بازی, نمایش و پیش نمایش, یادداشت

آیا بازی Marvel’s Avengers توانسته به اهداف خود نزدیک شود؟

بازی Marvel's Avengers

بازی Marvel’s Avengers به طور رسمی در تاریخ ۱۴ شهریور منتشر شد و در دسترس قرار گرفت. اما آن دسته از افرادی که نسخه‌ی Delux این بازی را تهیه کرده‌اند، می‌توانستند چندین روز پیش از عرضه‌ی رسمی، به تجربه‌ی آن بپردازند. حال با توجه به نظرات کاربران و عده‌ای از منتقدان، بازی Marvel’s Avengers موفق شده که تجربه‌ی قابل احترامی را ارائه دهد.

بازی Marvel's Avengers

بازی Marvel’s Avengers چند روزی است که به دست برخی از طرفداران رسیده است و توانسته تا همین چند روز هم رکورد‌های مهمی را جا به جا کند. این بازی موفق شد عنوان بیشترین تعداد دانلود نسخه‌ی Beta یک بازی در فروشگاه پلی استیشن را به نام خود ثبت کند. اکثر کسانی که این دموی چند ساعته را تجربه کرده‌اند، تا حدودی از تجربه‌ی بازی راضی بودند. درست است که در این میان مخالفانی وجود دارند اما با توجه به نظر برخی از منتقدان و مخاطب‌ها در شبکه‌های اجتماعی از جمله Twitter، می‌توان نتیجه گرفت که بازی Marvel’s Avengers موفق به انجام دادن وظیفه‌های خود به عنوان نماینده‌ی مارول، شده است. اگر بخواهیم که این موضوع را خلاصه‌تر بگوییم، باید بدانید که بازی Marvel’s Avengers قرار است به یک اثر پخته و بالغ تبدیل شود و بسیاری از طرفداران را شگفت زده کند. درست است که این بازی نمی‌تواند جزء نازد‌های اصلی بهترین بازی سال شود، اما می‌تواند با ارائه‌ی یک داستان و گیم پلی جذاب، مخاطب خود را تا ساعت‌ها سرگرم نگه دارد و کاری کند که آن‌ها برای چند ساعتی هم که شده حس کنند در حال زندگی به عنوان یک ابرقهرمان هستند.

مفهوم و ایده‌ی کلی بازی، به طور تقریبی همان موردی است که از یک بازی خطی و ابرقهرمانی انتظار داشتیم. بخش داستانی بازی، که به احتمال زیاد انتخاب اول هر بازیکنی است، تواسنته با فراهم کردن یک مکانیک Loot جذاب، ارزش این مورد را افزایش دهد. به عبارتی دیگر، هنگام تجربه‌ی بخش داستانی ممکن است که احساس کنید در حال تجربه‌ی یک بازی Ongoing Looter مانند بازی Destiny هستید. هم چنین، با توجه به جزئیات بازی، می‌توان انتظار داشت که حتی بخش داستانی بازی هم میزبان چالش‌های روزانه، هفتگی و ماهانه شود و بازیکنان را برای مدت طولانی‌تر درگیر خود کند. در واقع، از آن جایی که بازی Marvel’s Avengers یک اثر Live Service است، قصد دارد با به روز رسانی‌های متعدد و متنوع، خود را تا مدت‌ها به عنوان الویت اول گیمر‌ها تبدیل کند.

بازی‌های Ongoing Looter به چه نوع از آثاری گفته می‌شود؟

بازی‌های Ongoing Looter یا در عبارت خلاصه‌تر بازی‌های Looter، آثاری هستند که تمرکز زیادی را بروی مکانیک‌های جست و جو در نقشه و Loot کردن می‌گذاند. این دسته از بازی‌های با ارائه‌ی یک حجم عطیم از آیتم‌های متنوع و رنگارنگ قصد دارند بازیکن را «مجبور» به گشتن در نقشه کنند. این مجبور کردن، به خاطر سیستم پاداش دهی جذاب این بازی‌ها است. به عبارتی دیگر، این بازی‌ها می‌خواهند با ارائه‌ی آیتم‌های متنوع، بازیکن را تا مدت‌ها درگیر Loot کردن بکنند و از این راه آیتم‌ها و وسایل باارزشی را به آن‌ها هدیه دهند.

بازی‌های Looter در واقع زیرشاخه‌ای از بازی‌ها ماجراجویی هستند که در اکثر مواقع، با بازی‌های شوتر یا تیراندازی عجین می‌شوند. پیوند میان سبک Shooter و زیرسبک Looter در حدی مستحکم است که برخی از بازیکنان تصور می‌کنند که سبکی به نام Looter Shooter وجود دارد و این دو به هیچ وجه از یکدیگر جدا نمی‌‌شوند. اما همیشه بازی‌هایی مانند بازی Marvel’s Avengers بوده‌اند که با فقدان عناصر تیراندازی روبرو هستند، اما باز هم به عنوان یک بازی Looter شناخته می‌شوند. از بازی‌های Looter معروف می‌توان به آثاری مانند Destiny، Division و Diablo اشاره کرد.

همان طور که گفته شد، بازی Marvel’s Avengers یک اثر با عناصر یک بازی Looter است که می‌خواهد این مکانیک را در بخش داستانی خود نیز قرار دهد. در واقع، استودیو Crystal Dynamics در این زمینه، به دستاوردهای قابل احترمی رسیده است. ممکن است که از خود سوال کنید دلیل این مورد چیست؟ پاسخ ساده است. اکثر بازی‌های Looter تمرکز خود را بیش‌تر بر روی بخش‌های آنلاین و Co-Op می‌گذارند و کم‌تر اهمیتی به روایت داستان خود می‌دهند. آثاری مانند Division، Destiny، Anthem و مجموعه‌ی Diablo هم جزء بازی‌های Looter قرار می‌گیرند، اما این بازی‌ها تمرکز چندانی بر روی جذابیت بخش داستانی خود نمی‌گذارند. یکی از بهترین این آثار، بازی Borderlands 2 است که سعی می‌کند سیستم Loot بازی را در کنار یک بخش داستانی و جذاب قرار دهد. اما همین Borderlands هم آن چنان که باید داستان خود را جدی نمی‌گیرد و در نهایت هم یک بازی Shooter Looter استاندارد است. اما باید قبول کنیم که به طور تقریبی هیچ کس از این زیرژانر انتظار ارائه‌ی یک داستان خوب و درگیر کننده‌ مانند بازی Death Stranding را ندارد. شاید تنها یک مجموعه در تاریخ این زیرژانر قرار دارد که توانسته یک داستان قابل احترام و عمیق را تعریف کند. این مجوعه، سه گانه‌ی Mass Effect، ساخته‌ی استودیو Bioware، است که تمام تلاش خود را برای تعریف یک داستان علمی تخیلی حماسی می‌کند. اما این سه گانه جزء موراد استثناء است، چرا که خود استودیو Bioware هم نتوانست این موفقیت‌ها را در بازی‌های اخیر خود مانند Anthem و Mass Effect: Andromeda تکرار کند.

بازی Marvel's Avengers

اما استودیو Crystal Dynamics در بازی Marvel’s Avengers به خوبی از پس این کار برآمده است و موفق شده که یک چالش دوگانه را پشت سر بگذارد. اعضای استودیو Crystal Dynamics موفق شده‌اند که یک داستان عمیق و جذاب را در زیرژانر Looter خلق کنند که می‌تواند هر بازیکنی را با خود همراه کند. این کار به شدت روند سخت و نفس گیری دارد، جرا که دنیای سینمایی مارول در طول دهه‌ی پیش توانسته یک تصویر کامل و فراموش نشدنی را از اعضای مختلف تیم انتقام جویان ارائه دهد. همین وظیفه‌ی شخصیت پردازی کاراکتر‌ها، به گونه‌ای که بتوانند از زیر سایه‌ی شخصیت‌های دنیای سینمایی مارول درآیند، خود یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ممکن برای هر بازی سازی است. دنیای سینمایی مارول در طول سه فاز اولیه‌‌ی خود، آن چنان پخته و حساب شده کار کرد که دیگر سخت می‌توان ابرقهرمان جدیدی را در تیم انتقام جویان متصور شد. البته این چالش تنها مختص سازندگان بازی در استودیو Crystal Dynamics نیست و کار بازیگران و صداپردازان را تیز به مراتب سخت‌تر می‌کند. برای مثال، نولان نورث (Nolan North)، که او را به خاطر ایفای نقش Nathan Drake می‌شناسند، وظیه‌ی اجرای مردآهنی را در دست گرفته است. بنابراین، او نه تنها باید شخصیت خود را به شکل جذابی پیاده کند، بلکه باید به گونه‌ای رفتار کند که جرم تقلید از بازی رابرت داونی جونیور را بر دوش نکشد.

