بررسی بازی Silent Hill f | ترسناکترین بازگشت
- تیم فروشگاه سرگرمی تیلنو
Silent Hill f ترس جدید، امید جدید 😬✨
عادیه اگر نسبت به یک بازی جدید از مجموعه Silent Hill احساس نگرانی داشته باشی. بعد از یه سری تجربههای نهچندان موفق (مثلاً Silent Hill HD Collection، Downpour، Book of Memories) و لغو ناامیدکننده یک بازتعریف جسورانه از فرنچایز (Silent Hills)، انگار Silent Hill مسیر و صدای مشخصی نداشت. ولی بعد از بازسازی فوقالعاده Silent Hill 2 پارسال، یک جرقه امید دوباره روشن شد.
سایلنت هیل اف؛ امید رو زنده نگه میداره 🌟
Silent Hill f یک ورودی جدید قدرتمند، زیبا و دلخراش توی فرنچایز ترس روانشناختیه کنامی. این بازی روح Silent Hill رو حفظ میکنه اما همزمان با فرمولش ریسکهایی میکنه که باعث میشه نسبت به بازیهای بعدی کنامی خوشبین باشیم.
برای حتی طرفدارهای خیلی سطحی Silent Hill هم، این بازی یه تجربه واجبه حتماً باید بازی بشه. 🎮
فضاسازی تازه: از نیوانگلند تا یه روستای ژاپنی 🌫️🌿
بزرگترین تغییر Silent Hill f توی محیطشه. برخلاف بازیهای قبلی که بیشتر توی نیوانگلند مدرن میگذشتن، اینبار محیط توی روستای خیالی ژاپنی Ebusigaoka قرار گرفته؛ یه شهر معدنی سابقاً مرفه که حالا اغلب ترکخورده و به قول قهرمان بازی، «یه شهرک غمگین» شده.
Ebusigaoka تو حالت عادیش جذاب و گاهی قشنگه. خیابونهای تنگ و خونهها و مغازهها، مسیرهایی که به گوشههای طبیعت و زیارتگاههای پنهان میرسن، همه با مه نرم و خزههای سبز زیبا طراحی شدن گاهی حسش مثل یه تور مجازی از یه دهکدهست. اما اوایل بازی همهچیز عوض میشه: مه تهدیدآمیز، گیاهان قرمز خونگون و تودههای تومورمانند شهر رو میبلعن و کابوسی برای شخصیت بازی، Hinako Shimizu، شروع میشه. 🌫️🩸
Hinako یه دختر دبیرستانی ساده و محجوبه؛ قبلاً بچهای شاد و پرانرژی بود که فرهنگ و پدر سلطهگر اونو شکسته. کشمکش آرام و سردرگمی او درباره جایگاهش تو جامعه و بین دوستاش از طریق حرفهاش با همکلاسیها و دفترچهی داخل بازیش به طرزی ظریف نشون داده میشه. اما خیلی از چیستیِ Hinako و دلیل رنجی که میکشه حتی بعد از یه بازی کاملِ Silent Hill f هم مبهم باقی میمونه. 😶🌫️
دو جهان، دو واقعیت Ebusigaoka و Dark Shrine 🕯️
Silent Hill f بین دو دنیا اجرا میشه: Ebusigaoka و یک فضای حدی مرموز به اسم Dark Shrine. تو Ebusigaoka، Hinako همراه دوستاش دنبال جواب میگرده و جاهایی که براش آشنا هستن (مدرسه راهنماییاش، خونهی دوستاش) رو میگرده. تو Dark Shrine، که در لحظات فشار روحی شدید او رو صدا میزنه، یه شخصیت مرموز با نام Fox Mask او رو هدایت میکنه و ادعا میکنه با آزمایشها و آیینها کمک میکنه رنج ذهنیش کم بشه. 🦊🔮
وصل کردن اتفاقات بین این دو دنیا یکی از بزرگترین معماهای Silent Hill f هست. سرنخها روی برگهها، حک شده روی چوب و سنگ، یا از طریق دفترچه Hinako پدیدار میشن که خودش بهطرز جذابی پر میشه. من هر تکه کاغذ و نوشتهای رو با وسواس جمع میکردم تا روایت مرموز بازی رو کاملتر کنم و با هر افشاگری از Hinako چیزهای جدیدی درباره خودش و دیگران میفهمیدم. نزدیک پایان هم فقط تا حدی راضی شدم یه دور بازی دوباره نه فقط پیشنهادیه، بلکه تقریباً لازمِ اگه واقعاً بخوای بفهمی این داستان چه خبره. 🧩🔁
مبارزه نزدیک و شخصیتی متفاوت Hinako و سلاحهایش ⚔️
Hinako یه قهرمان غیرمعمول واسه Silent Hill هست، حتی تو بخش مبارزه. مثل خیلی از شخصیتهای سری، آموزش رزمی نداره اما از نظر توانایی نسبت به قهرمانان قبلی قویتره. میتونه با لوله فولادی به هیولا ضربه بزنه، اما مبارزه نیاز به تمرکز، صبر و استقامت داره. عملاً تمام اکشن تو Silent Hill f نزدیک و با سلاح سرد انجام میشه: چوب بیسبال، چاقو آشپزخونه و گاهی هم خنجر آیینی. اکثر سلاحها ممکنه خراب یا شکسته بشن، پس لحظات تنشآمیزی پیش میاد که بهترین گزینهات فراره. 😬
Silent Hill f قبل خروجیه بازی بحثهایی درباره مبارزات «Soulslike» به راه انداخت. بله، جاخالیدادن، کانتر و حملات سبک/سنگین با دکمههای شانهای کنترل میشن. اما مقایسه با Dark Souls یا Elden Ring اغراقآمیزِ. المانهایی مثل نوار استقامت و حملات شارژی از بازیهای اول Silent Hill هموجود داشتن؛ فقط تو f جلوتر و واضحتر شدن.
