بسیاری از ما خاطرات تلخ و شیرین بسیاری را با عناوین استودیو فرام سافتور (From Software) تجربه کردیم. عدهای از ما حتی با بازیهای مختلف این استودیو ژاپنی بزرگ شده شدهایم. اما با این حال این بازی یعنی الدن رینگ، بیشترین هیجان قبل از عرضه یا به اصطلاح هایپ (Hype) را برای بیشتر طرفداران سری سولزبورن به ارمغان آورده است. چرا که از طرفی هیدتاکا میازاکی (Hidetaka Miyazaki)، در نهایت پختگی و اوج دوران هنری خود قرار دارد و از طرفی دیگر، قرار است که داستان این بازی را جرج آر .آر. مارتین (George R. R. Martin)، نویسندهی شناخته شدهی مجموعه کتابهای بازی تاج و تخت (Game Of Thrones)، به رشته تحریر درآورد.
الدن رینگ در کنفرانس مطبوعاتی مایکروسافت (Microsoft) در مراسم E3 2019، به عنوان بازی جدید در دست توسعهی استودیوی فرام سافتور رونمایی شد. به احتمال زیاد همکاری با جرج آر. آر. مارتین می تواند به ساخت بزرگترین و جاهطلبانهترین بازی هیدتاکا میازاکی تا به امروز ختم شود. همهی اطلاعاتی که تا این لحظه در مورد الدن رینگ بهدست آوردهایم به شرح زیر است.
گیمپلی بازی الدن رینگ چگونه خواهد بود؟
بیشتر بازیهای استودیوی فرام سافتور، در سبک اکشن قرار میگیرند که از زاویهی سوم شخص (third-person) روایت میشوند. آنها پس از انتشار بازی مورد تحسین دارک سولز در سال 2011، همواره در لیست بهترین سازندگان بازیهای اکشن نقش آفرینی قرار داشتند و الهام بخش سایر بازیهای این سبک بودهاند. از آن زمان، آنها در صدد تغییر مکانیکهای بازیهای خود برآمدند. این تصمیم در نهایت به ساخت دو عنوان به شدت موفق بلادبورن (Bloodborne) و البته برنده جایزه بازی سال از مراسم گیم اواردز ۲۰۱۹، یعنی بازی Sekiro: Shadows Die Twice ختم شد. این دلایل میتوانند ثابت کنند که بازی بزرگ بعدی استودیو فرام سافتور نیز، از این مکانیکها پیروی خواهد کرد.
هیدتاکا میازاکی، در مصاحبهای که مدتی پیش با وبسایت IGN انجام داد، تایید کرد که بازی الدن رینگ یک عنوان جهانباز (open-world)، با مکانیک های الهام گرفته از دارک سولز است. میازاکی در این مورد گفته:
الدن رینگ یک بازی سوم شخص نقشآفرینی، در جهانی فانتزی است و از لحاظ گیمپلی، الدن رینگ به شدت مبتنی بر استانداردهای دارک سولز است.
او تایید کرد ابا این که الدن رینگ، مانند آثار دیگر فرام سافتور، شباهتهایی به دارک سولز دارد، ولی راه جدای خود را در پیش میگیرد:
به هر حال این بدان معنی نیست که بازی Elden Ring به همان شیوهی دارک سولز است. در عنوانی با یک محیط باز و گستردهتر، نحوهی اجرای مبارزات به طور اساسی متفاوت خواهد بود.
صحبتهای کارگردان بازی الدن رینگ به چه معنی است؟ ما هنوز به طور دقیق، چیزی نمیدانیم؛ حداقل تا زمانی که از گیمپلی بازی رونمایی شود. اما طبق گفتههای میازاکی این احتمال وجود دارد که پایهی گیمپلی الدن رینگ، بر خلاف بازی بلادبورن کند باشد. میازاکی اشاره کرد که الدن رینگ در محیط به مراتب بازتری جریان دارد. در نتیجه انتظار میرود برخلاف فضاهای تنگ و ترسناک معروف دارک سولز، محیط و مکانیکهای متفاوتی را در این بازی ببینیم.
نقش جرج آر. آر. مارتین و داستانگویی بازی الدن رینگ چگونه خواهد بود؟
تا زمان انتشار بازی Sekiro: Shadows Die Twice، که داستان پردازی نسبتا سرراستی داشت، داستانسرایی بازیهای فرام سافتور همواره زیرکانه و البته به شکل چندلایه بوده است. بخش زیادی از نکات داستانی این عناوین در گوشه کنار محیط بازی یا حتی لابهلای مکالمات با NPCهای تصادفی یافت میشد. سؤالی که در مورد بازی الدن رینگ مطرح میشود این است که داستانسرایی این عنوان بیشتر شبیه سکیرو خواهد بود یا دارک سولز؟
میازاکی در گفت و گوی دیگری که با IGN داشته، اشاره میکند:
داستانسرایی بازی الدن رینگ مشابه سری دارک سولز است.
