در طول تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی، آثاری عرضه شده که به جای تیمهای بزرگ و چند صد نفره، تنها یک نفر با تکیه به تواناییهای خود آنها را ساخته است؛ با تیلنو همراه باشید تا این چند بازی مستقل را به شما معرفی کنیم.
در اکثریت مواقع ساخت یک بازی ویدیویی مستلزم در اختیار داشتن تیم پرتعدادی از افراد خبره در بخشهای مختلفی همچون موسیقی، طراحی و داستان پردازی است. قرارگیری این افراد در کنار یکدیگر است که یک بازی را خلق میکند و ضعف در هر یک از آنها به تضعیف محصول نهایی منجر میشود. این روند با پیشرفت و محبوبیت روز افزون بازیهای مستقل که توسط تیمهای کوچک ساخته میشوند، بر هم خورده است. با این حال صنعت بازیهای ویدیویی پا را از این هم فراتر گذاشته و در موارد نادری شاهد عرضه بازیهایی هستیم که تمام جنبههای مختلف ساخت آن از کدنویسی و طراحی صدا گرفته تا انیمیشن و طراحی هنری توسط یک نفر انجام میگیرد. در این مطلب قصد داریم برترینهای این نوع از بازیهای ویدیویی را معرفی کنیم.
بازی The Falconeer
سازنده: توماس سالا
سال انتشار: ۲۰۲۰
پلتفرم: ویندوز، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس
هرچند که اولین تجربه بازیسازی توماس سالا (Tomas Sala) در قالب بازی Oberon’s Court با وجود نقدهای مثبت، چندان مورد استفبال قرار نگرفت، اما دومین تجربه او یعنی بازی The Falconeer مورد توجه مخاطبین قرار گرفته است. این اثر که از بازیهای Star Fox و Panzer Dragoon الهام گرفته و از فضای Open-World بهره میبرد، کنترلی شخصیتی به نام Falconeer را در اختیار بازیکنان قرار میدهد. در طول بازی او سوار بر یک پرندهای بزرگ میشود و با دشمنانی که قصد بیثبات کردن قلمرو او را دارند، مبارزه میکند. برخلاف دیگر بازیهایی که توسط یک نفر ساخته شدهاند، ساخته توماس سالا از چنان جلوههای بصری شگفتانگیزی بهره میبرد که عملا استاندارد جدیدی تعیین کرده و دیگر بازیهای مستقل باید از آن الگوبرداری کنند.
بازی Undertale
سازنده: توبی فاکس
سال انتشار: ۲۰۱۵
پلتفرم؛ ویندوز، پلی استیشن 4، نینتندو سوییچ، پلی استیشن ویتا، لینوکس و OS X
امکان ندارد بخواهیم بازیهای ساخته شده توسط یک نفر را معرفی کنیم و نامی از بازی Undertale نبریم. این بازی که توسط آهنگساز با سابقهای به نام توبی فاکس (Toby Fox) ساخته شده، تاثیر بسیار عمیقی روی صنعت بازیهای ویدیویی داشته است و رسانههای متعددی از آن به عنوان برترین بازی سال یاد کردهاند. ظاهر ساده و بیآلایش بازی Undertale هر بازیکنی را فریب میدهد، اما زمانی که به آن فرصت خودنمایی دهید، با ویژگیهای مثبتی همچون داستان پیچیده، شخصیتهای دوستداشتنی، موسیقی گوشنواز و سیستم مبارزه منحصربهفرد روبرو خواهید شد. بازی Undertale که حاصل تلاش سه ساله توبی فاکسه، با استفاده از نرم افزار Gamemaker Studio و با کمک جمع آوری حجم عظیمی از سرمایههای مردمی از طریق کمپین سرمایهگذاری جمعی ساخته شده است. توبی فاکس پس از عرضه بازی Undertale به عنوان آهنگساز در آثار بزرگ متعددی از جمله بازیهای Little Town Hero و Pokemon Sword & Shield حضور داشته است. همچنین او در حال ساخت دنباله بازی Undertale با نام بازی Deltarune ئه که اپیزود اول آن در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است.
بازی Bright Memory
سازنده: زنگ ژیان-چنگ
سال انتشار: ۲۰۲۰
پلتفرم: ویندوز، ایکس باکس سری ایکس و سری اس، اندروید و iOS
بازی Bright Memory اثری به شدت شگفتانگیز است که دست کمی از بازیهای AAA که به دست تیمهای بزرگ ساخته میشود، ندارد. این بازی ثابت میکند که یک فرد با استعداد و توانا حتی به تنهایی میتواند گیم پلی عالی و گرافیک فوقالعاده باکیفیت ارائه کند. این بازی که ترکیبی از سبکهای تیراندازی اول شخص و هک اند اسلش بوده، تجربهای منحصربهفرد است که در نگاه اول کمی دشوار به نظر میرسد. بازی Bright Memory توسط بازیساز چینی به نام زنگ ژیانچنگ (Zeng Xiancheng) و در اوقات فراغت او ساخته شده است. در حالی که تنها یک اپیزود از بازی مذکور عرضه شده، به دلیل حمایتهای مالی به یک اثر کامل به نام بازی Bright Memory: Infinite تبدیل شده است که در تاریخ نامعلومی از سال جاری در دسترس قرار خواهد گرفت. هماکنون میتوانید با مراجعه به صفحه بازی Bright Memory در فروشگاه استیم اقدام به خرید این بازی با ۲۰ درصد تخفیف به قیمت هشت دلار کنید. خریداران نسخه پی سی بازی مذکور به صورت رایگان بازی Bright Memory: Infinite را دریافت خواهند کرد. پیش از این در قالب مطلب چگونه یک مرد تنها توانست بازی Bright Memory را بسازد به معرفی بازی Bright Memory پرداختهایم.
بازی Thomas Was Alone
سازنده: مایک بیتل
سال انتشار: ۲۰۱۲
پلتفرم: ویندوز، پلی استیشن 3، پلی استیشن ویتا، اندروید، iOS، نینتندو سوییچ، ایکس باکس وان و …
مایک بیتل (Mike Bithell) در سال ۲۰۱۰ بازی Thomas Was Alone را به عنوان یک بازی فلش تحت مرورگر عرضه کرد. از این زمان پلتفرمهای متعددی میزبان این سکوبازی پازل که از مکعبهای عجیب و غریب با هویت خاص خود بهره میبرد، بودهاند. بازی مذکور به واسطه حضور مایک بیتل در یک گیم جم ۲۴ ساعته است و پس از آن بود که وی تصمیم به گسترش و ساخت نسخه کامل آن میگیرد. این اقدام او با استقبال مخاطبین همراه شد و بیش از یک میلیون نسخه از آن به فروش رفت. بازی Thomas Was Alone جزء آن دسته از آثاری است که اثبات میکند برای خلق تجربهای بینظیر نیازی به جلوههای بصری خیرهکننده و تیمهای بزرگ نیست.
بازی Minecraft
سازنده: مارکوس پرسون
سال انتشار: ۲۰۱۱
پلتفرم: ویندوز، پلی استیشن 3، پلی استیشن 3، اندروید، iOS، نینتندو سوییچ، ایکس باکس وان و …
اگر شما هم جزء علاقهمندان به بازی Minecraft هستید و هماکنون نیز آن را تجربه میکنید، از حضور آن در بین آثار ساخته شده به دست یک نفر متعجب خواهید شد. حقیقت امر این است که بازی Minecraft قبل از تبدیل شدن به بزرگترین پدیده تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی و پرفروشترین بازی تمام دوران، اثری کوچک بود که به دست مارکوس پرسون (Markus Persson) ساخته شده بود. او که از طرفداران بازی Infiniminer بود، قصد داشت با الهام از آن اثری بسازد که دارای المان های نقشآفرینی بیشتری باشد. مارکوس پرسون در ابتدا به صورت نیمه وقت روی بازی Minecraft کار میکرد، اما پس از موفقیت نسخه آلفای بازی مذکور تصمیم به استعفا از شغلش در وبسایت Jalbum گرفت و تمام وقت خود را به بازی ماینکرفت اختصاص داد. او بارها از کمکهای بازیکنان برای رفع باگها و پیشنهاد ویژگیهای جدید تشکر کرده است. موفقیت بازی Minecraft منجر به تاسیس استودیو Mojang و استخدام افراد بیشتر برای تبدیل کردن بازی مذکور به یک اثر کامل شد. کمپانی مایکروسافت پس از آن که پتانسیل بالای بازی Minecraft را مشاهده کرد، اقدام به تصاحب بازی و استودیو مذکور با پرداحت مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار گرفت که این امر با خروج مارکوس پرسون همراه بود. او که هماکنون جزء ثروتمندترین افراد جهان است، به دلیل پیامهای توهین آمیزی که در توییتر منتشر کرده با بازخوردهای منفی روبرو شده و کمپانی مایکروسافت ارتباط خود با او را به طور کامل قطع کرده است. نکته حائز اهمیت این است که بازی Minecraft نه با استفاده از موتور بازیسازی بلکه با استفاده از جاوا ساخته شده است.
