در چهارمین قسمت از مقالات تاریخچه مجموعه بازی Halo به داستان بازی Halo 4 میپردازیم تا متوجه شوید که پس از اتفاقات Ark و معلق شدن مستر چیف و کورتانا در فضای بیکران، چه اتفاقی برای آنها رخ داد. با تیلنو همراه باشید.
بازی Halo: Reach آخرین نسخه از مجموعه هیلو بود که توسط استودیو Bungie ساخته شد. پس از آن استودیو مذکور راه خود را از مایکروسافت جدا کرد و تصمیم به ادامه دادن فعالیتهای خود به صورت مستقل گرفت. مایکروسافت هم که به هیچ وجه دوست نداشت معروفترین و بزرگترین فرنچایز خود را کنار بگذارد، استودیو 343 Industries را افتتاح کرد. این استودیو جدید هم دو بازی Halo: Combat Evolved Anniversary Edition و Halo 4 را منتشر کرد تا قدمهای ابتدایی خود را محکم بردارد. استودیو 343 Industries سراغ روند متفاوتی رفت و کمی از ریشههای مجموعه بازی Halo دور شد، اما با همین حال توانست تا حدودی انتظارات را برآورده کند.
ما در سه مقاله تاریخچه مجموعه بازی Halo (قسمت اول)، تاریخچه مجموعه بازی Halo (قسمت دوم) و تاریخچه مجموعه بازی Halo (قسمت سوم) به ماجراجوییهای مستر چیف و کورتانا پرداختیم و در آخر قسمت سوم به نقطهای رسیدیم که این دو در فضا معلق میشوند. در واقع مستر چیف و کورتانا نمیتوانند پیش از بسته شدن به پورتالی که به سمت زمین باز شده بود برسند و به این ترتیب در یک سفینه نصف و نیمه گیر میکنند. اگر قصد دارید محتویات این مطلب را متوجه شوید، حتما سه قسمت پیشین تاریخچه Halo را مطالعه کنید.
بازی Halo 4
در پایان بازی Halo 3 مشاهده کردیم که مستر چیف و کورتانا در یک سفینه نصف شده باقی میمانند و موفق به بازگشت به زمین نمیشوند. در این شرایط، تنها امید آنها ارسال یک تیم نجات از سمت UNSC است که اصلا مشخص نیست چنین تیمی هرگز فرستاده میشود یا خیر. به هر حال، اگر قرار باشد یک تیم نجات برای پیدا کردن مستر چیف و کورتانا بیاید، این دو بدون شک باید مدت زمان زیادی منتظر بمانند. به همین خاطر مستر چیف تصمیم میگیرد به خواب یخی (Cryo Sleep) برود تا متوجه گذر زمان نشود. اما از آنجایی که کورتانا تنها یک هوش مصنوعی است چنین قابلیتی ندارد و باید مدت زیادی به تنهایی زندگی کند.
اینجا دقیقا نقطهای است که داستان بازی Halo 4 شروع میشود. حدود چهار و نیم سال از ورود مستر چیف به خواب یخی میگذرد و در این مدت اتفاق خاصی رخ نمیدهد. اما کورتانا به صورت ناگهانی تصمیم میگیرد که مستر چیف را بیدار کرده و از کمک او استفاده کند. اما دلیل کار کورتانا چیست؟ در حالی که با نابود شدن High Charity تصور میکردیم که نسل Covenantها از بین رفته، یک ارتش جدید از آنها جلوی سفینه مستر چیف و کورتانا ظاهر میشود. این Covenantها به سمت چیف حمله میکنند و چیف هم پاسخ دندان شکنی به آنها میدهد. اما باید بدانید که ارتش کاوننتها بزرگتر از آن چیزی است که چیف بتواند به تنهایی با آنها مبارزه کند. در همین بین، ناگهان یک سیاره بزرگ روبروی سفینه چیف ظاهر میشود که به گفته کورتانا، مربوط به Forerunnerها است. اما این سیاره اصلا رفتار دوستانهای ندارد و بلافاصله شروع به کشیدن کاوننتها و چیف به سمت خود میکنند. با کمی پیشروی درون بازی متوجه میشویم که سیاره مذکور اصلا سیاره نیست و یک Shield World به نام Requiem است. اما منظور از یک Shield World چیست؟ Forerunnerها که قصد داشتند با فعال کردن Haloها تمامی موجودات زنده و در ادامه Floodها را نابود کنند، یک سری Shield World را برای خود ساختند تا هنگام انفجار هیلوها در امان بمانند. این موضوع داستانی طولانی دارد که پرداختن به آن وقت زیادی میگیرد، اما در همین حد بدانید که Floodها به این Shield Worldها نفوذ میکنند و رسما تمامی نقشههای Forerunner برای جلوگیری از شیوع Flood شکست میخورد.
در ادامه چیف بدون مشکل خاصی وارد این Requiem شده و صدمه خاصی هم نمیبیند. اما حالا باید به کمک کورتانا نقشه بکشد تا از سطح این Shield World فرار کند. مستر چیف کمی پیش میرود و در این راه صرفا برای گرم شدن تعداد زیادی از Covenantها را میکشد. اما در این میان با یک اتفاق فوقالعاده عجیب روبرو میشود. برای اولین بار در مجموعه بازی Halo، مستر چیف مجبور میشود به غیر از Floodها و Covenantها با یک نژاد جدید مبارزه کند. این دشمنان جدید که در Requiem حضور دارند، Promethean نام داشته و در واقع سربازهای Forerunnerها به شما میروند. Prometheanها انواع و اندازههای مختلف دارند که با پیشروی در گیمپلی بازی با آنها مبارزه میکنید.
در همین حال که مستر چیف و کورتانا در حال گشتن و پیدا کردن یک راه فرار هستند، کورتانا رفتارهای عجیبی از خود نشان میدهد که اصلا شباهتی به او ندارد. پس از کمی گفت و گو مشخص میشود که کورتانا وارد یک فاز به نام Rampancy شده که اصلا خوب نیست. اما منظور از این کلمه چیست؟ عمر مفید هوشهای مصنوعی در دنیای هیلو هفت سال است و کورتانا در زمان روایت قصه بازی Halo 4، هشت سال دارد. هنگامی که یک هوش مصنوعی این دوره هفت ساله را پشت سر بگذارد و وارد Rampancy شود، کاملا به هم میریزد. در ابتدا تغییراتی در شخصیت هوش مصنوعی به وجود میآید و او به تدریج از سازنده خود کینه به دل میگیرد که چرا مانند یک زندانی زندگی میکند. در این مرحله هوشهای مصنوعی شخصیتی شیطانی کسب میکنند و به یک تشنگی سیریناپذیر از قدرت دچار میشوند. به گفته خود کورتانا، هوشهای مصنوعی پس از Rampancy خاموش نمیشوند و رسما آنقدر به موارد منفی فکر میکنند تا بمیرند. اما موضوع این جا است که کورتانا برای مستر چیف یک هوش مصنوعی معمولی نیست و اسپارتان ۱۱۷ رسما عاشق او شده است. مستر چیف هم که هیچگونه نمیتواند غم از دست دادن هوش مصنوعی خود را تحمل کند، به کورتانا قول میدهد که او را به زمین و دکتر Halsey ببرد تا به شرایط سالم خود باز گردد. اگر دکتر Halsey را هم نمیشناسید باید بدانید که او برای اولین بار در بازی Halo Reach ظاهر شد و به گونهای مخترع کورتانا محسوب میشوند. کورتانا بر اساس شخصیت دکتر Halsey ساخته شده و به همین دلیل برای ریکاوری به او نیاز دارد.
اما شرایط همین گونه باقی نمیماند و برای چندثانیهای هم که شده کورتانا و چیف احساس امید میکنند. در پایان بازی Halo 3، کورتانا یک پیغام را درون سفینه نصف شده قرار میدهد تا اگر یکی از افراد UNSC آن را شنید، بتواند آنها را پیدا کند. خوشبختانه سفینهای به نام Infinity این پیغام را دریافت کرده و در حال دنبال کردن رد مستر چیف به سمت سیاره Requiem است. اما اگر Infinity همین طور به سطح Requiem نزدیک شود، سیاره او را به سمت خود کشیده و باعث نابودی میشود؛ درست مانند اتفاقی که برای ارتش کاوننت و مستر چیف رخ داد. کورتانا که از این موضوع با خبر است نهایت تلاش خود را برای ارتباط گرفتن با Infinity جمع میکند، اما راه به جایی نمیبرد. کورتانا فکر میکند که در سطح این سیاره یک سری فناوریها وجود دارند که جلوی ارتباط او با Infinity را میگیرند؛ به همین خاطر هم چیف باید آنها را پیدا کرده و از بین ببرد.
