پوستر بازی, گیم پلی بازی, نمایش و پیش نمایش

هرآنچه که باید در مورد بازی The Callisto Protocol بدانید

بازی The Callisto Protocol

بازی The Callisto Protocol که از بسیاری از زوایا یک دنباله معنوی برای مجموعه Dead Space محسوب می‌شود، فاصله زیادی با عرضه ندارد و می‌خواهد بازیکنان را به دل بیگانگان ترسناک و محیط‌های خفقان آور ببرد. اما این بازی در مورد چیست؟ چه داستانی دارد و برای چه پلتفرم‌هایی عرضه می‌شود؟ در ادامه مقاله هرآنچه که باید در مورد بازی The Callisto Protocol بدانید به این سوال‌ها و سایر جزئیات اشاره خواهیم کرد.

پیش نمایش بازی The Callisto Protocol

بازی کالیستو پرُتوکول بدون شک یکی از مورد انتظارترین آثار ترسناک سال 2022 محسوب می‌شود؛ یک ویدیو گیم در سبک وحشت که حکم یک نامه عاشقانه و یادبود را برای سری Dead Space دارد. در بازاری که ژانر Survival-Horror در آن کمرنگ‌تر شده و سبک‌های دیگر یکه تازی می‌کنند، The Callasito Protocol می‌خواهد با بهره گیری از سخت افزارهای قدرتمند مدرن این خلأ را پر کند. هدف اصلی شما در این بازی زنده ماندن و مبارزه با بیگانه‌های عجیبی است که هدفی به جز جویدن گلوی شخصیت اصلی ندارند. حال این تلاش‌ها و اتفاقات در قالب یک قمر متروکه با نام کایستو رخ می‌دهد؛ قمری که در نزدیکی سیاره مشتری قرار دارد و در گذشته‌ای نه چندان دور تحت کنترل انسان‌ها بوده است.

بازی The Callisto Protocol که نامش هم از قمر کالیستو گرفته شده، یک Survival-Horror سوم شخص است که می‌خواهد با محیط‌های فوق‌العاده ترسناک خود زهره مخاطب را به حد انفجار برساند. البته که شما در این مخصمه تنها نیستید و می‌توانید با بهره‌گیری از اسلحه‌های عجیب و غریب شخصیت اصلی، به خوبی از دشمنان پذیرایی کنید و دو کفه ترس و اکشن را به تعادل برسانید. با وجود تمام رمز و رازهایی که حول این بازی دیده می‌شود، ما اطلاعات به نسبت جامعی در مورد آن داریم که به لطف حضور فعال سازندگان در رسانه‌ها به عمل آمده است. پس اگر می‌خواهید کالیستو پروتکل را بهتر بشانسید و آگاهی بیش‌تری نسبت به دنیا و شرایط آن کسب کنید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

بازی The Callisto Protocol

تاریخ عرضه و پلتفرم های مقصد بازی The Callisto Protocol

اگر بخواهیم خیلی صریح و مستقیم اشاره کنیم باید بدانید که بازی The Calliasto Protocol برای عرضه در تاریخ 2 آذر 1401 (یا 2 دسامبر 2022) برنامه ریزی شده است. تاریخ عرضه این بازی اولین بار در رویداد State of Play شرکت سونی مشخص شد تا بدانیم که محصول مورد انتظار استودیو Striking Distance در چه زمانی به دست‌مان می‌رسد. نکته جالب توجه این است که در رویداد ذکر شده، سازندگان برای اولین بار از گیم‌پلی کالیستو پروتکل هم رونمایی کردند تا بیش از پیش با آن آشنا شویم (همان‌طور که اکثر افراد اتفاق نظر داشتند گیم‌پلی شباهت بسیاری به سری Dead Space داشت).

علاوه بر موارد ذکر شده باید بدانید که بازی The Callisto Protocol برای پلتفرم‌های پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس/اس و پی سی عرضه خواهد شد. در حالی که هنوز ورود این بازی به سرویس‌های اشتراکی نظیر گیم پس تایید نشده، اما گلن شوفیلد (Glen Schofield) که مدیرعامل استودیو Striking Distance به شمار می‌رود، در مورد احتمال به وقوع پیوستن این موضوع ابراز امیدواری کرده است. با این حال آن‌ها می‌خواهند پیش از رفتن به سراغ سرویس‌های اشتراکی به بازی خود در بازار آزاد فرصت دهند تا درآمد نهایی بیش‌تری داشته باشند.

جزئیات گیم پلی کالیستو پروتکل

همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم بازی The Calliasto Protocol یک Survival Horror سوم شخص است که قصد دارد هم طرفداران قدیمی ژانر را راضی کند و هم نظر مخاطبین جدیدتر را به سمت خود بکشاند. اگر کمی در حالات و اتمسفر این بازی غرق شوید، به راحتی متوجه می‌شوید که کالیستو پروتکل با الهام‌گیری از سری Dead Space ساخته شده که از قضا خود گلن شوفیلد هم در ساخت آن‌ها دخیل بوده است. جدا از این بحث هم اگر به بازی‌های سبک وحشت-بقا هم علاقه زیادی دارید به هیچ وجه سه‌گانه فراموش نشدنی Dead Space را از دست ندهید.

بازی The Calliasto Protocol بخش بزرگی از جذابیت خود را به محیط پردازی متمرکز می‌کند و تمام حس ترس را روی دوش جامپ اسکرهای تو خالی نمی‌اندازد. حال در این میان اکشن‌های پرتنش متعددی هم در جریان گیم‌پلی جا می‌گیرند که در طی آن‌ها، باید با عجیب‌ترین و ترسناک‌ترین موجودات قابل تصور به نزاع بپردازید. حال این درگیری‌ها صرفا به تیراندازی و فرار کردن محدود نمی‌شوند و مناظر جدیدی از اکشن را در بر می‌گیرند. برای مثال شما باید با استفاده از خلاقیت خود به اندام مختلف دشمنان شلیک کرده یا آن‌ها را با استفاده از روش‌های موجود (مانند Gravity Gun) به سمت تله‌های محیطی بیندازید. اگر هم هیچ یک از این روش‌ها جواب نداد می‌توانید ریسک کنید، به دل یک نبرد تن به تن (Melee) بزنید و به نحو دیگری از خجالت دشمنان درآیید. به طور کلی و همان‌طور که خودتان متوجه شده‌اید بازی The Calliasto Protocol زیاد لطیف نیست و آن چنان به راحتی و احساس امنیت مخاطب خود فکر نمی‌کند. حال اگر همه این اجزا به خوبی در کنار همدیگر قرار گیرند، با یک بازی وحشتناک و کلاسیک روبرو خواهیم شد.

Glen Schofield در طی مصاحبه‌ای که با وبسایت GamesRadar+ داشت اشاره کرد که آن‌ها در استودیو Striking Distance قصد دارند نسل جدیدی از Survival Horrorها را خلق کنند. این نسل جدید پیشرفت چشم‌گیرتری از بهبودهای گرافیکی خواهد بود و وجهه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. برای مثال سیستم مبارزه The Calliasto Protocol علاقه خاصی به آزاد گذاشتن دست بازیکن در انتخاب نحوه مبارزه دارد. شما می‌توانید طبق خواسته خود از Melee استفاده کنید، با مخفی‌کاری پیش بروید یا اینکه اسلحه‌های خود را بر اساس یک درخت مهارت (Skill Tree) ارتقا دهید. همه این موارد رنگ و لعالب جدید به کالیستو پروتکل می‌دهد که زیاد در سری Dead Space پررنگ نبودند.

یکی دیگر از موارد دیگری که تنوع خوبی به گیم‌پلی بازی مورد بحث می‌دهد اسلحه‌ای با نام GRP است که در واقع شباهت زیادی به Gravity Gun مجموعه Half-Life دارد. شما می‌توانید با استفاده از این اسلحه دشمنان را جا به جا کنید، اشیا مختلفی به سمت‌شان بیندازید یا اینکه خود آن‌ها را به طرف تله‌های محیطی پرت کنید. برای مثال شخصیت اصلی بازی می‌تواند با استفاده از GRP دشمنان را به سمت فن‌های بزرگ پرت کند که مانند یک گوشت چرخ کن بزرگ، آن‌ها را به قطعات نه چندان مساوی تقسیم خواهد کرد.

بازی The Callisto Protocol

پیش زمینه داستانی و روایت اصلی

داستان بازی The Callisto Protocol در سال 2320 و در سطح یک قمر متروکه به نام کالیستو روایت می‌شود (کالیستو در دنیای واقعی هم یکی از قمرهای سیاره مشتری به شمار می‌رود). قمر کالیستو به گفته استودیو Striking Distance یکی از خطرناک‌ترین و تهدید آمیزترین مکان‌هایی است که یک انسان می‌تواند به آن پا بگذارد. جیکوب لی (Jacob Lee) هم که عنوان شخصیت اصلی داستان را با خود یدک می‌کشد، باید با تمام تهدیدهای قمر کالیستو دست و پنجه نرم کند و در ادامه به کمک چیزی نظیر معجزه، از خطرهای بی‌شمار آن جان سالم به در ببرد.

شما در طی داستان این بازی کنترل شخصیت جیکوب لی را به دست می‌گیرد که تصویر چهره او روی پوسترهای بازی دیده می‌شود؛ یک زندانی بخت برگشته که در زندان Black Iron قمر کالیستو حبس شده است. اما همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید اوضاع زیاد برای کالیستو خوب پیش نمی‌رود و در ادامه یک رویداد مرموز، به کابوس وارترین نقطه جهان هستی تبدیل می‌شود. پس از این رویداد مرموز که باید در طی داستان هویت آن را آشکار کنیم، سطح قمر مذکور با موجوداتی عجیب و غریب پر می‌شود که به شدت جان سخت هستند و علاقه زیادی به مردن ندارند. حال شما باید راهی برای فرار از زندان Black Iron پیدا کنید و در همین حال، به نقشه‌ها و سیاست‌های شرکت United Jupiter هم پی ببرید.

طبق گفته‌های گلن شوفیلد داستان کالیستو پروتکل در دل مبارزات و راهروهای سرد و ترسناک Black Iron تعریف می‌شود. شما داستان را در عمق محیط‌های بازی دنبال می‌کنید و به لطف میان پرده‌های سینمایی آکنده از اکشن، اطلاعات بیش‌تری در مورد دنیای سیاه بازی به دست خواهید آورد. بازی The Callisto Protocol در مجموع یک ساعت میان پرده دارد که در طی آن‌ها، شخصیت‌های دیگری هم ظاهر می‌شوند و اطلاعات بیش‌تری در مورد داستان ارائه می‌دهند. به طور کلی استودیو Striking Distance توجه زیادی به داستان سرایی و یک Lore عمیق دارد که باید با دقت و تلاش، تک تک علامت سوال‌های آن را آشکار کنید. بنابراین بهتر است برای شنیدن یک داستان ترسناک و علمی-تخیلی فوق‌العاده آماده باشید.

بازی The Callisto Protocol

آیا بازی The Callisto Protocol با دنیای PUBG در ارتباط است؟

پیش از این و در سال‌های ابتدایی توسعه، بازی The Callisto Protocol جزئی از دنیای PUBG بود یا حداقل معرفی سال 2019 آن چنین چیزی می‌گفت. اما اوضاع به همین شکل پیش نرفت و با گذر زمان کالیستو پروتکل به یک IP مستقل و جدید تبدیل شد؛ به گونه‌ای که دیگر ربطی به دنیای پابجی ندارد. این تغییر در رویه مالکیت معنوی سوال‌های متعددی نظیر دلیل وجود این اتفاق و نتیجه نهایی آن را به وجود آورد که وبسایت GamesRadar+ تحقیقات عمده‌ای درباره‌اش انجام داد. با توجه به گفته‌های استودیو Straiking Distance، پس از پیشروی در روند توسعه سازندگان حس خوبی نسبت به ارتباط با دنیای پابجی نداشتند و آن را یک وصله نه چندان مناسب می‌دانستند. در نتیجه آن‌ها تصمیم گرفتند این موضوع را با چانگان کیم که مدیرعامل شرکت Krafton محسوب می‌شود در میان بگذارند. چانگان کیم که هم که دلایل تیم سازنده را منطقی می‌دانست اجازه این جدایی را صادر کرد تا کالیستو پروتکل به یک IP کاملا مستقل و مجزا تبدیل شود.

اتمام بازی کالیستو پروتکل چند ساعت طول می‌کشد؟

آن طور که ما متوجه شده‌ایم بازی The Callisto Protocol کیفیت را بر کمیت ترجیح می‌دهد و با یک گیم پلی طولانی و سطحی قصد خسته کردن مخاطب را ندارد. با توجه به گفته‌های خود گلن شوفیلد اتمام داستان اصلی این بازی چیزی حدود 12 الی 14 ساعت طول می‌کشد تا تنش مورد هدف سازندگان الکی طولانی نشود. با این جال بازی مورد بحث شامل محتویات فرعی و اضافه‌ای هم می‌شود تا بازیکنان پیگیرتر بتوانند مدت زمان بیش‌تری در زندان Black Iron به ماجراجویی بپردازند. برای مثال اگر به خوبی در محیط گشت و گذار کنید، با راه‌های جدیدی روبرو می‌شوید که ارزش تجربه و ارزش تکرار نهایی را به مراتب بیش‌تر می‌کنند.

بازی The Callisto Protocol

آیا خبری از بخش Multiplayer خواهد بود؟

استودیو Striking Distance تایید کرد که بازی The Callisto Protocol یک ویدیو گیم داستان محور و تک نفره است که تمرکز خود را روی عناصر سبک Survival-Horror می‌گذارد. اگر بخواهیم خیلی صریح و کوتاه توضیح دهیم باید بدانید که این بازی به هیچ وجه شامل بخش‌های چندنفره یا Co-op نخواهد بود. به گفته سازندگان اضافه کردن یک بخش Co-op می‌توانست کالیستو پروتکل را از ریشه‌های اصلی دور کند و آن را به سمت بیراهه بکشاند. علاوه بر این همه ما می‌دانیم که تنها بودن در دنیای یک بازی ترسناک کار را به شدت جذاب‌تر کرده و می‌تواند اتمسفر محیط را به گیمر غالب کند.

به طور کلی نمایش‌های بازی The Callisto Protocol نوید از یک تجربه ترسناک باکیفیت می‌دهد که طرفداران سری Dead Space و Alien نباید به هیچ وجه آن را از دست بدهند. اثری که با بهره‌گیری از محیط‌های تنگ و تاریک و موجودات بیگانه قرار است به یک Sci-fi ترسناک و جذاب تبدیل شود.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا کالیستو پروتکل می‌تواند به موفقیت برسد و انتظارات را برآورده کند؟ یا به یک شکست تبدیل می‌شود و طرفداران را ناامید خواهد کرد؟ نظرات خود را با تیم تیلنو و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: GamesRadar+

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *