نسخهی بازسازی بازی Demon’s Souls یکی از بزرگترین و مورد انتظارترین آثار روز عرضهی پلی استیشن 5 است. اگر قصد دارید با پایه گذار سبک Souls-Borne و بازی جدید استودیو Bluepoint Games بیشتر آشنا شوید، ادامهی این مقاله را از دست ندهید.
بازی Demon’s Souls که در ابتدا به صورت انحصاری برای پلی استیشن 3 منتشر شد، یکی از الهام بخشترین آثار تاریخ بازیهای ویدیویی است و بر بسیاری از بازیهای پس ار خود، تاثیر گذاشته است. هر چند از آن جایی که بازیکنان مجموعهی Dark Souls را بیشتر از این بازی میشناسند، تصور می کنند که پایه گذار سبک Souls-Borne این مجموعهی تاریخی است. اما اگر بخواهیم به این موضوع دقیقتر نگاه کنیم، باید بدانید که بازی Demon’s Souls پایه گذار این سبک و یکی از الهام بخشترین آثار تاریخ است. محصولی که نه تنها باعث معروفیت استودیو Fromsoftware شد، بلکه بر روی دنیای بازیهای ویدیویی و مجموعههای دیگر نیز تاثیر بسزایی گذاشت. در واقع، هر مکانیک و جزئی که مجموعهی Dark Souls وارد صنعت کرد، در ادامهی نوآوریهای دیمن سولز بوده است.
اما با وجود همهی این شایستگیها، نسخهی پلی استیشن ۳ دیمن سولز نتوانست آن طور که باید بدرخشد و در دید عموم قرار گیرد. هم چنین، بسیاری از گیمرها به خاطر موضوعات مربوط به سن و سال، موفق به تجربهی این بازی نشدهاند. حال اگر شما هم به هر دلیلی تا به حال موفق به تجربهی این اثر نشدهاید، در حال حاضر در یکی از بهترین موقعیتهای ممکن قرار دارید. در واقع، شما میتوانید نسخهی بهبود یافته یا بازسازی بازی Demon’s Souls را به عنوان یکی از آثار انحصاری کنسول جدید سونی، یعنی PS5، تجربه کنید.
تاریخ عرضه ی بازی Demon’s souls
بازی Demon’s Souls از آن جایی که جزء آثار روز عرضهی PS5 است، همزمان با این کنسول قدرتمند روانهی بازار میشود. این بدان معنی است که این بازی در تایخ ۲۲ آبان (۱۲ نوامبر) در دسترس عموم قرار میگیرد. علاوه بر این، همان طور که گفته شد دیمن سولز یکی از آثار انحصاری کنسول نسل نهمی سونی است و بازیکنان تنها بر روی PS5 میتوانند به تجربهی این محصول فوق العاده مورد انتظار بپردازند. البته باید در نظر داشته باشید که در چند وقت اخیر، شایعات زیادی مبنی بر عرضهی این بازی بر روی رایانههای شخصی هم پخش شده بود و حتی در یکی از تریلرهای بازی هم نام PC به عنوان پلتفرم مقصد به چشم میخورد. به هر حال، سونی این مورد را واضح سازی کرد و گفت که ممکن است در آینده یک نسخه از دیمن سولز برای رایانههای شخصی منتشر شود، اما بازیکنان در تاریخ ۲۲ آبان تنها به نسخهی PS5 این اثر دسترسی دارند.
ایدهی اصلی بازی Demon’s Souls چیست؟
حتی اگر شما به تجربهی تعداد زیادی از بازیهای Souls-Borne پرداخته باشید، باز هم نیاز به تجربهی دیمن سولز دارید، چرا که اگر به سراغ آن بروید متوجه تفاوتها و ویژگیهای آن خواهید شد. حتی با چشم پوشی از این موضوع هنگامی که به تجربهی بنیان گذار یک سبک بپردازید، موفق به بهتر درک کردن آن خواهید شد.
بازی Demon’s Souls به طور اصولی یک اثر Souls-Borne است و تمامی مکانیکهای بازیهایی که در این زیرسبک قرار میگیرند را شامل میشود. شما هنگامی که به عنوان بازیکن وارد بازی میشوید، دنیایی را در پیرامون خود مشاهده میکنید که از هیولاها و شیاطین پر شده است. در این میان، شما باید با کشتن این شیاطین و هیولاها، روحی (Souls) که آنها با خود حمل میکنند را به دست آورید. در ادامه، میتوانید از این روحها برای ارتقای شخصیت خود استفاده کنید. برای مثال میتوانید با قویتر شدن از سپرها، شمشیرها، به طور کلی اسلحهها و جادوهای جدیدی استفاده کنید یا سایر مهارتهای خود مانند قدرت و سرعت را بهتر کنید. به هر حال، اگر هنگامی که روحهای استفاده نکرده را با خود حمل میکنید و توسط یک دشمن کشته میشوید، دیگر قادر به بازیابی آنها نخواهید بود. بنابراین، باید حسابی بر روی استراتژی سبک بازی خود فکر کنید تا دچار این مشکل نشوید.
در این میان باید اشاره کرد که بیشتر فعالیتهای شما در بازی Demon’s Souls با معیار خط Stamina مرتبط است. هنگام حمله، دفاع و جاخالی دادن قسمت معینی از این خط کم میشود و باید با اداره کردن آن، استقامت خود را در حد معینی نگه دارید. در واقع، خط Stamina پس از چند ثانیه و در صورت عدم انجام دادن حرکت خاصی، خود به خود پر میشود؛ اما هنگامی که به صورت کامل خالی شد قادر به انجام دادن حمله، دفاع یا جاخالی نخواهید بود. به طور کلی، بیشتر تمرکز بازیکن باید بر روی این مورد باشد که چه زمانی حمله کند، چه زمانی دفاع و چه زمانی عقب نشینی. مانند سایر بازیهای Souls-Borne، بازی Demon’s Souls هم از درجه سختی بالایی برخوردار بوده و روند گیم پلی و تمام کردن مراحل، همواره سخت و چالش برانگیز است. در واقع، همین سخت بودن است که همیشه یک هویت خاص را به بازیهای این زیر سبک میدهد.
داستان
وقایع بازی Demon’s Souls در سرزمین نفرین شدهای به نام Boletaria روایت میشود. پادشاه این سرزمین، روزی تصمیم گرفت که از یک نیروی باستانی به نام Souls Art استفاده کند. استفاده از این قدرت، باعث شد شیطانی به نام Old One که قدمتش به طول تاریخ دنیا است، از خواب همیشگی بیدار شود. هنگامی که Old One از خواب بیدار شد، کاری کرد که یک مه به شدت غلیظ، تمام سرزمین Boletaria را فرا بگیرد. این مه، باعث شد که هیولاها و شیاطین دیگری وارد دنیا شوند و آن را به یک نفرین ابدی دچار کنند. هدف اصلی این هیولاها، تغذیه از روح انسان و تبدیل کردن او به یک موجود تهی بود. در ادامه، این شیاطین روح تمامی انسانها را از آنها گرفتند و جسم بدون روح آنها را رها کردند تا به دیوانگی دچار شوند. در این میان، اگر یک انسان از این سرنوشت فرار میکرد، هیولاها به سراغش میآمدند و به او حمله میکردند.
در این میان، بازیکن به عنوان یک جنگجوی تنها وارد سرزمین Boletaria میشود و قصد دارد که این سرزمین را یک بار و برای همیشه، از نفرین Old One خارج کند. این جنگجو باید آرام آرام راه خود را به مراحل بعد باز کند تا در نهایت به هدف خود برسد. اما همان طور که میدانید، این راه و از بین بردن نفرین، به این سادگیها نخواهد بود و شما در طی رد کردن این راهها، بارها جان خود را از دست میدهید و باید به طور مرتب استراتژی مورد نظر خود را تغییر دهید.
مانند سایر آثار Souls-Borne، بازی Demon’s Souls هم دارای یک بخش آنلاین و Co-Op است. اگر به تجربهی آثار مختلف استودیو Fromsoftware پرداخته باشید، به احتمال زیاد با مکانیکهای آنلاین آنها آشنایی دارید. برای مثال، شما میتوانید از دوست خود برای پیشروی در روند بازی یا شکست دادن یک باس، کمک بگیرید یا خود شما به کمک دوستان یا سایر بازیکنان بروید. علاوه بر این، یک حالت PvP نیز وجود دارد که در طی آن، بازیکنان میتوانند به دنیای گیمرهای دیگر حمله کرده و آن جا را غارت کنند. البته همهی این کارها، نیاز به اشتراک PS Plus دارد و اگر کسی مشترک این سرویس نباشد، قادر به استفاده از حالتهای آنلاین دیمن سولز نخواهد بود. اما حتی اگر PS Plus ندارید، میتوانید از پیامهایی که بازیکنان دیگر در یک محیط از خود به جا میگذارند، استفاده کنید. در واقع، بازیکنان مختلف میتوانند در صورت اتصال به اینترنت، پیامها و توصیههای خود برای سایر گیمرها را روی زمین بنویسند تا دیگران مرتکب اشتباهات مشابهی نشوند.
وظیفهی توسعهی بازی بر عهدهی استودیو Bluepoint Games است
همان طور که پیشتر ذکر کردیم، استودیویی که برای اولین بار دیمن سولز را توسعه داد، تیم Fromsoftware و شخص هیدتاکا میازاکی بود. در ادامه، تیم فرام سافتور با استفاده از ایده و هستهی دیمن سولز، دست به ساخت آثار دیگری مانند Dark Souls، Bloodborne و Sekiro زد. به هر حال، در حدود دو سال اخیر شایعات زیادی مبنی بر نسخهی بازسازی شدهی دیمن سولز به گوش میرسید، بسیاری اعتقاد داشتند گه خود استودیو Fromsoftware وظیفهی توسعهی بازسازی را بر عهده دارد و محصول نهایی، به عنوان یک بازی میان نسلی عرضه میشود. اما سونی با یک نمایش قدرتمند از این بازی، به شایعات پایان داد و بازی Demon’s Souls را به عنوان یک اثر انحصاری و برنامه ریزی شده برای روز عرضهی پلی استیشن 5، معرفی کرد. هم چنین، اگر قصد دارید با آثار روز عرضهی کنسول نسل نهمی سونی بیشتر آشنا شوید، میتوانید به مقالهی بازی های روز عرضه ی PS5 مراجعه کنید.
برخلاف شایعات، استودیو Bluepoint Games وظیفهی ساخت این بازی را بر عهده گرفت و نهایت سعی خود را برای بهبود جلوههای صوتی و بصری، به کار بست. استودیو Bluepoint Games کارنامهی درخشانی دارد و این مورد را میتوان با توجه به آثاری مانند Remaster سه گانهی آنچارتد و بازسازی Shadow of Colossus، به طور کامل درک کرد. تیم سازنده اعلام کرد که بیشتر جلوههای صوتی و بصری را از ابتدا و با استفاده از فناوریهای جدید توسعه داده؛ اما مکانیک و هستهی گمی پلی از نسخهی اصلی کپی شده است. بنابراین و با توجه به این موضوعات، میتوانیم انتظار یکی از زیباترین Souls-Borneهای تاریخ از لحاظ بصری را داشته باشیم.
در پایان، اگر قصد دارید به محض عرضه به تجربهی جدیدترین اثر استودیو Bluepoint Games بپردازید، میتوانید به صفحهی خرید بازی Demon’s Souls برای PS5 مراجعه کنید. برای خرید PS5 و خرید PS5 دیجیتال نیز میتوانید از تیلنو اقدام کنید.
نظر شما در مورد سرنوشت دیمن سولز چیست؟ آیا این اثر هم میتواند مانند سایر بازیهای Souls-Borne موفق ظاهر شود؟ یا با سرنوشت متفاوتی روبرو خواهد شد؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.