بازی FIFA 21 (فیفا ۲۱) در فاصلهای کمتر از دو ماه دیگر به دست طرفداران میرسد، اما با این حال هنوز اطلاعات کامل و جامعی دربارهی آن منتشر نشده و مسئولان شرکت EA به انتشار اطلاعات جزئیتر بسنده کردهاند. اما آن چه که از اهمیت بیشتری از عناصر جدید دارد، از بین رفتن ایرادات نسخههای قبلی است که هنوز رفع نشده است. با تیلنو همراه شوید تا انتظارات جامعهی گیمرها را فیفا ۲۱ را مرور کنیم.
در ادامهی روند انتشار سالانهی شبیه ساز فوتبال استودیو EA، بازی فیفا ۲۱ در تاریخ ۱۸ مهر (۹ اکتبر) در بازارهای جهانی عرضه میشود. اما داستان شبیه سازهای فوتبال در سال ۲۰۲۰، تغییرات بسیاری را به خود دیده است. چشم گیرترین تغییر در این نوبت، عدم انتشار یک نسخهی جدید و کامل از رقیب اصلی فیفا، یعنی PES است. سران کونامی تصمیم گرفتهاند که به جای انتشار یک نسخهی جدید و کامل، با انتشار یک به روز رسانی بزرگ، طرفداران سری PES را راضی نگه دارند. اما به هر حال، این تصمیم تا حدودی به نفع EA Sport است چرا که رقیب اصلیشان، دیگر آن گونه که باید در چشم نیست و این بهترین موقعیت برای آنها است تا بیشترین فروش خود را تا به امروز، تجربه کنند.
اما اگر از این مورد عبور کنیم، فیفا باید طرفدارن قدیمیتر خود را هم راضی نگه دارد، چرا که تا حدودی یک سیر نزولی را تجربه میکند و هر سال، تکراریتر از پارسال ظاهر میشود و در چند وقت اخیر هم، در زمینهی لایسنس کردن تیمها، مانند گذشته قدرتمند ظاهر نشده است. هم چنین، ایرادات نسخههای قبلی هنوز در بازی فیفا ۲۰ وجود داشته و انتظار میرود که در جدیدترین نسخه از شبیه ساز فوتبال شرکت Electronic Arts، خبری از این ایرادات خاک خورده به گوشمان نرسد.
حال با تیلنو همراه شوید تا انتظارات همهی گیمرها از بازی فیفا ۲۱ را مرور کنیم.
بهبود بخش Ultimate Team
متعادل بودن بخش آلتیمیت تیم، سالها است که در هالهای از الهام قرار دارد و آن طور که معلوم است، EA حداقل تا FIFA 20 اقدام به درست کردن این مشکل، نکرده است. مهمترین و مخشصترین این ایرادات، Pay To Win بودن بازی است و کسی که خرید درون برنامهای بیشتری را داشته است، همواره از شانس بیشتری در شکست رقبا برخوردار بوده است، چرا که میتوانست از طریق خرید پکهای پولی، به بازیکنان ارزشمندتری دسترسی پیدا کند. به عبارتی دیگر، این پرداختهای درون برنامهای است که برندهی مسابقات مختلف را مشخص میکند.
البته با توجه به تجربه و اطلاعات، EA هرگز قصد درست کردن این موضوع را ندارد. جالب است بدانید که درآمد حاصل از پرداختهای درون برنامهای بازی FIFA 20، از درآمد فروش خود بازی بیشتر بوده است و به همین دلیل انتظار میرود که شاهد تغییر چشم گیری در نسخهی بعدی، نیستیم، چرا که شرکت سازنده پول خوبی از آن در میآورد. اما به هر حال، تاثیر پرداختهای درون برنامهای موردی است که متعادل شدن آن، حجم عظیمی از گیمرها را خوشحال میکند.
حتی اگر از بخش پرداختهای درون برنامهای هم که بگذریم، ایرادات مربوط به خود مسابقات Ultimate Team و سیستم Match Making آن، موردی است که نمیشود از آن چشم پوشی کرد. اگر شما به عنوان یک تازه وارد به این بخش دخول کنید، راه بسیار سخت و نفس گیری را برای قویتر شدن خواهید گذراند، چرا که یکی از راههای اصلی به دست آوردن پک و بازیکنان جدید، بازیهای آنلاین است اما سیستم Match Making بازی اکثر مواقع حریفانی را برای شما انتخاب میکتد که حداقل از لحاظ کیفیت بازیکنان، از شما سرتر است. اما اگر سیستم حریف یابی بهتر عمل کند و شما را با حریفانی با قدرت مشابه شما بیندازد، تجربهی بازی کردن را بسیار لذت بخشتر میکند زیرا که شما امید بسیاری به پیروزی در بازی دارید.
پولیش فنی بازی FIFA 21 و رفع باگهای اثر
همهی جامعهی کاربری فیفا، حتی آنهایی که عاشق این بازی هستند و آن را میپرستند، قبول دارند که سری بازیهای FIFA دریایی از مشکلات فنی و باگهای ریز و درشت است. برای این که بیشتر به عمق فاجعه پی ببرید، کافی است کمی در یوتیوب جست و جو کنید تا متوجه مشکلات فنی بیشمار آنها شوید. این ایرادات ممکن است که در ابتدا شما را اذیت نکند، اما با پیشروی در روند بازی و رسیدن به جاهای حساس، این ایرادات شما را به معنی واقعی کلمه اذیت میکند. برای مثال ممکن است که در بخش Career Mode به فینال لیگ قهرمانان برسید اما در لحظات آخر به دلیل یک باگ به نسبت غیر منطقی دورازه بان، گل بخورید و به راحتی قهرمانی اروپا را از دست بدهید.
اما مشکل این جا است که این باگهای تنها مشکلات فنی مجموعه بازیهای فیفا نیستند. در نسخهی FIFA 20، در برخی مواقع شاهد افت فریم و کند شدن رویکرد بازی خواهید شد. این مورد زمانی جالبتر میشود که با یک بازی شوتر شلوغ و بسیار سریع مانند Doom روبرو نیستیم، بلکه با یک شبیه ساز ورزشی ساده سر و کار داریم. وجود چنین مشکلاتی در فیفا ۲۱، هوارادان بسیاری را ناامید میکند و همین امر ممکن است به کاهش فروش نسخههای بازی، تبدیل شود. به همین دلیل، به احتمال زیاد شاهد واکنش EA به این مسئله خواهیم بود.
بهبود انیمیشن بازیکنان
این مورد جزء مشکلات بسیار جدی و اذیت کنندهی فیفا نیست و انیمشینهای مختلف بازیکنان، در وضعیت استانداری به سر میبرند. اما ایرادی که به این بخش میتوان گرفت، کمبود تعداد آنها است. ایردای که در رقیب این بازی، یعنی مجموعه بازیهای PES وجود ندارد. با وجود انتشار چندین ساله و تبدیل شدن فیفا به یک بازی ریشه دار، میتوانیم از شرکت سازنده درخواست کنیم که انیمیشن مخصوص هر بازیکن را برای او، طراحی و پیاده سازی کنند. این قضیه در مورد تیمهای گمنامتر بیشتر صدق میکند. برای مثال کافی است یک تیم نه چندان معروف مانند ولورهمپتون را انتخاب کنید و به بازی کردن با آن بپردازید. به طور تقریبی انیمشین دویدن همهی آنها، شبیه یکدیگر است. موضوع زمانی بیشتر به چشم میخورد که میبینید انیمشیتن دویدن یک بازیکن سرشناس، مانند آداما ترائوره، که این روزها شهرت بسیاری برای خود دست و پا کرده است، به هیچ وجه شبیه خودش نیست.
البته نباید از حق گذشت و به تحسین انیمیشن چهره حوشجالی بازیکنان حتی گمنام، نپرداخت. همان طور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، خوش حالی پس از گل بازیکنان به زیبایی هر چه تمامتر طراحی شده است و بازی همواره شما را منتظر استفاده از این خوش حالیها، نگه میدارد. اما موردی که میتوان انتظار بهبود آن را داشت، توجه بیشتر به تیمهای متوسط لیگهای محتلف است، چرا که EA Sport تمرکز بسیاری را روی لیگ برتر انگلستان گذاشته است و شما قادر به مشاهدهی چنین تمرکز و جزئیاتی در لیگهای دیگر مانند فرانسه و آلمان نیستید. برای مثال، کافی است تیمی مانند المپیک مارسی را انتخاب کنید و به بازی با آن بپردازید، به طور تقریبی به جز دو یا سه بازیکن، هیچ کدام خوشحالی پس از گل مخصوص خود را ندارند و کار خاصی انجام نمیدهند. این در حالی است که یک بازیکن معمولی از یک تیم معمولی در لیگ برتر، انیمشین خوش حالی پس از گل مخصوص خود را دارد. پس بهبود این بخش میتواند در الویت بازی فیفا ۲۱ قرار گیرد.
بهبود عملکرد دفاع
دفاع کردن و حفاظت از دروازه، مشکلی است که صدای طرفداران را در بازی FIFA 20 بلند کرد. دفاع کردن در این بازی، از هر نسخهای دیگر در مجموعه، سختتر شده و در برخی جاها، شما محکوم به گل خودرن هستید. این مورد زمانی بیشتر جلوه میکند که درجهی سختی بازی را روی Ultimate یا Legendary بگذارید. در این دو حالت، شما برای برنده شدن چارهای به جز گل زدن ندارید چرا که دفاع و حفاظت از دروازه، در برخی دقایق، به امری غیر ممکن تبدیل میشود و شما نمیتوانید دروزاهی خود را بسته نگه دارید. شاید پیش خود بگویید که مشخص است در درجهی سختی بالا، دفاع کردن مشکل میشود، اما باید بدانید که گل زدن در این دو درجهی سختی، به اندازهی دفاع کردن سخت نیست. به عبارتی دیگر، تعادل و منطقی بین رویکرد دفاع و حمله وجود ندارد و حمله کردن، به مراتب راحتتر و آسانتر از دفاع است.
برای مثال، اگر شما دارای مهارت بالایی در بازی FIFA 20 هستید و در همین حین، یک تیم قوی بردارید و با یک حریف داری قدرت برابر بازی کنید، به احتمال زیاد تعداد گل زده در این بازی زیاد میشود. چرا که گل زدن تا حدودی آسان و دفاع کردن به شدت سخت است و به همین دلیل، شما شاهد گلهای متعددی خواهید بود که این مورد، از واقع گرایانه بودن بازی میکاهد. البته ممکن است که برخی از گیمرها دنبال یک بازی واقع گرایانه نروند و ترجیح دهند به تجربهی یک اثر پاپ کرنی و فقط سرگرم کننده، بپردازند. اما مشکل این جا است که حجم عظیمی از طرفدارن مجموعهی فیفا، آن را به خاطر عناصر واقع گرایانهتر انتخاب کردند و اگر کسی میخواست دنبال یک بازی سرگرم کننده و به دور از واقع گرایی برود، حریف اصلی فیفا یعنی PES را بر میگزید و هیچ وقت سراغ FIFA نمیرفت؛ چرا که PES آن چنان به سمت عناصر یک شبیه ساز نمیرود و اکثر موافع سعی میکند که تنها طرفدارن خود را سرگرم کند و این مورد به هیچ وجه به عنوان یک نقطه ضعف به حساب نمیآید، زیرا هویت PES اثری نیست که بخواهد به شبیه سازی کردن یک مسابقهی فوتبال بسنده کند. اما میراث فیفا، یک بازی شبیه ساز است و وفا دار بودن به این ریشه، میتواند برای بسیاری از اهالی دنیای هنر هشتم، شیرین واقع شود. بنابراین، امیدوار هستیم که عملکرد دفاع در بازی فیفا ۲۱ به بهترین شکل ممکن پیاده سازی شود و این مورد را در متعادلترین شکل ممکن مشاهده کنیم.
عملکرد منطقی سیستم Rewind
آن دسته از گیمرهایی که به تجربهی مجموعه بازیهای Forza Horizon و Forz Motorsport پرداختهاند، با این سیستم آشنایی کامل دارند. Rewind مکانیکی است که به شما اجازه میذهد در صورت تصادف کردن با یک مانع، زمان را به عقب بازگردانید تا این دفعه با موفقیت مانع را رد کنید. حال با توجه به اطلاعات و تریلر منتشر شده از فیفا ۲۱، شاهد چنین مکانیکی خواهیم بود. شاید با خود بپرسید که وجود چنین موردی در یک بازی فوتبال به چه معنی است؟ در این صورت باید بدانید که این سیستم به شما اجازه میدهد که در صورت از دست دادن یک موقعیت یا انجام یک دریبل ناموفق، زمان را به عقب بازگردانید تا این دفعه کار خود را به بهترین شکل انجام دهید. اما متاسفانه با سابقهی ناامید کنندهی شرکت Electronic Arts، همهی طرفداران نگران نامتعادل بودن آن هستند. اگر محدودیتی در مورد استفاده از Rewind اعمال نشود، میتواند به یک عذاب و مورد اذیت کننده تبدیل شود و بازی را از جذابیت خود دور کند. این مورد زمانی میتواند بیش تر یک بازیکن را اذیت کند که در کنار دوست خود نشسته و میخواهد به صورت Local و با دو دسته، با او به انجام بازی بپردازد. اگر محدودیتی در این مورد اعمال نشود، بازی حالت بدی به خود میگیرد، چرا که ممکن است دوست شما در هر زمانی، بازی را به عقب بازگرداند و با در نظر گرفتن شرایط، این بار به راحتی دروازهی شما را باز کند.
البته انتظار میرود که خبری را از این مورد در بازیهای آنلاین PvP، نشنویم. چرا که در قسمت آنلاین مجموعه بازیهای Forza هم قابلیت استفاده از این مکانیک به بازیکنان داده نمیشد، چرا که در این صورت همهی کسانی که به صورت آنلاین بازی میکردند، با یکدیگر به عقب میرفتند و بازی یک حالت غیر منطقی به خود میگرفت. در همین راستا، انتظار میرود که خبری از این مورد در بازیهای آنلاین نشود و گیمرها بتوانند مانند گذشته با حریفان خود، به رقابت بپردازند.
رفع مشکل گزارشگرها
گزارشگرها تاثیر بسزایی در جذابیت بازیهای فوتبال دارند و میتوانند با گزارش پرشور و هیجان انگیز خود، یک بازی نه چندان جذاب را هم مهم جلوه بدهند. مارتین تایلر (Martin Tyler) هم یکی از همین گزارشگرانی است که همواره به جذابیت مسابقات فوتبال میافزاید. شاید بتوان زوج او و آلن اسمیت (Alan Smith) را به عنوان بهترین زوج گزارشگر و کارشناش تاریخ فوتبال دانست. این دو چند سالی است که با استودیو EA همکاری میکنند و با صدای گرم خود، اتمسفر حاکم بر بازی را بهبود میبخشند. اما عیبی که بر این قسمت میتوان گرفت، کمبود تعداد جملههای آنها و در نتیجه حرفهای غیر منطقی گاه و بیگاه آنها است که مقصری جز شرکت سازنده ندارد. برای مثال، ممکن است شما در دقیقهی ۸۰ چهار گل از حریف خود پیشی بگیرید و به طور رسمی، برندهی بازی شوید. اما در همین حین گزارشگر بازی، مارتین تایلر، میگوید که تیم حریف امید بسیاری برای بازگشت به بازی دارد. یا در موقعیتی دیگر با این که توپ شما با اختلاف بسیار کمی از کنار دروازه بیرون میرود، گزارشگر میگوید که شوت به هیچ وجه دقیق نبوده و با اختلاف بسیار به بیرون رفته است. مثالهای بسیاری از این مشکل در طول بازی وجود دارد که خود پس از تجربهی بازی به آنها پی خواهید برد.
علاوه بر حرفهای غیر منطقی، شما شاهد جملات بسیار محدود و تکراری هستید. تنها کافی است حدود ۱۰ بازی انجام دهید تا به این موضوع پی ببرید. بعد از این ۱۰ بازی، به طور تقریبی هیچ گونه جملهی جدیدی نمیشنوید و فقط شاهد تکرار مکررات هستید و این چرخه تا آخرین لحظهای که از پای کنسول یا رایانهی خود بلند شوید، ادادمه دارد و در ذوق میزند. با این حجم فروشهای نجومی نسخههای مختلف فیفا و پرداختهای درون برنامهای، حداقل انتظار میرود که مشکلات مربوط به گزارشگرها، در بازی فیفا ۲۱ حل شود و دیگر چنین مشکلات پیش پا افتادهای را در یک بازی بزرگ و ریشه دار مانند FIFA، مشاهده نکنیم.
کارگردانی صحنههای آهسته و حساس فیفا ۲۱
شاید این مورد، کهنهترین و خندهدار ترین مشکل مجموعه بازیهای FIFA است. کارگردانی این صحنههای آهسته به شدت مبتدیانه است و هنگام مشاهدهی آنها، ممکن است که به خنده وادار شوید. علاوه بر انتخاب اشتباه و مبتدیانهی دوربین، شاهد انیمیشنهای عجیب و غریب دروازهبانها هستیم. این صحنههای آهسته عوض این که احساس آهسته و کند شدن روند یک صحنه را به شما بدهد، احساس دیر واکنش نشان دادن دروازهبان را منتقل میکند. برای مثال فرض کنید شما در یک ضربهی ایستگاهی از پشت محوطهی جریمه، گلی را به ثمر رساندید. در همین حالت و به روال معمول، شاهد یک صحنهی آهسته یا به اصطلاحای Slowmotion هستید. به طور طبیعی دروازهبان همزمان با شوت شما، شروع به شیرجه زدن میکند، اما در FIFA شاهد چنین امری نیستیم. به جای چنین روندی، دروزاه بان در لحظهی آخر اقدام به شیرجه زدن به سمت توپ میکند و به طوری غیر طبیعی، از روند صحنهی آهسته سریعتر است که به معنی واقعی کلمه، غیر طبیعی است.
علاوه بر این، ممکن است طی برخی از صحنهها، به جای مشاهدهی موقعیت یا گل خلق شده، به تماشای یک بازیکن دیگر بپردازید، نه به صورتی که تمرکز روی آن بازیکن قرار گیرد، بلکه آن بازیکن جلوی دوربین را میگیرد و به شما اجازهی تماشای صحنهی آهسته را نمیدهد، البته این مورد کمی نادر است اما اگر در یک مدت زمان طولانی به تجربهی بازی بپردازید، این مشکل را مشاهده و حس خواهید کرد. البته میتوانیم این مشکلات را جزء مشکلات فنی و باگهای اثر بدانیم، اما به خاطر این که خارج از روند بازی است و زیاد به تجربهی شما لطمه نمیزند، آن را جدا از باگها برای شما ذکر کردیم.
تنظیم منقطیتر Overall بازیکنان
میزان قدرت بازیکنان، یکی از مواردی بود که در بازی FIFA 20 به نحو منطقی و متعادلی، گزیده نشده بود. برای مثال Overall محمد صلاح که چه از لحاظ گل زده و از چه لحاظ پاس گل و چه از لحظ قدرت کلی، از ادن هازارد بیشتر است و حتی در مراسمهای مختلف هم جوایز بیشتری را نسبت به هازارد گرفته زده است. اما Overall هر دو برابر است و این مورد کمی غیر منطقی است. یا در مثالی دیگر، وینیسیوس جونیور، بازیکن برزیلی و درخشان رئال مادرید کمتر از ۸۰ است و این در حالی است که در بسیاری از زمینهها، از سایر بازیکنان سر است.
این اعداد و ارقام چه نسبت به سایر بازیکنان و چه نسبت به مهارتهای فردی خود بازیکنان، تا حدودی غیر منطقی و اغراق شده است؛ یا پایینتر از حد خودشان است و یا بیشتر. البته که تصمیم این کار در نهایت در دست کارکنان و کارشناسان EA است، اما ما به هر حال احساس کردیم که این مورد تا کمی غیر منطقی و نیاز به بهبود و کار دارد و امیدواریم که چنین قضیهای را در بازی FIFA 21 مشاهده نکنیم.
اگر قصد دارید قبل از عرضهی فیفا ۲۱ به تجربهی یک شبیه ساز فوتبال بپردازید، میتوانید به صفحهی خرید بازی FIFA 21 مراجعه کنید.
نظر شما کاربران تیلنو در این باره چیست؟ آیا شما با موارد ذکر شده که برای فیفا ۲۱ نیاز به بهبود دارند موافق هستید؟ چه موارد دیگری وجود دارد که فکر میکنید میتواند به موفقیتهای بازی FIFA 21 کمک کند و ما آن را ذکر نکردهایم؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.