با این که مدت زمان زیادی تا عرضه بازی GTA Trilogy باقی نمانده، شرکت Rockstar هنوز اطلاعات تکمیلی و جامعی را دسترس نگذاشته است. اما با توجه به یک سری اطلاعات محدود و دقیق شدن در تریلر منتشر شده از آن، میتوانیم بیشتر در مورد بازی Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition صحبت کنیم.
افزایش فروش و محبوبیت بازی GTA V هنوز در جریان است و با توجه به همین موضوع معلوم نیست تا چند سال دیگر شاهد عرضه نسخه جدید مجموعه میشویم. اما اگر دنبال محتویات بیشتری در مورد سری Grand Theft Auto میگردید و قادر به صبر چند ساله نیستید، اتفاقات جالبی در آینده نزدیک رخ خواهد داد. بعد از معرفی رسمی بازی GTA Trilogy با انتشار یک تریلر کوتاه، شرکت Rockstar اطلاعات بیشتری در مورد این اثر و چگونگی بهبودهای آن منتشر کرده است. اول از همه باید بدانید که استودیو Grove Street Games که تجربه پورت کردن برخی از بازیهای Rockstar برای پلتفرم تلفنهای همراه را در کارنامه دارد، در حال ساخت بازی Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition روی موتور گرافیکی Unreal Engine است. نسخه Remaster شده این بازیها قرار است تغییرات گستردهای را در تجربه بازیکنان ایجاد کنند و به همین دلیل بهانههای زیادی برای صحبت کردن در مورد آن داریم. در ادامه این مقاله به تغیرات کلیدی و جزئیات منتشر شده در مورد بازی مذکور خواهیم پرداخت.
گرافیک بصری به روز رسانی شده
هدف اصلی بازی GTA Trilogy جمع کردن سه تا از بهترین نسخههای مجموعه در یک پکیج واحد نیست، بلکه هدف اصلی حول به روز کردن و بهبود آنها میگردد. البته که تمرکز اصلی در این بهبودها، مربوط به گرافیک بصری میشود و سایر موارد در اولویتهای بعدی قرار دارند. به گفته شرکت Rockstar، بازی GTA Trilogy: The Definitive Edition شامل بهبودهای چشم گیری خواهد بود که میتوانیم آنها را در سیستم نورپردازی جدید، کیفیت بافتها، رزولوشن بیشتر و Draw Distance به روز شده مشاهده کنیم. محیطها، شخصیتها و خودروها حالا دارای جزئیات بیشتری هستند، جلوههای بصری زیباتر به نظر میرسند و نورپردازی هم ارتقا چشمگیری را به خود دیده است. البته همه این موارد در حالی ارائه میشوند که هر سه بازی GTA 3، GTA Vice City و GTA San Andreas آن حس و حال اصیل خود را حفظ کردهاند.
جلوههای بصری بهبودیافته
علاوه بر اطلاعاتی که به آنها اشاره کردیم، شرکت Rockstar جزئیات بیشتری در مورد چگونگی بازی GTA Trilogy منتشر کرده است. برای شروع باید بدانید که از شخصیتها گرفته تا اسلحهها و خوردوها، بافت با کیفیتتری دارند که از رزولوشن بیشتر بازی چشمه میگیرد. همچنین میتوانید انتظار پوشش گیاهی و محیطهای طبیعیتری را داشته باشید. سیستم نورپردازی که پیش از این هم به آن اشاره کردیم، از صفر طراحی شده است تا سایهها و انعکاس نور حس یک بازی مدرن را منتقل کنند. آبها و آب و هوا هم با ارتقاهایی همراه شدهاند و Draw Distance هم مساحت بیشتری را در بر میگیرد.
تغییرات مربوط به Gameplay
هر سه بازی GTA 3، GTA Vice City و GTA San Andreas در حال حاضر آثار قدیمی و کلاسیکی به حساب میآیند و خب همان طور که میدانید تاریخ مصرف بسیاری از جزئیات آنها گذشته است. این قدیمی بودن در کنترل شخصیتها و گیمپلی بیشتر به چشم میخورد و هیچ شکی هم در این موضوع وجود ندارد. هر سه بازی پیش از این که تریگر کنترلرها به عنوان دکمه استاندارد تیراندازی شناخته شوند، عرضه شدهاند. بنا بر همین موضوع، طبیعی است که با سلیقه امروزی همه بازیکنها، گان پلی قدیمی کمی اذیت کننده باشد. خوشبختانه شرکت Rockstar متوجه این حقیقت شده است. سازندگان بازی GTA Trilogy در استودیو Grove Street Games قصد دارند که کنترل و گیمپلی هر سه بازی را تا جای ممکن، شبیه بازی GTA V کنند. همچنین نیازی نیست که نگران بخش مبارزات بازی هم باشید؛ چرا که مکانیکهای تیراندازی و درگیریهای تن به تن با توجه به استانداردهای امروز بازطراحی شدهاند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، اصلاح شدن مکانیکهای رانندگی در بازی GTA San Andreas است.
ارتقا مسائل مربوط به QOL یا همان Quality of Life
بازی GTA: The Trilogy – The Definitive Edition جدا از بحثهای مربوط به گانپلی و کنترلها، دارای یک سری تغییرات مربوط به مسائل QOL میشود. برای مثال سیستم Auto Save بازی دیگر مانند گذشته اذیت کننده نیست و پس از این که در یک ماموریت شکست خوردید، خیلی راحت به آخرین Save موجود برگشته و دوباره امتحان میکنید. این در حالی است که بازیهای اوریجینال این اجازه را به شما نمیدادند و هنگامی که در یک ماموریت شکست میخوردید، باید کلی مسیر را طی میکردید تا دوباره بتوانید ماموریت را تکرار کنید. این مشکل در برخی از مراحل که از سختی بالایی برخوردار بودند، به یک معضل تبدیل میشد. علاوه بر این سیستم تروفی و اچیومنتها هم به روز شدهاند تا اگر کسی بخواهد به کسب آنها بپردازد، زیاد اذیت نشود. بازیکنان از این پس میتوانند مسیرهای انتخاب شده را روی مینی مپ (Mini-Map) مشاهده کنند تا سریعتر به مقصد خود برسند. همچنین باید بدانید که چندین اسلحه جدید و سیستم انتخاب ایستگاه رادیویی تازهای هم به بازی GTA Trilogy اضافه شدهاند تا کمی تنوع به وجود بیاید. در همین حال، شرکت Rockstar تا کنون هیچ صحبتی در مورد قطعهها و آهنگهای جدید نکرده است و نمیدانیم که آیا رادیو این سه بازی به روز شده است یا خیر. البته احتمال میرود که حداقل شاهد چندین آهنگ جدید باشیم.
پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و پی سی
بازی Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition قرار است در دسامبر ۲۰۲۱ برای پی سی، تمامی کنسولهای نسل هشتمی و نهمی و تلفنهای همراه منتشر شود. همان طور که مشخص است، هر یک از پلتفرمهای مقصد دارای ویژگیهای متفاوتی هستند که سهگانه جی تی ای قرار است از آنها استفاده کند. با توجه به همین موضوع، طبیعی است که پلتفرمهای قدرتمندتر خروجی بهتری ارائه دهند. برای مثال کاربران دو کنسول Xbox Series X و PlayStation 5 میتوانند از تجربه بازی روی رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه لذت ببرند. این در حالی است که هنوز اطلاعات خاصی در مورد جزئیات اجرای بازی روی کنسول Xbox series S در دسترس نیست. در همین حال، کاربران پلتفرم پی سی میتوانند هنگام تجربه بازی GTA Trilogy ار فناوری DLSS هم بهره ببرند.
نینتندو سوییچ
بازی GTA Trilogy قرار است برای کنسول نینتندو سوییچ منتشر شده و به اولین شماره مجموعه اصلی تبدیل شود که راه خود را به یکی از کنسولهای Nintendo باز میکند. البته کاربران نینتندو سوییچ که قصد دارند اثر مذکور را روی کنسول دستی خود تجربه کنند، قاعدتا از یک سری ویژگیهای بصری محروم خواهند ماند. همچنین باید اشاره کنیم که بازی Grand Theft Auto: The Trilogy روی نینتندو سوییچ از کنترل لمسی بهره خواهد برد که میتوانید از آن در طی منوها و زوم کردن دوربین استفاده کنید. در این میان قابلیت استفاده از کنترلرهای حرکتی سوییچ با استفاده از جویکانها هم در دسترس خواهد بود که افراد معدودی از آن استفاده خواهند کرد.
تاریخ عرضه و قیمت بازی GTA Trilogy
خوشبختانه فاصله زیادی میان معرفی بازی GTA Trilogy و عرضه آن وجود ندارد. شرکت Rockstar اعلام کرده که تمامی Remasterها قرار است در تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۰ (۱۱ نوامبر) برای پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس، اندروید، آی اوس اس، نینتندو سوییچ و پی سی عرضه شود. برخلاف شایعات که ادعا داشتند این پکیج با قیمت ۷۰ دلار برای کنسولهای نسل نهمی عرضه میشود، راک استار اعلام کرد که بازی Grand Theft Auto: The Trilogy روی همه پلتفرمهای موجود ۶۰ دلار خواهد بود. همچنین باید اشاره کنیم که بازی GTA San Andreas The Definitive Edition در همان روز عرضه در دسترس کاربران سرویس ایکس باکس گیم پس قرار خواهد گرفت. کاربران PlayStation Now هم میتوانند در تاریخ ۱۶ آذر (۷ دسامبر) به تجربه بازی GTA 3 The Definitive Edition بپردازند.
نسخه فیزیکی
اگر دوست دارید که نسخه فیزیکی بازی GTA Trilogy را تهیه کرده و کلکسیون خود را کاملتر کنید، باید کمی پس از عرضه دیجیتالی بازی صبر کنید. نسخه فیزکی اثر مذکور با کمی تاخیر و در تاریخ ۱۵ آذر برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس و نینتندو سوییچ در دسترس قرار میگیرد. نکته عجیبی که وجود دارد، این است که شرکت Rockstar در وبسایت خود هیچ اشارهای به نسخه فیزیکی بازی برای پلی استیشن 5 نکرده است. در همین حال، نسخه مخصوص Android و iOS بازی هم در تاریخ نامشخصی از سال ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد.
حجم دیتا
حجم دیتا نصبی بازی Grand Theft Auto: The Trilogy هم روی بیشتر پلتفرمها مشخص شده است. در کنسول نینتندو سوییچ به ۲۵.۴ گیگابایت فضای خالی برای نصب بازی نیاز خواهید داشت. این در حالی است که حجم دیتا کنسولهای ایکس حدود ۴۹ گیگابایت خواهد بود. کاربران پی سی هم باید ۴۵ گیگابایت را برای نصب بازی GTA Trilogy روی حافظه خود خالی کنند. البته حجم فایل بازی روی کنسولهای پلی استیشن مشخص نیست و فعلا باید منتظر بمانیم؛ هر چند که انتظار میرود حجم نهایی فایل بین ۴۵ تا ۵۰ گیگابایت باشد.
نظر شما در این باره چیست؟ آیا تغییرات بازی GTA Trilogy شما را در حدی تشویق میکند که به سراغ خرید آن بروید؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.
منبع: GamingBolt