بازی Marvel's Avengers

با وجود این همه مصائب و مشکلات، کریستال داینامیکز توانسته اثر داستانی جذاب و متفاوتی را روایت کند. اگر می‌خواهید بدانید که آن‌ها چگونه از پس این چالش برآمده‌اند، به هیچ وجه ادامه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

کامالا خان؛ پدیده‌ای که به فرشته‌ی نجات تبدیل شد.

درست است که دنیای سینمایی مارول بیشتر شخصیت‌ها و ابرقهرمان‌ها را در ذهن مردم جاودانه کرده است، اما موضوع این است که این کار را با اکثر آن‌ها کرده است و هنوز هم کلی شخصیت دیگر وجود دارند که می‌توانند شخصیت خاص خود را پیدا کنند. یکی از دلایلی که توانسته بازی Marvel’s Avengers را از زیر سایه‌ی نسخه‌ی هالیوودی خود درآورد، حضور شخصیت کامالا خان یا Ms. Marvel است. درست است که که در حدود یکی دو سال اخیر، در برنامه‌ها و سریال‌های تلوزیونی شاهد تصویری از شخصیت کامالا خان بوده‌ایم‌، اما نسخه‌ی کامالا خان بازی Marvel’s Avengers توانسته است شخصیت مجزا و منحصر به فرد خود را به دست آورد. اعضای کریستال داینامکز، برای این کار چشمان خود را بر روی برنامه‌های تلوزیونی بستند و این شخصیت را به طور مستقیم، از دل کمیک بوک‌ها خارج کردند و شخصیت او را با توجه به جزئیات این کتاب‌ها، به تکامل رساندند. البته که در این میان همه‌ی کارهای سخت بر روی دوش توسعه دهندگان استودیو Crystal Dynamics نبوده است و نمی‌توان نقش سخت و درخشان Sanra Saad، صداپرداز شخصیت Ms. Marvel، را انکار کرد. او توانسته با صدای گرم و خاص خود، شخصیت منحصر به فردی را به کامالا خان بدهد که بدون او ممکن نبود.

بازی Marvel's Avengers

کامالا در واقع، پیش از این که خود به یک ابرقهرمان تبدیل شود،یکی از طرفدارن تیم انتقام جویان بوده که پس از برنده شدن در یک مراسم، می‌تواند به ملاقات قهرمانان محبوب خود برود و آن‌ها را از نزدیک ببیند. در این روند، او سوار جت معروف و خاص انتقام جویان می‌شود و چند ساعتی هم که شده خوش می‌گذراند. اما همه‌ی اتفاقات به خوبی پیش نمی‌رود و زمین با یک حمله‌ی بزرگ روبرو می‌شود. در طی این حمله، شخصیت کاپیتان آمریکا جان خود را از دست می‌دهد و هزاران آدم دیگر قدرت‌های فراطبیعی به دست می‌آورند ودر نتیجه می‌توانند کار‌های خارق العاده‌ای انجام دهند.. یکی از این افراد، همین کامالا خان است. او در طی این حمله ی هولناک، قدرت‌هایی مانند یک ابرقهرمان به دست می‌آورد و نمی‌تواند با این موضع، به راحتی کنار بیاید. پس تصمیم می‌گیرد که دلیل اتفاقات روز حمله را پیدا کند و از تمامی جریان‌ها مطلع شود. او شروع به گشتن جاهای متعددی می‌کند و در طول یکی از همین گشت و گذار‌ها، بروس بنر را پیدا می‌کند. بروس بنر در واقع نسخه‌ی انسانی هالک یا همان هیولای سبز معروف است که به عنوان یک دانشمند نابغه شناخته می‌شود. پس از پیدا کردن بروس بنر، این دو تصمیم می‌گیرند که به دنیال تونی استارک، یا همان آیرون من، بروند و او را پیدا کنند. در همین جهت، اوضاع به گونه‌ای پیش می‌رود که تیم انتقام جویان شروع به جمع شدن می‌کنند. در واقع، کامالا خان کاری می‌کند که قهرمان‌های دروان کودکی‌‌اش اختلافات خود را کنار بگذارند و بار دیگر، قدرتمند‌ترین گروه محاقظت از زمین را شکل دهند.

