با این که بازی Demon’s Souls و تمامی نسخههای مجموعهی Dark Souls توسط استودیو From Software ساخته شده است و در ظاهر شباهتهای زیادی با هم دارند، اما یک تصمیم متفاوت در زمینهی طراحی باعث تفاوت آنها میشود. با تیلنو همراه باشید.
هر شخصی که برای دفعهی اول به بازی Demon’s Souls و مجموعهی Dark Souls نگاه کند، ممکن است تصور کند که این دو یکسان هستند. هر دو از مکانیکهای گیم پلی یکسانی استفاده میکنند، روند پیشرفت مشابهی دارند، از Soul به عنوان پول رایج درون بازی بهره میبرند و به شکل عجیبی سخت هستند. در حالی که در کنار این موارد شباهتهای زیادی میان این دو وجود دارد، اما باز هم یک جزء آنها را به طور کامل از هم جدا میکند. این جزء چیزی نیست به غیر از باس فایتها (Boss Fights).
به طور کلی، بازیهایی که در زیرشاحهی Souls-Borne قرار میگیرند به شدت چالش برانگیز هستند. بازی Demon’s Souls و سه گانهی Dark Souls هم در این میان استثناء نیستند و باسهای مختلف را به شکل هر چه سختتری درون مراحل خود قرار میدهند. اما اگر کمی با دقتتر به این موضوع نگاه کنید، میتوانید متوجه روند به شدت متفاوتی که این دو در پیش گرفتند شوید.
همان طور که به احتمال زیاد میدانید، بازی Demon’s Souls پایه گذار زیرسبک Souls like یا به اصطلاح مدرنتر، Souls-Borne است. نسخهی اورجینال این بازی که در سال ۲۰۰۹ و به طور انحصاری برای پلی استیشن 3 منتشر شده بود، منبع الهام اثری بود که دو سال بعد و با نام Dark Souls منتشر شد. دیدن شباهتهای آشکار میان این دو جزء راحتترین کارهای روی زمین است و هر کسی میتواند در نگاه اول متوجه آن شود. اما اگر بخواهیم در این موضوع کمی ریزتر شویم، متوجه تفاوت نحوهی استفاده از باس فایتها میان این دو خواهیم شد. در واقع، استودیو From Software پس از عرضهی دیمن سولز و شروع کار دارک سولز، نکات مثبت محصول خود را نگه داشت و سایر آنها را به دست فراموشی سپرد تا ما امروزه از سه گانهی Dark Souls به عنوان یکی از بهترین سه گانههای تاریخ یاد کنیم.
بزرگ ترین تفاوت موجود میان بازی Demon’s Souls و سه گانهی Dark Souls
طراحی باس فایتها در بازی Demon’s Souls
در بیشتر اوقات، بازیکنان ادعا میکنند که شکست دادن Boss Fightها در بازی Demon’s Souls به مراتب از آن چه که در سه گانهی سولز میبینیم، راحتتر هستند. اما باید بدانید که این آسانتر بودن به هیچ وجه به دلایل آماری مانند آسیبی که شما و باس به همدیگر وارد میکنید، نیست. بیشتر باسهایی که در بازی Demon’s Souls وجود دارند، دارای یک نقطه ضعف مشخص هستند که اگر کسی آن را متوجه شود، کار خیلی راحتتری خواهد داشت. اگر بخواهیم این مقایسه را رو در رو انجام دهیم، باسهای دیمن سولز نه تنها از باسهای سه گانهی سولز راحتتر نیستند، بلکه در برخی از مواقع سختتر هم ظاهر میشوند. اما اگر کسی در بازی Demon’s Souls ذرهای دقت به خرج دهد، میتواند با تمام الگوی رفتاری و فیزیکی موجودی که با آن مبارزه میکند، آشنا شود.
شاید بهتر است این گونه بگوییم که اگر بازیکن به شناخت خوبی از محیط و دشمنان دیمن سولز برسد، می تواند مانند یک مبارز با تجربه در دنیای دشمنان را یکی پس از دیگری از پا درآورد، حتی اگر از آیتمها و تجهیزات قدرتمندی استفاده نکند. بهترین مثال ممکن برای درک این موضوع، یک باس به نام Old Hero است که میتوانید او را در Ritual Area پیدا کنید. افراد کم تجربهتر، به محض دیدن او سعی میکنند با تمام قدرت ممکن به سمت سرش حمله کنند و به او آسیب برسانند. هنگامی که یک فرد با این استراتژی به سمت Old Hero برود، با ضربات سریع و قدرتمندش روبرو میشود و به احتمال زیاد کار به شدت سختی را برای کشتن او در پیش و رو دارد. اما اگر بازیکنان ریز بینتر به سمت این Boss Fight بروند، میتوانند متوجه کور بودن او شوند. در واقع، بهترین راه ممکن برای شکست Old Hero استفاده از مخفی کاری است. به عبارتی دیگر، شما باید به آرامترین حالت ممکن به سمت او بروید و سپس ضربهی خود را وارد کنید. در صورت تمایل به تجربهی اولین انحصاری بزرگ کنسول PS5 میتوانید به صفحهی خرید بازی Demon’s Souls سر بزنید.
طراحی باس فایتها در مجموعهی Dark Souls
برخلاف دیمن سولز، Boss Fightهای دارک سولز به شدت سریع و مستقیم است و هنگامی که بازیکن با آنها روبرو میشود، چارهای به غیر از حساب کردن روی مهارتهای خود و ضربه زدن به دشمن ندارد. شاید شناخت نقطه ضعفها و استفاده از آنها آنقدرها هم بیتاثیر نباشد، اما نمیتواند روند مبارزه را آن چنان راحتتر کند. در واقع، شما هر چقدر هم که از سلاحها و Armorهای مناسب استفاده کنید، باید باز هم تمام تمرکز ممکن را روی مهارتهای خود و دفاع کردن بگذارید.
البته در سه گانهی Dark Souls هم باس فایتهایی وجود دارند که شناخت بالای بازیکن از آنها میتواند روند مبارزه را راحتتر کند؛ اما این دسته از دشمنان در اقلیت قرار دارند. برای مثال، شما میتوانید با حمله به سمت جاهای حساس Taurus Demon آسیب بیشتری وارد کنید، اما این موضوع سایر مشکلات را رفع و رجوع نمیکند. حتی آسیب پذیرترین باسهای دارک سولز هم به میزان مشخصی از مهارت و عکس العمل به موقع نیاز دارند. ممکن است برخی از بازیکنان راههای بیشتر آسیب زدن را بلد باشند، اما باز هم به کمی شانس و کاربلدی نیاز دارند. البته این حرفها بدین معنی نیست که باس فایتهای بازی Demon’s Souls نیاز به مهارت خاصی ندارند، بلکه بدان معنی است که شناخت بازیکن از محیط و دشمنان تاثیر بیشتری در روند گیم پلی خواهد داشت.
الگوس باس فایتهای دیمن سولز و دارک سولز
در تمامی Boss Fightهایی که در بازی Demon’s Souls وجود دارند، Flamelurker جزء سختترین آنها حساب میشود. به طور معمول، هنگامی که یک فرد بخواهد لیستی از سختترین باسهای دیمن سولز درست کند، Flamelurker را به درستی در صدر قرار میدهد. مکانی که مبارزه با این باس در آن رخ میدهد، نه تنها به بازیکن کمک نمیکند بلکه با اضافه کردن برخی از عناصر به او آسیب بیشتری هم وارد میکند. هوش مصنوعی Flamelurker هم مانند خود به شدت تهاجمی و خشن است و فرار کردن از ضربات سهمگین او به شدت سخت.
در واقع، به نظر میرسد که Flamelurker شخصیتی است که پایه گذار فلسفهی طراحی باسها در دارک سولز شد. برعکس سایر Boss Fightهای دیمن سولز، این یکی حسابی به مهارتهای بازیکن بستگی دارد و شناخت از نقاط ضعف او، دردی را دوا نمیکند. Flamelurker یاد آور باس فیاتهای معروف دارک سولز مانند Artorias، Fume Knight و The Nameless King است. البته باس فایتهای دیگری هم از این دسته در بازی Demon’s Souls مانند Maneater و باس نهایی بازی وجود دارند که ما را به یاد سبک و سیاق دارک سولز میاندازند.
شاید بهتر است این گونه نتیجه گیری کنیم که اگر گیمری شناخت بهتری از دنیای بازی Demon’s Souls پیدا کند، تجربهی راحتتری نسبت به Dark Souls خواهد داشت. در واقع، از آن جایی که امروزه میتوان با یک جست و جوی ساده به تمامی اطلاعات یک بازی و جزئیات مختلف آن دست پیدا کرد، توسعه دهندگان سختی بازی خود را دیگر به میزان شناخت بازیکن محدود نمیکنند تا مبارزات چالش برانگیزتر باشد. شاید به همین دلیل است که استودیو From Software بیشتر تمرکز سختی بازی خود را روی مهارت بازیکن میگذارد. شاید بازیکنان در دنیای راه بروند که حسی آشنا، مکانیکها مشابه و حتی آیتمهای مشترک داشته باشند، اما هنگامی که به یک باس برخورد میکنند، میتوانند در صدمی از ثانیه متوجه تفاوت این دو شوند.
به هر حال، به قول معروف هر گلی بویی دارد و باس فایتهای دو بازی Demon’s Souls و Dark Souls هم شامل همین مثل میشوند. هر دو مجموعه جذابیتهای خاص خود را دارند و تجربهی هر کدام از آنها در نوع خود جادویی است. اما اگر هنوز فرصت تهیهی پلی استیشن 5 و تجربهی نسخهی بازسازی شدهی دیمن سولز را به دست نیاوردهاید، تجربهی سه گانهی Dark Souls که همهی آنها هم روی کنسولهای نسل هشتمی در دسترس هستند، بهترین اقدام ممکن است. وارد شدن به دنیای بازیهای Souls-Borne و ارتباط برقرار کردن با آنها یکی از شیرینترین احساساتی است که یک گیمر میتواند در طول زندگی خود تجربه کند.
در پایان اگر هنوز موفق به خرید نسول نسل نهمی سونی نشدهاید میتوانید به صفحهی خرید PS5 و خرید PS5 دیجیتالی مراجعه کنید.
نظر شما در مورد تفاوتهای دیمن سولز و دارک سولز چیست؟ شما بیشتر از کدام یک از آنها استقبال خواهید کرد؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.
منبع: Game Rant