بازی Axiom Verge
سازنده: توماس هپ
سال انتشار: ۲۰۱۵
پلتفرم: ویندوز، پلی استیشن ویتا، پلی استیشن 4، نینتندو سوییچ، ایکس باکس وان و …
در طول تاریخ بازیهای مترویدونیا (Metroidvania) بسیاری تلاش کردند تا بتوانند تجربهای در حد و اندازههای بازیهای Metroid و Castlevania ارائه دهند، اما هیچ یک نتوانستد در این امر موفقتر از بازی Axiom Verge ظاهر شوند. این بازی توسط توماس هپ (Thomas Happ) و استودیو یکنفره او یعنی Thomas Happ Games ساخته شده است. بدون شک با تجربه بازی Axiom Verge متوجه شباهتهای آن با بازی Super Metroid خواهید شد. توماس هپ حتی به این ویژگی بسنده نکرده و برای روایت داستان بازی خود بخشهای خاصی از بازی مذکور را در اثر خود تکرار کرده است. به واسطه نقاط قوت متعدد، بازی Axiom Verge در بازار اشباع شده بازیهای مترویدونیا مستقل، توانسته است به اثری شاخص تبدیل شود و در بخش برترین بازی مستقل مراسم The Game Awards 2015 نامزد دریافت جایزه شود. مدتی پیش توماس هپ اعلام کرد که در حال ساخت دنباله بازی مذکور است که پس از تاخیرهای متعدد، برای عرضه در نیمه اول سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده است.
بازی Cave Story
سازنده: دایسوکه آمایا
سال انتشار: ۲۰۱۴
پلتفرم: ویندوز، PSP، نینتندو 3DS، لینوکس، سگا جنسیس، OS X و…
پیش از آن که ژانر مترویدونیا احیا شود و آثاری همچون Axiom Verge، Bloodstained: Ritual of the Night و Hollow Knight در دسترس مخاطبین قرار بگیرند، بازی Cave Story به عنوان یک اثر تاثیرگذار در سبک مذکور عرضه شد. این بازی در طی پنج سال و توسط دایسوکه آمایا (Daisuke Amaya) ساخته شده است. او که تمامی جنبههای مختلف بازی اعم طراحی، موسیقی، برنامهنویسی و داستان را شخصا انجام داده است، به واسطه ترکیب برترین المانهای موجود در بازیهای Metroid و Castlevania و در عین حال خلق تجربهای منحصربهفرد، موفق شد مترویدونیا را زنده کند. منتقدین بازی Cave Story را از حیث ارائه داستان جالب توجه، طراحی هنری زیبا و گیم پلی سرگرمکننده مورد تحسین قرار دادهاند و این بازی به یک اثر کالت تبدیل شده است. بازی مذکور روی طیف گستردهای از پلتفرمهای مختلف از کنسولهای قدیمی مانند سگا جنسیس گرفته تا پلتفرمهای مدرن همچون نینتندو سوییچ منتشر شده است.
