پس از گذشت حدود 4 سال از زمان عرضهی بازی Overwatch، نام برندهی عنوان بهترین بازی سال 2016 (Game Of The Year)، همچنان در صدر محافل گیمینگ دیده میشود. عنوانی که با طراحی جذاب کاراکترها، بروزرسانیهای مستمر و پشتیبانی قدرتمند، توانست خودش را به بهترین نحو ممکن به عنوان یکی از جذابترین و مفرحترین بازیهای چندسال اخیر مطرح کند.
معمولا هر بازی پس از عرضه، تقریبا یک سال میتواند خودش را در اوج نگه داشته و پس از آن، با توجه به تعداد بازیکنان و همچنین پشتیبانی سازنده از آن، رفته رفته حضورش کم رنگتر میشود. در این بین عناوینی وجود دارند که میتوانند برای مدت بسیار طولانیتری حرف برای گفتن داشته باشند و پس از گذشت چندین سال هنوز قادر به جذب بازیکنان جدید باشند. برای مثال، چندین سال است که هر روز اسم بازیهایی مانند Rainbow Six Siege، GTA V، Dota2 و Overwatch را میشنویم؛ و به طور مستمر نام آنها را در صدر اخبار میبینیم.
با ما همراه باشید تا عوامل موفقیت دراز مدت بازی Overwatch را بررسی کنیم.
آشنایی بیشتر با Overwatch
اورواچ یک بازی چند نفرهی آنلاین در سبک شوتر اول شخص است که در سال 2016 توسط بلیزارد (Blizzard Entertainment) برای پلتفرمهای PC، پلی استیشن 4 (PlayStation 4) و ایکس باکس وان (Xbox One) عرضه شد. اورواچ خیلی سریع توانست بلیزارد را به موفقیتهای بزرگی برساند؛ موفقیتهایی که جایزه بهترین بازی سال 2016، تنها گوشهای از آنها است.
در بازی اورواچ خبری از بخش داستانی نیست و تنها پس از گذراندن چند مرحله آموزشی که برای آشنایی با شخصیتهای مختلف و مکانیزم بازی طراحی شده، بازیکنان به بخش آنلاین وارد میشوند. در این بخش بازیکنان باید در قالب یک تیم 6 نفره، برای پیروزی تلاش کنند.
بخش آنلاین بازی شامل حالتهای متنوعی است، حالتهای رایج و پرطرفداری مثل:
King Of The Hill، Escorts، Capture The Flag و Deathmatch.
داستان بازی دربارهی گروهی به نام Overwatch است که با هدف مقابله با خطرهای تروریستی در سراسر دنیا ایجاده شده است؛ اما پس از اینکه دولت حس کرد که دیگر نیازی به این گروه نیست، آن را منحل میکند. پس از مدتی با پدید آمدن تهدیدهای جدید، تیم Overwatch دوباره در کنار یکدیگر جمع میشوند تا با این خطرات مقابله کنند.
اما چه نکاتی باعث شدند تا این بازی بتواند موفقیت خودش را ادامه دهد و پس از گذشت 4 سال، هر روز میزبان تعداد قابل توجهی بازیکن باشد؟
تنوع بالای بازی
تیم توسعهی دهندهی بازی از همان روز اول تلاش بر انتشار محتوایی داشته که برای طیف وسیعی از مخاطبین جذابیت داشته باشد. به عنوان مثال، تنوع بالای هیروها در زمینههای مختلف ازجمله ظاهر، جنسیت و توانایی آنها، از نقاط قوت بازی است. این تنوع را میتوانیم در همهی ابعاد بازی مانند نقشهها نیز ببینیم. همچنین رویدادهای بازی، لوتباکسها و اسکینها نیز بههیچ عنوان تکراری نیستند. بنابراین میتوان گفت تیم سازنده در این زمینه عملکرد مناسبی داشته و به هدفش رسیده است.
انتشار محتوای جدید به طور مداوم
بلیزارد با انتشار آپدیتها و بروزرسانیهای مستمر، نقش موثری در زنده نگه داشتن بازی داشته است. هر چند هفته یکبار، شاهد انتشار یک بروزرسانی هستیم؛ این بروزرسانی شامل مواردی مانند شخصیت جدید، نقشهی تازه، اسکینهای جذاب و یا حتی یک پچ جدید است. این بروزرسانی محتوایی، برنامهی دقیق زمانی ندارد اما بلیزارد با انتشار آنها در فاصلههای زمانی مناسب، به پویایی جامعه بازی کمک زیادی کرده است. تا جایی که گاهی تلاش برای رسیدن به یک پاداش خاص، تبدیل به یک چالش جمعی شده و از تکراری شدن تجربهی بازی جلوگیری میکند.
عدم وابستگی به پرداختهای درون برنامهای
در حالی که روزبهروز پرداختهای درون برنامهای نقش پررنگتری در بازیهای ویدیویی پیدا میکند و توسعه دهندگان، قسمت قابل توجهی از محتوای بازی هایشان را در گرو این پرداختها قرار میدهند، تمام محتوای بازی Overwatch، بدون نیاز به پرداخت هزینه اضافی در دسترس است. بازی از سیستم لوت باکس استفاده میکند و بازیکنان به سادگی و فقط با بازی کردن، میتوانند به همه باکسها دسترسی پیدا کنند. البته که با پرداختهای درون برنامهای و صرف هزینه نیز امکان خرید این باکسها وجود دارد و کسانی که قصد دارند در زمان کوتاهی به اسکینهای خاص و یا voice lineهای شخصیت محبوب خود دست پیدا کنند، مشکلی در این زمینه نخواهند داشت. اما این موضوع که بلیزارد بازیکنان را مجبور به پرداختهای اضافی نکرده است، آن هم زمانی که خیلی از استودیوهای دیگر با استفاده از این روش قصد کسب درآمدهای نجومی را دارند، تصمیمی ارزشمند و قابل احترام است.
پویایی گیم پلی
بسیاری از ما تجربهی این موضوع را داشتهایم که هنگام بازی کردن، به دلایل مختلفی مانند خستگی، نا امیدی و یا تکراری شدن گیم پلی بازی، از آن خارج شده و برای مدتی، به سراغ آن نرویم. چرا که طعم ناخوشایند این احساس تا مدتی زیر زبانمان باقی میماند. اما این اتفاقی نیست که در تجربهی Overwatch رخ دهد. تنوعی که در گیم پلی بازی وجود دارد باعث شده تا از تکراری شدن آن در مرور زمان جلوگیری شود. این تنوع به حدی است که هر دو مسابقهی بازی با یکدیگر تفاوت دارند و راه پیروزی در هر مسابقه نیز متفاوت است. همین پویایی باعث شده تا بازیکنان برای پیروزی از یک الگوی ثابت پیروی نکنند و از هوش و خلاقیت خود برای غلبه بر تیم حریف استفاده کنند. هر شخصیت و هر نقش در بازی را میتوان به شیوههای متفاوت بازی کرد. همین موضوع دست بازیکنان را باز گذاشته تا بتوانند با توجه به شرایط هر بازی، راههای جدیدی برای پیروزی انتخاب کنند.
اهمیت کار تیمی در بازی Overwatch
تمرکز بازی بر همکاری تیمی، عاملی است که توانسته بازیکنانی که تمایل به بازیهای گروهی دارند را به خود جذب نماید. هر تیم از چند نقش (Damage, Support, Tank) تشکیل شده که بازیکنان با توجه به نقشی که دارند باید سعی کنند وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهند. اگر جزو آن دسته از بازیکنانی هستید که دوست دارید با انجام وظیفهی خود در بازی به تیمتان برای رسیدن به پیروزی کمک کنید، به شما پیشنهاد میکنیم که حتما این بازی را امتحان کنید.
این همکاری نیازمند برقراری ارتباط موثر با همتیمیها است. یکی از نکاتی که باید به آن اشاره کنیم، بهره بردن Overwatch از یکی از آرامترین جامعههای گیمینگ است. فضایی که در جامعهی بازی و بین بازیکنان آن حاکم است، آرام و محترمانه است. فضایی که امروزه کمتر شاهد آن هستیم. این نکته باعث شده تا شرایط برای همکاری تیمی فراهم شود تا بازیکنان در ارتباط با یکدیگر کمترین مشکل را داشته باشند.
خشونت پایین
یکی دیگر از ویژگیهای شاخص بازی، سبک خاص گیم پلی آن است. سبکی که خشونت رایج سایر بازیهای ویدیویی در آن جایی ندارد. امروزه بسیاری از استودیوها و توسعه دهندگان بازی، قصد دارند با گنجاندن خشونت و درگیریهای بیمنطق در محصولات خود، مخاطب را شوکه کرده و لحظات تاثیر گذاری برای بازیکنان ایجاد کنند. اما بلیزارد با بازی Overwatch قصد انجام چنین کاری را نداشته است.
همانطور که گفتیم، یکی از اهداف اصلی سازندگان بازی، جذب مخاطب حداکثری برای آن بوده است. به نحوی که جامعهی Overwatch متشکل است از بازیکنانی با سلایق، علایق، جنسیت و البته سنین مختلف. بلیزارد در طراحی گیم پلی بازی سعی کرده محصولی جذاب و مناسب برای ردههای سنی متفاوت تولید کند. بنابراین درجه سنی بازی، برچسب +۱۲ را گرفته است؛ این موضوع به هرچه بیشتر فروخته شدن Overwatch کمک زیادی کرده است.
حضور پررنگ در رقابتها و مسابقات eSports
با پیشرفت صنعت بازیهای ویدیویی و فراگیری آن، شاهد افزایش تعداد ارگانها و سازمانهایی هستیم که در زمینه ورزشهای الکترونیک (eSports) فعالیت میکنند. بازیکنان و طرفداران نیز از این رقابتها استقبال میکنند. به حدی که مجموع جوایز برخی از این مسابقات از مرز 30 میلیون دلار نیز عبور میکند. میتوان گفت بلیزارد با بازی Overwatch نقش موثری در شکلگیری و پیشرفت ورزشهای الکترونیک داشته است. بنا به نظر بسیاری از صاحبنظران حوزهی بازیهای ویدیویی، یکی از مهمترین عواملی که در موفقیت ادامه دار بازی Overwatch نقش داشت، مسابقات پویا و رقابتهای بزرگی بود که هرساله، بازیکنان و طرفداران بازی را دور هم جمع میکرد.
سال 2016 بود که بلیزارد وعدهی ایجاد یک لیگ حرفهای برای رقابت بازیکنان به شکلی جدیتر، تحت عنوان Overwatch League (OWL) را به طرفدارانش داد. لیگی که توانست مسابقات و تورنومنتهای بازی را سازماندهی کرده و تیمهای برتر را برای مبارزه بر سر جوایز تعیین شده دور هم جمع کند. اولین فصل این لیگ در سال 2018 برگزار شد و تیمها برای جایزه سهونیم میلیون دلاری به رقابت پرداختند. با کمک پشتیبانی بلیزارد، رقابت OWL هر سال پیشرفت کرد. تا جایی که مجموع جوایز فصل 2020 این مسابقات به 5 میلیون دلار رسید.
پشتیبانی بازی و توجه تیم توسعه دهنده به بازخوردها
اما مورد آخری که به آن میپردازیم، پشتیبانی قوی بلیزارد از بازی است. همانطور که بالاتر نیز اشاره شد، جامعهی بازیکنان Overwatch، شامل طیف وسیعی از سلیقههای مختلف است. راضی نگه داشتن همه این افراد به هیچ عنوان کار آسانی نیست. اما بلیزارد با توجه ویژهای که به بازخوردهای بازیکنان داشته، در این بخش نیز موفق عمل کرده است. گاهی اعتراضات بازیکنان به یک بروزرسانی جدید، باعث میشد تا بلیزارد تنها پس از دو روز، یک پچ جدید برای بازی منتشر کند تا انتظارات طرفداران را برآورده نماید.
بازی Overwatch و پشتیبانی بلیزارد از آن یک مثال خوب برای تعامل موفق تیم سازنده با بازیکنان است. همین تعامل در روند توسعه بازی پس از انتشار آن تا به امروز که طرفداران در حال انتظار برای نسخه دوم بازی یعنی Overwatch 2 هستند، قابل مشاهده است.
سخن پایانی
بدون شک Overwatch یکی از بهترین و موفقترین بازیهای نسل هشتم است. عنوانی که از روز عرضه تا به حال توانسته بازیکنان بسیار زیادی را برای ساعتهای طولانی سرگرم کند. بروزرسانی محتوای بازی و همچنین پشتیبانی قدرتمند بلیزارد از آن، از جمله عواملی است که به موفقیت این بازی تا به امروز استمرار بخشیده است. تا جایی که بسیاری از گیمرها پس از گذشت 4 سال از انتشار، هنوز هم اقدام به خرید بازی Overwatch میکنند.