مستر چیف کار خود را انجام داده و درست مانند حرفهای کورتانا عمل میکند؛ اما کورتانا در مورد تکنولوژیهایی که باعث اختلال در ارتباط میشدند به شدت اشتباه میکرد. کورتانا به اشتباه مستر چیف را به ماموریتی فرستاد که باعث آزاد شدن بزرگترین تهدید تمام تاریخ میشود. چیف به اشتباه شخصیت Didact را از زندانش آزاد میکند و باعث شروع یک جنگ جدید میشود. Didact قدرتمندترین مبارزه Forerunnerها و رهبر این نژاد برتر به شمار میرود و به هیچ وجه هم با نسل بشر رابطه خوبی ندارد. در مقاله بعدی که مربوط به نکات ناگفته دنیای هیلو است، بیشتر به Didact و گذشته او میپردازیم. از این موارد که بگذریم، باید بدانید که در جریان وقایع بازی هیلو چهار، Mantle of Responsibility در دست انسانها قرار دارد. Mantle of Responsibility به شدت فلسفه پیچیدهای دارد و یک شئ مشخص نیست که کسی بتواند آن را نگه دارد؛ بلکه بیشتر شبیه یک استدلال از این موضوع است که چه کسی نژاد برتر کهکشان بوده و میتواند از تمام دنیا حفاظت کند. نژادی که Mantle of Responsibility را در اختیار داشته باشد، وظیفه دارد از تمامی موجودات زنده محافظت کرده و آنها را رهبری کند. Forerunnerها در بیشتر خط داستانی دنیای هیلو این وظیفه را در اختیار داشتهاند تا زمانی که Mantle of Responsibility به دست انسانها افتاد. Forerunnerها زمانی که درگیر جنگ با Flood بودند و شانسی برای پیروزی خود نمیدیدند، این مسئولیت را به انسانها سپردند. مشکل اصلی Didact هم با همین موضوع است و اعتقاد دارد که انسانها لیاقت و توان چنین مسئولیت بزرگی را ندارد. فقط در این میان باید اشاره کرد تنها افرادی میتوانند هیلوها را فعال کنند که جزو نژاد حمل کننده Mantle of Responsibility هستند. در واقع به همین خاطر بود که کاوننتها برای فعال کردن هیلو به انسانها نیاز داشتند؛ چرا که خودشان شامل این قابلیت نمیشدند.
اولین رویارویی Didact و مستر چیف به شدت ناامید کننده بود و ما برای اولین بار با چشمان خود مشاهده کردیم که اسپارتان ۱۱۷ هیچ شانسی برای مقابله با دشمن خود ندارد. Didact از قدرت زیادی برخوردار بوده و بیشتر شبیه یک خدا است که در گوی بزرگ خود میان نقاط مختلف جا به جا میشود. همچنین از آنجایی که کاوننتها هر چیزی که مربوط به Forerunnerها میشود را میپرستند به سمت Didact سر تعظیم فرو میآورند. آنها این گونه فکر میکنند که با یک خدا روبرو شدهاند و باید برای انجام دادن خواستههای او دست به هر کاری بزنند. به این ترتیب، حالا چیف باید به صورت همزمان هم با کاوننت مبارزه کند و هم با Prometheanها. به هر حال، مستر چیف موفق میشود که از صحنه مبارزه فرار کند و از دست Didact جان سالم به در ببرد.
در این میان باید اشاره کنیم اگر قصد دارید تمامی نسخههای مجموعه بازی Halo از جمله بازی Halo Infinite را روی بهترین حالت ممکن تجربه کنید، میتوانید به صفحه خرید ایکس باکس سری ایکس و خرید ایکس باکس سری اس سر بزنید.
در ادامه با وجود تمام تلاشهای کورتانا و چیف برای خبر دادن به سفینه Infinity، این سفینه روی سطح Requiem سقوط میکند. چیف هم که چاره دیگری ندارد به سمت Infinity میرود و با کاپیتان این سفینه که ریو (Rio) نام دارد ملاقات میکند. کورتانا و چیف با مشاهده تهدید بزرگ Didact به ریو پیشنهاد میدهند که باید روی Requiem بمانند و جلوی خروج Didact از سیاره را بگیرند. اما کاپیتان ریو که شخصیت به شدت دوست نداشتنی و خشکی دارد، با این حرف مخالفت کرده و دستور میدهد که باید از Requiem فرار کنند و به زمین بازگردند؛ درست مانند ترسوها. مهمترین مانعی که برای خروج از این سیاره وجود دارد، Gravity Well است که Infinity و مستر چیف را با نیرو جاذبه خود به داخل Requiem کشید. از آنجایی هم که کاپیتان ریو برای فرار نیاز به نابودی این Gravity Well دارد، اسپارتان ۱۱۷ را به همراه نیروی کمکی به ماموریت میفرستد. چیف هم که احترام زیادی برای افراد بالا رتبه قائل است، از دستور کاپیتان ریو اطلاعت میکند و به سراغ تکمیل ماموریت جدید خود میرود.
اما در راه نابود کردن Gravity Well با یکی از مهمترین نقاط داستانی تاریخ مجموعه بازی Halo روبرو میشویم. مستر چیف در راه خود با شخصیتی به نام Librarian ملاقات میکند. Librarian که آدم را ناخودآگاه به یاد گالادریل در مجموعه ارباب حلقهها میاندازد، همسر Didact و یکی از مهمترین چهرههای نژاد Foreruuner است. البته بهتر است از فعل «بود» استفاده کنیم؛ چرا که سالها ار مرگ Librarian میگذرد و چیف در واقع با باقی ماندهای از افکار او ملاقات میکند. اما چرا ورود این شخصیت تا این اندازه مهم است؟ در ادامه به صورت دقیقتر به این موضوع خواهیم پرداخت.
Librarian برای چیف یک داستان کهن و باستانی تعریف میکند که به گونهای سرچشمه همه این اتفاقات شناخته میشود. سالها پیش Forerunnerها درگیر یک جنگ بزرگ با Floodها شده بودند؛ جنگی که زیاد برای آنها خوش یمن نبود و نژاد Forerunner را تا پای انقراض برد. اما درست در زمانی که Forerunnerها حسابی به شکست نزدیک شده بودند، Didact یک راهحل جدید کشف کرد. او متوجه یک دستگاه پیشرفته به نام Composer شده بود که میتوانست تمام موجودات زنده را به Promethean تبدیل کند. اما نفع این کار در کدام قسمت از آن نمایان میشود؟ در اینجا باید اشاره کنیم که Prometheanها نسبت به شیوع Flood مقاوم و مصون هستند و هیچ وقت تبدیل نمیشود. اما آنچه که باعث تاریک شدن شخصیت Didact میشود، این است که او برای تولید اولین Prometheanها از انسانهای باستانی (Ancient Human) استفاده کرد. او پیش از درگیری با Floodها برای چندین سال با انسانهای باستانی مبارزه کرد و در طی این جنگها، تعداد زیادی از اجداد نسل بشر را به بردگی گرفته بود. اما در میان تمامی این بیرحمیها، Librarian با کارهای ترسناک همسر خود یا همان Didact، حسابی مخالف بود. در واقع خود Librarian همسر خود را به زندان انداخت تا از کارهای شیطانی او جلوگیری کند. Didact هم در طی سالیان متمادی در اسارت قرار داشت تا اینکه چیف و کورتانا به اشتباه او را از زندان آزاد کردند. در ادامه Librarian که یکی از تحسین کنندگان نسل بشر است یک جادوی خاص را روی مستر چیف اعمال میکند. این جادو باعث میشود که اسپارتان ۱۱۷ نسبت به قابلیتهای Composer مقاوم شده و هیچ وقت به یک Promethean تبدیل نشود. همچنین Librarian به چیف گوشزد کرد که Didact پس از آزادی به دنبال Composer رفته و چیف هم باید تمام توان خود را برای رخ ندادن این اتفاق به کار بگیرد.
به هر حال و با وجود کلی درگیری، مستر چیف بالاخره Gravity Well را نابود میکند تا سفینه Infinity بتواند به راحتی از سطح Requiem خارج شود. اما چیف که با شنیدن حرفهای Librarian بیشتر از هر زمان دیگری نسبت به تهدید Didact نگران شده بود، برای اولین بار نسبت به حرفهای مقام بالاتر از خود سرپیچی میکند. در واقع Rio از چیف میخواست که بدون توجه به Didact از Requiem فرار کنند و به سطح زمین بازگردند؛ اما عدم جلوگیری از اقدامات Didact به معنی شروع یک جنگ بزرگ دیگر و تهدیدی غیر قابل انکار برای بشریت بود. با وجود کلی تهدید و تلاش از سمت کاپیتان ریو، کورتانا و چیف از سفینه Infinity فرار کرده و به سراغ Didact میروند. اما حالا که دیگر خبری از Gravity Well نیست، Didact هم مانعی برای خروج از Requiem و حمله به کهکشان نمیبیند. در ادامه مستر چیف و کورتانا که موفق به جلوگیری از خروج دشمن خود نمیشوند، او را دنبال کرده تا به یک Halo دیگر میرسند. اگر بخواهیم این موضوع را به طور دقیقتری توضیح دهیم، باید بدانید که چیف و کورتانا هم از طریق پورتالی که توسط Didact ایجاد شده بود وارد Slipspace شدند و ناگهان از یک هیلو جدید سر درآورند. اگر دوست دارید بدانید، نام این سازه Halo 03 بوده و جایی است که Didact آخرین دفعه Composer را درون آن قرار داده بود. پس همان طور که به احتمال زیاد متوجه شدید، Didact بلافاصله پس از آزادی به سراغ Composer رفت تا بتواند یک بار دیگر Mantle of Responsibility را به Forerunnerها باز گرداند.
اما بعد از چندین دقیقه متوجه میشویم که Composer دیگر روی Halo 03 قرار ندارد و انسانها آن را به یک ایستگاه فضایی که در همان نزدیکیها است بردهاند. Didact هم که برای رسیدن به هدف خود از هیچ کاری نمیگذرد، به سمت این ایستگاه فضایی رفته و به آن حمله میکند. مستر چیف هم برای جلوگیری از تلفات انسانها در ایستگاه فضایی مذکور به آن جا رفته و تمام تلاش خود را برای تخلیه این مکان انجام میدهد. در این میان، چیف به این نتیجه میرسد که شاید بهتر است Composer را نابود کند تا دست Didact به آن نرسد. با اینکه این نقشه او در ابتدا با مخالفت یکی از دانشمندان والا رتبه ایستگاه فضایی مواجه میشود، اما چیف با توضیح دادن شرایط و خطر احتمالی همه را به نابودی Composer راضی میکند. اما نقشه اسپارتان ۱۱۷ به خوبی پیش نمیرود و پیش از اینکه او بتواند Composer را نابود کند، Didact آن را میدزدد و با استفاده از آن تمامی انسانهای حاضر در ایستگاه فضایی را به Promethean تبدیل میکند. ولی همان طور که به خاطر دارید، چیف به خاطر جادوی Librarian نسبت به تاثیرات Composer مصون بوده و هیچ وقت به یک Promethean تبدیل نمیشود.
Didact هم که پس از به دست آوردن Composer به هدف خود رسیده، به سمت کره زمین میرود تا نقشه خود را تکمیل کند. البته چیف هم بیکار نمیماند و به کمک سفینه Infinity، سوار یک جنگنده هوایی میشود که به موشک هستهای مجهز است. در ادامه چیف و کورتانا به سفینه Didact رسیده و سوار آن میشوند تا جلوی نابودی نسل بشر را بگیرند. در این میان، کورتانا که اصلا وضعیت خوبی ندارد، افکار آشفته خود را به نحوی در سفینه Didact پخش میکند تا آن را از کار بیندازد. چیف هم در یک نبرد حماسی موفق به شکست Didact میشود و یکی از جذابترین صحنههای تاریخ مجموعه بازی Halo را به وجود میآورد. چیف پس از شکست دادن Didact او را به داخل یک پورتال پرت میکند و به این شکل، ما از مرگ کامل شخصیت منفی بازی مطمئن نمیشویم. اما در میان همه این آشوبها، Composer فعال میشود و اگر کسی جلوی آن را نگیرد، نسل بشر ضربه بزرگی دریافت میکند. به همین خاطر، چیف با نهایت شجاعت موشک هستهای مذکور را فعال کرده تا سفینه Didact و Composer به صورت همزمان نابود کرده باشد. همانطور که مشخص است انفجار این موشک هستهای میتواند به مرگ مستر چیف منجر شود؛ اما شرایط به نحو دیگری رقم میخورد. کورتانا با استفاده از آخرین توان خود یک محافظ را دور چیف درست میکند و با فدا کردن جان خود، بزرگترین قهرمان بشریت را نجات میدهد. ما در یک صحنه احساسی شاهد آخرین ملاقات این دو میشویم و سپس مستر چیف را در حالی میبینیم که در فضا معلق شده و پس از مدتی توسط انسانها نجات داده میشود.
