حال که بحث بازی Halo بسیار داغ شده است و مدتی از عرضه بازی جدید آن میگذرد، ما قصد داریم ببینیم چه عاملی باعث شده تا بازی Halo: The Master Chief Collection طرفداران خود را بیشتر از قبل مشتاق تجربهی بازی کند. با ما همراه باشید.
زمانی که بازی Halo: The Master Chief Collection در سال 2014 معرفی شد، طرفداران این مجموعه به خاطر دورنمایی که از قبل از سری Halo داشتند، بسیار برای این بازی هیجانزده بودند. طرفداران از آنجایی که این بازی برای نسل جدید ایکسباکس در حال عرضه بود و از تعداد بیشمار پیشرفتها و راههای تعامل با بازی چندنفره بسیار شگفتزده بودند. متأسفانه، عرضه مجموعهای که در ابتدا شامل بازیهای Halo: Combat Evolved Anniversary، Halo 2 Anniversary، Halo 3 و Halo 4 بود با مشکلات متعددی پیرامون بخش چندنفره همراه شد. بازی Halo: The Master Chief Collection دارای یکی از داستانهای موفق با پتانسیل بالا بود.
اولین بار که پیش نمایشی از بازی Halo: The Master Chief Collection به نمایش درآورد طرفداران از این اثر بسیار ناامید شدند؛ زیرا این بازی نمایش بسیار ضعیفی داشت و نتوانست طرفداران خود را مشتاق کند. از آنجایی که استودیو 343 Industries از این اثر به عنوان فرنچایز پرچمدار Xbox’s یاد میکند، تصمیم گرفت این بازی را به بهترین شکل خود ارتقا دهد و محصولی رضایتبخش را در اختیار طرفداران بگذارد.
وقتی به من نیاز داری بیدارم کن
در سال 2014، بازی Halo: The Master Chief Collection به مناسبت ده سالگی Halo 2 معرفی شد. در آن زمان حماسه Master Chief قرار بود یک جزء از کل باشد. 343 Industries که پس از جدایی بانجی از مایکروسافت در سال 2007 به دنبال تصاحب حق امتیاز Halo بود و توانست آن را بدست آورد. در آن زمان 343 Industries در حال ساخت بازی Halo 5: Guardians بود، اما تیمی جداگانه برای جشن گرفتن ده سالگی بازی هیلو در حال کار بودند که نتیجه تلاش این تیم در سال 2011 و با نام بازی Halo: Combat Evolved Anniversary منتش شد. ایده اصلی Halo 2 Anniversary، که شامل جلوههای بصری و صداهای اصلاحشده، کات سینهای کاملاً جدید از شرکت مشهور Blur Studios و پایانههایی است که داستان را به بازیهای آینده مرتبط میکند.
343 اینداستریز بازی Halo: Combat Evolved Anniversary حتی برخی از نقشههای مورد علاقه طرفداران را از بازی چند نفره Halo 2 از ابتدا بازسازی کرد و نسخههای مدرن و با کیفیت بالاتری را به بازیکنان ارائه کرد. علاوه بر تمام آن عناصر، 343 Industries میخواست اصطکاک بازیکنان را در بازی Halo: Combat Evolved Anniversary زمانی که بین کمپین کلاسیک و چند نفره که بر اساس موتور Halo: Reach بود، کاهش دهد. با این حال، تیم شروع به بررسی این موضوع کرد که چه کاری میتواند انجام دهد تا عرضه Xbox One و همچنین داستان Master Chief را تا آن مرحله جشن بگیرد. مدیر طراحی Max Szlagor میگوید: تیم واقعاً در مورد فکر کردن به پروژهای بزرگتر هیجانزده شده بود، این بازی میتواند تمامی ماجراجوییهای Master Chief را در بربگیرد. سپس به یک چالش طراحی تبدیل شد که فکر کنیم اگر به مجموعهای از بازیهای Halo نگاه کنیم، چگونه آنها را به گونهای کنار هم بیاوریم که کاملاً یکپارچه به نظر برسند، که پرش و جابجایی بین عناوین را آسان میکند و از کنترلها اطمینان مییابد. سوالی که پیش میآید این بود که آیا رابط کاربری، شبکه، امکان جابجایی بین بازیها تا حد امکان یکپارچه بود؟
تاکید بازی Halo: The Master Chief Collection بر ارائه یک تجربه کاملاً وفادار از نحوه بازی Halo: Combat Evolved تا Halo 4 در زمان انتشار نبود. بلکه 343 Industries به دنبال راههایی برای بهبود تجربه مدرن از بازیهای کلاسیک بود. اسلاگور میگوید: ما در تلاش بودیم تا تجربه این بازیها را همانطور که مردم آنها را به خاطر میآورند، ارائه کنیم. در این بازی همه چیز از سلاحها، حالتهای بازی گرفته تا نقشه بازی تماما بازسازی شده است و گزینههای مختلف برای تعامل بهتر بازیکنان اضافه شدهاند. توسعهدهندگان MCC مواردی مانند رابط کاربری، سیستمهای مختلف و موارد دیگر را بررسی کردند تا ببینند این بازیهای متفاوت چه ویژگیهایی مشترک دارند. ایده اصلی تیم سازنده این بود که بازیکنان به راحتی بتوانند هر اثری که میخواهند را بازی کنند و همه بازی ها به هم متصل باشند. نه تنها این موارد، بلکه بازی Master Chief Collection طرحهای کنترلها را یکپارچه کرد و تابلوهای امتیازات را به کمپین اضافه کرد. همچنین ویژگیها و دستاوردهای ویژهای را برای دادن ارزش تکرار بیشتر به کمپینهایی که بسیاری قبلاً چندین بار بازی کردهاند، اضافه کرد.
بازیهای Halo: Combat Evolved Anniversary و Halo 2 Anniversary آشکارا بزرگترین جهشهای رو به جلو نسبت به نسخههای اصلی بودند، اما Halo 3 و 4 Halo نیز با عملکرد 60 فریم در ثانیه ارائه میشدند. با نزدیک شدن به عرضه این مجموعه در 11 نوامبر 2014، 343 Industries نسبت به آنچه که ایجاد کرده بود، کاملا اطمینان خاطر داشت. این تیم برای بازیکنان جدید و قدیمی Halo به طور یکسان هیجانزده بود تا بازی را در دست بگیرند و درگیر داستان Master Chief قبل از انتشار قریبالوقوع بازی Halo 5: Guardians در سال ۲۰۱۵ شوند. متأسفانه، عرضه آنطور که انتظار میرفت پیش نرفته و مجموعه Master Chief موفق نشد.
قدرتنمایی The Covenant
زمانی که بازی Halo: The Master Chief Collection عرضه شد، تحسین منتقدان زیادی را دریافت کرد و امتیاز 9.25 از 10 را از Game Informer دریافت کرد و از اکثر رسانههایی که قبل از عرضه به آن دسترسی داشتند، تحسینهای بالایی دریافت کرد. متأسفانه، زمانی که سرورها به روی عموم باز شدند و بازیکنان سعی کردند به بخش چندنفره دسترسی پیدا کنند، ضعفهای حالت PVP بازی به روشهای واضحی خود را نشان دادند. سریعا، بازیکنان در مورد طیف گستردهای از مسائل که عمدتاً بر روی حالتهای آنلاین بازی متمرکز بود، شکایت کردند. بازیکنان نمیتوانستند به دوستان خود بپیوندند، چت درون بازی در بهترین حالت پراشکال بود، و بازیکنان در معرض بارگذاری طولانیمدت قرار میگرفتند. کمپینها تا حد زیادی قوی بودند، اما زمانی که چندین نفر وارد کمپین میشدند بازی با مشکلات بسیار روبرو میشد.