در واقع، شخصیت کامالا خان تنها کسی بود که می‌توانست از پس این کارها به خوبی برآید و دوباره تیم انتفام جویان را دور هم جمع کند. Ms. Marvel احساسی را به گروه اضافه می‌کند که باعث می‌شود مخاطب با اتفاقات درون بازی، همدردری کند و خود را جزئی از آن بداند. استودیو Crystal Dynamics، به طور کامل همان نتیجه‌ای را از داستان گرفته است که روزی رویایش را در سر می‌پروراند. این احساس همدردی تا پایان بازی ادامه می‌یابد و بازیکن را تا ثانیه‌‌ی آخر، با خود همراه می‌کند. این حس، حتی در بخش‌هایی از بازی که شما کنترل اعضای دیگر گروه را هم در دست می‌گیرید، ادامه می‌یابد. به عبارتی دیگر، هنگامی که شما در قالب شخصیت Thor بازی می‌کنید و در حال نابود کردن دشمنان هستید، به معنی واقعی کلمه احساس انتقام جو بودن را درک می‌کنید. این، همان آرمانی است که بازی قصد دارد آن را به دست آورد. در واقع، شعار اصلی بازی را می‌توان عبارت «ما ابرقهرمان هستیم» دانست. بازی Marvel’s Avengers می‌خواهد با پایبندی به این شعار، بازیکن را به جای یک ابرقهرمان قرار دهد و کاری کند که هر کسی، برای چند ساعتی هم که شده، حس یک انتقام جو بودن را تجربه کند. این همان دستاورد قابل احترامی است که پیش از این درباره‌اش صحبت کردیم.

بازی Marvel's Avengers

بازی Marvel’s Avengers به هیچ وجه زیر سایه‌ی دنیای سینمایی مارول قرار نمی‌گیرد.

با این که هنوز کسی موفق به اتمام این بازی نشده است، اما می‌توان حدس زد که سایر شخصیت‌ها هم مانند کامالا خان و هالک، توانسته‌اند به خوبی از سایه‌ی دنیای سینمایی مارول کنار بیایند و شخصیت خاص و منحصر به فرد خود را خلق کنند. با این که در چند وقت اخیر، memeهای زیادی با محوریت استفاده کردن از نام «انتقام جویان برای فروش» درست شده است، اما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که در هیچ کجای بازی، شاهد چنین اتفاق نخواهید بود. در واقع، شباهت این بازی به فیلم‌های انتقام جویان، به اسم و ظاهر شخصیت‌ها خلاصه شده است. به طور تقریبی همه‌ی آن‌ها، توانسته‌اند که اجرای قابل قبول و حتی تحسین برانگیزی را به تصویر بکشند. حتی با وجود این که می‌توان در بخش‌هایی از بازی تقلید نولان نورث از رابرت داونی جونیور را مشاهده کرد، اما این مورد به شکل متعادلی درآمده است. در واقع، می‌توان انتظار داشت که بازیکن با تجربه‌ی کامل بازی Marvel’s Avengers با بازیگران آن بیش‌تر آشنا می‌شود و خود او به این نتیجه می‌رسد. اما با توجه به آن چه که در نسخه‌ی Beta دیدیم، می‌توانیم بگوییم که نه تنها نولان نورث، بلکه هیچکدام از اعضای تیم بازیگری در کار خود شکست نخورده‌اند و توانتسه‌اند که وظیفه‌ی خود را به نحو احسنت به سرانجام برسانند.

