با توجه به اطلاعات و نمایشهای بازی Sifu در چند وقت اخیر، به نظر میرسد اثر اکشن و سوم شخص استودیو Sloclap در حال طی کردن راه درستی برای تبدیل شدن به یک بازی خوب است. در ادامه به نکاتی که باید در مورد سیفو بدانید، خواهیم پرداخت.
پس از عرضه به نسبت موفق بازی Absolver در سال ۲۰۱۷، استودیو Sloclap در جدیدترین پروژه خود به سراغ بازی Sifu رفته است. سیفو درست مانند بازی قبلی این استودیو تمرکز اصلی خود را روی نبردهای رزمی و تن به تن میگذارد اما به نظر میرسد این دفعه، ساختار و روایت مسنجمتری نسبت به بازی Absolver دارد. این بازی که در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ (۸ فوریه ۲۰۲۲) برای پلی استیشن 4، پلی استیشن 5 و پی سی منتشر میشود، در مورد یک فرد با مهارتهای بالا در ورزش کونگفو است که میخواهد انتقام مرگ خانواده خود را بگیرد. بدون وقفه اضافه، در ادامه به نکات مهمی میپردازیم که باید در مورد بازی Sifu بدانید.
نکاتی که باید در مورد بازی Sifu بدانید
داستان
داستان بازی Sifu با اینکه دارای چند لایه مختلف است، اما به طور سر راست و مستقیمی روایت میشود. داستان این بازی در مورد شخصیتی است که خانواده خود را از دست داده و حالا به دنبال گرفتن انتقام از کسانی میرود که باعث این اتفاق شدهاند. به طور کلی پنج کاراکتر مختلف مقصر مرگ خانواده شخصیت اصلی بازی هستند که هر کدام محافظان متعدد و امکانات خاص خود را برای متوقف کردن شما دارند. یکی از اولین کارکتراهای هدف که باید او را بکشید شان (Sean) نام دارد. شما میتوانید این شخصیت را در یک کلاب مشتزنی زیر زمینی پیدا کنید و به حساب او برسید. اما نکتهای که باعث میشود سرعت و انسجام مبارزات تا پایان هر مرحله حفظ شود، طراحی خطی محیطهای بازی است؛ به گونهای که همواره مشغول مبارزه و کتک زدن دشمنان هستید. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، این است که در بازی Sifu برخلاف Absolver، خبری از حالت آنلاین نیست و شما باید به تنهایی به جنگ با دشمنان بروید. همچنین اتمام داستان این بازی درست مانند آثاری مانند Deathloop و Hades نیازمند یک تلاش موفق است؛ به گونهای که باید همه دشمنان را در یک دور و بدون مردن بکشید. به عبارتی دیگر، اگر توسط دشمنان کشته شوید به ابتدای بازی باز میگردید و باید از اول راه انتقام را در پیش بگیرید. البته توجه کنید که این دلیلی بر قرار گرفتن سیفو در بین آثار سبک روگلایک نیست و با یک بازی اکشن و ماجراجویی ساده طرف هستیم.
Detective Board و سرنخها
با وجود موارد ذکر شده در مورد سبک این بازی، در نظر داشته باشید که سیفو شامل یک سری جزئیات مشابه با آثار روگلایت (Rouge-Lite) است. برای مثال بازی Sifu شامل یک Detective Board است که در ابتدای هر دور اطلاعات مختلفی را در مورد شخصیتهای هدف در اختیار شما قرار میدهد. البته همین گونه که در بازی پیش میروید و مراحل جدید را تجربه میکنید، سرنخها و اطلاعات جدیدی به Detective Board اضافه میشوند. برای مثال، کلاب زیرزمینی شخصیت شان که به آن اشاره کردیم، دارای چند اتاق قفل شده است که برای باز کردن آنها به یک سری کارت مخصوص نیاز دارید. شما میتوانید این کارتهای مخصوص را با پیشروی در روند بازی و تکمیل مرحلههای مختلف به دست آورید. همچنین جالب است بدانید که به گفته خود سازندگان، شما میتوانید از این درها به عنوان میانبر استفاده کنید تا در تلاشهای بعدی خود راه راحتتری داشته باشید و برخی از دشمنان را دور بزنید.
تمرین کردن
قبل از اینکه سفر خود برای انتقام گرفتن را شروع کنید، باید بدانید که تمرین کردن در بازی Sifu نکته به شدت حیاتی و مهمی است. شما پس از مدتی به یک محیط تمرینی در Base اصلی بازی دسترسی پیدا میکنید که میتوانید با استفاده از آن، به جنگ با یک دشمن تمرینی بپردازید. همچنین شما قابلیت تعیین رفتار این دشمن تمرینی را دارید و میتوانید حالتهای مختلفی را برای او در نظر بگیرید. برای مثال میتوانید او را در حالت ضعیف قرار دهید تا کمبوهای مختلف را روی او امتحان کنید یا در حالتی دیگر، دشمن تمرینی را روی سختترین حالت ممکن بگذارید و یک مبارزه تمام عیار را تجربه کنید.
سیستم مبارزه بازی Sifu
با وجود مکانیکها و جزئیات مختلف، نباید منکر این موضوع شویم که مبارزات در مرکز توجه بازی Sifu قرار میگیرد. این بازی شامل یک Heavy Attack و یک Light Attack است که میتوانید با ترکیب درست آنها، کمبوها و تکنیکهای مختلفی روی دشمنان پیاده کنید. البته سازندگان مکانیکهای دیگر مانند جاخالی دادن (Dodging) و پری کردن (Parrying) را هم در بازی قرار دادهاند که در مواقع حساس به کمک شما خواهند آمد. به طور کلی، برای پیروزی در مبارزات باید تعادل خوبی را میان مکانیکهای تهاجمی و تدافعی به وجود آورید.
تجربه مبارزات در بازی Sifu احساس بسیار خوبی دارد؛ به گونهای که کتککاری کردن با دشمنان آن حس سنگین بودن ضربات را به خوبی منتقل میکند. البته این سنگینی ضربات بستگی به نقاط انتخاب شده توسط شما (مانند شکم، سر، پا و…) دارد و برای هر ناحیهای متفاوت است. همچنین جالب است بدانید که قابلیت استفاده از محیط وجود دارد و میتواند با کوبیدن دشمنان به دیوار یا اشیا موجود در محیط، موقعیتهای جدیدی برای مبارزه درست کنید. یک قابلیت خاص هم در بازی وجود دارد که سازندگان با نام Focus Meter از آن یاد میکنند. این Focus Meter هنگام مبارزه و ضربه زدن به دشمنان پر میشود و سپس قادر به استفاده از آنخواهید بود. هنگام استفاده از Focus Meter با استفاده از دکمه L2، روند زمان کُند میشود و میتوانید در حین آن ضربات محکمتری به دشمنان وارد کنید.
اسلحهها و استفاده از محیط
اسلحهها هر وقت که در دسترس قرار بگیرند، میتوانند روند مبارزات را به طور کلی تغییر دهند. در بازی Sifu اسلحههایی مانند چوبدستی، لوله، چوب بیسبال و خنجرهایی وجود دارند که هر کدام آسیب بیشتری نسبت به حالت معمولی به دشمنان وارد میکنند. البته استفاده از یک لیوان یا وسیله شیشهای و زدن آنها به سر دشمنان هم گزینه ایدهآلی خواهد بود. اسلحهها و آیتمهای پرت کردنی هم در سیفو در دسترس هستند و میتوانید در موقعیتهای مناسب از آنها استفاده کنید. همچنین اگر در لحظه سلاح پرت کردنی خاصی پیدا نکردید، میتوانید از سایر آیتمهای موجود در محیط بهره ببرید. پس اگر در میان دشمنان گیر کردید و راه فراری نداشتید، بهتر است به اطراف خود نگاه کرده و از موقعیتهای مختلف استفاده کنید.
مولفهای به نام Structure
بازی Sifu علاوه بر خط سلامتی یا HP، یک مولفه دیگر به نام Structure Meter دارد که میتوانید آن را روی سر دشمنان مشاهده کنید. Structure Meter عملکردی شبیه به مکانیک مشابه در بازی Sekiro: Shadows Die Twice دارد و اگر به دشمنان ضربه بزنید به تدریج پر میشود. هنگامی که Structure Meter یک دشمن به طور کامل پر شد، میتوانید با زدن یک Takedown او را به طور کامل بکشید. انجام این کار خط سلامتی شما را به مقدار کمی پر میکند و در مبارزات طولانی هم حسابی مفید خواهد بود. البته توجه کنید که شخصیت شما هم دارای مولفه مشابهی است و اگر دقت نکنید، دشمنان میتوانند Structure شما را بشکنند و آسیب بزرگی وارد کنند.
خبری از قابلیت شخصیسازی کمبوها نیست
یک بخش دیگر که بازی Sifu را نسبت به Absolver متفاوت میکند، عدم وجود قابلیت شخصیسازی کمبوها (Combo) است. در حالی که میتوانید با پیشروی در روند بازی مهارتها و کمبوهای جدیدی به دست آورید، قادر به شخصیسازی و تنظیم کردن آنها به شکل دلخواه خود نیستید. به همین خاطر، تمرکز و تلاش برای رسیدن به بهترین مهارت ممکن در مبارزات به هدف اصلی تبدیل میشود که در حین آن میتوانید خلاقیتهای خود را هم به کتکزدن دشمنان اضافه کنید.
مهارتهای آزاد کردنی و ارتقا Statها
درست مانند بسیاری از بازیهای دیگر، هنگامی که در سیفو دشمنان را شکست میدهید و در روند بازی پیش میروید، XP به دست میآورید. حالا میتوانید از این XPها برای باز کردن و به دست آوردن مهارتهای (Skill) جدید استفاده کنید. برای مثال Focus Attackها مانند 360 Swing Focus به شما اجازه میدهد با استفاده از چوب دستی (Staff) خود چندین نفر از دشمن را به صورت همزمان روی زمین بیندازید. یا در مثالی دیگر میتوانید با استفاده از مهارت Thigh Cut Focus رانها و پاهای دشمنان را تکهتکه کنید. استفاده از مهارتهای مربوط به مشتزنی مانند Chasing Trip Kick هم به شما اجازه میدهد دشمنان خود را Knockdown کنید و اینگونه از آنها در صحنه مبارزه پیشی بگیرید. به طور کلی تعداد مهارتهای موجود در بازی Sifu زیاد بوده و خود شما باید با امتحان کردن آنها گزینه ایدهآل خود را پیدا کنید.
همچنین جالب است بدانید که شما میتوانید برخی از آمار خود مانند Structure Meter را در Shrineهایی که در طول مسیر بازی پخش شدهاند، ارتقا دهید. البته برای ارتقا و به دست آوردن همه چیز نیازی به XP نیست و برای ارتقا برخی Statها باید کارهای مختلف مانند رسیدن به یک Score مشخص در طی مبارزات، انجام دهید. نحوه دقیق به دست آوردن XP و هزینه آزاد کردن مهارتها هنوز به طور کامل توسط سازندگان در دسترس قرار نگرفته و ممکن است تا زمان عرضه نهایی بازی Sifu شاهد یک سری تغییرات باشیم.
دشمنان
اگر به نظرات رسانههایی که موفق به تجربه سیفو شدهاند نگاه کنیم، متوجه میشویم که این بازی از لحاظ تنوع دشمنان در شرایط خوبی قرار دارد. هرچند که در دقایق ابتدایی بازی تنها با دشمنان معمولی برخورد میکنید، اما دشمنان خاصتر و قدرتمندتر به تدریج به جریان مبارزات راه پیدا میکنند. برای مثال هنگامی که برای اولین بار وارد کلاب مشتیزنی میشوید، با یک سری افراد معمولی مبارزه میکنید و بلافاصله پس از شکست آنها، یک فرد جدید وارد مبارزه میشود که از مهارت به شدت بالایی برخوردار است. حال اگر این روند توسط استودیو Sloclap به کل روند بازی Sifu تعمیم داده شود، حداقل از منظر دشمنان شاهد تنوع خوبی خواهیم بود.
البته در ادامه با یک سری دشمنان بزرگتر و قدرتمندتر هم روبرو میشوید که میتوانند به راحتی شما را بلند کرده و به اطراف پرت کنند. علاوه بر باس فایتهای اصلی، یک سری مینیباس هم در گیمپلی بازی جای میگیرند که برای شکست دادن آنها، باید حسابی حرکات و حملات آنها را زیر ذرهبین قرار دهید.
دشمنان Empowered
علاوه بر مواردی که به آنها اشاره کردیم، یک سری دشمنان Empowered هم در سیفو مشاهده میشوند. بعضی دشمنان پس از Takedown شدن و خالی شدن نوار Structure، ناگهان بلند میشوند و نسبت به قبل خط سلامتی بیشتری به دست آورده و قویتر میشوند. این دسته از دشمنان که با رنگ زرد براق میتوانید آنها را تشخیص دهید، Empowered Foe نام دارند. به طور خلاصه، بهتر است هنگام تجربه سیفو انتظار هرگونه حرکتی را از سوی دشمنان دشته باشید.
ترساندن دشمنان
یکی از مکانیکهایی که در پیشنمایشها توجه بازیکنان را به خود جلب کرد، قابلیت ترساندن دشمنان بود. در حالی که شما میتوانید در برخی از مواقع دیالوگهای مختلفی انتخاب کنید، درگیری مستقیم و بلافاصله با دشمنان باعث ترسیدن آنها میشود. البته کارکرد کامل این مکانیک هنوز مشخص نیست و باید منتظر اطلاعات بیشتری باشیم؛ اما همین که چنین موارد جذابی به ذهن سازندگان رسیده، باعث میشود نسبت به بازی Sifu امیدوارتر شویم.
روند مرگ، زندگی دوباره و بالا رفتن سن
یکی از نکاتی که بازی Sifu را متمایز میکند، روند مردن و در ادامه آن بازگشت به زندگی و تلاش دوباره در مسیر انتقام است. هر سری که شما در این بازی جان خود را از دست میدهید، میتوانید پیش از زنده شدن یک قابلیت جدید را برای خود آزاد کرده و سطح خود بالاتر ببرید. اما با این وجود، با هر بار مردن سن شخصیت شما بالاتر میرود و موهای او کمکم سفید میشود. در این حالت از آنجایی که شخصیت اصلی به درجه استادی نزدیکتر شده آسیب بیشتری به دشمنان میزند و از آن نگاه که سن بالاتری دارد، از نوار سلامتی کوچکتری برخوردار است. مجموع تعداد مرگ و زنده شدنهای مجدد شما در این بازی، سن نهایی شخصیت اصلی را مشخص میکند.
خوشبختانه چندین راهحل برای جلوگیری از بالا رفتن سن وجود دارد. برای مثال اگر یک سری از دشمنان قدرتمند را شکست دهید سن شما کمتر میشود و در صورت آزاد کردن یک قابلیت خاص، به طور کلی به سن اولیه خود باز میگردید. البته شما در این روند جاودانه نیستید و اگر به تعداد مشخصی بمیرید، به طور کامل Game Over خواهید شد. البته به گفته خود سازندگان، برای پیدا کردن تمامی نکات مخفی بازی، باید آن را چندین بار تمام کنید.
شما شکستناپذیر نیستید
با وجود مهارت بالای شخصیت اصلی در کونگ فو و قدرتمندتر شدن پس از هر دفعه مردن، بازی Sifu سخت است. دشمنان در این بازی به صورت گروهی به شما حمله میکنند و اگر لحظهای غفلت کنید، ممکن است خود را در حالت مناسبی نبینید. برای اینکه بتوانید در مبارزات مشکل این اثر دوام بیاورید، باید زمانبندیهای مناسب برای حمله و دفاع را پیدا کنید و با کسب تجربه به تدریج بهتر شوید.
البته در این راه یک سری نکات وجود دارد که میتوانند به شما در پشت سر گذاشتن راحتتر دشمنان کمک کند. برای مثال، بهتر است همواره در محیط حرکت کرده و اشیا پیرامون خود را به سمت افراد مقابل خود پرت کنید. همچنین بهتر است ابتدا دشمنان ضعیفتر را شکست دهید و سپس به سراغ باقی رقبا بروید. خوشبختانه، دشمنان همیشه آماده مبارزه با شما نیستند و در برخی از مواقع خاص، میتوانید با یک حمله ناگهانی آنها را غافگیر کنید.
حداقل سختافزار مورد نیاز برای تجربه سیفو
سازندگان هنوز لیست سختافزار پیشنهادی بازی Sifu را معرفی نکردهاند، اما میتوانیم شما را با حداقل سختافزار مورد نیاز برای تجربه این بازی آشنا کنیم. یک پردازنده هستهای Intel Core i5-7300U، هشت گیگابایت RAM و کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 660 یا AMD Radeon 7870 میتوانند گزینههای خوبی برای تجربه متعادل این بازی باشند. البته با توجه به تجربه منتقدانی که زودتر از موعد به تجربه این بازی پرداختهاند، با استفاده از یک GPU میانرده (در اواخر سال ۲۰۲۱) مانند GeForce GTX 1080 میتوانید سیفو را روی حداکثر تنظیمات گرافیکی بازی کنید؛ آن هم بدون اینکه با مشکل یا افت فریم خاصی مواجه شوید.
نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و رزولوشن 4K روی پلی استیشن 5
همانطور که میدانید بازی Sifu علاوه بر رایانههای شخصی برای دو کنسول نسل هشتمی و نهمی سونی هم منتشر خواهد شد؛ پس بد نیست نگاهی به عملکرد احتمالی این بازی روی پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 داشته باشیم. هر دو کنسول مذکور میتوانند سیفو را با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کنند و این در حالی است که کاربران پلی استیشن 5 میتوانند در همین شرایط از رزولوشن 4K هم لذت ببرند. همچنین در این میان باید اشاره کنیم که سازندگان هنوز پشتیبانی از قابلیتهای کنترلر Dualsense را تایید نکردهاند؛ اما میتوان حدس زد استفاده از فناوری Haptic Feedback میتوانند کمک زیادی به تجربه مبارزات کند.
در این نقطه به پایان مقاله نکاتی که باید در مورد بازی Sifu بدانید رسیدیم. نظر شما در مورد این اثر چیست؟ آیا سازندگان آن در استودیو Sloclap میتوانند رضایت بازیکنان و منتقدان را کسب کنند؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.
منبع: GamingBolt
لینکهای کوتاه شده مطلب
https://b2n.ir/f07484 | yun.ir/jyvvo3 | https://zx1.ir/LyOaT |
https://tinyurl.com/5fe4mja9 | https://bit.ly/3GXU5oa |