در نتیجه مشکلات پس از عرضه جهانی، 343 Industries و Xbox با واکنشهای منفی طرفداران و منتقدان مواجه شدند. بازی Halo: The Master Chief Collection بدنامی طولانیمدت برای عرضه ضعیف خود به دست آورد. در حالی که بازیکنان از عملکرد ضعیف مجموعه شوکه شده بودند، 343 Industries نیز به همان اندازه شگفتزده به نظر میرسید. اسلاگور میگوید: «این احساسی نبود که ما انتظارش را داشتیم و این یک تجربه یادگیری برای ما از نظر یک پروژه بزرگ بدون زیرساخت برای آزمایش خدمات آنلاین در مقیاسی گسترده بود. در روز عرضه، هم سازندگان و هم نمایندگان ایکس باکس توصیه کردند که اگر در چند دقیقه اول افراد نتوانستند وارد بازی شوند، از Matchmaking خارج شوند و دوباره وارد شوند، اما علیرغم بیانیه استودیو مبنی بر اینکه “فعالانه در حال کار بر روی رفع مشکل” است، مشکلات گستردهای وجود داشت. این مجموعه از بازی برای چندین ماه با مشکلات فراوانی روبهرو بود. بعد از یک روز عرضه Dan Ayoub، تهیه کننده اجرایی بازی Master Chief Collection از بازیکنان عذرخواهی کرد و شکایت آنان را درست و سزاوار خواند.
Dan Ayoub به جامعه گیمرها گفت که: «شما سزاوار بهترینها هستید و در آینده تلاش خواهند کرد که سرورهای بازی را اصلاح کنند و بهترین بازی را به آنان ارائه کنند. یک بازی به بزرگی Halo: The Master Chief Collection دارای سطح وسیعی است، و در حالی که ما تمام تلاش خود را برای داشتن بهترین عرضه ممکن برای طرفداران خود انجام دادیم، مشکلاتی در عرضه بازی ظاهر شد و ما متعهد به بهبود هرچه سریعتر آن هستیم». Bonnie Ross، رئیس 343 Industries عذرخواهی دیگری کرد و گفت: «من شخصاً از طرف همه افراد در 343 از این بابت عذرخواهی میکنم. تیم ما به طور شبانه روزی کار میکند تا این مشکلات حل شوند». مشکلات همچنان ادامه داشتند تا در دسامبر 2014، 343 Industries با مایکروسافت تماس گرفت تا Halo: Spartan Strike انحصاری ویندوز را به تأخیر بیندازند تا بتوانند بر رفع مشکل بازی تمرکز کنند. با کمترین میزان اعتماد جامعه، 343 Industries نیاز داشت تا اعتماد بازیکنان را دوباره به دست آورد و مجموعه Halo: The Master Chief را بهبود بخشد و برای اعتماد علاقهمندان به مجموعهای که لایق آن هستند، تلاش کنند.
شروعی تازه
برای اینکه 343 Industries بتواند دوباره اعتماد طرفداران را به خود جلب کند اعلام کرد که هر بازیکن Master Chief Collection یک ماه رایگان Xbox Live Gold، یک پلاک نام انحصاری درون بازی و یک آواتار انحصاری درون بازی دریافت خواهد کرد. نه تنها این، بلکه 343 Industries یک بازسازی اضافی از نقشه Halo 2، به علاوه کمپین Halo 3: ODST را بدون هیچ هزینه اضافی به مجموعه Master Chief اضافه کرد و بالاخره بعد از کش و قوسهای فراوان در مارس 2015، 343 Industries شاید مهمترین پچ بهبود بازی Master Chief Collection را منتشر کرد.
برای رفع این مشکل، تیم توسعه به پیادهسازی خطوط ارتباطی عمیقتر و محکمتر با اعضای فعال و مشتاق جامعه ادامه داد. استودیو به طور خستگیناپذیری تلاش کرد تا تجربه کاربران را بهبود بخشد و همچنین اطمینان حاصل کند که مجموعه Master Chief به محصولی تبدیل میشود که طرفداران میخواهند. بعد از چندین آپدیت و پچهای بهبود سرور، بازیکنان شاهد پیشرفتهای قابل توجهی در عملکرد بازی شدند. کمپین Halo 3: ODST در سال 2015 برای The Master Chief Collection منتشر شد و در سال 2019، Halo: Reach به همراه محتوای اضافی منتشر شد. بخشی از دلایل پیوستن محتواها و ارتقاءهای جدید به مجموعه Master Chief این است که این تیم 343 Industries پر از افرادی است که قبل از کار بر روی بازی، به فرنچایز Halo علاقهمند بودند. اگرچه به دلیل انتشار Halo Infinite، بازی Halo 5: Guardians دیگر عنوان پرچمدار Halo نیست و 343 اینداستریز در حال حاضر برنامهای برای اضافه کردن آن به مجموعه Master Chief ندارد. 343 Industries ثابت کرده است که ماندن در یک بازی، حتی بازیای که در وضعیت بدی عرضه میشود، میتواند ارزشش را داشته باشد.
پایان دادن به مبارزه
با اینکه داستان مجموعه Master Chief همواره به عنوان یکی از بهترین داستانهای بازیهای ویدیویی شناخته میشود، 343 Industries به پشتیبانی از این مجموعه ادامه داده و حتی به پلتفرمهای جدید نیز گسترش یافته است. برای تیم Master Chief Collection، آوردن محصول به رایانه شخصی گام مهمی در چرخه حیات پروژه پس از عرضه بود، اما قبل از اینکه آنها متعهد به انجام آن شوند، میخواستند مطمئن شوند که میتوانند آن را به درستی انجام دهند. این بار، 343 Industries در مورد نحوه نزدیک کردن این مجموعه به این پلتفرم جدید بسیار هوشمندانهتر عمل کرد. به جای اینکه تمامی بازیها را به صورت یک جا عرضه کند به صورت تک به تک آنان را وارد بازار کرد. در طول یک سال (از دسامبر 2019 شروع شد و در نوامبر 2020 به پایان رسید)، بازیکنان رایانه شخصی به هر یک از شش بازی نسخه فعلی Halo: The Master Chief Collection دسترسی پیدا کردند.
با تجربهای که تیم از نسخه ابتدایی Xbox One بدست آورده بودند و بررسی تمامی جوانب، توانست نسخهای موفقیتآمیز برای PC عرضه کند. این موفقیت نشان داد که تیم تا چه اندازه رویکرد خود را برای اطمینان از آماده بودن بازی برای عرضه و گوش دادن به جامعه برای بهبود بازی در سالهای بعد تغییر داده است. تا به امروز، مجموعه Halo: The Master Chief به دریافت بروزرسانیها در تمامی پلتفرمها ادامه داده است. 343 قصد ندارد پشتیبانی از Halo: The Master Chief Collection را متوقف کند. همانطور که 343 Industries تمرکز خود را به سمت Halo Infinite معطوف میکند، میتوان دید که بدست آوردن تجربه از اشتباهات قبل میتواند چقدر سودآور باشد. این استودیو علاوه بر گوش دادن به بازخوردهای جامعه و به تأخیر انداختن Infinite برای یک سال کامل (حتی اگر به معنای از دست دادن فرصت عرضه یک بازی برای کنسولهای نسل نهم ایکس باکس باشد)، چندین تست فنی را در طول تابستان 2021 انجام داد.
اکنون، همانطور که تیم به سمت فصل جدیدی که به نظر میرسد بسیار امیدوارکننده است پیش میرود، درسهای ارزشمند و غالباً سختی را که پس از عرضه مشکلساز Halo: The Master Chief Collection آموخته را با خود به همراه دارد. با توجه به اینکه توسعهدهندگان اکنون با جامعه در چنین سطح مشارکتی تعامل دارند، واضح است که چرخه حیات مجموعه Master Chief مسیر 343 Industries را به سمت بهتر شدن تغییر داده است.
آیا تاکنون بازی Halo: The Master Chief Collection را تجربه کردهاید؟ نظر شما در این این اثر و ویژگیهای آن چیست؟ نظرات خود را با ما در تیلنو در میان بگذارید.
منبع: Game Informer
لینکهای کوتاه شده مطلب
https://bit.ly/3HIm9MC | https://yun.ir/n54u42 | https://zx1.ir/92eUc |
https://b2n.ir/h46042 | https://is.gd/Z1WbXy | https://tinyurl.com/bdeckv8n |