اما مبارزات Silent Hill f بعد از مدتی خستهکننده میشن. بهخصوص تو ساعتهای آخر که بازی سه یا بیشتر دشمن همزمان میفرسته، مبارزه میتونه کلیگیز باشه. من به نقطهای رسیدم که از دشمن فرار میکردم نه بهخاطر ترس، بلکه بهخاطر عصبانی شدن از تکراری شدن. بخشی از مشکل به تنوع دشمنها برمیگرده؛ آرکتایپهای زیادی برای مبارزه وجود ندارن و (حداقل تو حالت Story) تاکتیکهاشون خیلی تغییر نمیکنه.
تواناییهای Hinako تو طول بازی تغییر میکنه. تو زیارتگاهها (که نقش سیو گرفتن رو هم دارن)، میتونی اشیا و غذاها رو بهعنوان نذری بذاری و Faith جمع کنی، بعد Faith رو برای ارتقاها خرج کنی. این ارتقاها شامل سلامتی و استقامت بیشتر و توانایی تجهیز کردن طلسمهای اضافی بهنام omamori هستن. ✨
امتیازهای omamori خیلی جذابن و من مدام اونا رو عوض میکردم تا با سبک بازیم سازگار بشن. یکی از omamoriها مقدار خرابی سلاح رو کمتر میکنه اما فقط هنگام حملات سبک؛ یکی دیگه بعد از کشتن هر دشمن یه مقدار سلامت پر میکنه. بعضی omamoriها رو تو Ebusigaoka و Dark Shrine پیدا میکنی، اما بعضیها فقط بهصورت «گچا» با خرج Faith بهصورت تصادفی بهت داده میشن. سیستم جالبیه و من تو اولین تجربهام زیاد روش سرمایهگذاری کردم. 🎴
سیستم ارتقا Silent Hill f انتخابهای جالبی پیش تو میذاره: غذاهایی که ممکنه سلامتی یا استقامت رو پر کنن نگه داری یا بهعنوان نذری استفادهشون کنی؟ جا برای حمل محدودِ. آیا صرفهجویی برای omamoriهای گرانتر ارزشش رو داره یا خریدن همون الان که قابل خریدن هست، بقاییت رو بهتر میکنه؟ هر راهی که انتخاب کنی، سیستم تشویقت میکنه به گشتوگذار و مدیریت منابع و در عین حال انعطاف برای تطابق با سبک بازیت رو بهت میده.
معماها: هنری، فرهنگی و گاهی سخت 🧩
این ارتقاها کمکت نمیکنن با معماهای هوشمند و گاهی سردرگمکننده Silent Hill f کنار بیای. خیلی از معماها ساختار مشترکی دارن (این آرم رو پیدا کن، توی شکاف مناسب بذار)، اما تقریباً همیشه بهطرز پرزرق و برقی ارائه میشن: نسخهای بهشکل طومار، نقاشی یا آیتمهای سنتی ژاپنی. بعضی از بهترینها مثل روایتهای کوتاهن که باید ازشون راهحل رو حدس بزنی. خوشبختانه سه درجه سختی هست: Story (آسانترین)، Hard و Lost in the Fog (سخت و قفلشدنی). حتی من که لجبازم، بیخجالت از همسر فوقالعادهام کمک گرفتم تا بعضی معماها رو تو حالت سخت حل کنم. 😅🧠
شاید برای خیلیها داستان Silent Hill f رضایتبخش نباشه چون مطابق سری مبهم و گسستهست. بعد از اولین تجربه 13 ساعتهام (روی حالت Story) بیشتر گیج بودم تا راضی. اما میدونستم که New Game Plus چیزهای جدیدی رو روی میز میذاره؛ از تغییرات دشمنها تا کوئستهای تازه و افشاگریهای داستانی. درست هم همینطور بود: با شروع دور دوم، خیلی چیزها درباره زندگی Hinako و اتفاقاتی که به پایان اول منجر شد روشنتر شد. با چهار پایان قفلشدنی اضافی، قطعاً چیزهای بیشتری برای جویدن هست. من الان مشغول جویدنِ بیشترم. 🔁📚
گرافیک، صدا و جسارتِ روایت 🎨🎶
خیلی چیزا رو تو Silent Hill f دوست دارم، حتی با نارضایتی اولیه از بخشی از داستان. این بازی فوقالعاده زیباست؛ طراحی بصری و کاراکترها عالیان و همهچیز با جزئیاتی تقریباً فوتورئالیستی ولی همچنان رویایی رندر شده. کنامی، توسعهدهنده NeoBards و نویسنده Ryukishi07 انتخابهای استایلیستی جسورانهای داشتن تازه و انرژیبخشِ که صداهای جدید به Silent Hill وارد شدن. موسیقی از Akira Yamaoka (آشنا برای سری) و Kensuke Inage ترکیبی از سبکهاست؛ صداهای کلاسیک Silent Hill همآمیخته با موسیقی سنتی ژاپنی میشن و حاصل کار لذتبخشه. 🎧🇯🇵
موضوعات سنگین؛ هشدار محتوا ⚠️
سازندهها تو انتخاب موضوعات شجاع بودن. فرنچایز همیشه از خشونت گرافیکی و مباحث بزرگسالانه هراس نداشته، اما Silent Hill f وارد حوزههای شدیدتری مثل سوءاستفاده، تبعیض جنسیتی، شکنجه و خودآسیبرسانی میشه. خشونت گرافیکی موجود از چیزی که معمولاً Silent Hill شناخته میشه فراتر رفته. هشدار محتوا که قبل از صفحه عنوان نمایش داده میشه رو جدی بگیرین.
شاید بهترین و مهمترین چیز که Silent Hill f درست انجام داده، تاثیریه که بعد از فقط یک تجربه کامل روی من گذاشت. ازش جدا نمیشم. میتونم بازی رو متوقف کنم، اما ساعتها تو ذهنم میچرخه. بیصبرانه منتظر واکنشها به داستان، صحنههای چندشآور و طراحی معماهاشم. موقع پلیدوباره از هیچ کوچه و اتاق کناری نمیگذرم، همیشه امید دارم تکهای جدید از داستان یا چیز عجیبتری پیدا کنم تا معمای نهایی رو حل کنم: واقعاً چه بلایی سر Hinako تو Silent Hill f اومد؟ 😵💫🔍
تاریخ انتشار و پلتفرمها 📅
Silent Hill f در 25 سپتامبر برای PlayStation 5، ویندوز PC و Xbox Series X منتشر میشه. نقد این نسخه روی PS5 با استفاده از یک کد پیشانتشار بررسی شده است.
جمعبندی:
🎮 Silent Hill f
امتیاز: 9/10 – عالی
Silent Hill f زیبا، ترسناک و کاملاً بهیادماندنی است؛ تجربهای عمیق از ترس روانشناختی و داستان فوقالعاده.
✅ نقاط قوت
- داستان فوقالعاده توسط Ryukishi07 با محوریت آسیبهای روانی
- ترس و وحشت روانی عمیق و بدنمحور
- گرافیک بسیار چشمنواز
- صداگذاری و بازیگری عالی
- پایانهای متعدد و قابلیت New Game+
❌ نقاط ضعف
- بازخورد مبارزات گاهی کمی سخت و ناهموار است
- سختی حالت داستان همچنان چالشبرانگیز است
- کمی از مسیر سنتی Silent Hill فاصله گرفته است
درباره نویسنده

پلی استیشن
ایکس باکس
نینتندو
نینتندو سوییچ ۲
کنسولهای قابل حمل
Lenovo
استیم دک
کلاسیک
بازی PS5
بازی Xbox Series X
بازی PS4
بازی Xbox One
بازی Nintendo Switch
بازی نینتندو سوییچ ۲
لوازم جانبی PS5
لوازم جانبی PS4
کیف حمل کنسول
لوازم جانبی Xbox
کیف حمل کنسول xbox one
لوازم جانبی Nintendo Switch
کیف حمل کنسول
گیفت کارت استیم
گیفت کارت ایکس باکس
گیفت کارت پلی استیشن
گیفت کارت نینتندو

پوشیدنی ها
لیوان

قطعات کامپیوتر
کیس گیمینگ
موس گیمینگ
کیبورد گیمینگ
فن و خنک کننده
موس پد گیمینگ
لوازم جانبی کامپیوتر
پاور








