مجموعه Halo قرار است به زودی و پس از غیبتی ۶ ساله با بازی Halo Infinite بازگردد و باری دیگر بازیکنان را با ماجراهای اسپارتان ۱۱۷ افسانهای، همراه کند. در این بازی مستر چیف مانند همیشه جزو آخرین امیدهای نسل بشر به ادامه بقا، محسوب میشود.
بازی Halo Infinite که مدت زمان زیادی تا عرضه آن باقی نمانده، شاید مهمترین بازی تاریخ ایکس باکس به شمار میرود. اثری که نه تنها باید مجموعه افسانهای هیلو را به اوج باز گرداند، بلکه به عنوان بزرگترین انحصاری کنسولهای نسل نهمی مایکروسافت تا این لحظه هم شناخته میشود. استودیو 343 Industries که در ۱۰ سال اخیر در مقام سازنده نسخههای مختلف مجموعه هیلو فعالیت میکند، وظیفه ساخت این بازی را برعهده دارد؛ اثری که بزرگترین پروژه آنها هم به شمار میرود.
اما چرا باید این انبوه انتظارات پشت این بازی جریان داشته باشد؟ پاسخ به شدت ساده است. مستر چیف، شخصیت اصلی مجموعه، از زمان ورود به دنیای بازیهای ویدیویی از سال ۲۰۰۱ و به وجود آوردن انقلاب در بازیهای شوتر اول شخص کنسولی، حکم مشهورترین نماد ایکس باکس را یدک میکشد. بنابراین همه طرفداران انتظار دارند که اسپارتان ۱۱۷ پس از افتی نسبی، به اوج خود بازگردد و دوباره نام هیلو را به یکی از مهمترین سوژههای صنعت تبدیل کند. اما چرا از عبارت «افت نسبی» کردیم؟ اگر از سالهای گذشته مجموعه Halo را دنبال کرده باشید، میدانید که استودیو Bungie پس از عرضه بازی فوقالعاده Halo: Reach در سال ۲۰۱۰، از جمع استودیوهای ایکس باکس جدا شد و تصمیم گرفت که به صورت مستقل به فعالیت بپردازد. از تاریخ مذکور به بعد، استودیو 343 Industries ساخت فرنچایز را برعهده گرفت و با اینکه بازیهای لایق احترامی ساخت، هیچ وقت نتوانست در حد سهگانه ابتدایی و کلاسیک هیلو ظاهر شود. اما حالا این استودیو تجربه خوبی از یک دهه بازیسازی کسب کرده و قصد دارد با هیلو اینفینیت اهداف جاهطلبانه خود را دنبال کنید. به گفته استودیو 343 Industries، بازی Halo Infinite حکم بزرگترین و جاهطلبانهترین نسخه مجموعه را دارد و به عنوان یک Soft Reboot، میخواهد با پایبندی به ریشهها پیشرفت بزرگ حاصل کند.
داستان بازی Halo Infinite
دو بازی Halo 4 و Halo 5: Guardians با اینکه داستانهای قابل قبولی داشتند، اما به هیچ وجه قدرت حمل روایات حماسی مجموعه Halo را به خود نمیدیدند. شاید اصرار بیش از حد استودیو 343 Industries روی به وجود آوردن پیچشهای داستانی و سینمایی کردن روایت، باعث شد که دو بازی مذکور نتوانند آن طور که باید طرفداران مجموعه را راضی کنند. اما بازی Halo Infinite با توجه به اطلاعات منتشر شده روند متفاوتی را روبروی خود میبیند. داستان این بازی جلوه شخصیتمحورتری داشته و مستر چیف را قابل لمستر از همیشه به نمایش میکشد. اسپارتان ۱۱۷ این دفعه علاوه بر دغدغههای مربوط به نجات دنیا از دست بیگانهها، یک هدف شخصی دارد. او کورتانا (Cortana) را گم کرده و حالا میخواهد هوش مصنوعی معروف سری هیلو را پیدا کند. البته مستر چیف بدون پشتیبانی نمانده و یک هوش مصنوعی جدید به نام Weapon، او را در این ماجرایی همراه میکند.
اما باید بدانید که داستان هیلو اینفینت در حلقه ۰۷ جریان دارد که با نام Zeta هم شناخته میشود. وقایع این بازی سه سال پس از داستان بازی Halo 5: Guardians قرار میگیرد؛ جایی که سازمان UNSC (سازمانی که امور باقی مانده نسل انسانها را اداره میکند) شکست سنگینی را در مقابل نیروهای Banished متحمل شده است. گروه Banished که از نیروهای Brute سابق Covenant تشکیل میشود، کنترل حلقه Zeta را به دست گرفته و قصد دارد از آن در جهت اهداف خود بهره ببرد.
شخصیتها
همانطور که مشخص است، مستر چیف در رأس هرم شخصیتهای بازی Halo Infinite قرار میگیرد. بازیکنان کنترل این شخصیت را در طی بازی به دست میگیرند و باید با استفاده از قدرتهای او بخش داستانی را به پایان برسانند. بعد از اسپارتان ۱۱۷، میتوانیم کورتانا را به عنوان مهمترین کاراکتر معرفی کنید. این هوش مصنوعی (AI) نام آشنا با اینکه سرنوشت نامشخصی در هیلو اینفینیت دارد، اما باعث به وجود آمدن یکی از اهداف داستانی شده است. در واقع یکی از اهداف مستر چیف پیدا کردن کورتانا خواهد بود که از نسخه اول با یکدیگر همراه شدهاند. نفر بعد که باید به او اشاره کنیم، خلبانی است که از هویت اصلی و نام او آگاهی نداریم. جالب است بدانید که صداپیشگی این شخصیت را نیکولاس روی (Nicholas Roye) برعهده دارد؛ بازیگری که او را بیشتر به خاطر صحبت کردن جای شخصیت Octane در بازی Apex Legends میشناسیم. این خلبان که ظاهرا در داستان به مستر چیف کمک میکند، میتواند باعث پررنگتر شدن احساسات انسانی در اینفینیت شود.
بعد از این خلبان باید به یک هوش مصنوعی دیگر اشاره کنیم که ظاهرا باید نقش جایگزین کورتانا را تا زمان پیدا شدن، بازی کند. این هوش مصنوعی که Weapon نام دارد، کم و بیش شبیه کورتانا است؛ اما میتوانیم در نگاه اول تفاوتهای این دو را مشاهده کنیم. Weapon رفتار بچهگانهتری دارد که درست در روبروی رفتارهای نظامی و تا حدودی خشک Cortana قرار میگیرد. در این نقطه به اشاروم (Escharum) میرسیم که قرار است آنتاگونیست اصلی بازی Halo Infinite باشد. اشاروم که جزو نژاد Bruteها قرار میگیرد، وظیفه رهبری Banishedها را در هیلو Zeta برعهده دارد. اشاروم در واقع همان شخصیتی است که در تریلر گیمپلی اول بازی به خاطر طراحی ضعیف، حسابی مورد انتقاد و تمسخر طرفداران قرار گرفت. اما سازندگان بازی در استودیو 343 Industries طراحی او را تغییر دادهاند و حالا با آنتاگونیستی روبرو هستیم که ظاهر جدی و جذابتری دارد.
ساختار
استودیو 343 Industries از زمان معرفی بازی Halo Infinite همواره روی یکی از شعارهای خود پافشاری کرده است. به گفته آنها هیلو اینفینیت بزرگترین نسخه مجموعه خواهد بود و این موضوع در مورد تمام جزئیات و مقیاسها صدق میکند. این بازی حالتی نیمه جهان باز (Semi Open-World) دارد و به بازیکن اجازه میدهد که در محیطهای بزرگ گشت و گذار کند. موردی که در تمامی نسخههای اصلی مجموعه وجود داشته است؛ اما حالا شاهد پررنگتر شدن آن خواهیم بود. البته قرار نیست با یک اثر جهان باز کامل هم روبرو باشیم. هیلو اینفینیت شما را در خط اصلی داستان جلو میبرد و در برخی مواقع محیطهای بازی را در دسترس قرار میدهد. شما میتوانید در این محیطهای باز به گشت و گذار بپردازید، Collectibleها را جمع کنید و درگیر فعالیتهای فردی شوید.
ماموریتهای فرعی
اگر از طرفداران قدیمی مجموعه Halo باشید، میدانید که نمیتوان انتظار زیادی از ماموریتهای فرعی داشت. بازی Halo Infinite قرار نیست انقلابی در زمینه ماموریتهای فرعی به وجود آورد و دوباره شاهد همان موارد تکراری خواهیم بود که با یک سری نوآوریهای جدید ترکیب شده است. البته که نمیشود از این موضوع ناراحت بود، چرا که هیچ وقت نباید به ترکیب برنده دست زد. ماموریتهای فرعی یا Side Missionهای هیلو اینفینیت شامل مواردی مانند آزاد کردن سربازهای UNSC، پاکسازی پایگاه دشمن و کشتن دشمنان قدرتمند میشود. به طور کلی نباید زیاد نگران این مسئله باشید و از گانپلی جذاب بازی در همهی لحظات لذت ببرید.
عناصر گیمپلی پویا
مجموعه هیلو دارای یک فرمول کلی و به شدت جذاب است که در هر بازی جدید، آن را گسترش میدهد. بازی Halo Infinite هم در این میان استثنا نیست؛ اما نباید از ویژگیهای جدید چشمپوشی کرد. با توجه به اطلاعاتی که استودیو 343 Industries به آن اشاره کرده، این بازی شامل آب و هوا و الگوهای جوی پویایی خواهد بود که با گذر زمان تغییر میکنند. همچنین جالب است بدانید که اسلحهها و تجهیزات شما باعث تکامل دشمنان میشوند، به گونهای که اگر اسلحههای قدرتمندتری همراه داشته باشید، دشمنان هم از تجهیزات بهتری استفاده خواهند کرد. همین موضوع باعث بالا رفتن ارزش تکرار و به وجود آمدن تنوع خواهد شد.
Spartan Coreها و آیتمهای جمعی کردنی
مشخصا هنگامی که یک بازی گیمرها را در محیطهای باز قرار میدهد، باید محتویاتی متعددی را هم در نظر بگیرد. Spartan Coreها جزو همین محتویات هستند که با الهام گیری از آثار نقشآفرینی به بازی Halo Infinite اضافه شدهاند. شما میتوانید با گشتن در محیط و پیدا کردن این آیتمها، تجهیزات مختلف مستر چیف را ارتقا دهید. مستر چیف از وسایل و تجهیزات مختلفی مانند Grappleshot و Shield Core استفاده میکند که با استفاده از Spartan Coreها میتوانید آنها را Upgrade کنید. آیتمهای جمع کردنی یا Collectibleها هم که جزو ثابتی از مجموعه هستند، در هیلو اینفینیت هم باز خواهند گشت. در نقاط مختلف هیلو Zeta آیتمهای جمع کردنی مختلفی وجود دارد که میتوانید برای آزاد کردن اچیومنتها هم که شده به سمت آنها بروید. Skullها هم مانند همیشه حاضر هستند و در نقاط مختلف نقشه مخفی شدهاند. در حال حاضر جزئیات دیگری از سایر Collectibleهای بازی وجود ندارد و باید تا عرضه رسمی صبر کنیم.
وسایل نقلیه و FOBها
اگر بخواهیم به عناصر نمادین مجموعه هیلو بپردازیم، نام وسایل نقلیه را باید در اولویتهای اول به کار ببریم. مخصوصا از آنجایی که نسخه جدید محیطهای بزرگتری دارد، این وسایل نقلیه هستند که به شما در جا به جایی میان نقاط مختلف نقشه کمک میکنند. Vehicleهای معروف مجموعه مانند Warthog و Banshee وجود دارند و شاید شاهد موارد جدیدی هم باشیم. اما نکته جالبی که در بازی Halo Infinite اضافه شده، امکان احضار یا Summon کردن وسایل نقلیه است. شما میتوانید در نقاط مشخص شدهای از نقشه، بدون هیچ دردسری وسایل نقلیه مختلف را احضار کنید و پس از چند ثانیه سوار آنها شوید. اما منظور از نقاط مشخص شده چیست؟ در این لحظه باید FOBها یا Forward Operation Bases را به شما معرفی کنیم. این FOBها پایگاههایی هستند که توسط دشمنان تسخیر شدهاند و شما باید با پاکسازی آنها، FOBها را به سلطه خود درآورید. هنگامی که این کار را انجام دادید، سر و کله اعضای UNSC هم پیدا میشود تا به شما در طی نبردها کمک کنند. پس از تسخیر FOBها میتوانید در محدوده آنها اسلحههای خود را شخصیسازی کرده و از آنها به عنوان Fast Travel Point استفاده کنید. اما شاید مهمترین ویژگی این پایگاهها، امکان احضار کردن وسایل نقلیه باشد.
دشمنان در بازی Halo Infinite
تنوع و جذابیت دشمنان همیشه یکی از نقاط قوت مجموعه هیلو بوده است. وجود دشمنانی که هر کدام قدرتها و رفتار منحصر به فرد خود را دارند، در میان نبردهای شلوغ همیشه باعث جذابیت مبارزات میشود. تنوع دشمنان در بازیهای جدید یک نکته بسیار مهم به شمار میرود و ظاهرا هیلو اینفینیت در این زمینه راه درستی را در پیش گرفته است. در حالی که در طی تجربه خود با دشمنان آشنا و قدیمی مانند Bruteها، Eliteها، Gruntها و… روبرو میشوید، میتوانید انتظار چهرههای جدیدی را هم داشته باشید. برای مثال دستهای جدیدی از دشمنان که Skimmer نام دارند، راه خود را به نسخه جدید مجموعه باز کردهاند. این Skimmerها موجودات کوچکی هستند که پرواز میکنند و از این راه به شما صدمه میزنند. در همین حال، باسها و مینی باسها هم قرار است نقش مهمی در بازی Halo Infinite اجرا کنند. شما در طی روند گیمپلی در برهههای مختلف مانند تسخیر پایگاههای دشمن، با این باسها روبرو خواهید شد. همچنین با توجه به ویدیوهای منتشر شده از گیمپلی، خط سلامتی برخی از دشمنان در بالای سر آنها به نمایش در میآید که ویژگی جدیدی به شمار میرود.
بتل پس (Battle Pass)
درست مانند هر اثر آنلاین و چندنفره دیگری، بازی Halo Infinite هم دارای یک سیستم Battle Pass میشود که البته ویژگیهای قابل توجهی دارد. یکی از مهمترین این ویژگیها، عدم از دسترس خارج شدن این بتل پسها در زمان شروع فصلهای جدید است. برای مثال اگر شما بتل پس فصل اول را خریداری کردید، با شروع فصل دوم بازی همچنان میتوانید چالشهای آن را انجام داده و بدون نگرانی پاداشهای آن را به دست آورید. در همین حال، روند پیشرفت Battle Pass این بازی مانند روند مرسومی که در سایر آثار امروزی مشاهده میکنیم، نخواهد بود. در واقع شما پس از تکمیل هر بازی چندنفره XP به دست نمیآورید و نمیتوانید این گونه سطح یا Level خود را افزایش دهید. به جای این کار، باید چالشهای روزانهای که در دسترس شما قرار میگیرند را انجام دهید و با استفاده از XP به دست آمده از آنها، به سطوح جدید بتل پس دست پیدا کنید.
فصلها
بازی Halo Infinite تقریبا یک بازی Live Service به شمار میرود و قرار است با شروع هر فصل جدید، محتویات مختلفی را در دسترس بازیکنان قرار دهد. اما این روند چگونه به واقعیت میپیوندد؟ جالب است بدانید که هیلو اینفینیت هر سه ماه یک دفعه میزبان فصل جدیدی خواهد شد. با شروع هر فصل جدید، محتویات تازهای هم راه خود را به بازی پیدا میکنند. از جمله این محتویات میتوانیم به Battle Pass، نقشهها و حالتهای جدید اشاره کنیم که در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد آنها وجود ندارد. البته سازندگان بازی در استودیو 343 Industries قول یک روایت داستانی در بخش چندنفره بازی را دادهاند که با عرضه هر فصل جدید ادامه پیدا میکند. به همین ترتیب، قرار است در چند سال آینده و به مرور، شاهد یک داستان جذاب و منسجم از بخش Multiplayer هیلو اینفینیت باشیم.
ویژگیهای نسخه PC
پلتفرم PC در چند سال اخیر به قسمت مهمی از اکوسیستم هیلو تبدیل شده و این روند با بازی Halo Infinite مستحکمتر هم خواهد شد. کاربران این پلتفرم میتوانند منتظر یک سری تنظیمات و ابزارهای مختلف باشند تا بتوانند تجربه خود از بازی را شخصیسازی کنند. همان طور که مشخص است، کاربران رایانههای شخصی کنترل بیشتری روی تنظیمات گرافیکی دارند و باید با توجه به سختافزار و سلیقه خود، خروجی نهایی بازی از لحاظ رزولوشن و نرخ فریم را مشخص کنند. این بازی از صفحههای عریض (Ultrawide Screen) پشتیبانی خواهد کرد و شامل ویژگیهایی مانند V-Sync، FoV، Screen Shake و Texture Filtering برای رایانههای شخصی میشود.
ری تریسینگ (Ray-Tracing)
یکی از مواردی که ممکن است طرفداران بازی Halo Infinite را از لحاظ فنی ناامید کند، عدم وجود فناوری ری تریسینگ است. استودیو 343 Industries تایید کرد که در زمان عرضه بازی خبری از این فناوری نخواهد بود و بازیکنان نباید انتظار این مورد را بکشند. البته خبر خوب این است که سازندگان در حال صحبت کردن با شرکت AMD هستند تا بتوانند Ray Tracing را در آینده و به عنوان یک محتوای قابل دانلود در دسترس بازیکنان قرار دهند. البته اضافه شدن این فناوری به دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در هالهای از ابهام قرار دارد و هنوز مشخص نیست که آیا شاهد رخ دادن این اتفاق خواهیم بود یا خیر. هرچند با توجه به اهمیت این بازی برای جامعه کاربری ایکس باکس، به احتمال زیاد فقدان آن در آیندهای نزدیک پر خواهد شد.
دو حالت Co-op و Forge
وجود حالت Co-op برای کمپین داستانی و بخش Forge، همواره یکی از مهمترین ویژگیهای مجموعه Halo بوده و عدم حضور این دو در زمان عرضه، جای خالی بزرگی را به وجود آورده است. البته این شرایط قرار نیست زیاد ادامه یابد و استودیو 343 Industries قصد دارد دو حالت Co-op و Forge را بعدها و به عنوان محتویات جدید در دسترس بازیکنان قرار دهد. حالت Co-op با شروع فصل دوم و بخش Forge با آغاز فصل سوم بازی Halo Infinite به این اثر اضافه خواهند شد.
حالا باید منتظر ماند و دید که هیلو اینفینیت در زمان عرضه چه عملکردی را از خود به جای خواهد گذاشت. نظر شما در این باره چیست؟ آیا این بازی موفق به برآورده کردن انتظارات خواهد شد؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.
منبع: GamingBolt