اما موردی که توجه بسیاری را به خود جلب کرد، این است که اگر شما حتی مدت زمان کمی را به تجربه‌ی بازی Marvel’s Avengers اختصاص دهید، می‌توانید به شخصیت‌های انتقام جویان عادت کنید و آن‌ها را به عنوان شخصیت‌های محبوب خود، بپذیرید. هم چنین، در طول بازی Marvel’s Avengers هیچگاه عناصر اضافه‌ای که تنها در فیلم‌ها مارول مشاهده کردیم را به خود تعمیم نمی‌دهد. برای مثال، در این بازی شاهد رابطه‌ی عاطفی هالک و بیوه‌ی سیاه نیستیم و این دو، شخصیت خاص خود را در دل مخاطب درست می‌کنند که نمی‌توان آن را با نسخه‌ی سینمایی ترکیب کرد.

بازی Marvel's Avengers

یکی از نویسندگان وبسایت Forbes، حدود ۶۰ درصد از بازی را پشت سرگذاشته و ماموریت‌هنای جانبی آن را هم به اندازه‌ی کافی تجربه کرده است. به گفته‌ی او، با این که تمام بخش‌های بازی Marvel’s Avengers را تجربه کرده است، اما بخش داستانی این بازی حکم هسته‌ی اصلی آن را دارد. در واقع، بخش داستانی توانسته کار خود را به زیبایی هر چه تمام‌تر انجام دهد و تا این جای کار،سرگرم کننده واقع شود. اما باید به این نکته هم اشاره کرد که ممکن است روند گیم پلی بازی، در اواخر داستان کمی خسته کننده و حوصله سربر شود. اما این داستان درگیر کننده‌س بازی است که از جذابیت آن دفاع می‌کند و نمی‌گذارد که مخاطب چشم‌های خود را از صفحه‌ی نمایشگر کنار بکشد.

اما همین بخش داستانی بازی Marvel’s Avengers با این که از شایستگی‌های بسیاری برخوردار است، در برخی از قسمت‌ها لنگ می‌زند و نمی‌تواند آن طور که باید کار کند. به هر حال، نمی‌توان از زیبایی‌های بصری و فنی بازی Marvel’s Avengers گذشت کرد. در طول تجربه‌ی بخش داستانی بازی، با جزئیات گرافیکی فراوانی برخورد می‌کنید که سازنده برای طراحی آن ساعت‌ها وقت گذاشته است. برای مثال، در یکی از مراحل، کامالا خان قبل از این که با هالک آشنا شود، سپر کاپیتان را پیدا می‌کند. در همین حین، هالک از راه می‌رسد و قصد جان کامالا خان را می‌کند. شما در طول این سکانس می‌توانید جزئیات ریز و زیبای بازی Marvel’s Avengers را به وضوح هر چه تمام‌تر مشاهده کنید. در این تعقیب و گریز که میان کامالا خان و هالک اتفاق می‌افتد، می‌توان انیمیشن‌های حرکتی بسیاری را تشخیص داد که بسیار واقع گرایانه و قابل باور هستند.

اما این حد از جزئیات در تک تک دقایق بازی قابل مشاهده نیست. در واقع، حتی در حین تجربه‌ی بخش داستانی شما مکان‌ها و دشمنانی را مشاهده می‌کنید که یک کپی ساده از ساعات پیشین بازی هستند. این مورد، موضوعی است که از یک بازی داستان محور AAA انتظار نمی‌رود و ممکن است که در برخی از مواقع در ذوق بزند. تازه قضیه زمانی جالبت‌تر می‌شود که شما باید در برخی از مواقع، کمی صبر کنید تا بافت‌های ریز و درشت بازی Load شوند. این ایرادی است که به هیچ وجه نمی‌توان از آن گذشت کرد. موضوع دیر Load شدن بافت‌ها، موردی است که در کم‌تر اثر بزرگی در سال ۲۰۲۰ مشاهده می‌شود و یک نکته‌ی منفی بسیار بزرگ است. البته که صبر برای بالا آمدن این بافت‌ها، آن قدرها هم طولانی نیست و شما را به هیچ وجه خسته نمی‌کند. اما در دستی دیگر، از زیبایی‌های بازی Marvel’s Avengers می‌کاهد و به اثر اجازه نمی‌دهد که به یک بازی کامل تبدیل شود.

البته باید این مورد را نیز در نظر گرفت که مراحلی مانند تعقیب و گریز کامالا خان و هالک، در بازی کم نیست و شما چند دقیه یک بار هم که شده، شاهد چنین منظره‌هایی خواهید بود. این مراحلی که به صورت کامل با دست ساخته شده‌اند، یکی از نقاط قوت بازی هستند و می‌توانند قدرت کامل کنسول‌های نسل هشتمی را به نمایش بکشند.

بازی Marvel's Avengers

آیا گیم پلی این باز به قدر کافی درگیر کننده و جذاب است؟

این موضوع، جدا از بخش داستانی است و به یک بحث جدا نیاز دارد. به هر حال، گیم پلی و طراحی روند مبارزات و کنترل شخصیت‌ها، جایی است که نوابغ اعضای استودیو crystal Dynamics به وضوح دیده می‌شود. ممک است که شما یکی از انتقام جو‌ها را بیش‌تر از بقیه دوست داشته باشید. اما این دلیل نمی‌شود که تنها به بازی کردن با آن کاراکتر ادامه دهید. همه‌ی شخصیت‌های بازی Marvel’s Avengers به خوبی ساخته و پرداخته شده‌اند و هر کدام جذابیت‌های خاصی دارند که سایر اعضای تیم دچار فقدان آن هستند. اگر بخواهید که به یک تجربه‌ی کامل از این بازی برسید، لازم است که هر چند وقت یک بار، میان شخصیت‌ها Switch کنید و با هر کدام از‌ آن‌ها به مبارزه با دشمنان بپردازید. در واقع، شما به احتمال زیاد در ادامه‌ی روند بازی احساس می‌کنید که باید شخصیت‌های دیگر را نیز امتحان کنید.

هر کدام از اعضای تیم انتقام جویان، روند گیم پلی متفاوتی را در پیش می‌گیرند و هیچ گاه نمی‌توان یک کپی ساده و مشخص را میان آن‌ها پیدا کرد. درست است که نمی‌توان انتظار جزئیاتی مانند بازی marvel’s Spider-Man را داشت، اما اطمینان حاصل کنید که آن چه از مبارزه با شخصیت‌هایی مانند بیوه‌ی سیاه، هالک و ثور را می‌خواهید، به دست خواهید آورد. در این میان، حتی کامالا خان هم داراری سیستم مبارزه‌ی جذابی است. هم چنین به خاطر این که ممکن است اطلاعات کم‌تری از قابلیت‌های او بدانید، مبارزه کردن با او می‌تواند در نوع خود بسیار جذاب واقع شود. اما کسی که در این میان مانند سایر اعضا نمی‌درخشد و آن طور که باید جذاب نیست، هیولای سبز دوست داشتنی مارول، یعنی هالک است. او دارای محدوده‌ی کم‌تری از ابزارها و قابلیت‌های جنگیدن است و اکثر حملات او، با دست‌های بزرگ و سبزش صورت می‌گیرد. اما جالب است بدانید همین هالک هم به هیچ وجه حوصله سربر و خسته کننده نمی‌شود و در نهایت دارای جذابیت‌های کم‌تری نسبت به «سایر» اعضای تیم است. اگر در روند بازی پیش بروید، می‌توانید با استفاده از درخت مهارت، قابلت‌هایی باز کنید که ارزش تجربه‌ی مبارزه با هالک را بیش‌تر از پیش می‌کند.

بازی Marvel's Avengers

درخت مهارت‌ و عناصر نقش أفرینی  بازی Marvel’s Avengers

درخت مخفی نسخه‌ی یتای بازی Marvel’s Avengers آن چنان که باید دسترسی کامل را به شما نمی‌دهد. اما درخت مهارت اصلی بازی، می‌تواند کاراکتر شما را با سبک بازیتان، به طور کامل هماهنگ کند. به عبارتی دیگر شما می‌توانید تک تک قدرت‌ها، حرکت‌ها و Comboها را به حالت دلخواه خود درآورید و احساس کنید که این خود شما هستید که در قالب یک ابرقهرمان، مبارزه می‌کنید.

اما جالب است بدانید با وجود این که بازی Marvel’s Avengers یک بازی ماجراجویی و اکشن است، علاوه بر درخت مهارت عناصر نقش آفرینی دیگری را نیز در خود جای داده است. مکانیک‌های Loot بازی که پیش‌تر در مورد آن صحبت کردیم، حال و هوای یک بازی RPG را بیش‌تر در بازی جاری می‌کند. اما در مورد عناصر نقش آفرینی بازی Marvel’s Avengers نمی‌توان در حال حاضر نظری قطعی داد. برای سنجش کیفیت و عمق این جزئیات، باید تا روز عرضه‌ی بازی و تجربه ی کامل آن صبر کرد، در این صورت می‌توان با معیار‌های درست‌تری به نقد عناصر نقش آفرینی این بازی پرداخت.

حالا که بیش‌تر با این موراد آشنا شده‌اید، بیاید در مورد سیستم Loot بازی بیش‌تر صحبت کنیم. اشاره کردیم که بازی Marvel’s Avengers می‌تواند در قالب یک بازی Looter، داستان قابل احترامی را برای مخاطب خود تعریف کند. اما این بدان معنا نیست که مکانیک‌های Looting بازی به اندازه‌ی کافی خوب است. هنگامی که شروع به گشتن در سطح نقشه می‌کنید، آن چنان که باید شاهد آیتم‌هایی نیستید که بتواند روندو تفاوت خاصی را در بازی اعمال کند. در واقع، منظور این نیست که تعداد آیتم‌های بازی یا تنوع آن کم است، بلکه منظور این است که این آیتم‌ها آن چنان تفاوتی را در رویکرد گیم پلی و داستان ایجاد نمی‌کنند. برای این که بهتر متوجه این موضوع شوید سراغ یک مثال می‌رویم.

یک بازی Looter تمام عیار مانند بازی Borderlands 3، آیتم‌ها و اسلحه‌های متنوع و متعددی را در پیش روی بازیکن قرار می‌دهد. موردی که این مکانیک بازی Borderlands را درخشان می‌کند، این است که اسلحه‌ها و آیتم‌های بازی عملکرد متفاوتی را با یکدیگر دارند. این مورد بدان معنی است که اگر شما در سطح نقشه یک اسلحه‌ی جدید پیدا کنید، با اسلحه‌ی قبلی شما تفاوت‌های بسیاری دارد و کم‌تر پیش می‌آید که دو اسلحه، مشخصات یکسانی داشته باشند. اما این ایرادی است که می‌توان بر بازی Marvel’s Avengers گرفت. در طول این بازی شما با آیتم‌ها و موراد بسیاری روبرو می‌شوید اما مشکل این جا است که آن‌ها تفاوت بسیاری با هم ندارند و انتخاب یک آیتم جدید، آن چنان که باید تغییر خاصی را در روند بازی به وجود نمی‌آورد.

بازی Marvel's Avengers

اما این مشکل آن چنان که باید شما را اذیت نمی‌کند و از آن جایی که بازی یک سیستم مبارزه‌ی جالب و جذاب دارد، ایرادات مختلفی مانند عدم تنوع کارکرد آیتم‌ها، آن چنان به چشم نمی‌آید. بنابراین، نه می‌توان از سیستم Looting  بازی Marvel’s Avengers به عنوان یک جزء کامل یاد کرد و نه می‌توان از آن به عنوان یک فاجعه نام برد. این بخش در یک حالت متعادل به سر می‌برد که پتانسیل بهتر و پخته‌تر شدن را دارد. استودیو crystal Dynamics می‌تواند با ارائه‌ی یک به روز رسانی، این مشکل را ریشه کن کند و مکانیک‌های Loot بازی را به یک حد قابل قبول برساند.

اما در دستی دیگر، جالب است بدانید هنگامی که به یک آیتم Legendary برخورد می‌کنید، مشکل ذکر شده را به طور کلی فراموش خواهید کرد. قابلیت به دست آوردن این نوع از آتیم‌ها، در کمپین نسخه‌ی دموی بازی ممکن نیست. اما اگر بتوانید در بخش‌های دیگر به آن‌ها دست پیدا کنید، آن موقع است که می‌توانید به نوابغ اعضای استودیو Crystal Dynamics پی ببرید. هنگامی که با آیتم‌های Legendary برخورد کرده و آن‌ها را انتخاب می‌کنید، تازه می‌توانید نام یک بازی Looter محور تمام عیار را بر بازی Marvel’s Avengers بگذارید. این دسته از آیتم‌ها، تفاوت فاحشی در سیسیتم مبارزه و گیم پلی اثر به وجود می‌آورند و شما می‌توانید با ترکیب کردن این آیتم‌ها با درخت مهارت‌های عمیق بازی، سبک مبارزه‌ی مخصوص به خود را خلق کنید.

بازی Marvel's Avengers

آیا بازی بازی Marvel’s Avengers می‌تواند به آرمان‌های خود برسد؟

همان طور که گفته شد، نگرانی‌هایی در مورد مکانیک‌های Looting بازی در بخش کمپین داستانی وجود دارد، اما این مورد قابل رفع است و تنها به کمی دقت از سوی سازندگان نیاز دارد. اما موردی که می‌توان به تحسین آن پرداخت، بخش داستانی و روایتی بازی Marvel’s Avengers است. ارزش‌های هنری این اثر در بخش داستانی، آن را به یک بازی قابل احترام تبدیل می‌کند که صد در صد ارزش یک بار تجربه کردن را دارد. اما موضوع جایی شیرین‌تر می‌شود که شما بتوانید با همه‌ی مشکلات ریز و درشت بازی کنار بیایید و از تجربه‌ی آن لذت ببردید. اگر بتوانید به این درجه برسید، می‌توانید با این بازی ساعت‌های زیادی سرگرم شوید. شاید با خود بپرسید که این مسئله چگونه می‌تواند ممکن شود؟ پاسخ ساده است. با توجه به جزئیات دیده شده در نسخه‌ی Beta بازی، می‌توان حدس زد که بخش داستانی، بخش Co-Op، مراحل مخصوص به ابرقهرمانان و بسیاری از قسمت‌های دیگر از بازی، بیش از ۵۰ ساعت شما را سرگرم می‌کند. تازه این پایان کار نیست و استودیو Crysral Dynamics می‌خواهد بازی Marvel’s Avengers را به یک اثر Live Service تبدیل کند و تا مدت‌ها با عرضه‌ی به روز رسانی‌های متعدد، بازیکنان را در بازی خود نگه دارد و به اثری مانند Destiny تبدیل شود. اطمینان حاصل کنید که اگر با این بازی ارتباط قرار کنید، می‌توانید بیش‌تر از ۲۰۰ ساعت در طول سال را به این اثر اختصاص دهید، چرا که با توجه به شایعات قرار است ابرقهرمانان بسیار زیادی در طول زمان به این بازی اضافه شوند. هم چنین با توجه به صحبت‌های سازنده‌ی بازی، هر کدام از این ابرقهرمانان داستان مخصوص به خود را به بازی اضافه می‌کنند و مراحلی با ارزش تکرار بالا را خلق خواهد کرد.

بنابراین  چه در دسته‌ی گیمر‌ها قرار دارید و چه در دسته‌ی دوست داران دنیاهای ابرقهرمانی، بازی Marvel’s Avengers برای شما ساخته شده است. تنها بخش داستانی با صلابت بازی ارزش تجربه کردن را دارد. علاوه بر این، هر کدام از قهرمان‌ها شخصیت پردازی مناسبی دارند که می‌توانید به راحتی با آن‌ها ارتباط قرار کرده و آن‌ها را به عنوان جزئی از زندگی رومره‌ی خود قرار دهید. پس، شایعه‌ها و memeهای دور بازی را نادیده گرفته و بدون شک به تجربه‌ی بازی بپردازید، چرا که این بازی تجربه‌ی خاصی را برای شما به ارمغان خواهد آورد و اطمینان حاصل کنید که بازی Marvel’s Avengers شما را غافلگیر خواهد کرد.

در پایان اگر قصد دارید پیش از عرضه‌ی بازی Marvel’s Avengersب یش‌تر با بازی‌های ویدیویی دنیا مارول آشنا شوید، می‌توانید به صفحه‌ی خرید بازی Marvel’s Spider-Man مراجعه نمایید.

نظر شما درباره‌ی بازی Marvel’s Avengers چیست؟ به نظر شما آیا این بازی توانسته است که به اهداف خود نزدیک شود یا به یک پروژه‌ی شکست خورده تبدیل شده است؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.

منبع: Forbe 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *