شرکت بزرگ الکترونیک آرتز (Electronic Arts) چندی پیش نسخهی جدیدی از شبیهساز ورزشی خود یعنی UFC را تحت عنوان UFC 4 منتشر کرد؛ اثری که ساخت آن دو سال طول کشید و به گفتهی سازندهی آن، تغییراتی زیادی را نسبت به نسخهی قبلی داشته است. حال با تیلنو همراه شوید تا نگاهی به تغییرات این بازی بیندازیم و نکاتی که باید پیش از خرید بازی UFC 4 بدانید را با شما به اشتراک بگذاریم.
نزدیک به سه سال از انتشار آخرین نسخهی سری یو اف سی میگذرد. اثری که دارای مشکلات متعدد و پرداختهای درون برنامهای زیادی بود، اما باز هم برای طرفداران این ورزش، یک بازی سرگرم کننده به شمار میرفت. با این حال اما شرکت EA Sports پس از معرفی نسخهی چهارم از این سری، وعدهی تغییرات بسیار زیاد و حل باگها و مشکلات نسخههای قبلی را به طرفداران داد. وعدههایی که EA کم و بیش به آنها عمل کرده است و امسال شاهد یک بازی جذابتر و واقع گرایانهتر در تمامی زمینهها هستیم. تغییرات زیادی در حالتهای مختلف بازی و به خصوص بخش کریر مد (Career Mode) به وجود آمده است که در بهترکردن تجربهی مخاطبان تاثیر بسزایی ایجاد کرده است.
تغییر در ساز و کار سیستم Submission
یکی از بزرگترین ایراداتی که به گیمپلی UFC 3 وارد بود، پیادهسازی بد سیستم Submission بود. این مکانیک در بازی، به خصوص برای تازهکاران بسیار پیچیده و خشک طراحی شده بود و در زمان اجرای آن توسط یکی از دو مبارز، ریتم بازی کاملا از نفس میافتاد و بسیار خسته کننده میشد. حتی بازیکنان پس از مدتی از این سیستم استفاده نمیکردند و تنها به سیستم اصلی مبارزهی بازی که الحق بسیار جذاب کار شده بود، اکتفا میکردند. باتوجه به نظر منتقدان و طرفداران، به نظر میرسد که این مشکل در بازی UFC 4 کاملا رفع شده و یک مکانیزم جذاب و کاربردی برای Submissionها در بازی تعریف شده که استفاده از آن نه تنها بازیکنان را به پیروزی در مسابقه نزدیکتر میکند، بلکه بسیار نیز جذاب است.
UFC 4 دارای بیش از ۲۰۰ مبارز قابل بازی است
غیر بالانس بودن مبارزان در UFC 3 یکی از مشکلاتی بود که پس از مدتی، بازیکنان را مجاب به استفاده از تعداد بسیار محدودی از مبارزان میکرد. حال در بازی UFC 4 این مشکل با بالا رفتن بسیار زیاد تعداد مبارزان و سیستم جدید رتبهبندی آنها که بعدتر به آن میپردازیم، تا حد زیادی رفع شده است. در حال حاضر بازی UFC 4 دارای ۲۳۸ مبارز مختلف است که هرکدام (حتی قویترین آنها) دارای نقاط قوت و ضعف مختلفی هستند. این مورد بازیکنان را تشویق به استفاده از مبارزان مختلف میکند تا پس از مدتی تجربهی بازی، هر بازیکن مبارز مخصوص به خودش را پیدا کند و به نقاط قوت و ضعف او مسلط شود.
سیستم جدید رتبهبندی مبارزان
یکی از مثبتترین تغییرات بازی UFC 4 که حتی به گفتهی منتقدان نیز تاثیر بسیار خوبی بر روی گیمپلی بازی داشته است، سیستم جدید Rating در بازی است. در نسخهی قبلی ما شاهد سیستمی بر پایهی عدد بودیم که حالتی مکانیکی داشت و آنطور که باید، هر کاراکتر را از دیگری متمایز نمیکرد. اما امسال این سیستم به شکل ستاره از یک تا پنج تعریف شده که مجموعی از ستارههای مبارز در قسمتهای مختلف است. این سیستم باعث میشود تا همانطور که پیشتر گفتیم هر مبارز، سیستم مبارزهی خاص و نکات مثبت و منفی خود را داشته باشد و تفاوت کنترل یک کاراکتر سبک وزن و یک مبارز سنگین وزن در بازی حس شود.
حضور شخصیتهای مهمان پرتعداد
حضور شخصیتهای مهمان در هر بازی بسیار جذاب است و سری یو اف سی نیز از این قاعده مستثنی نیست. سال پیش ما تنها شاهد اسطورهی ورزشهای رزمی یعنی بروس لی (Bruce Lee) بودیم که به عنوان یک محتوای اضافه برای افرادی که نسخهی ویژهی بازی را خریداری کرده بودند، اضافه میشد. اما امسال در کنار بروس لی، نسخهی ویژهی بازی شامل دو بوکسور افسانهای یعنی آنتونی جاشوا (Anthony Joshua) و تایسون فیوری (Tyson Fury) خواهد بود. این شخصیتها از طراحی بسیار خوبی نیز برخوردارند و تجربهی بازی با هر یک از آنها، میتواند بسیار جذاب باشد.
تغییر در مکانیکهای سیستم Ground And Pound
مکانیکهای مبارزه روی زمین که در یو اف سی با نام (Ground And Pound) شناخته میشود، در یو اف سی ۳ بسیار محدود بود و علی الخصوص به مبارز روی زمین، قابلیتهای زیادی را نمیداد. اما امسال و در بازی UFC 4 این مشکل رفع شده و هر دو مبارز قابلیتهای زیادی از جمله، حمله از زوایای مختلف، اجرای Submission، دفع کردن حملات و تغییر موقعیت را دارا میباشند. این تغییر باعث میشود که مبارزات عمق بیشتری داشته باشند و مهارت بازیکنان، در تعیین برندهی مسابقه نقش مهمتری را ایفا کند که بسیار جذاب است.
تغییرات گستردهی بخش Career Mode
معمولا یک بازی ورزشی در کنار گیمپلی جذاب، باید دارای حالتهای بازی متعدد و درگیر کننده باشد تا بازیکنان از تجربهی آن خسته نشوند و تا انتشار نسخهی بعدی این سری به تجربهی آن بپردازند. یکی از بهترین ویژگیهای بازی UFC 4 حالت Career Mode بسیار مفصل و کامل آن است. جایی که شما کار خود را به عنوان یک مبارز تازهکار شروع میکنید و باید با تمرین و پیشرفت، خود را به بالاترین سطح از مسابقات یو اف سی برسانید. این بخش از بازی در کنار قابلیتهای فراوان و گیمپلی درگیر کننده، دارای کیفیت بسیار بالایی در زمینهی کاتسینها و حتی طراحی شخصیت است که تجربهی آن، به هیچ وجه خالی از لطف نیست.
نبود بخش Ultimate Team
یکی از بخشهایی که الکترونیک آرتز به صورت سالیانه از آن درآمدهای بسیار زیادی را کسب میکند، بخش Ultimate Team است که از آن در تمام شبیهسازهای ورزشی خود استفاده میکند. البته امسال و پس از اعتراضهای فراوان طرفداران سری UFC و حتی باقی بازیهای ورزشی EA Sports، این شرکت به اشتباهات خود پی برده و با حذف این بخش از UFC 4 و وعدهی یک آلتیمیت تیم جذاب و به دور از هرگونه ویژگی Pay-To-Win در باقی بازیهایش، نشان داده که به دنبال جلب نظر مخاطبان است. حذف آلتیمیت تیم از یو اف سی ۴ این اجازه را به الکترونیک آرتز داد که تمرکز کامل خود را بر روی حالتهای مختلف بازی و گیمپلی جذابتر گذاشته که تا حد بسیار زیادی در این امر موفق بوده است.
البته ناگفته نماند که بازی UFC 4 نیز دارای پرداختهای درون برنامهای خواهد بود. البته پرداختهای امسال صرفا جنبهی ظاهری دارند و هیچگونه تاثیری بر روی گیمپلی اثر نمیگذارند. این مورد نشان دهندهی توجه EA به مخاطبان بازیهایش است و امیدواریم که همین روند در باقی آثار این شرکت و به خصوص فیفا ۲۱ حفظ شود.
با توجه به این توضیحات، اگر مایل به خرید بازی UFC 4 میباشید، میتوانید به لینک داده شده در سایت تیلنو مراجعه کنید.
به نظر شما مهمترین ویژگی جدید بازی UFC 4 چیست؟ نظراتتان را با تیلنو به اشتراک بگذارید.
منبع: وبسایت The Gamer
بازی نسبت به سری قبلیش فیزیک خولب نداشت باگ زیاد میخود بخش گراپلینگ یا همون سابمیشنم خیلی ساده و حوصله سر بر بود.تو بخش انتخاب مبارزم که منو یاد مورتال کمبت بیست سال پیش مینداخت انقد مسخره بود