وقایع کمپین بازی Halo 4 به شیوهای که مطالعه کردید به پایان میرسد؛ اما سازندگان نسخه چهارم به شکل جالبی داستان خود را در قالب حالتی به نام Spartan Ops ادامه میدهند. این Spartan Opsها داستانی را تعریف میکنند که ۶ ماه پس از اتمام کمپین داستان بازی Halo 4 جریان دارد. داستان این حالت در مورد گروهی از Spartan IVها (گونهای اسپارتانها که نسبت به اسپارتانهای سطح سه و سطح دو ضعیفتر هستند) است که که به سطح سیاره Requiem میروند تا با دستهای از نیروهای کاوننت و Promethean باقی مانده مبارزه کنند. در این میان اتفاقات مختلفی رخ میدهد که سعی میکنیم در خلاصهترین حالت ممکن شما را در جریان آنها قرار دهیم.
شما در قالب یکی از نیروهای گروه اسپارتانهای مذکور قرار گرفته و در سطح Requiem یک Artifact جدید پیدا میکنید؛ آیتمی که برای شناخت هویت و کارایی آن به دکتر هالزی نیاز دارید. دکتر هالزی در ادامه داستان یک سری پیام عجیب از سمت شخصی ناشناس دریافت میکند که بعدها متوجه میشویم که او در واقع رهبر جدید کاوننتها است. این شخصیت یکی از دانشمندان UNSC را به گروگان گرفته و او را مجبور به مطالعه یک Artifact عجیب دیگر کرده؛ یک Artifact که به نظر میرسد Librarian درون آن نگه داشته میشود. از آن طرف دکتر هالزی هم که به شدت دوست دارد Librarian را آزاد کند، نقشهای میچیند و به کاوننتها اجازه میدهد که او را دستگیر کنند. اما از آنجایی که دکتر هالزی اطلاعات بیش از حد مهمی دارد و افتادن او به دست دشمن میتواند حسابی خطرناک باشد، سفینه Infinity دستور کشتن او را صادر میکند. ولی در این میان شما دستور میگیرید که به جای کشتن دکتر هالزی، او را آزاد کنید.
پس از آزاد کردن دکتر هالزی متوجه میشویم که او بالاخره با Librarian صحبت کرده و دو قسمت از چیزی به نام Janus Key را هم به دست آورده است. اگر با این نام آشنایی ندارید، باید بدانید که Janus Key در واقع نقشهای است که مکان تمام Atifactهای Forerunnerها را در کل سطح کهکشان، نشان میدهد. متاسفانه، کاوننتها دوباره دکتر هالزی و یک قسمت از Janus Key را میدزدند تا تنها یک نیمه از آن در دست انسانها باقی بماند. در ادامه، کاوننتها سیاره Requiem را در مسیری قرار میدهند تا به خورشید بخورد و به همین خاطر، پیش از خراب شدن اوضاع همه از سطح این سیاره فرار میکند. به همین روال، دکتر هالزی و نیمی از Janus Key در دست نیروهای کاوننت میماند و این در حالی است که نیمه دیگر Janus Key، به سفینه Infinity میرسد.
در این نقطه به پایان قسمت چهارم تاریخچه مجموعه بازی Halo میرسیم. نظر شما در این باره چیست؟ آیا از داستان قسمت چهارم لذت بردید؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.