بازی, نمایش و پیش نمایش, یادداشت

چگونه God Of War Ragnarok خود را از افسانه‌‎های نورس متمایز می‌‎کند؟

چگونه God Of War Ragnarok خود را از افسانه‌‎های نورس متمایز می‌‎کند؟

عنوان مورد انتظارِ God Of War Ragnarok سفر کریتوس و آترئوس را در دنیای اساطیر نورس پایان می‎‌دهد. با توجه به آنچه که در تریلر اخیر این اثر دیدیم خدایان اسکاندیناوی نقش مهمی در به پایان رساندن این حماسه خواهند داشت اما با اینکه داستان بازی از افسانه‎‌های خدایانی مانند Odin و Thor الهام گرفته شده اما شاید برای طرفداران این سری تعجب‎‌آور باشد که تمامی المان‌‎های داستان بازی با افسانه‎‌های نورس همخوانی ندارند.

بخش زیادی از افسانه‎‌های نورس از مطالعه بر روی مجموعه کتاب‎‌های The Eddas و The Saga الهام گرفته شده است، این کتاب‌‎ها مجموعه‎‌ای از داستان‎‌ها و افسانه‎‌هایی هستند که در قرن 13 نوشته و قدمت آنها به  عصر وایکینگ‎‌ها باز می‎‌گردد. اما در مقایسه با افسانه‎‌های یونان اطلاعات کمتری از افسانه‌‎های نورس در دسترس است و  منابع مورد اطمینان در این مورد بسیار کمیاب هستند. خوشبختانه همین مسئله باعث شده تا دست استودیو سازنده برای خلاقیت در داستان بازی باز باشد.

قبل از اینکه به تفاوت‎‌های بازی با افسانه‌‎ها‌ی نورس بپردازیم خوب است اشاره‌‎ای هم به مسائلی داشته باشیم که God Of War به خوبی به آن‌ها پرداخته. جهان God Of War کار بی‎نظیری در خلق یک دنیای پویا از المان‎‌های فانتزی جهان نورس انجام می‌دهد و در تفسیر از منبع خلاقیت‎‌هایی هم به کار می‎‌برد که بیشتر آنها مثل Alfheim  ناشی از کمبود اطلاعات هستند. استودیو Santa Monica موفق شد بدون دخالت در افسانه‎‌های نورس، دید خود را از این جهان به گیمرها منتقل کرده و همچنین درگیری‎‌های خانوادگی که در این جهان بسیار زیاد نیز هستند را نشان دهد. در بازی هم شاهد این نوع درگیری‎‌ها بین Kratos و Atreus و البته Freya و Baldur هستیم.

تفاوت بازی‎‌های God Of War با افسانه‌‎های نورس

چگونه God Of War Ragnarok خود را از افسانه‌‎های نورس متمایز می‌‎کند؟

برای شروع بهتر است تا به واضح‎‌ترین تفاوت اشاره کنیم، در واقع در هیچ منبعی به یک خدای یونانی که قصد سلاخی خدایان نورس را داشته باشد اشاره نشده، با این حال شباهت‎‌های زیادی به خاطر دین و فرهنگ هندی اروپایی (Indo-European) در میتولوژی کشورهای حوزه اسکاندیناوی و یونان دیده می‎شود، البته به این نکته هم باید اشاره کنیم که شخصیت Kratos در واقع تقریبا یک کاراکتر خیالی است و در میتولوژی یونان اشاره‌‎ای به این شخص نشده.

بسیاری از رون‎‌های (Rune) قدیمی که در بازی وجود دارند درواقع مربوط به دورانی نیستند که بازی در آن روایت می‎‌شود، اغلب رون‎‌های داخل بازی با الفبای Elder Futhark نوشته شده‎‌اند که این الفبا قرن‎‌ها قبل از به وجود آمدن جهان نورس و وایکینگ‎‌ها مورد استفاده قرار می‎گرفتند. البته برای این موضوع بحث‎ه‌ای زیادی به وجود آمده زیرا ممکن است که خدایان نورس در آن زمان حضور داشته و از این الفبا برای ساخت رون‌‎ها استفاده کرده‎ باشند. برای اینکه که اوضاع را یکم پیچیده‎‌تر کنیم، رون‎های اطراف سمبل Omega در تایتل اسکرین God Of War Ragnarok نیز دارای غلط املایی هستند!

منابعی که از جهان نورس موجود هستند بسیار کم به ویژگی‎‌های فیزیکی خدایان اشاره‎‌ای می‎‌کنند اما در این مورد چند استثنا وجود دارد مانندِ Odin که به عنوان یک مرد تک چشم با ریشی بلند توصیف می‎‌شود و اشاره‎‌هایی به قرمز رنگ بودن موهای Thor نیز شده است که با توجه به کانسپ آرت‎‌های Ragnarok این موارد به خوبی رعایت شده‌‎اند. با این حال هیچ اشاره‎‌ای به خالکوبی در متون نورس نشده اما در دنیای God Of War بیشتر کارکترها دارای خالکوبی‎‌های متفاوتی هستند، از Baldur گرفته تا Mimir و حتی گردن و دستان Atreus.

سفر بین قلمروها در جهان نورس به سادگی امکان‎‌پذیر است چون که تمام سرزمین‎‌ها حتی Helheim ( سرزمین مردگان) در یک جهان واقع شده‎‌اند با این حال در God Of War هر یک از این قلمروها به عنوان یک جهان یا بُعد مجزا از هم توصیف شده که برای سفر بین آن‌ها پورتال‎هایی نیاز است.  پسوند Heim که در اکثر قلمروهای نورس مورد استفاده قرار گرفته به معنای خانه است، به عنوان مثال Alfheim به خانه الف‎‌ها ترجمه می‎‌شود. با دانستن این موضوع ترجمه Helheim به خانه جهنم غلط است و با توجه به متون نورس از این قلمرو با نام Hel یاد می‎شود و با اینکه این قلمرو برای مردگان می‎‌باشد ولی مانند بقیه قلمروها قبل از مرگ هم می‎‌توان به این سرزمین سفر کرد.

پرنده غول‎‌پیکری که در سرزمین مردگان (Helheim) می‎‌بینیم در متون نورس با نام Hræsvelgr یا بلعنده گوشت خام از او یاد می‎‌شود که در بازی در قلمرو اشتباهی قرار دارد! البته شاید به خاطر روایت متفاوت God Of War از جهان نورس این اتفاق افتاده باشد. با این حال هنوز دلیل حضور  Hræsvelgr در Helheim مشخص نیست و طبق افسانه‎‌ها این پرنده عظیم الجثه یک Jötunn ( غول‎‌های جهان God Of War) است که بر روی بلندترین نقطه درخت Yggdrasil زندگی می‌‎کند.

وجه تمایز شخصیت‌های God Of War با میتولوژی نورس

چگونه God Of War Ragnarok خود را از افسانه‌‎های نورس متمایز می‌‎کند؟

میمیر ( و اودین)

میمیر توسط اودین یک فرد بسیار باهوش و خردمند توصیف می‎‌شود و اودین به همین دلیل او را نزدیک خود نگه می‌‎دارد. در جایی از افسانه‎‌ها اودین به دنبال نوشیدن از  چاه میمیر است تا او هم به اندازه میمیر خردمند شود، اما بهای خردمند شدن او از دست دادن یک چشمش بود. در جهان God Of War چاه میمیر در واقع یک معجون توهم‎‌زا است که باعث دیدن رویا می‎‌شود و به همین دلیل اودین یک چشم خود را از جای در می‎‌آورد تا به این معجون برسد. بعدها اودین، میمیر را به خاطر کمک به غول‎‌ها مجازات می‎‌کند  و یک چشم او را از کاسه در می‌‎آورد تا نتواند به قلمروهای مختلف سرزمین نورس سفر کند.

بالدر

شخصیت بالدر در God Of War دقیقا مخالف افسانه‎‌های نورس است. طبق افسانه‎‌ها او خدایی زیبا و دوست‎‌داشتنی بود که Freya مادر بالدر تمام موجودات سرزمین نورس را سوگند داد تا آسیبی به او نرسانند و او از هرگونه خطری محفوظ باشد. با این حال Mistletoe برای سوگند یاد کردن بسیار جوان بود. درنهایت لوکی با فریب دادن Mistletoe باعث مرگ Baldur شد که منجر به اتفاق افتادن Ragnarok در سرزمین نورس می‎‌شود. چیزی که در اسطوره‎‌ها به آن اشاره نشده این است که در God Of War بالدر احساسی دارد که مادرش او را نفرین کرده و همان جادویی که از او محافظت می‎کند باعث می‎شود تا او حسی نداشته باشد. رابطه بالدر با فریا بسیار سرد و تیره است و حتی بالدر یک بار سعی داشته تا فریا را به قتل برساند. Mistletoe با آسیب رساندن به بالدر باعث می‎‌شود تا اثر جادوی محافظتِ او به کل خنثی شود و در برابر همه افراد آسیب پذیر باشد.

لوکی

در لحظات پایانی God Of War معلوم می‌‎شود که Atreus در واقع لوکی است. این اتفاق در بازی باعث شده تا تایم لاین واقعی سرزمین نورس دچار مشکلاتی شود. در افسانه‎‌ها، لوکی پدر Jörmungandr  (مار جهان) می‎‌باشد اما در بازی، لوکی جوان برای اولین بار با این مار عظیم الجثه ملاقات می‎‌کند. در واقع لوکی پدر موجودات بسیاری در سرزمین نورس است از جمله گرگ Fenrir که طبق پیشبینی‎‌ها او اودین را خواهد کشت. او همچنین نقش مهمی در به وجود آمدن چکش Thor ایفا می‎‌کند. طبق افسانه‎‌ها لوکی در تلاش برای جلوگیری از ساخت چکش خدای رعد با گاز گرفتن بین چشمان یکی از دورف‎ها او را با خون خود کور می‎کند و کور شدن او باعث می‎شود تا به اشتباه دسته چکش Thor را کوتاه‎‌تر از آنچه در نظر داشت ببرد. در حال حاضر این داستان با روایت بازی God Of War همخوانی ندارد اما ممکن است در نسخه Ragnarok این داستان نیز توضیح داده شود.

تیر

Tyr در اساطیر نورس به خدای قانون و شکوه شناخته می‎‌شود و تنها یک دست دارد. در افسانه‎‌ها یک داستان نمادین از تیر وجود دارد که در آن توضیح داده می‌‎شود که او چگونه دست خود را از دست داده است. هنگامی که خدایان سعی در به دام انداختن Fenrir داشتند او پیشگویی کرد که در Ragnarok اودین را خواهد کشت و همچنین از خدایان خواست که برای اثبات حسن نیت خود یکی از خدایان داوطلب شود و دست خود را در دهان او بگذارد، Tyr شجاعانه این دعوت را می‎‌پذیرد ولی Fenrir احساس می‎کند که به او خیانت خواهد شد و دست Tyr را گاز می‎‌گیرد البته در God Of War Ragnarok، هر دو دست Tyr سالم هستند و همچنین از او به عنوان خدای جنگ اساطیر نورس یاد می‎شود.

نویسنده: ارشیا امیری

منبع: ScreenRant

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *