تیراندازی اشاره کرد که با توجه به جنس آن (شیشه، بِتَن و چوب و …)، اجزای آن‌ها در برخورد با گلوله فرومی‌پاشند. علاوه بر اشیا، دیوارها و ستون‌ها و موانع نیز حالا از قابلیت تخریب‌پذیری واقع‌گرایانه‌تری برخوردار شده‌اند که می‌توانند روی کیفیت تجربه بازیکنان، اثر بسیار مثبتی داشته باشند.

هوش مصنوعی این عنوان‌هم دستخوش تغییرات و ارتقاهای زیادی شده و حالا با دشمنان باهوش‌تر و سرسخت‌تری رو به رو می‌شویم که حتی قابلیت تعامل و هماهنگی گروهی زیادی هنگام مبارزه دارند. در این تریلر رونمایی از گیم‌پلی، آقای خلاقِ استودیوی ناتی داگ یعنی نیل دراکمن، به اضافه شدن حالت‌های Permadeath و Speedrun اشاره کرد که می‌تواند هدیه‌ای به اِستریمرها و بازیکنان سرسخت باشد تا باهم به رقابت بپردازند. همچنین آیتم‌های قابل بازگشایی جدیدی برای جوئل و اِلی در این بازی تعبیه شده‌است (از سلاح و لباس‌های مختلف و مدل‌ کاراکترها گرفته تا اِسکین‌‎های مخصوص سلاح‌ها) که همگی حس و حال جدید و جذابی به بازی Last of Us Part 1 می‌دهند.

ویژگی‌های جدید حالت‌های دسترسی (Accessibility)

ویژگی‌های جدید The Last of Us Part 1

استودیوی ناتی داگ همیشه به عنوان یکی از موفق‌ترین پیشگامان در حوزه دسترسی و ایجاد حالت‌های مختلف برای افراد خاص و دارای معلولیت بوده است. هنگام عرضه بازی The Last of Us Part 2 شاهد قابلیت‌های متنوعی برای افراد دارای معلولیت‌های بینایی و شنوایی بودیم که باعث حیرت همه بازیکنان شد. باید بگوییم که این استودیوی بازیسازی همچنان به این روند خود ادامه داده و در بازی The Last of Us Part 1 می‌توان اولین سیستم توصیف صوتی (Audio description) که کاملا درون خود بازی طراحی شده را شاهد بود که تمامی سکانس‌های بازی را (حتی حالات چهره و احساسات افراد) به صورت صوتی بیان می‌کند. همچنین حالت ویژه‌ای برای افراد دارای کوررنگی با عنوان Colorblind Mode طراحی شده است که قطعا علاوه بر آن، هنگام عرضه بازی، شاهد قابلیت‌های دیگری نیر مربوط به بخش دسترسی خواهیم بود.

دیگر ویژگی‌های جدید

ویژگی‌های جدید بازی The Last of Us Part 1

تریلر بررسی گیم‌پلی بازی The Last of Us Part 1 به ما نشان داد که این عنوان علاوه بر قابلیت‌های جدید در گیم‌پلی و جلوه‌های بصری، دارای ویژگی‌های جدیدی نیز می‌باشد که وجود آن‌ها را مدیون سخت افزار قدرتمند کنسول نسل نهمی PlayStation 5 هستیم. یکی از این ویژگی‌ها، تجربه صداهای بازی و محیط آن به صورت سه بعدی یا 3D است که با توجه به گفته‌های عوامل سازنده بازی، به هیجان و دلهره بازیکنان می‌افزاید و آن‎ها را به نحو واقع‌گرایانه‌ای درون محیط آخرالزمانی این عنوان قرار می‌دهد (مخصوصا هنگام مواجه شدن با Stalkerها که در کنج‌های تاریک پنهان شده و حملات ناگهانی دارند).

امکانات نوآورانه مربوط به کنترلر PS5 یعنی DualSense هم به کمک بازیسازان آمده و امکان ایجاد سطوح مختلفی از فشار و مقاومت را هنگام تیراندازی، بر روی دکمه‌های L2 و R2 فراهم کرده که عملا به دلیل ویژگی Adaptive Triggers این کنترلرهاست. همچنین قابلیت Haptic Feedback دسته‌های DualSense نیز به گفته عوامل استودیوی ناتی داگ، واکنش‌های مختلفی نسبت به استفاده از سلاح‌های گوناگون این بازی دارد (حتی هنگام شلیک از شات گان و مسلح کردن آن، لرزش‌های متفاوتی را حس خواهید کرد) و هنگام ضربات نزدیک و مشت و لگدهم (و حتی نوازش زرافه‌ها) تجربه متفاوتی برای بازیکنان به ارمغان می‌آورد.

همه این تغییرات و ویژگی‌های جدید بازی The Last of Us Part 1 باعث شد تا افرادی که تاکید بر بیهوده بودن بازسازی این عنوان داشتند، جذب این ویژگی‌ها شوند و مانند بسیاری از طرفداران، چشم انتظار عرضه این اثر شاهکار باشند. با توجه به نکاتی که در این مقاله راجع به ویژگی‌های جدید بازی The Last of Us Part 1 گفته شد، آیا از این تغییرات و ویژگی‌ها رضایت دارید یا خواستار تغییرات بیش‌تری هستید؟

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *