بازی, پوستر بازی, راهنمای بازی, راهنمای خرید, راهنمای خرید بازی, راهنمایی و آموزش, یادداشت

بهترین بازی‌های سبک Co-op : بخش اول (آپدیت شده)

بهترین بازی‌های سبک Co-op : بخش اول

فرقی ندارد که تنها یک یا دو ساعت می‌خواهید با دوست یا یکی از اعضای خانواده خود سرگرم شوید و تفریح به یادماندنی داشته باشید، یا قصد دارید تا چندروز با هم تیمی خود درگیر ماجراجویی و حماسه آفرینی شوید. برای این کار باید به سراغ بازی‌های کوآپ (Co-op) بروید و تجربه‌‎ای بی‌نظیر از کار گروهی و همکاری کسب کنید. به همین دلیل هم سعی کرده‌ایم تا در این مقاله به سراغ معرفی بازی‌‌های برتر در سبک Co-op یا کوآپ رفته‌ایم تا با بهترین گزینه‌های موجود در صنعت بازی و گیم، آشنا شوید.

 بازی‌های برتر در سبک Co-op؛ از فضای فانتزی گرفته تا ترسناک

بهتر است که برخی اوقات، بازی‌ها را با یک یا چندتا از دوستان و عزیزانمان تجربه کنیم. این کار نه تنها از لذت بازی کردن نمی‌کاهد، بلکه می‌تواند نقش بزرگی در استحکام دوستی و صمیمیت شما ایفا کند. فرقی ندارد که تجربه دو یا چندنفره شما از بازی‌های کوآپ، کشتن گله و گروه‌های عظیم از جانوران و موجودات ترسناک و عجیب باشد یا مزرعه داری و ساختن شهر و خانه و زندگی. همه و همه تبدیل به خاطراتی به یاد ماندنی برای شما و دوستانتان می‌شوند.

با وجود اینکه بسیاری از بازیکنان و طرفداران عرصه گیمینگ بر تجربه کردن عناوین مختلف به صورت تک نفره با تمرکز کامل تاکید دارند، آثار دیگری نیز در صنعت بازیسازی وجود دارد که عملا نیاز به همراهی فرد دیگری دارد. شاید هنگام بازی کردن Elden Ring در حالت کوآپ یا چندنفره، از همراه و هم تیمی خود کفری شده باشید و تصمیم به خروج از بازی بگیرید، اما عناوین دیگری مانند It Takes Two، عملا برروی احیا و استحکام روابط و دوستی‌ها متمرکز هستند که با ارائه مراحل و گیم‌پلی خلاقانه، شور و هیجان و حس صمیمیت را در درون بازیکنان شعله‌ور می‌کنند. با وجود نکاتی که گفته شد، بهتر است هرچه سریع‌تر بپردازیم به معرفی بازی‌های برتر در سبک Co-op.

بازی Stardew Valley

بهترین بازی‌های سبک Co-op
  • سال انتشار: 2016
  • بخش کوآپ چندنفره: آنلاین و آفلاین
  • پلتفرم: PC, Xbox One, PS4, Nintendo Switch, Android

بازی Stardew Valley، عنوانی سرگرم کننده و آرامش بخش در سبک شبیه سازی مزرعه داری است که دارای داستان و روایتی جالب است. در نگاه اول ممکن است که این بازی کوآپ، تنها یک عنوان پیکسلی و کسل کننده جلوه کند، اما با قابلیت مزرعه داری و دامداری، قدم به قدم پروسه و رَویه شهرسازی را در خود جای داده است. گیم‌پلی این بازی به قدری وسیع است که بازیکنان را تا صدها ساعت سرگرم ساختن و پیشرفت شهرشان می‌کند؛ چه فرصتی از این بهتر تا با دوست خود در بنا کردن یک شهر و ناحیه کامل سهیم شوید و از همکاری خود لذت ببرید؟

بازی Stardew Valley را می‌توان به صورت تک نفره نیز تجربه کرد و همانطور که گفتیم، تا صدها ساعت درون دنیا و مکانیزم‌های شهرسازی آن غرق شد. اما برای تجربه لذت بخش‌تر از این بازی، پیشنهاد می‌کنیم که با یکی از دوستان و عزیزان خود به صورت آفلاین و حتی آنلاین، به بازی بنشینید و با همکاری یکدیگر، شهری عظیم و پر از آرامش بسازید. بخش Co-op بازی به گونه‌‌ای است که هردو بازیکن می‌توانند آزادنه در دنیا و شهر بازی به گشت و گذار بپردازند و کارها را به صورت مستقل یا با همکاری یکدیگر پیش ببرند. این بازی آرامش بخش و دوست داشتنی را از دست ندهید.

بازی It Takes Two

بهترین بازی‌های سبک Co-op
  • سال انتشار: 2021
  • بخش کوآپ چندنفره: آنلاین و آفلاین
  • پلتفرم: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S

هرکجا که فهرستی از بهترین بازی‌های برتر در سبک Co-op وجود دارد، قطعا از بازی شاهکار It Takes Two سخن به میان آمده است. استودیوی بازیسازی Hazelight که سابقه خوبی در ساخت بازی‌های کوآپ با معما و پازل‌های جذاب دارد، با عرضه بازی It Takes Two اوج قدرت و خلاقیت خود را به رخ دیگر عناوین و استودیوها کشید که ثمره این عرضه، تبدیل شدن بازی It Takes Two به عنوان برترین بازی سال 2021 بود. داستان این بازی به این صورت است که شما و همبازی خود باید در نقش یک زوج در راستای طلاق قرار بگیرید و با ظاهر و بدن عروسکی آن‌ها، از پس مراحل مختلفی که پر شده‌اند از پلتفرمینگ و پازل برآیید و ذره ذره رابطه این زوج را استحکام بخشید.

علاوه بر داستان و روایت جذاب و دوست داشتی این بازی، گیم‌پلی و طراحی بی‌نظیر مراحل هم به جذابیت هرچه بیشتر بازی It Takes Two می‌افزاید که تنها با تجربه آن به صورت Co-op، می‌توان به شاهکار بودن این عنوان پی برد. بازی It Takes Two که پای ثابت پیشنهادات همه بازیکنان به دوستان و زوج‌ها است را می‌توانید همین حالا در سایت تیلنو خریداری کنید و صمیمیت بین خود، دوستان و عزیزانتان را به اوج برسانید.

بازی Borderlands

بهترین بازی‌های سبک Co-op
  • سال انتشار: از سال 2009
  • بخش کوآپ چندنفره: آنلاین و آفلاین
  • پلتفرم: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch

بازهم در این فهرست، با یکی از شاهکارهای سبک کوآپ برخورد می‌کنیم؛ سری بازی‌های Borderlands. تمامی عناوین اصلی در سری بازی‌های Borderlands، شامل بخش Co-op می‌شوند که با مکانیزم و گیم‌پلی جذابی که این بازی در اختیار بازیکنان خود می‌گذارند، عملا تجربه‌ای هیجان انگیز را برای گیمرها به ارمغان می‌آورند. سری بازی‌های Borderlands که به سرعت و هیجان بالا در مبارزات و تیراندازی و جمع‌آوری لوت معروف‌اند، عملا چالشی جذاب برای بازیکنانی که به صورت چندنفره این عناوین را تجربه می‌کنند، به حساب می‌آیند. بازی Borderlands 3 که طبیعتا بهترین بازی در این سری است، با ارائه دادن مکانیزم‌ها و گیم‌پلی جذاب و درگیرکننده به بازیکنان، توانست تا به یکی از ابرقدرت‌های سبک Co-op چندنفره تبدیل شود.

