اگر جزو طرفداران مجموعه Assassin’s Creed محسوب میشوید و علاقه زیادی به فرو کردن Hidden Blade به امعا و احشا دشمنان خود دارید، باید منتظر خبرهای خوبی باشید. آینده اساسینز کرید به شدت روشن به نظر میرسد که سعی میکنیم در این مقاله، بخشی از این آینده روشن را به شما نشان دهیم.
پروژههای جدید Assassin’s Creed؛ از Mirage گرفته تا Infinity
مراسم Ubisoft Forward چند روز پیش برگزار شد و به معرفی پروژههای آینده شرکت یوبیسافت پرداخت. با وجود نمایشهای مختلف، بر هیچکس پوشیده نیست که فرقه قاتلها در رأس این رویداد قرار داشت و از همه مجموعههای دیگر نفسگیرتر عمل کرد. مجموعه Assassin’s Creed به عنوان بزرگترین IP شرکت مذکور، میزبان جزئیات جدیدی شده است که نوید از مسیری لذتبخش میدهند. حال برخی از این جزئیات جدید مربوط به پلتفرم اینفینی (Infinite) هستند و برخی دیگر، در مورد بازی Assassin’s Creed Mirage که میخواهد مخاطبها را به ریشه سری و آن حالت مخفیکاری و سنتی گذشته بازگرداند. در ادامه سعی میکنیم شما را با پروژهها و آینده بازی Assassin’s Creed بیشتر آشنا کنیم.
بازی Assassin’s Creed Mirage
پس از شایعات مختلفی که در طی ماههای اخیر پخش شده بود، شرکت یوبیسافت بالاخره از بازی مورد انتظار Assassin’s Creed Mirage رونمایی کرد که نسبت به سایر پروژههای موجود در این مقاله، زودتر عرضه میشود. این بازی که قرار است در برهه نامشخصی از سال 2023 در دسترس قرار گیرد، برای پلتفرمهای پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس/اس و پی سی منتشر خواهد شد. اساسینز کرید میراژ بازیکن را به شهر بغداد میبرد و او را در قالب شخصیت بسیم (Basim) قرار میدهد؛ چهرهای که در داستان Assassin’s Creed Valhalla دخیل بود و برای طرفداران این بازی آشنا است.
داستان Mirage حدود 20 سال قبل از وقایع Valhalla جریان دارد و در سال 861 میلادی روایت میشود. به گفته یوبیسافت این بازی از نسخههای اخیر مجموعه Assassin’s Creed کوتاهتر بوده و یادآور نسخههای کلاسیک مانند Black Flag و Revolution است. به عبارتی دیگر تمرکز Assassin’s Creed Mirage به جای عناصر نقش آفرینی و نقشههای وسیع، روی داستان و مخفیکاری قرار میگیرد تا خواسته طرفداران قدیمیتر را برآورده کرده باشد. همچنین باید اشاره کنیم که توسعه بازی مورد بحث در دستان اعضای استودیو Ubisoft Bordeaux قرار دارد؛ استودیویی که آن را برای ساخت بسته الحاقی Wrath of the Druids (یکی از DLCهای والهالا) میشناسیم.
بازگشت به ریشهها
بازی Assassin’s Creed Origins که برای اولین بار در سال 2017 منتشر شد، مجموعه مورد بحث را از ریشههایش دور کرد و آن را بیشتر به سمت آثار جهان باز و نقش آفرینی برد. اما پس از گذشت حدود پنج سال از اوریجینز، شرکت فرانسوی یوبیسافت قصد دارد با عرضه بازی Assassin’s Creed Mirage این فرنچایز را به ریشهها بازگرداند و از آن حالت نقش آفرینی نسخههای اخیر فاصله بگیرد. بنا بر همین موضوع و همان طور که بر همگان مشخص است، این تغییر استراتژی تاثیر بزرگی روی گیم پلی و ساختار بازی خواهد گذاشت. برای مثال با کمرنگ شدن عناصر RPG احتمالا دیگر خبری از Level Up، لوت کردن، انتخاب دیالوگ و چندین پایان بندی مختلف نخواهد بود. اساسینز کرید میراژ قصد دارد با فاصله گرفتن از آثاری مانند Odyssey و Valhalla به ریشههای مجموعه بازگردد و به یک اکشن-ماجراجویی تمام عیار با مکانیکهای مخفیکاری تبدیل شود.
مخفیکاری و پارکور
از آنجایی که در بازی Assassin’s Creed Mirage خبری از مکانیکها و قالب نقش آفرینی نیست، اثر مذکور توجه زیادی به مقوله پارکور و مخفیکاری خواهد کرد (درست مانند نسخه Unity به قبل). شما در میراژ به شهر بغداد در کشور عراق سفر میکنید و میتوانید انتظار مکانیکهای مخفیکاری و پارکور برجستهای را داشته باشید که امکان تعامل با محیط را بیشتر میکنند؛ درست مانند آنچه که در بازی Assassin’s Creed Unity مشاهده کردیم. میراژ شامل انیمشینهای روان و واقع گرایانهای میشود تا بالا رفتن از دیوارها و سازههای شهر بغداد را لذتبخشتر جلوه دهد. علاوه بر این و با توجه به گفتههای یوبیسافت، این بازی حجم بزرگی از ابزارآلات مختلف را در اختیار گیمر قرار میدهد تا او بتواند در پاره کردن گلوی دشمنان از پشت، راههای مختلفی را در پیش بگیرد. اما نکتهای که از سه نسخه اخیر به میراژ راه یافته، پرندهای است که در فراز آسمان به بازیکن کمک میکند. به عبارتی دیگر بسیم قادر است با استفاده از عقاب خود دشمنان را زیر نظر بگیرد و بهترین راه ممکن برای کشتن آنها را انتخاب کند.
شهر بغداد و محیط پردازی
بازی Assassin’s Creed Mirage برخلاف Origins، Odyssey و Valhalla که نقشههای فوقالعاده بزرگی داشتند و بیابانها، شهرها، مزارع و مراتع را به تصویر میکشیدند، محیط خود را به شهر بغداد محدود میکند و دیگر خبری از نقشههای وسیع سه نسخه اخیر نیست. این شهر به چهار قسمت مختلف تقسیم میشود که هرکدام حال و هوا و محیط خاص خود را دارند. به نظر میرسد که شرکت یوبیسافت میخواهد با دقت به جزئیات، فضای زندهتری را به تصویر بکشد تا بتواند با آن ارتباط بهتری برقرار کنید. با توجه به اطلاعات وبسایت بازی مذکور، NPCهای موجود در بغداد به تک تک حرکتهای بسیم واکنش نشان میدهند و زندگی منحصر به فرد خود را هم دارند. همچنین گیمر ممکن است در حین گشت و گذار در سطح شهر، با رویدادهای مختلفی برخورد کند که مانند ماموریتهای فرعی هستند.
علاوه بر مواردی که به آنها اشاره کردیم، نمایندهها و مقرهای فرقه اساسینها در سطح شهر پخش شدهاند که میتوانید با مراجعه به آنها، ماموریتهای جدیدی بگیرید و اطلاعات بیشتری دریافت کنید. اما آنچه که خیلی عجیب به نظر میرسد، حضور قلعه الموت (Alamut) در بازی است. همانطور که باید بدانید قلعه الموت جزو بناهای تاریخی ایران به شمار میرود که در شهر قزوین قرار دارد. حال اینکه قلعه مذکور چگونه سر از شهر بغداد در کشور عراق درآورده، جای سوال دارد. به هر حال باید بدانید که این قلعه در بازی Assassin’s Creed Mirage مانند یک پایگاه مرکزی عمل میکند؛ درست مانند قلعه Masyaf که در اولین نسخه مجموعه Assassin’s Creed وجود داشت.
داستان و شخصیتها
همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، بسیم قرار است به عنوان شخصیت اصلی بازی Assassin’s Creed Mirage فعالیت کند؛ اما بسیم در میراژ رفتار و عقیدههای متفاوتی نسبت به خط داستانی والهالا دارد. در حین شروع داستان، این شخصیت تنها 17 سال دارد و از طریق دزدی و خوابیدن در کف خیابان روزگار خود را میگذارند. اما پس از مدتی اساسینها یا همان Hidden Oneها او را پیدا کرده و وی را به قلعه الموت میبرند. بسیم در الموت راه و رسم اساسینها را یاد میگیرد و به یکی از آنها تبدیل میشود.
اما همانطور که همه میدانیم بسیم قرار نیست تنها کاراکتر مهم داستان تلقی شود. یکی از شخصیتهای دیگری که میتوانیم به آن اشاره کنیم، روشن (Roshan) نام دارد که ظاهرا یک شخصیت ایرانی است (از آنجایی که ایران و عراق نزدیک هم هستند باید انتظار شخصیتهای ایرانی را داشته باشیم). نکته جالبتری که وجود دارد این است که صدا پیشگی شخصیت روشن توسط شهره آغداشلو انجام میشود؛ بازیگر ایرانی-آمریکایی که با هنرنمایی در فیلم House of Sand and Fog حتی نامزده جایزه اسکار هم شد. روشن در واقع به عنوان استاد بسیم ظاهر میشود و راه رسم یک اساسین را به شاگرد خود آموزش میدهد. علاوه بر این موارد، بازی Assassin’s Creed Mirage شامل چهرههای واقعی و تاریخی مهمی هم خواهد بود که در حین تجربه بازی با آنها آشنا میشویم.
پلتفرمی با نام Assassin’s Creed Infinity
بازی Assassin’s Creed Mirage حکم نسخه بعدی مجموعه Assassin’s Creed را دارد و زودتر از هر اثر دیگری منتشر میشود. اما یوبیسافت در مراسم خود به میراژ اکتفا نکرد و قسمت دیگری از آینده این فرنچایز را با طرفداران به اشتراک گذاشت. مهمترین نکتهای که میتوانیم به آن اشاره کنیم، رونمایی از پلتفرم Assassin’s Creed Infinity است که در طی ماههای اخیر با شایعات مختلفی در مورد آن روبرو شدیم. اینفینیتی قرار است به پلتفرمی تبدیل شود که نسخههای بعدی مجموعه در قالب آن در دسترس قرار بگیرند. در واقع میتوان این گونه برداشت کرد که یوبیسافت میخواهد از Infinity به عنوان یک پلتفرم بهره ببرد و آثار بعدی اساسینز کرید را مانند یک بازی Live-Service روی آن منتشر کند. اما چه عناوینی روی اینفینیتی منتشر میشوند؟ در ادامه به این موضوع میپردازیم.
پروژه Codename Red
اولین اثری که زیر چتر و تحت عنوان پلتفرم Infinity منتشر میشود، Codename Red نام دارد. البته که Codename Red نام نهایی این بازی نیست و در آینده از عنوان و نام رسمی آن رونمایی خواهد شد. اثر مذکور در ژاپن فئودال جریان دارد و بازیکن را به سرزمین آفتابهای تابان میبرد؛ موضوعی که طرفداران مجموعه Assassin’s Creed مدتها منتظر آن بودند. Codename Red که توسط استودیو Ubifost Quebec توسعه پیدا میکند، ادامه راه اوریجینز را در پیش میگیرد و قرار است به یک بازی open-World و RPG تبدیل شود. این بازی که شما را در نقش یک شینوبی قرار میدهد، از نسخههای اخیر مجموعه مانند واهالا و آدیسی کوتاهتر است و بیشتر از کمیت به کیفیت اهمیت خواهد داد. اما با توجه به اطلاعات منتشر شده Codename Red حداقل تا سال 2025 منتشر نمیشود و باید چند سالی برای تجربه آن انتظار بکشیم. بنا بر همین اطلاعات، در سال 2024 خبری از سری اساسینز کرید نیست و احتمالا با غیبتی یک ساله مواجه خواهیم شد؛ مگر اینکه بازی Assassin’s Creed Mirage میزبان یک بسته الحاقی جدید شود.
پروژه Codename Hexe
پس از Codename Red و سفر به سرزمین ژاپن، بازی Codename Hexe روی پلتفرم Assassin’s Creed Infinity در دسترس قرار میگیرد که از ایده به شدت جالبی برخوردار است. در حال حاضر اطلاعات رسمی خاصی حول این پروژه وجود ندارد، اما طبق تحقیقها و شایعات به عمل آماده Codename Hexe بازیکنان را به قرن 16 میلادی و کشور آلمان میبرد. آن طور که طبق گمانه زنیها معلوم است، این بازی به داستان شکار جادوگرها و مبارزه با جریان ساحرگی میپردازد. هرچند که این موضوع هنوز به طور رسمی تایید نشده، به نظر میرسد که Hexe شامل داستان و محیط تاریکی میشود و به ماجراهای جذابی میپردازد.
اما باید بدانید که این بازی توسط استودیو Ubisoft Montreal ساخته میشود که در طی چند سال اخیر، درگیر بازی Assassin’s Creed Valhalla بوده است. نکته جالبی که در مورد Hexe وجود دارد این است که برخلاف Codename Red، این بازی یک اثر جهان-باز و نقش آفرینی نیست و میخواهد روند متفاوتی را در پیش بگیرد. با توجه به مصاحبه اعضای Ubisoft Montreal آنها میخواهند تجربه متفاوتی از اساسینز کرید را ارائه دهند و مسیر جدیدی را در پیش بگیرند. هنوز مشخص نشده که منظور سازندگان از این گفتهها چیست، ولی میتوان حدس زد که Assassin’s Creed Infinity میخواهد مجموعه مورد بحث را از طریق راههای مختلفی توسعه دهد و با نگاههای جدیدی به آن بنگرد. این برنامهها به شدت هیجان انگیز و امیدوارکننده به نظر میرسند و فعلا باید برای اطلاعات بیشتر دندان روی جگر بگذاریم.
بخش چندنفره یا Multiplayer
بخشهای چندنفره یا Multiplayer هیچ وقت تمرکز اصلی Assassin’s Creed نبودهاند و همه ما این فرنچایز را به خاطر تجربههای تک نفره میشناسیم. با این حال و همانطور که گفته شد، Infinity برنامههای بدیعی برای اساسینز کرید دارد و میخواهد آن را در راههای مختلفی پیش ببرد. یکی از این راهها که توسط خود یوبیسافت تایید شده، پرداختن به حالتهای چندنفره است. فعلا اطلاعات بیشتری در این باره وجود ندارد و نمیتوانیم بیشتر در مورد آن صجبت کنیم، فقط باید بدانید که یک بازی Assassin’s Creed مستقل با تمرکز روی حالت چندنفره در سالهای آینده به اینفینیتی اضافه میشود.
پروژه Codename Jade
بازی Assassin’s Creed Mirage، بازی Assassin’s Creed Infinity و هر آنچه که روی آن منتشر میشود، در حال حاضر اولویتهای اصلی یوبیسافت برای گسترش مجموعه هستند. اما این تمام قضیه نیست و شرکت فرانسوی، در حال ساخت یک بازی با نام Assassin’s Creed Codename Jade است که در آینده برای سیستم عاملهای اندروید و آی او اس منتشر خواهد شد. Jade یک بازی رایگان، جهان-باز و نقش آفرینی به شمار میرود که در چین باستان جریان دارد و حول گیمپلی کلاسیک مجموعه Assassin’s Creed میچرخد. علاوه بر این و همانطور که مشخص است، Codename Jade برای صفحههای لمسی توسعه داده میشود تا گیمرهای موبایل بتوانند هر چه راحتتر به تجربه بازی بپردازند.
متاسفانه هنوز اطلاعاتی در مورد سازنده این پروژه مشخص نشده و ما نمیدانیم که چه استودیویی وظیفه ساخت آن را برعهده دارد؛ اما گزارشهای حاکی از این هستند که یوبیسافت برای پروژه Jade با شرکت تنسنت (Tencent) همکاری میکند. علاوه بر اینها باید بدانید که یک نسخه دیگر از اساسینز کرید هم در کار است که برای پلتفرم گیمینگ نتفلیکس (Netflix) ساخته میشود. هنوز جزئیات بیشتری از این پروژه در دسترس نیست و نمیتوانیم بیشتر در مورد آن صحبت کنیم.
بازی Assassin’s Creed Valhalla
از آنجایی که بازی Assassin’s Creed Mirage در سال 2023 منتشر میشود، والهالا و محتویات جدید آن هم در حال نزدیک شدن به پایان کار هستند. با اینکه حدود دو سال از عرضه بازی Assassin’s Creed Valhalla میگذارد شرکت یوبیسافت محتویات، به روز رسانیها، بستههای الحاقی و آیتمهای متعددی را به این اثر اضافه کرده که به ارزش تجربه آن میافزایند. اما این محتواهای جدید قرار است با یک به روز رسانی رایگان که تا پایان 2022 در دسترس قرار میگیرد، به اتمام برسند و پرونده والهالا را برای همیشه ببندند. این به روز رسانی رایگان شامل چند ماموریت مختلف میشود که با تکمیل آنها، داستان ایور را به پایان میرسانید و پاسخ برخی از سوالات خود را میگیرید. AC: Valhalla بازی خوبی بود و با اتمام عمر آن، دلمان برای ایور و ماجراجوییهای او تنگ خواهد شد.
در این نقطه به پایان مقاله «هرآنچه که باید در مورد آینده مجموعه Assassin’s Creed بدانید» میرسیم. نظر شما در این باره چیست؟ شما بیشتر منتظر کدام یک از این پروژهها هستید؟ نظرات خود را با تیم تیلنو و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع: GamingBolt