فضا و فضاییها، کهکشان، سفینه، موجودات برتر، سلاحها و تجهیزات آیندهنگرانه و مبارزات تاکتیکی. همراه تیلنو باشد تا هر چیزی که باید در مورد خط داستانی مجموعه مس افکت قبل از تجربه بازی Mass Effect Legendary Edition بدانید را مرور کنیم.
سری بازی Mass Effect به محض انتشار نسخه اول در سال ۲۰۰۷ و همراه شدن با کاپیتان شپرد دوست داشتنی در ماموریتهای فضایی و طاقتفرسا، آنقدر محبوب و موفق ظاهر شد که مهر تاییدی بر ساخت نسخههای بعدی این مجموعه زد. ساخت نسخههای بعدی سری مس افکت بعد از موفقیت چشمگیر نسخه اول این سری، با استقبال گسترده طرفداران روبرو شد. همراه شدن دوباره با کاپیتان شپرد دوست داشتنی، درگیریهای فضایی و کلی اتفاق جذاب دیگر نسخه دوم سری مس افکت را حتی محبوبتر از نسخه اول این سری کرد. ادامه داستان مجموعه مس افکت با ساخت نسخه سوم ادامه پیدا کرد؛ نسخهای که الحق راه کاپیتان شپرد و دو نسخه قبلی را به خوبی ادامه داد و طرفداران را حسابی راضی نگه داشت. با انتشار مس افکت اندرومدا محبوبیت این سری، به شدت کاهش پیدا کرد. تاجایی که مدتها خبری از سری بازی مس افکت نبود تا اینکه بایوور، با معرفی بازی Mass Effect Legendary Edition و نسخه جدید مس افکت، میخواهد بار دیگر این سری محبوب را به روزهای اوج خود بازگرداند. در ادامه به مرور اطلاعاتی میپردازیم که باید آنها را پیش از تجربه بازی Mass Effect Legendary Edition بدانید تا به درک بهتری نسبت به داستان برسید.
توجه داشته باشید که بخشهایی از تایم لاین بدلیل جلوگیری از اسپویل داستان بازی حذف شده است و با تجربه بازی Mass Effect Legendary Edition تمام نکات گنگ را به درستی و کامل متوجه خواهید شد.
قبل از اینکه سراغ بحث اصلی برویم میتوانید تریلر بازی Mass Effect Legendary Edition را تماشا کنید.
کهکشان، حیله و جنگ؛ داستان از اینجا شروع شد
بهترین راه برای آغاز توضیح خط داستانی مس افکت شاید شروع از کهشکان راه شیری خودمان باشد. کهکشانی که یکی از مهمترین عناصر داستانگویی سری بازی Mass Effect است و بهتر است قبل از رسیدن به نکات دیگر، پیش زمینهای این از موضوع داشته باشید.
میلیاردها سال پیش نژاد خاصی از موجودات فضایی به نام Leviathanها سلطهگر کهکشان راه شیری بودند. موجوداتی که شباهت زیادی به ماهیهای مرکب یا خرچنگهای خودمان داشته و از موجودات فضایی دیگر و بخشهای مختلف فضا نگهداری میکردند. در قبال این کار، آنها تنها خواستار احترام دیگر موجودات فضایی به خود بودند. البته این خیرخواهی در نگهداری و انجام کارهای مختلف کهکشان، پوششی برای داستانهای پشت پرده Leviathanها بود. با گذشت زمان و در پیشگرفتن سیاستهای زیرکانه، دیگر موجودات به غلام حلقه به گوش Leviathanها تبدیل شدند و هدف اصلی Leviathanها آشکار شد؛ ساخت یک هوش مصنوعی بزرگ برای تحمیل زندگی دلخواه Leviathanها به تمام دنیا. این هوش مصنوعی عجیب و غریب متوجه شد که تنها راه ممکن برای رساندن زندگی ارگانیک به تمام دنیا، نابودی تمام نسلهای زنده، هر ۵۰ هزار سال یکبار است. Harbinger اولین Reaper ساخته شده با DNA خرچنگهای خبیث یعنی Leviathanها بود. Reaperها نژاد جدید و قدرتمندی بودند که کارهای کثیف Leviathanها را انجام میدادند. حال اعضای این نژاد جدید شروع به چرخیدن در کهشکان کردند تا خواستههای Leviathanها را انجام دهند و یکی از مهمترین اینکارها ساخت Mass Relays و سیتادل (Citadel) بود. هر دو این ساختهها نقش مهمی در داستان بازی مس افکت دارند و حتی سیتادل بعدها تبدیل به مرکز فرماندهی بین کهکشانی میشود.
۵۰ هزار سال قبل از آغاز داستان بازی مس افکت، Reaperها به سمت تمدن نژادی به نام Protheanها حمله کردند تا کار آنها را تمام کنند. با حمله ریپرها خطر آنها بیش از پیش مشخص شد و Protheanها را مجبور به ادامه جنگ و دفاع از خود کرد. با آغاز جنگ، Protheanها با اجبار دیگر نژادهای پیشرفته قلمرو خود را گردآوری کردند، تا با نابودی Reaperها از نسلکشی احتمالی جلوگیری کنند. ریپرها شکست خوردند و بخش عظیمی از فناوریهای آنها به نژاد Prothean رسید. این پیروزی به لطف کمک موجودی شبیه به عروس دریایی که Protheanها او را با نام enkindlers میشناختند، محقق شد. گفته میشود که Protheanها زبان و دانش خود را به همین Enkindlers مدیون هستند.
سیتادل، مرکز فرماندهی کهکشانی
میلیونها سال بعد و حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، Kroganها یکی دیگر از موجودات دیگر کهکشان که به جنگ طلبی و خشونت معروف هستند، سلاحهای اتمی را در دست گرفتند. با به دست گرفتن سلاحهای اتمی توسط Kroganها، درگیری جناحی بزرگی بین این موجودات وحشی صورت گرفت و در طی این درگیری تمدن Tuchanka، محل زندگی Kroganها، نابود شد و آنها را از لحاظ فناوری به دوران پارینه سنگی باز گرداند.
با اختراع تکنولوژی جابجایی با سرعت نور، Asariها که یکی از شناخته شدهترین موجودات سری بازی Mass Effect به حساب میآیند، بعد از Protheanها به اولین تمدنی تبدیل شدند که به Mass Relay، شبکه بزرگ کهکشانی، دسترسی پیدا کرده و با دریافت اطلاعات مختلف پا روی سطح سیتادل گذاشتند؛ غافل از اینکه سیتادل یک تله برای آنها بود. این شبکه کهکشانی که خود هم به یک Mass Relay دیگر متصل بود، به Reaperها اجازه میداد که نسل کشی ۵۰ هزارسال یکبار خود را دوباره آغار کنند. در همین حین بود که Asariها متوجه شدند Salarianها خیلی دور نیستند و آنها نیز با تمام توان در جست و جوی سیتادل هستند. با رسیدن این دو گروه به یکدیگر سفارت سیتادل توسط آساریها و سالاریانها ساخته شد. ۲۰۰ سال بعد Voluها نیز به سیتادل و سفارت آن پیوستند. درست در همان زمان اولین پیمان همکاری با Batarianها، Elcor، Hanar و Quarianها بسته شد. این نژادها تاکید داشتند که سیتادل باید ارزش خیلی بیشتری از یک سفارت معمولی داشته باشد.
یک سال پس از میلاد مسیح جنگهای Rachni آغاز شد. گروهی از دانشمندان Salarian با گشت و گذار در فضای Rachni، یکی از بخشهای کهکشان، توسط یک Mass Relay زندانی میگرفتند و با کمک مهندسی معکوس تجهیزات خود را ارتقا میدادند و به تکنولوژی ساکنان مناطق مختلف دست پیدا میکردند. با آغاز این جنگ ویرانگر اوضاع حسابی برای سفارت سیتادل سخت شد و Rachniها قصد داشتند کار سیتادل را یکسره کنند.
در سال ۸۰ میلادی Salarianها با Kroganها متحد شدند و در ازای کمک آنها برای مبارزه با Rachniها، تجهیزات و تکنولوژیهای روز را به قلمرو نابود شده این موجودات بردند و این موجودات را از فلاکت و بدبختی نجات دادند. خشونت بالا، قدرت بدنی فوقالعاده، آمادگی بالا برای جنگ و سرعت تولید مثل بینظیر، Kroganها را تبدیل به بهترین متحد سیتادل در این نبرد طولانی میکرد. بالاخره در سال ۳۰۰ میلادی جنگ به پایان رسید و تعداد عظیمی از Rachniها کشته شدند.
با گذشت ۴۰۰ سال، زمانی که Kroganها جان دوبارهای گرفته بودند و آماده نبرد شده بودند، موقع نابودی سیتادل رسید. Kroganها با فراهم کردن ارتشی بزرگ از نژاد خود، جنگ علیه سیتادل را آغاز کردند. سیتادل برای دفع خطر Kroganها به ناچار از Turianها کمک گرفت. نژاد جدیدی که تازه سر و کلهاشان در دنیای بازی Mass Effect پیدا شده بود و به متحد خوبی برای سیتادل تبدیل شدند. اعضای سیتادل با سلاحهای بیولوژیکی جدید، Kroganها را نابارور کردند و جنگ با همین روند آغاز شد. به لطف این اسلحههای بیولوژیکی این موجودات دیگر توانایی باروری نداشتند و نمیتوانستند تولید مثل کنند، هرچند که هر Krogan به طور میانگین میتواند حدود هزار سال عمر کند. با گذشت سالها و وقتی Kroganها توانایی تولید مثل خود را از دست دادند، بالاخره سیتادل پیروز میدان شد و این موجودات وحشی نتوانستند کاری از پیش ببرند.
تا اینجا تمام اطلاعات مورد نیاز درباره اتفاقات دنیای بازی Mass Effect را با شما در میان گذاشتیم و میتوانید با انتشار بازی Mass Effect Legendary Edition با یک پیش زمینه نسبت به اتفاقات این دنیا به سراغ تجربه آن رفته و حسابی لذت ببرید.
نظر شما درباره سری بازی مس افکت و داستان آن چیست؟ با خواندن پیش زمینه داستانی بازی دوست دارید به سراغ تجربه آن بروید؟ نظرات خود را با تیم تیلنو به اشتراک بگذارید.
با ورود به نسل نهم بازیهای ویدئویی، میتوانید برای خرید کنسولهای مایکروسافت و سونی، به بخش فروشگاه سر بزنید و برای خرید ایکس باکس سری ایکس و خرید ایکس باکس سری اس اقدام کنید. فراموش نکنید که خرید PS5 و خرید PS5 دیجیتال نیز در تیلنو امکان پذیر است و میتوانید آنها را با بهترین قیمت تهیه کنید.