بازی Assassin’s Creed Valhalla به عنوان یکی از متفاوتترین نسخههای مجموعهی Assassin’s Creed، حائز نکاتی است که باید پیش از پرداختن به تجربهی آن، آنها را بدانید. با تیلنو همراه شوید.
مجموعهی Assassin’s Creed، پس از وقفهی یک ساله در سال ۲۰۱۹، قصد دارد با بیشترین قدرت ممکن به عرصهی بازیهای ویدیویی بازگردد و راهی را که بازی Assassin’s Creed Origins شروع کرد را ادامه دهد. بازی Assassin’s Creed Valhalla قصد دارد به یک بازی بزرگ، پرجزئیات و نقش آفرینی تبدیل شود و یوبیسافت هم در مورد این بازی، اطلاعات و نکاتی را منتشر کرده است که همگی در نوع خود جذاب هستند و احتمالا از مشکلات نسخههای گذشته دوری میکنند. اگر دوست دارید با درسهایی که بازی Assassin’s Creed Valhalla باید از نسخههای گذشته بگیرد آشنا شوید، به مقالهی مورد نظر مراجعه کنید.
در حال حاضر، کمتر از یک ماه تا انتشار این بازی فوق العاده مورد انتظار فاصله داریم. اثری که تنها دو روز پیش از عرضهی بازی Cyberpunk 2077 منتشر میشود و از این حیث، کار به شدت سختی را در بازارهای جهانی دارد. پس والهالا چه جزئیاتی را در دل خود جا داده است که سازندگان جرأت کردهاند تاریخ انتشار را با فاصلهی دو روزه نسبت به سایبرپانک تنظیم کنند؟
فرمول ثابت مجموعهی Assassin’s Creed
داستان مجموعهی Assassin’s Creed در نسخههای اخیر، در حال عقب رفتن به سمت حتی سالهای پیش از میلاد مسیح هستند. این روند با Origins شروع شد و در بازی Assassin’s Creed Odyssey حتی به سالهای گذشتهتر و به یونان باستان رسید. حال بازی Assassin’s Creed Valhalla هم قصد دارد داستان خود را در قرن ۹ میلای و هنگام حملهی وایکینگها به مناطق مختلف بریتانیای بزرگ روایت کند. درست است که خط زمانی باز هم به دوران پس از میلاد حضرت مسیح آمده، اما والهالا باز هم روایتی را تعریف خواهد کرد که مربوط به ۳۰۰ سال پیش از وقایع نسخهی اول Assassin’s Creed است.
بازیکن در این اثر، کنترل شخصیتی به نام ایور (Eivor) را به دست میگیرد. ایور قصد دارد با حمله به بریتانیای کبیر، نقاطی از آن را تصرف کرده و مردم قبیلهی خود را در آن جا مستقر کند. البته این نسخه از بازی هم دارای یک خط داستانی در زمان مدرن خواهد بود و لیلا حسن، پروتاگونیست Odyssey و Origins، باز هم به عنوان شخصیت اصلی خط زمانی مدرن مجموعه، ایفای نقش خواهد کرد.
اطلاعات داستانی بازی Assassin’s Creed Valhalla
چند روز پیش، تریلر داستانی بازی Assassin’s Creed Valhalla مننتشر شد و اطلاعات جدیدی را در مورد داستان این بازی مشخص کرد. هنگام حملهی وایکینگها، پادشاهان و فرمانروایان بریتانیایی دست به کار میشوند و به جنگ با آنها میپردازند. در این بازهی زمانی، بریتانیاییها در افکار مذهب مسیح غرق شده بودند و حملهی وایکینگها را عذابی از سوی خدواند میپداشتنمیپنداشتند و به همین دلیل، همواره دوست داشتند که در طی جنگهای مختلف با آن ها مبارزه کنند. بنابراین، بازیکن در این بازی با پادشاهان قلمروهای متفاوتی مانند Northumbria، Wessex، Mercia و Anglia شرقی مبارزه خواهد کرد و باید آنها را پشت سر بگذارد. ایور، در طول داستان با متحدانی جدیدی قرارداد همکاری میبندد و به کمک آنها به جنگ با بریتانیاییهای مسیحی خواهد رفت تا خانهی جدیدی برای خود درست کند.
در این داستان حماسی، انگلستانیها تنها دشمن ایور نخواهند بود و واکینگهای دیگری هم به جنگ با پروتاگونیست بازی Assassin’s Creed Valhalla خواهند پرداخت. گروهی از وایکینگهای افراطی با نام پسران رگنار لثبروک، نام یک مبارز وایکینگ افسانهای، به جنگ با ایور خواهند پرداخت. اگر تا به حال به تماشای سریال Vikings پرداخته باشید، به احتمال زیاد با شخصیت رگنار لثبروک آشنایی لازم را دارید. این گروه، در واقع دنبال کنندگان رگنار خواهند بود و بارها به جنگ با بازیکن خواهند آمد.
هستهی داستان
تا این جای مقاله به اندازهی کافی در مورد بریتانیاییها و وایکینگها صحبت کردیم؛ پس نقش فرقهی قاتلها در این بازی چگونه خواهد بود؟ هر چه قدر هم که این مجموعه بخواهد نسبت به ریشههای خود فاصله بگیرد، باز هم نام «فرقهی قاتلها» بر روی آن است. جنگ و درگیری میان گروه Hidden Ones و Order of The Ancients که در بازی Assassin’s Creed Origins شروع شد، در قرن نهم میلادی هنوز هم پابرجا است. بنابراین، ایور در برخی از قسمتهای داستان، احتمالا در ساعات ابتدایی، به ملاقات گروه Hiddemn Ones خواهد رفت و وارد جنگ باستانی میان این دو گروه که ما آنها را با نام Assassin و Templarها میشناسیم، خواهد شد.
توسعه دهندگان این بازی در استودیو Ubisoft Montreal بارها به این مورد اشاره کردهاند که والهالا جزسیات و داستانهای زیادی دارد که بازیکنان میتوانند برای آنها هیجان زده شوند. داستان بازی Assassin’s Creed Valhalla شکافی که میان داستان Origins و Assassins Creed 1 به وجود آمده است را پوشش خواهد داد و از این نگاه، داستان نسخههای مختلف مجموعه را به یک دیگر ربط خواهد داد.
ایور (Eivor)
سوالی که ممکن است در این میان برای برخی از بازیکنها به وجود بیاید این است که پیش زمینهی داستانی ایور به چه شکلی است؟ پدر و مادر ایور هنگامی که او سن و سال کمی داشت، از دنیا رفتند. در این نقطه، شاه Styrbjorn از Forberg ایور را به خانهی خود برد و او را به عنوان پسرخوانده قبول کرد. ایور در خانهی پادشاه Styrbjorn، یک بردار ناتنی به نام سیگورد (Sigurd) داشت که پنج سال از او بزرگتر است و به عنوان پسر اصلی پادشاه، قصد دارد مانند پدر خود به یک مبارز و فرمانروای بزرگ تبدیل شود. هنگامی که ایور پیش خانوادهی جدید خود رفت، از بچگی به عنوان دست راست سیگورد شناخته میشد و همه انتظار داشتند که این دو در آینده به موفقیتهای بسیاری دست پیدا کنند. رابطه یا درگیریهای میان این دو (ایور و سیگورد) میتواند جذابیتهای بسیاری را به داستان اضافه کند تا ایور علاوه بر اهدافش به عنوان یک رهبر، به دغدغههای زندگی شخصی خود هم بپردازد.