میازاکی معتقد است که الدن رینگ با محیطی بزرگتر از همیشه، فرصتهای بیشتری به گیمر برای درک جهان آن از طریق اکتشافات میدهد. بنابراین، این مسیری است که فرام سافتور برای روایت الدن رینگ در پیش گرفته است.
با توجه به اضافه شدن جرج آر. آر. مارتین، که با نگارش داستان سریال بازی تاج و تخت به شهرت رسید، به تیم فرام سافتور، دور از انتظار نیست که بازی از یک روایت بسیار پیچیده استفاده کند.
در یک گفت و گوی اختصاصی با مایکروسافت، میازاکی اطلاعات بیشتری را نسبت به نقش دقیق مارتین در توسعهی بازی الدن رینگ ارائه داد. لازم به ذکر است که همکاری مارتین در در تیم الدن رینگ، تا زمانی که او نمیدانست میازاکی چه ایدهها و مضامینی برای این بازی نقشآفرینی در ذهن دارد، قطعی نشده بود.
مهمترین ایدههایی که مارتین به عنوان پایه و اساس دنیا و اسطورههای بازی استفاده کرده است، به شرح زیر میباشد.
میازاکی در این باره میگوید:
این افسانهها مملو از شخصیتهای مختلف و درامهای جالب توجه و همچنین مجموعهای از عناصر عرفانی و اسرارآمیز بودند. این عناصر، یک نیروی محرک فوقالعاده برای من و تیم توسعهدهندگان بود.
در اصل، مارتین با استفاده از مضامینی که میازاکی در سر پرورانده بود، افسانهی الدن رینگ را خلق کرده است. سپس از این افسانهها، برای ایجاد دنیای بازی استفاده شده است. میازاکی در این باره اضافه کرده:
برای ساخت بازی الدن رینگ، از این افسانهها به عنوان زیربنا استفاده کردیم. حتی خودم به سختی میتوانم جلوی هیجانزده شدنم را بگیرم. ما امیدواریم که همگی مشتاقانه منتظر دنیایی که ما خلق کردهایم، باشند.
جامعهی کاربری بازی Elden Ring یک فستیوال میم (meme) است
به احتمال زیاد، شما نیز متوجه شدهاید که انتشار اخبار مربوط به بازی الدن رینگ بسیار محدود بوده است. تقریبا پس از رونمایی بازی در مراسم E3 2019، دیگر هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشد. از همین رو، جامعهی طرفداران الدن رینگ، به مکانی برای درست کردن میمهای خندهدار تبدیل شده است. فقط کافی است به صفحهی reddit الدن رینگ سر بزنید تا خودتان از نزدیک این مورد را مشاهده کنید.
آیا بازی الدن رینگ نسخهی “Special” یا “Collector’s” خواهد داشت؟
در حال حاضر مشخص نیست که الدن رینگ نسخهی “Special” یا “Collector’s” خواهد داشت یا خیر. تمامی فروشگاههای دیجیتالی، تنها نسخهی استاندارد بازی را برای پیش خرید قرار دادهاند؛ اما اگر الگوی عرضهی بازیهای قبلی فرام سافتور را در نظر بگیریم، میتوانیم نتیجه بگیریم که این بازی هم یک نسخهی کلکسیونی یا همان Collector’s edition خواهد داشت. عناوین دارک سولز 1، دارک سولز 2، دارک سولز 3، بلادبورن و سکیرو، همگی دارای نسخهی کالکتور بودهاند.
تاریخ انتشار بازی چه زمانی است؟
تا زمان نگارش این مقاله یعنی تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، هیچ تاریخ انتشاری برای بازی مشخص نشده است. با این حال، فروشگاههای گیم استاپ (GameStop) و آمازون (Amazon)، تاریخ ۱۱ دی ۱۳۹۹ (۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰) را به عنوان تاریخ انتشار اعلام کردهاند؛ ولی وبسایت بست بای (Best Buy) میگوید: تاریخ انتشار هنوز اعلام نشده است و سایت تارگت (Target) نیز تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۹۹ (۳۰ جوئن سال ۲۰۲۰) را لیست کرده است. این تاریخ مربوط به روز سهشنبه است. توجه داشته باشید که معمولا بازیها در روزهای سهشنبه یا جمعه منتشر میشوند. اما در مجموع اینطور به نظر میرسد که هیچ کدام از این تاریخها قطعی نیست و فعلا باید منتظر اعلام تاریخ عرضهی رسمی بمانیم.
بازی Elden Ring برای کنسولهای پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و سیستم عامل ویندوز عرضه خواهد شد.
اگر تمایل به تجربهی عناوین پیشین استودیو فرام سافتور را دارید، میتوانید با تهیه بازیهایی مانند بلادبورن یا سکیرو، با ایدههای کلی این استودیو در خلق جهانهای مختلف تا حد زیادی آشنا شوید.
نظر شما کاربران تیلنو در مورد الدن رینگ چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.