تنها چند ماه تا عرضهی کنسولهای نسل نهمی، یعنی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، باقی مانده است. در حالی که همهی ما منتظر اعلام قیمت این کنسولها بودیم یک شوک به دنیای بازیهای ویدیویی وارد شد. بازی NBA 2K 21 برچسب قیمت ۷۰ دلاری خورد که ده دلار گرانتر از بازیهای نسل کنونی است. اما این مسئله تا حدودی منطقی به نظر میرسد.
تعداد زیادی از گیمرها، با وجود این که هنوز قیمتی برای کنسولهای نسل بعد مشخص نشده، در حال پس انداز برای خرید پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سریز ایکس بودند. اما شرکت 2K با زدن برچسب قیمت ۷۰ دلاری از اتفاقات آینده تا حدود زیادی پرده برداشت. به احتمال زیاد بازیهای نسل بعد قیمت بیشتری خواهند داشت ولی این مسئله چند دلیل منطقی دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
ساخت بازیها جدید، بودجهی بیشتری نیاز دارد
مطمئنا شما هم متوجه روند صعودی وسعت بازیهای ویدیویی شدهاید. بازیها هر روز در حال گسترش در زمینههای مختلف هستند. از کیفیت گرافیک و وضوح تصویر بگیرید، تا وسعت نقشه و تعداد کاراکترها، همگی در حال بهتر و بیشتر شدن و به اصطلاحی در حال تکاملاند. برای مثال نسخهی اول بازی The Last of Us به مدت زمانی حدود ۱۰-۱۵ ساعت برای تمام کردن، نیازمند بود. اما همین آمار در نسخهی دوم به ۳۵-۴۰ ساعت رسید که در نوع خود یک پیشرفت بزرگ به حساب میآید. طبیعی است که این بزرگ شدن نیازمند نیروی انسانی و ابزاری بیشتری است و عنصری که همهی این اجزاء را در کنار یکدیگر قرار میدهد، سرمایهی مالی یا به قولی، بودجه است. حتی جیم رایان هم دربارهی گرانتر بودن بازیهای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سریز ایکس برای ساخت، بیانیهای منتشر کرد. جیم رایان، مدیر عامل بخش سرگرمیهای تعاملی سونی، خاطر نشان کرد که ساخت بازیهای نسل بعد گرانتر است و به بودجهی بیشتری نیاز دارد.
هزینهی ساخت پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس بیشتر است
از بازیها که بگذریم، به هزینهی ساخت کنسولها میرسیم. همهی ما میدانیم که قطعات و سخت افزارهای کامپیوتری روزانه در حال پیشرفت و تکامل هستند. این قضیه فقط مربوط به ایران نمیشود و در تمام سطح جهان جریان دارد. کسی که امروزه بخواهد یک رایانهی شخصی برای خود جمع کند، باید هزینهی بیشتری نسبت به سالهای پیش بپردازد. این مسئله بیشتر به شرکتهای سونی و مایکروسافت برای ساخت کنسولهای نسل نهمی خودارتباط دارد. این دو اگر بخواهند در قسمت کارکرد سخت افزاری، بهترین عملکرد را از کنسولهای خود بگیرند و در رقابت با یکدیگر همچنان حرفی برای گفتن داشته باشند، مجبور به استفاده از قطعات قویتر و در نتیجه گرانتر هستند. هم چنین این دو باید قیمت نهایی کنسول PS5 و Xbox Series X را هم در نظر بگیرند تا از رقابت عقب نیفتند، چرا که هر چقدر هم یک شرکت بازیهای انحصاری بهتری روانهی بازار کند، بازهم قیمت خود کنسول و توانایی خرید مردم بر روی فروش آنها تاثیر بسیاری میگذارد.
با توجه به این که باید یک قیمت معقول توسط این دو غول صنعت بازیها برای کنسولهایشان اعلام شود، این قیمت به احتمال زیاد نمیتواند از محدودهی ۵۰۰-۵۵۰ دلار عبور کند. چرا که بار دیگر تجربهی شکست کنسول پلی استیشن 3 با گرفتن برچسب ۶۰۰ دلاری تکرار میشود. اما این را هم در نظر بگیرید که هزینهی ساخت پلی استیشن ۵ و ایکس باکس جدید، به مراتب بیشتر از ساخت کنسولهای نسل هقتم است و این قضیه یک مشکل اساسی را به وجود میآورد و آن مشکل، امکان هزینهی نهایی بیشتر تولید کنسول در برابر قیمت فروش آن در بازار است، در نتیجه ممکن است ساخت و فروش این دو با ضرر سخت افزاری همراه شود و نکتهای که باید این ضرر را جبران کند، فروش نرم افزار و به عبارتی دقیقتر، فروش بازیها است.
تقاضا و سلیقهها در حال تکامل است
شاید این مورد در قیاس با دو مورد قبلی کمی پیش پا افتادهتر به نظر برسد، اما باید قبول کرد که امروزه افراد به مراتب بیشتر و با سلیقههای متنوعتری با بازیها سر و کار دارند. در گذشته هنگامی که یک مجموعه نامی برای خود دست و پا میکرد، دیگر هیچ مانعی جلو دار آن نبود. برای مثال هنگامی که یک نسخه از بازی Gran Tourismo، منتشر میشد، خیل عظیمی از گیمرها به سمت آن میرفتند، در همین حال به خاطر این که گرن توریسمو رقیبی را برای خود در عرصهی بازیهای شبیه ساز مسابقهای نمیدید، به طور طبیعی تلاش زیادی برای نوآوری نمیکرد و نسخهی بعدی را با کمی پولیش و اضافه کردن چند ویژگی جدید نسبت به نسخهی قبل، روانهی بازار میکرد. اما از آن جایی که صنعت بازیهای ویدیویی روز به روز در حال رشد و افزایش تعداد بازیهای ساخته شده در طول مدتی معین است، رقابت بسیار شدیدتری را به وجود آورده است. برای مثال همین گرن توریسمو پس از این که دو رقیب به شدت قدرتمند به نامهای Forza Motor Sport و Project cars را دید، از میزان محبوبیتش در میان بازیکننان کاسته شد و در نتیجه فروش کمتری را تجربه کرد. پس با این حال که فضاری رقابت روز به روز تنگتر میشود و بسیاری از خریداران به سمت یک بازی دیگر تمایل پیدا میکنند، ممکن است تعداد نسخههای به فروش رسیده کمتر شود و در نتیجه با گران شدن قیمت بازی، این کمبود تا حدودی جبران میشود.
البته که این قضیه طیف محدودی از بازیها را «ممکن» است در برگیرد، چرا که تعدادکمی از بازیها رقیب مستیقم دارند؛ آثاری مانند بازی The Last Of Us Part II که به هیچ وجه رقیب مستقیمی ندارد و این موضوع بیشتر به بازیهای مسابقهای و ورزشی را شامل میشود.
خریداران سخت گیرتر شدهاند
دنیای بازیهای ویدویی دیگر مانند سابق نیست که وقتی یک بازی، موضوع و کلیت قابل قبولی داشته باشد همه از آن لذت ببرند و چشم خود را بر روی ایرادات و نقصهای آن بپوشانند. کافی است یک بازی هنگام عرضه، در صحنههای شلوغ دچار افت فریم شود یا یک سری از باگهای ریز و درشت در بازی مشاهده شود تا بازی توسط منتقدان و گیمرها با سر به زمین بخورد. برای مثال بازی Assassin’s Creed Unity با این که داستان قابل تقدیری داشت و میتوان آن را از لحاظ داستانی جزو بهترین نسخههای مجموعه در نظر گرفت، ولی به خاطر مشکلات فنی به نسبت زیاد، به یک شکست تمام عیار تبدیل شد و حتی باعث شد نسخهی بعدی مجموعه، یعنی Assassin’s Creed Syndicate، با این که بازی بهتری نسبت به Unity بود، فروش فاجعه باری را تجربه کند. این موضوع، نامهای بسیار درخشانی مانند Mafia را نیز در بر گرفت. با این که نسخهی دوم و داستان ویتو اسکالتا (Vito Scalleta) به شدت قابل توجه بود و توانست مافیا را به یکی از نامهای بزرگ صنعت بازیها تبدیل کند، بازی Mafia 3 به علت وجود مشکلات فنی بسیار زیاد به طور رسمی به یک «اشتباه» از سوی 2K و استودیو سازنده، یعنی Hanger 13، تبدیل شد.
از نکات بالا میتوان این گونه نتیجه گرفت که حتی اگر نام بزرگ و شناخته شدهای مانند اساسینز کرید پشت یک بازی باشد، مشکلات هنری و فنی میتواند آن اثر را از یک موفقیت تاریخی به یک شکست تبدیل کند. بنابراین اگر سازندگان بودجهی بیشتری صرف پولیش دادن بازی و از میان بردن مشکلات فنی آن کنند، میتوانند فروش موفقتری را تجربه کنند. لازم به ذکر است این وقت اضافهای که برای پولیش کردن بازی صرف میشود، نیازمند بودجه و دستمزد بیشتری برای برنامه نویسان است و این دستمزد اضافی میتواند با افزایش قیمت بازی جبران شود.
در پایان باید اشاره کنیم که ممکن است در نگاه اول گرانتر بودن بازیها به ضرر گیمرها تمام شود، ولی اگر این هزینه به طور کامل در احتیار توسعهی شایستهتر بازی قرار گیرد، تجربهی نهایی شما از این آثار بسیار روانتر و لذت بخشتر خواهد بود.
نظر شما کاربران تیانو در این باره چیست؟ آیا گرانتر شدن بازیهای به نفع خریدارن پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس است؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.