نکته قابل توجه راجع به بازی‌های Borderlands این است که هنگام تجربه بخش کوآپ بازی، می‌توانید با هر سطحی که در بازی هستید، با دوست جدیدی همبازی شوید و نیازی ندارید که حتما با هم‌رده‌های خود، بازی را به پیش ببرید. مثلا یک بازیکن کارکشته Borderlands، به راحتی می‌تواند با بازیکنی تازه کار همبازی شود که این قابلیت به دلیل وجود سیستم برابرسازی سطح بازیکنان هنگام تجربه بخش Co-op است. چیزی بهتر از نابود کردن موج‌های مختلف دشمنان به صورت تیمی با دوست و عزیزان خود وجود دارد؟

بازی Left 4 Dead 2

بهترین بازی‌های سبک Co-op
  • سال انتشار: 2009
  • بخش کوآپ چندنفره: آنلاین و آفلاین
  • پلتفرم: PC, Xbox 360

شاید فکر کنید که بهتر بود از جدیدترین بازی استودیوی بازیسازی Turtle Rock یعنی Back 4 Blood صحبت می‌کردیم؛ پر از خون و خونریزی و گرافیک نسل نهمی. اما برای تجربه‌ای بهتر مربوط به کشتن زامبی‌ها و در عین حال فضای ترسناک و دلهره آور، باید گذری به بازی Left 4 Dead 2 که حدود 12 سال قبل عرضه شد، بزنیم. عنوانی که در حالت Co-op آن علاوه بر تمرکز روی کشتن موجودات عجیب و غریب و ترسناک، باید برای زنده ماندن خود و همبازی‌هایتان هم تلاش کنید. در این بازی عملا استراحتی وجود ندارد؛ همزمان با جمع‌آوری لوت از دشمنانی  که کشته‌اید، باید تحمل جیغ و فریادهای دوستانتان که درحال فرار از این زامبی‌ها هستند را هم تحمل کنید و همیشه مراقب یکدیگر باشید. این هیجان و لذت، هرچه در بازی پیشروی کنید، بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود و تجربه‌ای کمیاب را برای شما و همبازی‌تان به ارمغان می‌آورد.

با اینکه بیش از یک دهه از عرضه بازی Left 4 Dead 2 می‌گذرد، اما همچنان طرفداران بخش کوآپ و چندنفره این بازی دل از تجربه این عنوان نکنده‌اند. پس با وجود این نکات، بهتر است برای یک‌بار هم که شده سری به بخش Co-op بازی Left 4 Dead 2 بزنید.

بازی Dead Space 3

بهترین بازی‌های سبک Co-op
  • سال انتشار: 2013
  • بخش کوآپ چندنفره: آنلاین
  • پلتفرم: PC, PS3, Xbox 360

درست است که بازی Dead Space 3 در میان دیگر عناوین در صنعت گیم ندرخشید، اما حس و حال تازه‌ای که در بخش کوآپ ارائه داد، دلیلی بود بر معرفی آن در لیست بازی‌های برتر در سبک Co-op. کشت و کشتار موجودات فضایی و خطرناک در فضا و مکانیزم‌های قابل قبول در گیم‌پلی، بازی نه چندان با کیفیت Dead Space 3 را تبدیل به تجربه‌ای لذت بخش برای بازیکنان بخش چندنفره و کوآپ کرد. اگر بازی Dead Space 3 را به صورت تک نفره بازی کرده باشید، سربازی را در فاصله نسبتا زیادی خواهید دید که درحال جنگ با دشمنان است. اگر یکی از دوستان خود را به بخش Co-op این بازی دعوت کنید، خواهید دید که حالا آن سرباز، یار و همراه شده و دوست شما در قالب آن شخصیت به بازی پیوسته است. علاوه بر جذاب‌تر شدن بازی و پیشروی در محیط آن، مکالماتی نیز میان این دو شخصیت رد و بدل می‌شود که محیط مرده و پر از تهدید این بازی را کمی زنده‌تر نشان می‌دهد. علاوه بر این‌ها باید گفت که تمامی دستاوردهای بازیکنان در بخش کوآپ، به بخش تک نفره آن‌ها نیز منتقل خواهد شد؛ رسما با یک تیر می‌توان دو نشان زد. هم از بازی کردن با دوست عزیز خود لذت می‌برید، هم پیشروی شما در بخش Co-op به بخش تک نفره بازی هم منتقل می‌شود.

بازی Don’t Starve Together

بهترین بازی‌های سبک Co-op
  • سال انتشار: 2016
  • بخش کوآپ چندنفره: آنلاین و آفلاین
  • پلتفرم: PC, PS4, Xbox One

برای معرفی عنوان بعدی میان بازی‌های برتر سبک Co-op به سرغ بازی Don’t Starve Together که ساخته شرکت Klei Entertainment است، رفته‌ایم. این بازی دارای گیم‌پلی و طراحی جالب و بسیار سرگرم کننده، اما در عین حال عذاب‌آوری است. شما و دوست خود (یا دوستان) در بخش Co-op درون نقشه‌ای که هر بار به صورت تصادفی ساخته می‌شود، قرار خواهید گرفت که با انتخاب خودتان می‌توانید همگی در یک نقطه با تعداد جان بی‌نهایت ظاهر شوید، یا به صورت جدا هرکدام با تعداد جان‌های محدود، در نقاط مختلفی از نقشه بازی خود را آغاز کنید. در این بازی باید با منابع مختلف، آیتم‌های مختلفی برای خود بسازید و زنده بمانید. اگرهم به دوست خود ملحق شوید، می‌توانید با همکاری یکدیگر شانس خود را برای زنده ماندن بالا ببرید.

باید گفت که مکانیزم‌های متعددی در این بازی وجود دارند که یا شما را به چالش می‌کشند یا به کشتن‌تان خواهند داد. اما نکته جذاب این عنوان، ادامه روند بازی پس از مرگ است که می‌توانید به واسطه تبدیل شدن شخصیت شما به روح، بازیکنان و دیگر دوستان خود را اذیت کنید و با روان آن‌ها بازی کنید. البته که امکان برگرداندن دوستان خود را از مرگ دارید که باعث می‌شود از نوار میزان سلامتی شما کاسته شود. اما با همه این موارد، تجربه‌ای بی‌نظیر را از بخش Co-op بازی Don’t Starve Together کسب خواهید کرد.

بازی Phasmophobia

بهترین بازی‌های سبک Co-op
  • سال انتشار: 2020
  • بخش کوآپ چندنفره: آنلاین
  • پلتفرم: PC

اگر واقعا علاقه به بازی‌های ترسناک و زهره ترک شدن دارید، بازی Phasmophobia را به هیچ‌عنوان از دست ندهید. این بازی که عملا تجربه‌ای ترسناک از سبک Co-op را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد، تبدیل به یکی از پرطرفداران‌ترین عناوین بین استریمرها شده که همین موضوع دلیل وجود این اثر میان بازی‌های برتر در سبک Co-op است. هنگام بازی، با سه تا از دوستان خود در محیط‌های مختلف تسخیر شده‌ای توسط جن و روح و موجودات ترسناک قرار خواهید گرفت تا به عنوان بازرسان فعالیت‌های فراطبیعی، دریابید که چه نوع نیروهای اهریمنی و روح‌هایی مکان مد نظر را تسخیر کرده‌اند. محیط‌های بازی شامل موارد مختلفی مانند خانه ساده، زندان، کمپ و اردوگاه می‌شوند که هرکدام از دیگری، دلهره‌آورتر و ترسناک‌تر هستند. با اینکه برای این بازی سناریو یا داستان خاصی در نظر گرفته نشده، اما همچنان به ترسناک بودن و هیجان Phasmophobia، همچنان در بین پرطرفدارترین عناوین و بازی‌های برتر در سبک Co-op است. پس اگر فکر می‌کنید که شجاعت لازم را دارید، با دوستان خود به تجربه این بازی فوق ترسناک بپردازید.

در بخش اول بازی‌های برتر در سبک Co-op، به معرفی عناوین مختلفی با فضاهای گوناگون پرداختیم. آیا به نظر شما تجربه بازی کردن با دوستان و عزیزان، می‌تواند بر تجربه تک نفره بازی‌ها غلبه کند؟

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *