یکی از مهمترین المانهای سری بازیهای God of War به خصوص بازی God of War وجود چرخههای مختلف است که موجب وقوع رخدادهای آن میشوند. با تیلنو و بررسی آنها همراه باشید.
در تمامی بازیهای سری گاد آو وار، اثرگذارترین المانی که در طول اتفاقات آن مشاهده میکنیم، چرخههای مختلف هستند. کریتوس (Kratos) به عنوان شخصیت اصلی مجموعه مذکور، حتی پیش از شروع سهگانه اصلی در چرخه خشونت گرفتار بود. چرخهای که زندگی پسرش یعنی آترئوس (Atreus) در بازی God of War را نیز تحت الشعاع قرار داده است. جهان سری بازیهای God of War چرخههای مختلفی را در پانتئونها و اساطیر متنوع به نمایش میگذارد و حتی با استفاده از المانهایی مانند سفر کریتوس در زمان و بازگشت به لحظه کشته شدن در بازی God of War 2، چرخه جدیدی را ایجاد میکند.
دنباله بازی God of War که در بین طرفداران با نام غیررسمی Ragnarok شناخته میشود، به احتمال زیاد مفهوم چرخهها را وارد ابعاد جدیدی خواهد کرد و بازیکنان بیش از پیش متوجه اهمیت و تاثیر آن در وقایع مجموعه God of War خواهند شد. در این مطلب قصد داریم چرخههای اصلی سری گاد آو وار را بررسی کنیم. همچنین به این موضوع میپردازیم که چرا با نزدیک شدن به نسخه خاص آن از آخرالزمان نورس، ویژگی مذکور بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. با تیلنو همراه باشید.
چرخههای سری بازیهای God of War
این فرضیه که زندگی کریتوس در واقع یک چرخه خشونتبار است، برای طرفداران سری گاد آو وار واضح بوده و همگی با آن آشنا هستند. داستان این شخصیت با کشته شدن برادرش به دست خدایان یونان آغاز میشود؛ زیرا آنها معتقدند برادر کریتوس یعنی دیموس (Deimos)، همان «جنگحوی نشان شده» که طبق پیشگویی خدایان را نابود میکند، است. پس از آن که کریتوس چشمش را به شکل مشهورش خالکوبی کرد، قدم در راه تحقق این پیشگویی میگذارد. پس از این تصمیم او رخدادهایی همچون فریب خوردن از آرس (Ares) و کشتن خانوادهاش، نابود کردن پانتئون یونان در بازیهای God of War 2 و God of War 3 و عدم امکان فرار از گذشته خونبارش در بازی God of War به وقوع میپیوندند.
کریتوس بارها تلاش کرده تا از چرخه خشونت دوری کند و حتی برای اینکار نماد خشونت در سری گاد آو وار یعنی Blades of Chaos، شمشیرهای زنجیر شده به دستانش، را کنار میگذارد. با این حال در تازهترین بازی سری بازیهای God of War مجبور میشود دوباره آنها را مورد استفاده قرار دهد. در بازی مذکور اتفاقاتی به وقوع پیوست که با استناد به آنها میتوان احتمال داد آترئوس نیز در چرخه خشونت گرفتار است. با پیشرفت در بازی گاد آو وار مشاهده میکنید که او رفته رفته پرخاشگری بیشتر از خود بروز میدهد. بهترین مثال برای این ادعا زمانی است که به دلیل توهین به مادرش، او با فرو کردن چاقو در گردن مودی (Modi)، پسر ثور (Thor)، او را به قتل میرساند.
علاوه بر چرخه خشونت، به نظر میرسد که آترئوس در معرض به ارث بردن بخش دیگری از گذشته پدرش است. پدر کریتوس یعنی زئوس (Zeus)، با سرنگون کردن کرونوس، مقامش را از او گرفته و به جای پدرش تبدیل به خدای خدایان یونان شد. کریتوس پس از کش و قوسهای فراوان در نهایت موفق به کشتن زئوس شد. در پایان بازی God of War در قالب نقاشیهای دیواری یوتونهایم (Jotunheim) به این موضوع که احتمالا آترئوس روزی کریتوس را خواهد کشت، اشاراتی شده است. آخرین نقاشی دیواری آترئوس را در شرایطی به تصویر میکشد که در بالای سر جسد فردی شبیه به کریتوس نشسته و کلمات «پدر» و «خیانت» در اطراف آنها نقش بسته است.
قطع به یقین نمیتوان گفت که فرد کشته شده کریتوس است؛ زیرا احتمال دارد آن فرد شخصیتهایی مانند اودین (Odin) یا تیر (Tyr) باشد. با این حال بازی God of War با نمایش این نقاشی دیواری قصد دارد باری دیگر به چرخه خشونت کریتوس و ترس او از گرفتار شدن پسرش در آن اشاره کرده و توجه بازیکنان را به آن جلب کند. احتمال دارد در بازی God of War: Ragnarok توجه ویژهای به چرخهها شود و بیش از پیش در روایت داستان مورد استفاده قرار بگیرند.
چرخه رگناروک در بازی God of War
عملا تایید شده که نسخه خاص رگناروک (Ragnarok) روایت شده در قالب سری گاد آو وار، در واقع یک حلقه زمانی است. در بازی God of War مشخص شد که یورمونگاند (Jormungandr)، مار عظیمالجثهای که کریتوس و آترئوس در برکه 9 (Lake of Nine) با او روبهرو میشوند، در واقع از آینده آمده است. میمیر (Mimir) توضیح میدهد که در رگناروک بین یورمونگاند و ثور نبرد سهمگینی رخ داده و درخت جهان با نام ایگدراسیل (Yggdrasil) به واسطه آن از بین میرود. این اتفاق باعث میشود که مار جهان (World Serpent) در زمان سفر کرده و به دوران قبل از تولدش بازگردد. بعدا فریا (Freya) با جزئیات بیشتری این داستان را توضیح میدهد و از جلب شدن توجه ثور به حضور یک یوتون (غولهایی که در یوتونهایم زندگی میکنند) در برکه 9 میگوید. این امر موجب وقوع اولین نبرد بین ثور و یورمونگاند شده و نشان میدهد که هیچیک از آنها بر دیگری برتری ندارد.
آترئوس در این حلقه زمانی نقش کلیدی و اساسی دارد. «آشنا» توصیف کردن آترئوس توسط یورمونگاند، یکی از مواردی است که میمیر به آنها اشاره میکند. این امر از آن جهت منطقی جلوه میکند که سهلتی (محرابهای سه بخشی که با باز کردن آنها بیشتر با اساطیر نورس آشنا میشوید) یورمونگاند حاوی نوشتههایی است که «فرزند لوکی و آنگربودا (Angrboda)، برادر فنریر (Fenrir)، هل (Hel) و گرگهای آهنین (Iron-Wolves)» ترجمه میشوند. این مورد تایید میکند که همانند اساطیر نورس، در دنیای گاد آو وار نیز یورمونگاند فرزند لوکی است. در پایان بازی God of War مشخص شد که آترئوس در واقع همان لوکی بوده و این بدان معنا است که در مقطعی نامشخص از آینده، فنریر و یورمونگاند به عنوان فرزندان او متولد خواهند شد.
پس از آن، یورمونگاند جوان در طول رگناروک به دست ثور به گذشته فرستاده خواهد شد و طبق اساطیر و سهلتیاش در بازی God of War، این یورمونگاند مسنتر است که موفق به کشتن خدای رعد و برق میشود. حضور یورمونگاند در حلقه زمانی را میتوان اشارهای هوشمندانه به رسیدن سر به دم مار جهان و به دندان گرفتن آن معرفی کرد. در آغاز رگناروک او دمش را از دهانش خارج میکند. این امر در لوگو دنباله بازی گاد آو وار نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
با توجه به حلقه زمانی، میتوان چنین برداشت کرد که در آخرین نقاشی دیواری، آترئوس در واقع در کنار پیکر نسخه مسنتر خودش قرار گرفته است. این فرضیه نه تنها میتواند شباهت ظاهری فرد کشته شده با کریتوس را توضیح دهد، بلکه قادر است نبود خالکوبی و تفاوت پوشش با دیگر نقاشیهای کریتوس در یوتونهایم را توجیه کند. از نظر تم و فضا، رگناروک عملا یک رویداد آخرالزمانی بینقص برای نمایش چرخهها در یک جهان اساطیری است.
محوریت رگناروک مرگ و تولد دوباره ۹ قلمرو نورس است. تمامی آسیرها (Aesir) و وانیرها (Vanir) در افسانهها کشته نمیشوند و تعدادی از آنها زنده میمانند. همچنین پس از پایان یافتن رگناروک، برخی دیگر از جمله بالدر (Baldur) به منظور نظارت بر دنیا، تجدید حیات میشوند. علاوه بر این دو انسان به نامهای لیف (Lif) و لیفتراسیر (Lifthrasir) نیز جزو بازماندگان هستند.
بازی God of War: Ragnarok از چرخههای موجود در رگناروک و اساطیر نورس برای نمایش گرفتار شدن کاراکترهای خودش در چرخههای مختلف بهره میبرد. احتمالا در این بازی شاهد تلاشهای کریتوس برای از بین بردن چرخه، جلوگیری از پایان دنیا و ممانعت از به دام افتادن پسرش در همان چرخه خشونتی که زندگیاش را احاطه کرده، خواهیم بود. با این اوصاف، بازی مذکور این پتانسیل را دارد که به یکی از بهترین آثار مجموعه God of War تبدیل شده و یکی از مهمترین تمهای کل سری را به بهترین شکل مورد استفاده قرار دهد.
در صورتی که تاکنون این بازی را تجربه نکردهاید، میتوانید با استفاده از لینکهای زیر اقدام به خرید آن کنید:
نظر شما راجع به فرضیههای مطرح شده چیست؟ آیا در دنباله بازی God of War شاهد نمایشی عالی از رگناروک خواهیم بود؟ نظرات خود را با ما در تیلنو در میان بگذارید.
منبع: Gamerant