سالها است که طرفداران سری بازیهای جی تی ای (Grand Theft Auto) بیصبرانه منتظر عرضه نسخه جدید هستند. طرفداران برخی فرنچایزها به خوبی میدانند که برخی اوقات برای تجربهی دنبالهها باید زمان زیادی منتظر بمانند. به هر حال امیدواریم بازی GTA VI هرچه زودتر عرضه شود. ما در این مقاله لیستی از دنبالههایی که فرآیند ساختشان طولانیتر از بازی GTA 6 بوده است، برای شما تهیه کردهایم. در ادامه با تیلنو همراه باشید.
در طی 12 سال، بین سالهای 1997 تا 2009، شرکت راک استار (Rockstar Games) 6 بازی اصلی از فرنچایز GTA را ساخت. علاوه بر آن، طی این بازهی زمانی چهار بسته الحاقی قابل توجه و چهار اسپین آف (Spin-off) از مجموعه جی تی ای نیز منتشر شد. با این حال در 12 سال گذشته، یعنی پس از سال 2009 فقط یک نسخه از این سری بازیها عرضه شده است. آن هم اثری نیست جز بازی GTA V. تاکنون بیش از 150 میلیون نسخه از این بازی فروخته شده و برای سه نسل از کنسولهای خانگی منتشر شده است. اگرچه به این دلیل که تاکنون هیچ خبری درباره دنباله این مجموعه منتشر نشده، طرفداران کمی ناامید شدهاند.
تقریبا هشت سال از زمان عرضه بازی جی تی ای وی میگذرد. در این سالها بازی GTA Online بدون وقفه به روز رسانیهای جذابی دریافت کرده، اما بسیاری از طرفداران جی تی ای فقط با عرضه نسخه جدید راضی میشوند. همانطور که طرفداران فرنچایز Elder Scrolls میتوانند تصدیق کنند، اوضاع ممکن است از این هم بدتر شود. با این وجود طرفداران هر دوی این مجموعهها بدون شک امیدوارند که به سرنوشت دوستداران فرنچایزهای لیست زیر دچار نشوند. در ادامه شاهد لیستی از دنبالههایی که فرآیند ساختشان طولانیتر از بازی GTA 6 بوده است، خواهید بود.
علیرغم علاقه شرکت نینتندو (Nintendo) به ساخت فرنچایزهای مختلف، تاثیر مجموعه Pikmin روی صنعت بازیهای ویدیویی متاسفانه به هیچ نحو در حد و حدود سایر آثار این کمپانی نبود. نسخه اول این مجموعه اثر موفقی نبود، اما فروش نسبتا خوب آن به ساخت دنبالهای برای این اثر منجر شد. نسخه دوم فرنچایز Pikmin سه سال پس از بازی اصلی، در سال 2004 برای کنسول GameCube عرضه شد.
اگرچه دو نسخه اول این مجموعه تحت عنوان New Play Control! مجددا برای کنسول Wii منتشر شدند، اما طرفداران این فرنچایز مجبور شدند برای تجربه دنبالهای برای بازی Pikmin 2 حدود 9 سال صبر کنند. حتی پس از آن نیز اوضاع برای طرفداران مجموعه Pikmin بهتر نشد و با این که هشت سال از زمان عرضه بازی Pikmin 3 میگذرد، هنوز هیچ نشانهای از ساخت نسخه چهارم دیده نمیشود. در نتیجه مدت انتظار طرفداران این اثر نسبت به GTA 6 بیشتر بوده است.
بازی Fallout 3 (10 سال)
پلتفرمها: پلی استیشن 3، ایکس باکس 360 و پی سی
تنها 384 روز پس از انتشار نسخه اول فرنچایز فالاوت، نسخه دوم در آمریکای شمالی عرضه شد. هر دوی این بازیها از سمت بازیکنان و منتقدین بازخوردهای خوبی دریافت کردند. در طی 6 سال بعد، اسپینآفهایی از این مجموعه با نام Brotherhood of Steel عرضه شدند. اما انتشار یک دنباله مستقیم و بزرگ برای بازی Fallout 2، زمان بیشتری به طول انجامید.
بازی Fallout 3 در تاریخ 29 اکتبر سال 2008 عرضه شد. در واقع این تاریخ با سالروز 10 سالگی نسخه دوم این مجموعه مصادف شد. با در نظر گرفتن تغییرات بیشماری که در این بازی شاهد بودیم، احتمالا کاملا فرآیند بسیار طولانی ساخت این اثر برایمان به سادگی توجیهپذیر میشود. منتقدین به استایل جدید این بازی روی خوش نشان دادند و بازی فالاوت 3 برنده چندین جایزه Game of the Year شد. به هر حال ساخت این اثر نسبت به GTA VI طولانیتر بوده است.
بازی Star Fox Zero (10 سال)
پلتفرم: Wii U
شرکت نینتندو در طی این سالها توانسته آثار فرست پارتی (First-Party) انحصاری زیادی ساخت دهد که بسیاری از آنها واقعا چشمگیر بودند. اما برخی از آنها در حد لیاقتشان مورد تمجید بازیدوستان قرار نگرفتهاند. آثاری نظیر Pikmin ،Donkey Kong و F Zero همگی کاملا نادیده گرفته شدهاند. این موضوع برای Fox McCloud و باقی اعضای تیم Star Fox نیز صدق میکند.
با در نظر گرفتن ارتباطات شخصی و عمیق شیگورو میاموتو (Shigeru Miyamoto) با مجموعههای خلق شده، نادیده گرفته شدن این فرنچایز کمی تعجبآور است. این بازی که برای اولین بار در دهه 90 میلادی عرضه شد، نتوانست به اندازه سایر مجموعههای نینتندو موفقیتآمیز باشد. در حقیقت نسخههای مختلف فرنچایز Star Fox اکثرا با اختلاف زمانی طولانی عرضه میشدند. تا جایی که بین انتشار بازی Star Fox Command و بازی Star Fox Zero حدود یک دهه فاصله افتاد. آخرین نسخه از این مجموعه حدودا پنج سال قبل منتشر شد، اما هنوز هیچ خبری از دنباله آن نیست. پس طرفداران بازی GTA 6 میتوانند این اثر را نیز مدنظر داشته باشند.
بازی Street Fighter IV (11 سال)
پلتفرمها: آرکید، موبایل، ایکس باکس 360، ایکس باکس وان، پلی استیشن 3 و پلی استیشن 4
بازیهای مبارزهای جدید تا حد زیادی به مجموعه Street Fighter از شرکت کپکام (Capcom) مدیون هستند. این فرنچایز در کنار سری بازیهایی نظیر Virtua Fighter ،Tekken و Mortal Kombat با هم توانستند این سبک را در صنعت گیم سر پا نگه دارند. شخصیتهای دوست داشتنی و جذاب مجموعه Street Fighter هیچگاه از یاد طرفداران پاک نمیشوند. اگر در دهه 90 میلادی این گونه آثار وجود نداشتند، شاید الان شاهد بازیهای موفق در سبک مبارزهای نبودیم. تاکنون نسخههای زیادی از مجموعه Street Fighter منتشر شده که برخی از آنها یا نسخه فرعی بودهاند یا نسخه به روز شده از آثار پیشین. در واقع در 35 سال گذشته تنها سه نسخه اصلی از این فرنچایز راهی بازار شده است.
بین زمان عرضه هر یک از نسخههای این مجموعه به صورت میانگین هفت سال فاصله افتاده است، اما امیدواریم که به زودی اخباری درباره بازی Street Fighter VI به دستمان برسد. این شرایط و اختلاف زمانی طولانی بین هر اثر موجب ناامیدی طرفداران این مجموعه شده و آنها خواهان انتشار هرچه زودتر نسخه جدید هستند. البته نباید خیلی دلخوش بود، چون طرفداران فرنچایز Street Fighter شرایطی بدتری را هم تجربه کردهاند. در واقع بازی Street Fighter IV پس از 11 سال از انتشار نسخه پیشینش راهی بازار شد. این بازه زمانی احتمالا طرفداران بازی جی تی ای 6 را به وحشت خواهد انداخت.
بازی Doom (12 سال)
پلتفرمها: ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، نینتندو سوییچ، استیدیا و پی سی
درست مانند سری بازیهای Street Fighter، مجموعه Doom نیز آثاری را ارائه داد که روی یک سبک در صنعت گیم تاثیر گذار بودند و تا امروز نیز همچنان مورد احترام هستند. اثری که استودیو id Software در سال 1993 عرضه کرد، زمینهساز انتشار بسیاری از بازیهای سبک شوتر اول شخص بعد از خودش شد. نسخه دوم مجموعه که کمتر از یک سال پس از عرضه نسخه اصلی راهی بازار شد، نیز به اثری تاثیر گذار بدل گشت. هرچند پس از آن اوضاع کمی آرامتر شد.
تقریبا 10 سال طول کشید تا دنبالهای حقیقی برای بازی Doom II: Hell on Earth عرضه شود. سال 2004 بود که بازی Doom 3 منتشر شد و انتظار یک دههای طرفداران به پایان رسید. اما اوضاع به همین جا ختم نشد و طرفداران انتظار طولانیتری نیز تجربه کردند. فارغ از اسپینآفها و عرضه نسخههای پیشین برای موبایل، قریب به 12 سال طول کشید تا دنبالهای برای بازی Doom 3 عرضه شود. بازی Doom در سال 2016 راهی بازار شد تا نشانی از حیات در این فرنچایز ببینیم. این اثر نیز یکی از دنبالههایی محسوب میشود که فرآیند ساختشان طولانیتر از بازی GTA 6 بوده است.
بازی Flight Simulator (14 سال)
پلتفرمها: پی سی و ایکس باکس سری ایکس و اس
مجموعه Microsoft Flight Simulator یکی از قدیمیترین فرنچایزهای صنعت بازیهای ویدیویی به حساب میآید. اولین نسخه از این مجموعه در سال 1982 عرضه شد که یعنی قدمت این سری بازیها از عمر سیستم عامل ویندوز شرکت مایکروسافت (Microsoft) نیز بیشتر است. این بازی برای پلتفرم IBM PC عرضه شد که بیش از 40 سال عمر دارد. پس از آن 13 بازی دیگر از فرنچایز Flight Simulator منتشر شد که آخرین نسخه آن به سال 2020 برمیگردد.
هرچند قابل ذکر است که در بین 14 بازی از مجموعه Microsoft Flight Simulator، همه به جز یک نسخه در بین سالهای 1982 تا 2006 راهی بازار شدهاند. فاصله زمانی 14 ساله بین عرضه بازی Flight Simulator X تا Flight Simulator در سال 2020، نشان میدهد که سازندگان تا چه حد روی نسخه جدید کار کردهاند. نسخه جدید یک اثر فوقالعاده جذاب و پرجزئیات محسوب میشود که بازخوردهای بسیار خوبی دریافت کرده است. علاوه بر این، بازی Flight Simulator اولین نسخه در این فرنچایز بوده که برای کنسولهای خانگی نیز عرضه شده است. در هر صورت هنوز زمان زیادی مانده تا انتظار طرفداران بازی GTA VI تا این حد طولانی شود.
بازی Pilotwings Resort (15 سال)
پلتفرم: Nintendo 3DS
مجموعه Pilotwings شاید پرطرفدارترین فرنچایز نینتندو نباشد، اما باید قبول کنیم که دوستداران آن کم نیستند. اولین نسخه از این مجموعه در اوایل دهه 90 میلادی برای کنسول SNES منتشر شد. نسخه دوم این فرنچایز 6 سال بعد، به عنوان یکی از دو بازی زمان عرضه کنسول Nintendo 64، در سال 1996 راهی بازار شد.
احتمالا به این دلیل که در آن سالها کنسول N64 فاقد آثار قابل توجهی بوده است، بازی Pilot Wings 64 توانسته بود محبوبیت زیادی بین دوستداران دنیای گیم به دست آورد. هرچند متاسفانه علیرغم فروشی بالغ بر یک میلیون نسخه، طرفداران بازیهای شبیهسازی پرواز مجبور شدند تا سال 2011 برای تجربه نسخه جدیدی از این فرنچایز صبر کنند. این بازی پس از گذشت 15 سال از زمان عرضه نسخه دوم، برای کنسول 3DS منتشر شد. این اختلاف زمانی برای طرفداران بازی GTA 6 یک کابوس است.
بازی Killer Instinct (17 سال)
پلتفرمها: ایکس باکس وان و پی سی
برای مدتی در اواسط دهه 90 میلادی، سری بازیهای Killer Instinct پادشاه بی چون و چرای آرکیدها بودند. این مجموعه در آن سالها مبارزاتی هیجانانگیز و کیفیت بصری خیرهکنندهای را ارائه میدادند. این بازیها که در زمان خود آثاری بسیار جذاب قلمداد میشدند، در ادامه به کنسولهای SNES و N64 نیز راه یافتند.
پس از این که شرکت مایکروسافت حق مالکیت استودیو Rare را به دست آورد، این فرنچایز با شکافی طولانی مدت مواجه شد. در واقع نسخه جدید با فاصله 17 ساله از بازی Killer Instinct Gold راهی بازار شد. نسخه جدید به نام Killer Instinct در سال 2013 منتشر شد و در دسترس کاربران ایکس باکس وان قرار گرفت. پس از گذشت چند سال، این بازی در سال 2016 برای پی سی نیز عرضه شد. اما از آن پس اطلاعات بسیار کمی از سرنوشت این فرنچایز به بیرون درز کرده است. امیدواریم بازی جی تی ای 6 به چنین سرنوشتی دچار نشود.
بازی Shenmue 3 (18 سال)
پلتفرمها: پلی استیشن 4 و پی سی
زمانی که یو سوزوکی (Yu Suzuki)، بازیساز مشهور ژاپنی، در کنفرانس شرکت سونی (Sony) در رویداد E3 2015 روی صحنه رفت، این حس به در همه به وجود آمد که قرار است اتفاقی فوقالعاده جذاب رخ دهد. در آن زمان طرفداران مجموعه Shenmue به مدت 14 سال بود که چشم انتظار دنبالهای برای بازی Shenmue 2 بودند. البته نسخه دوم نیز پس از توقف تولید کنسول Dreamcast زمان زیادی طول کشید که در آمریکای شمالی عرضه شود. نسخه دوم این فرنچایز در سال 2001، ابتدا در ژاپن و اروپا روی کنسول Dreamcast منتشر شد.
چهار سال بعد از رویداد E3 2015 و پس از کمپینی در Kickstarter که رکوردها را جا به جا کرد، بازی Shenmue 3 برای پلی استیشن 4 و پی سی منتشر شد. در واقع این نسخه 18 سال پس از عرضه نسخه پیشین راهی بازار شد. این بازی از منتقدان بازخورد خیلی خوبی دریافت نکرد و همین موضوع آینده این مجموعه را بار دیگر با شک و شبهه مواجه کرد. اگرچه این بازخوردها کسی مثل سوزوکی را نمیترساند. او کسی است که تا وقتی حماسهاش را به پایان نرسانده، از هیچ تلاشی فروگذار نمیکند. انتظار 18 ساله برای بازی GTA 6 غیر قابل تصور است.
بازی Streets Of Rage 4 (26 سال)
پلتفرمها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و پی سی
شرکتهایی نظیر نینتندو و کونامی (Konami) به دلیل عدم توجه کافی به فرنچایزهایشان همیشه مورد انتقاد قرار میگیرند، اما میتوان ادعا کرد شرکت سگا (Sega) نیز در این زمینه از این کمپانیها چیزی کم ندارد. این شرکت همین حالا نیز حق مالکیت سری بازیهای فوقالعادهای را در اختیار دارد. اما فارغ از عرضه گاه به گاه نسخههایی از فرنچایزهای Sonic و Yakuza، به نظر میآید باقی مجموعههایش را به دست فراموشی سپرده است. خوشبختانه این شرکت اجازه واگذاری برخی از فرنچایزهایش را میدهد که درست همین اتفاق برای بازی Streets of Rage 4 رخ داد.
سهگانه اصلی مجموعه Streets of Rage بین سالهای 1991 و 1994 عرضه شد و این فرنچایز را به عنوان یکی از بهترین نمونههای سبک بیتم آپ (Beat ’em up) در صنعت بازیهای ویدیویی معرفی کردند. همزمان با افول این سبک از بازیها، مجموعه Streets of Rage نیز کم کم در صنعت گیم ناپدید شد. تا این که استودیو Dotemu حق مالکیت این مجموعه را از شرکت سگا خرید و بازی Streets of Rage 4 را عرضه کرد. این بازی پس از گذشت یک چهارم قرن از زمان عرضه نسخه سوم مجموعه، راهی بازار شد. امیدواریم بازی GTA VI هرگز به چنین سرنوشتی دچار نشود.
این بود لیست دنبالههایی که فرآیند ساختشان طولانیتر از بازی GTA 6 بوده است. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. نظر شما درباره آثار این لیست چیست؟ فکر میکنید در چه تاریخی شاهد عرضه بازی جی تی ای 6 خواهیم بود؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: GameRant