بازی Stardew Valley
سازنده: اریک بارون
سال انتشار: ۲۰۱۶
پلتفرم: ویندوز، پلی استیشن ویتا، پلی استیشن 4، نینتندو سوییچ، ایکس باکس وان و …
اریک بارون (Eric Barone) با هدف بهبود سری بازیهای Harvest Moon و شبیهسازهای کشاورزی، در مدت پنج سال دست به ساخت بازی Stardew Valley زد. او معتقد است بازیهای اخیر سری مذکور فاقد جادوی آثار اولیه هستند و در جهت احیای آن قدم گذاشت که به جرئت میتوان گفت در تحقق آن موفق بوده است. بازی Stardew Valley تنها یک شبیهساز کشاورزی ساده نبوده و در پس آن لایههای مختلفی از جمله کاوش دنیا، تعامل با افراد، ایجاد رابطه دوستانه، کشف رازها و گشت و گذار در سیاهچالهها مخفی شده است. در دنیای این بازی همواره فعالیتی برای انجام دادن وجود دارد و پس از فرا رسیدن شب، تنها به حس رضایت ناشی از تجربه بازی و کارهایی که فردا انجام خواهید داد، فکر میکنید. ویژگی که باعث میشود بازی Stardew Valley بیش از دیگر بازیهایی که توسط یک نفر ساخته شدهاند به چشم بیاید، بیتجربه بودن اریک بارون در حوزه بازیسازی است. او ساعتهای بسیاری را به باز طراحی و تغییر بازی اختصاص داده و این امر ناشی از علاقه زیاد او به بازیهای ویدیویی است. مدتی پیش اریک بارون اعلام کرد که در حال کار روی بازیهای جدید متعددی است که برخی از آنها در جهان بازی Stardew Valley جریان دارند.
بازی Braid
سازنده: جاناتان بلو
سال انتشار: ۲۰۰۸
پلتفرم: پلتفرم: ویندوز، پلی استیشن 3، پلی استیشن 4، نینتندو سوییچ، ایکس باکس وان و …
بازیهایی که در قالب آنها زمان دستکاری میشود، از مدتها پیش و به واسطه آثاری همچون Prince of Persia: The Sands of Time در بین مخاطبین شناخته شده هستند. با این حال اگر بخواهیم برترین آنها را معرفی کنیم بدون شک باید از بازی Braid نام ببریم. در این اثر بازیکنان کنترل شخصیت تیم را برعهده دارند که قصد دارد شاهزاده را از چنگ هیولا نجات دهد. این داستان به شدت کلیشهای است، اما ترکیب آن با قدرت تغییر در زمان، به تجربهای خاص و نو تبدیل میشود. جاناتان بلو (Jonathan Blow) به تنهایی و در مدت سه سال این پازل پلتفرمر منحصربهفرد را ساخته است. این بازی که منتقدین بسیاری آن را جزء برترین آثار تاریخ معرفی کردهاند، بیش از ۶ میلیون دلار سودآوری داشته و جاناتان بلو این درآمد را به ساخت بازی The Witness اختصاص داده است که این اثر نیز با استقبال روبرو شد.
بازی Dust: An Elysian Tail
سازنده: دین دادریل
سال انتشار: ۲۰۱۲
پلتفرم: پلتفرم: ویندوز، پلی استیشن 4، نینتندو سوییچ، ایکس باکس 360، iOS و …
بسیاری از بازیکنان در اولین نگاه فکر میکنند که بازی Dust: An Elysian Tail تنها یک مترویدونیا مستقل بوده که قرار است در کنار آثار بسیار زیاد این سبک در گوشهای از تاریخ خاک بخورد و فراموش شود، اما این بازی چنین سرنوشتی نداشته و به دلیل ارائه مبارزات عالی، برخورداری از سبک هنری چشمنواز و ساخته شدن توسط یک نفر عملکرد موفقی داشته است. بازی Dust: An Elysian Tail محصول هنر و استعداد دین دادریل (Dean Dodrill) است که به جز موسیقی و صداپیشگی، دیگر جنبههای بازی را به تنهایی ساخته است. گیم پلی و نحوه پیشرفت در بازی مذکور از استانداردهای سبک مترویدونیا پیروی میکند و با هر قدرت جدیدی که به دست میآورید، بخشهای بیشتری از جهان آن در دسترس شما قرار میگیرد. طراحی کارتونی و بهرهگیری از سبک مبارزات موجود در آثار اکشن نقشآفرینی، باعث شدهاند که بازی Dust: An Elysian Tail به اثری شاخص و ارزشمند تبدیل شود.
آیا تاکنون بازیهای ساخته شده توسط یک نفر را تجربه و از نحوه ساخته شدن آنها شگفتزده شدهاید؟ آیا خودتان به ساخت بازی فکر کردهاید؟ نظرات خود را با ما در تیلنو در میان بگذارید.
منبع: GameRant و CareerKarma