انتخاب کردن جنسیت Eivor
بازی Assassin’s Creed Odyssey برای اولین بار در مجموعه، اجازهی انتحاب جنسیت شخصیت اصلی را از میان یک خواهر و بردار، کاساندار و الکسیوس، به بازیکن میداد. بازی Assassin’s Creed Valhalla هم قابلیتی مشابهی دارد و اجازهی انتخاب جنسیت را از میان دو شخصیت مذکر و مونث به بازیکن میدهد؛ اما روند متفاوتی را نسبت به ادیسی در پیش میگیرد. در ادیسی، بازیکن در هنگام شروع بازی باید تصمیم خود را میگرفت و در ادامهی داستان، بارها با خواهر یا بردار خود ملاقات میکرد. اما جنسیتی که او انتخاب کرده بود، تا پایان داستان ثابت بود و امکان تغییر در آن وجود نداشت.
همان طور که گفته شد، در بازی Assassin’s Creed Valhalla میتوان جنسیت شخصیت ایور را مشخص کرد، اما نکته این جا است که بازیکن میتواند هر موقع که خواست، جنسیت شخصیت خود را تغییر دهد. توسعه دهندگان اظهار کردند که یک راه منطقی را برای اضافه کردن این مکانیک به بازی پیدا کردند این مکانیک، با استفاده از دستگاه انیموس (Animus) توجیه خواهد شد؛ بنابراین هنگامی که در ابتدای بازی تصمیم خود را گرفتید دیگر در کالبد همان شخصیت محدود نخواهید شد و میتوانید در لحظات معینی، میان ایور مرد و زن سوییچ کنید.
نقشه و دنیای بازی
نقشه و دنیای پرجزئیات همواره یکی از نقاط قوت مجموعهی Assassin’s Creed بوده است و به احتمال زیاد والهالا هم از این قاعده مستثناء نخواهد بود. سازندگان تایید کردند که نقشهی بازی Assassin’s Creed Valhalla کمی از نقشهی Odyssey بزرگتر خواهد بود؛ این در حالی است که نقشهی ادیسی یکی از بزرگترین دنیاهایی است که صنعت بازیهای ویدیویی به خود دیده است. به جرأت میتوان گفت اگر بخواهید تمام نقشهی ادیسی را جست و جو کنید، به مدت زمانی بیش از ۱۰۰ ساعت نیاز خواهید داشت. والهالا به بازیکن اجازه میدهد تا وارد قلمروهای Wessex، Northumbria، Mercia و Anglia شود. هر کدام از این قملروها، دارای شهرهای بزرگی مانند لندن، وینچستر و Jorvik خواهند بود. در همین حال، قسمتی از زمین مادری وایکنیگها، یعنی قلمرو نروژ، شامل نقشه خواهد شد. به احتمال زیاد، داستان بازی در ساعات اولیه در منطقهی نروژ جریان خواهد داشت و پس از پشت سر گذاشتن ساعات اولیه، بازی گیمر را به سمت سرزمین بریتانیا خواهد برد.
ماموریتهای فرعی
با توجه به اطلاعات، یکی از بخشهای بازی که دست خوش تغییرات بسیاری میشود، زمینهی ماموریتهای فرعی است. ظاهرا در والهالا دیگر خبری از ماموریتهای فرعی تکراری نیست و Side Questها با بیشترین تنوع ممکن حاضر خواهند شد. این روند جدید ماموریتها از Origins شروع شد و در Odyssey به اوج خود رسید.
دربی مک دویت (Derby McDevitt)، کارگردان داستان سرایی واهالا، در این مورد توضیح داده است:
یکی از اولین چیزهایی که ما هنگام ساخت بازی Assassin’s Creed Valhalla از خود پرسیدیم، این بود که آیا روند ماموریتهای فرعی و اصلی سنتی مجموعه، در جایی که وایکینگها به یک سرزمین جدید حمله میکنند کار خواهد کرد؟ پس از کمی مشورت، ما خیلی زود تصمیم گرفتیم که فرمولهای نقش آفرینی معمولی را به شدت تغییر دهیم و تمرکز خود را بر گفتن داستانهای طولانی با جزئیات بالا، قوس و پیچشهای پراکنده و احساسات عظیم بگذاریم.
مک دویت توضیح داد که آنها به جای این که یک داستان بلند و طولانی را برای بازیکنان تدارک ببینند، مراحلی را توسعه دادهاند که هر کدام مانند یک فیلم سینمایی هستند و پایان مخصوص به خود را دارند، دقیقا مانند آن چه که در بازی Witcher 3: Wild Hunt دیدیم. بسیاری از این ماموریتهای فرعی، به داستان اصلی بازی و شخصیت خود ایور مربوط میشود. درست است که هر کدام از این ماموریتها قصهی خاص خود را دارند، اما با یک پیچش ظریف به داستان اصلی و اتفاقاتی که در بریتانیا رخ میدهند، مرتبط هستند.
رویدادهای دنیای بازی Assassin’s Creed Valhalla
علاوه بر خط اصلی داستان و سایر ماموریتهای فرعی، گیمرها در بازی Assassin’s Creed Valhalla با یک سری داستانهای کوچک و شخصیتر روبرو میشوند که میتوانند آنها را در طی گشت و گذار نقشهی بازی پیدا کنند. این دسته از ماموریتها که با نام Worمd Event شناخته میشوند، در لیست ماموریتها و نقشهی بازی نشان داده نمیشوند و خود بازیکنان باید آنها را در سطح نقشه پیدا کنند.
داربی مک دویت معتقد است که با در پیش گرفتن این نوع از داستانها، توسعه دهندگان موقعیت مناسبی پیدا کردند تا ماموریتهای کوچک و شخصیتر را در دنیای بازی جا دهند. زمانی که بازیکن با این World Eventها روبرو میشود، میتواند هر طوری که صلاح میداند با آنها برخورد کند. همین مورد، باعث میشود که داستانهای کوچک زیادی در دنیا به چشم بخورkد و به ماموریتهای فرعی بلند و کسل کننده تبدیل نشوند. اما از آن جایی که World Eventها در نقشهی بازی نشان داده نمیشوند، بازیکنها باید با استفاده از قوهی کنجکاوی خود آنها را پیدا کنند.
روند تکمیلی یا Progression
از آن جایی که بازی Assassin’s Creed Valhalla به طور کامل به یک بازی نقش آفرینی تبدیل شده است، هنگامی که صحبت از روند تکمیلی یا Progression به میان میآید، میتوانیم انتظار زیادی از آن داشته باشیم. به همین خاطر، سیستم ارتقای شخصیت یا Level بندی آن، دست خوش تغییراتی شده است. بازیکنان به جای روند معول سطح بندی که در ادیسی شاهد آن بودیم، با یک سری Power Level روبرو خواهند شد. این Power Levelها با توجه به مهارتهایی که بازیکن در طی تجربهی خود آزاد میکند، زیاد میشوند.
این Power Levelها، پتانسیل زیادی برای درخت مهارتهای بازی به وجود میآورند و باعث بزرگتر شدن آن میشوند. هم چنین، در این میان یک سیستم Loot و مدیریت منابع کاملا جدید به کار گرفته شده است که با گشت و گذار در دنیای بازی، روندی صعودی را در پیش میگیرد. علاوه بر این سیستم مدیریت منابع، در دنیای بازی آیتمهایی تحت عنوان کتاب دانش یا Books of the Knowledge پیدا خواهد شد. این کتابها، امتیازات جدیدی را به بازیکن میدهد که به درد باز کردن مهارتهای جدید میخورد.
مبارزات
سیستم مبارزات مجموعهی Assassin’s Creed در نسخههای سالهای اخیر یک روند صعودی را در پیش گرفته و آن طور که به نظر میرسد، بازی Assassin’s Creed Valhalla ادامه دهندهی این روند رو به رشد خواهد بود. آیتم ها و اسلحههای مختلف دارای ویژگیهای خاص خود خواهند بود و مانند Odyssey شباهت چندانی به هم نخواهند داشت. هم چنین، شما میتوانید همهی اسلحههای موجود در بازی را با دو دست خود نگه دارید؛ برای مثال، شما میتوانید به طور همزمان وقتی که دو تبر وایکینگی در دست دارید، به مبارزه با دشمنان بپردازید. علاوه بر این، سپرها هم پس از غیبت کوتاه مدت خود در Odyssey، به والهالا بازخواهند گشت.
در بازی Assassin’s Creed Valhalla جمعا ۲۵ نوع دشمن متفاوت وجود دارد که هر کدام استراتژی متفاوتی را برای پیروزی در جنگ میطلبند. این دشمنان میتوانند با استفاده از محیط اطراف نسبت به شما پپیشی بگیرند یا این که در حرکات هماهنگ با هم، شما را شکست دهند.
مخفی کاری
باور این که مجموعهی Assassin’s Creed در ابتدا بیشتر در مورد مخفی کاری بود سخت است؛ جرا که در حال حاضر مخفی کاری و حرکت در سایهها جزء آخرین اولویتهای توسعه دهندگان است. درست است، مخفی کاری هنوز هم یکی از بخشهای همیشگی مجموعه است، اما حالا در فرعیترین موقعیت ممکن قرار دارد و به کم عمقترین و تاریخ گذشتهترین مکانیک مجموعه تبدیل شده است.
با عرضهی بازی Assassin’s Creed Valhalla کمی از این مکانیکهای مخفی کاری قدیمی به مجموعه بازگشته است. اگر به تجربهی نسخههای قدیمی پرداخته باشید، به احتما زیاد با سیستم Social Stealth آشنایی دارید. با استفاده از این مکانیک، میتوان میان NPCهای شهر مخفی شد تا دشمنان متوجه بازیکن نشود. البته بازگشت این مکانیک کاملا منطقی است. یک وایکینگ نروژی نمیتواند سر خود را پایین بیندازد و همین طوری وارد شهرهای بریتانیایی شود، بنابراین باید همرنگ سایر مردم شود و با مخفی شدن در میان آنها، به شهر نفوذ کند. Hidden Blade هم پس از یک غیبت کوتاه مدت در Odyssey، دوباره به مجموعه بازگشته و بازیکنان میتوانند از این اسلحهی نمادین، برای پاره کردن گلوی انگلستانیها استفاده کنند.
جنگ و غارت
بدون شک فردی که به روستاها و شهرهای مخنلف حمله نکرده و ثروت آنها را غارت نکند، نمیتواند نام «وایکینگ» را بر روی خود بگذارد. پس، جنگ و خونریزی با استفاده از ارتش وایکینگی در بازی Assassin’s Creed Valhalla حضور خواهد داشت. والهالا میزبان جنگهایی خواهد شد که در طی آن، دو ارتش متفاوت به جنگ با یکدیگر میروند. در طی بخشهای مختلف ایور به همراه سربازان خود، به قلعهها و روستاها حمله میکند و به غارت آنها میپردازد. این دسته از جنگها، برای اولین بار در بازی Assassin’s Creed Origins پای خود را به مجموعه باز کرد و حالا قرار است در والهالا در خشنترین و رنگارنگترین حالت خود دنبال شود. این مورد را هم در نظر داشته باشید که تقریبا هیچ نژادی در طول تاریخ، به اندازهی وایکینگها با خشونت مبارزه نمیکردند.
انتخابها
درست مانند ادیسی، گیمرها در بازی Assassin’s Creed Valhalla هم در روایت داستان و اتفاقاتی که در طول آن رخ میدهد، تاثیر مستقیمی خواهند گذاشت. هر چند که سازندگان اطلاعات زیادی در مورد تصمیم گیریهای والهالا منتشر نکردهاند، اما تایید کردند که داستان به یک سری از پایهها و رویدادهای اساسی پایبند خواهد بود؛ اما در همین حال تصمیمات بازیکن میتواند تاثیر بسزایی در رویدادهای فرعی و داستانهای شخصی ایور بگذارد یا حتی باعث به وجود آمدن برخی از ماموریتهای خاص شود.
عناصر متالوژی و اساطیر اسکاندیناوی
مجموعهی Assassin’s Creed همواره رگههایی از فانتزی و افسانهها را درون خود جا داده است؛ اما این روند در بازیهای اخیر سری پر رنگتر هم شده است. اضافه کردن خدایان محلی و افسانهها، در بازی Assassin’s Creed Origins شروع شد و در Odyssey به اوج خود رسید. این روند در بستههای الحاقی ادیسی چشم گیرتر هم شد و رسما به داستانهای خدایان و شهرهای افسانهای میپرداخت. بازی Assassin’s Creed Valhalla هم همین رویه را پیش خواهد داد.
توسعه دهندگان تایید کردهاند که هر چند داستان بازی بیشتر بر روی رویدادهای تاریخی و اتفاقات واقعی مانور میدهد، اما باز هم عناصری از داستانهای فانتزی و متالوژی منطقهی اسکاندیناوی را درون خود جا خواهد داد. در روند داستان، بازیکن با موجودات تخیلی و افسانهای مانند Black Shuck و دختران Lerion ملاقات خواهد کرد.
کنسولهای نسل بعدی
مانند سایر بازیهای AAA و Cross-Platform که در نیمه ی دوم سال ۲۰۲۰ منتشر میشوند، والهالا هم به عنوان یک اثر Cross-Gen منتشر خواهد شد؛ این عبارت بدان معنی است که این بازی هم برای کنسولهای نسل هشتم و هم برای کنسولهای نسل نهم عرضه میشودد. بازی Assassin’s Creed Valhalla در تاریخ ۲۰ آبان برای ایکس باکس سریز ایکس (اس) و دور روز بعد یعنی در ۲۲ آبان، برای پلی استیشن 5 منتشر خواهد شد. نسخههای نسل نهمی والهالا میتواند با رزلوشن 4K و ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا شود و به لطف حافظههای SSD، با کمترین زمان ممکن Load شود. هم چنین لازم است بدانید که نسخهی ارتقاء یافتهی این بازی، هم برای پلی استیشن و هم برای ایکس باکس جدید، به صورت رایگان در دسترس خواهد بود. والهالا یکی از دهها آثاری است که جزء لیست بازیهای روز عرضهی پلی استیشن 5 و بازیهای روز عرضهی ایکس باکس سری ایکس وجود دارد.
نظر شما در مورد بازی Assassin’s Creed Valhalla و سرنوشت احتمالی آن چیست؟ آیا نکاتی که در مورد این بازی ذکر کردیم میتواند به موفقیت نهایی آن کمک کند؟ می توانید همین الان برای خرید بازی Assassin’s Creed Valhalla برای PS4 اقدام کنید. نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.
منبع: Gaming Bolt
بعد از فاجعه یونیتی توی این چند سال اساسینس کرید خیلی عالی شده و یکی از بازی های مورد انتظار منم هست.
یونیتی به ریشههای مجموعه پایبند بود و اگه یکم باگ کمتری داشت میتونست خیلی موفق بشه. الانم دیگه میشه گفت بازیاش RPG شدم و خب خیلیا رو به خودشون جذب میکنن. ما هم به والهالا امیدواریم (:
بعد از تجربهی assassin’s creed odyssey میتونم بگم که والهالا مورد انتظارتین بازی سال برای منه، اگه گیم پلی واقعا مثل نمایشها باشه با یه بازی فوقالعاده طرفیم
من هم به عنوان کسی که شاید بیشتر از ۱۲۰ ساعت تو یونان گشت و گذار کرده، والهالا بعد از سایبرپانک موردانتظارترین اثر ممکن برای منه.
البته تجربهی بازی رو پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سریز ایکس یه حس دیگهای داره صد در صد