پس از خرید پر سر و صدای شرکت Activision Blizzard توسط مایکروسافت و ایکس باکس، چه پیامدهایی در انتظار بازیکنان است؟ این ماجرا به انحصار طلبیهای عظیم ختم میشود یا به نفع همه خواهد بود؟ در ادامه این مقاله سعی میکنیم ابعاد مختلف این موضوع مهم را برررسی کنیم.
سال پیش در برهه مشابهی از زمان، مایکروسافت به طور رسمی از خرید شرکت Zenimax و تمام زیرشاخههای آن از جمله بتسدا (Bethsda) خبر داد؛ موضوعی که عین بمب منفجر شد و بحثهای مختلفی را به همراه داشت. این خرید غیرمنتظره، به معنی اضافه شدن استودیوهای مختلف بتسدا مانند Arkane و MachineGames به Xbox Game Studios بود. به همین ترتیب، تمامی مجموعهها و مالکیتهای معنوی بتسدا زیر سایه مایکروسافت قرار گرفت تا شاهد انحصاری شدن برخی محتویات باشیم. برای مثال، بازی Starfield که همگی فکر میکردیم یک اثر مولتیپلتفرم خواهد بود، قرار است به عنوان یک انحصاری تمام عیار راهی پلتفرم ایکس باکس شود. از طرفی دیگر، آن طور که اطلاعات میگویند سرنوشت مشابهی در انتظار بازی The Elder Scrolls VI است و به احتمال زیاد با یک انحصاری بزرگ دیگر برای Xbox روبرو هستیم. خرید شرکت زنیمکس و زیرشاخههای آن در سال گذشته، برای مایکروسافت حدود ۷.۵ میلیارد دلار هزینه داشت. در آن زمان که از چنین خبر بزرگی مطلع شدیم، به هیچ وجه انتظار نمیرفت که در آیندهای نزدیک اتفاق مشابهی با مقیاسی به مراتب بزرگتر رخ دهد. اما خب در اشتباهی کامل به سر میبردیم.
دنیای بازیهای ویدیویی در تاریخ ۳۰ دی ۱۴۰۰ میزبان یک بمب خبری دیگر شد. شرکت Microsoft به طور علنی از خرید شرکت Activision Blizzard با مبلغ ۶۸.۷ میلیارد دلار رونمایی کرد تا معامله بتسدا کمی کوچک به نظر برسد. طبق این قرارداد جدید، شرکت Activision Blizzard و تمامی زیرشاخههای آن از جمله Blizzard Entertainment و Infinity Ward به تسخیر مایکروسافت در میآید. به همین ترتیب و به محض تکمیل قرارداد، مجموعههای مانند Call of Duty، World of Warcraft و Crash در کنترل کامل شرکت Microsoft قرار میگیرد و این غول آمریکایی میتواند هر کاری که میخواهد با تکتک این فرنچایزها انجام دهد. یکی از قسمتهای عبارت «هرکاری»، میتواند به انحصاری شدن مجموعههای مذکور باشد. به عبارتی دیگر، مایکروسافت قدرت این را دارد که کالاف دیوتی، ورد آو وارکرفت و کرش را به انحصاریهای پلتفرم ایکس باکس تبدیل کند.
در این نقطه باید اشاره کنیم که اگر قصد تهیه کنسولهای نسل نهمی شرکت Microsoft را دارید، میتوانید به صفحه خرید ایکس باکس سری ایکس و خرید ایکس باکس سری اس مراجعه کنید.
بررسی تاثیرات خرید شرکت Activision Blizzard توسط مایکروسافت
همانطور که میدانید، معاملهای به این بزرگی باعث خلق علامت سوالهای زیادی در اذهان عمومی میشود؛ از قیمت و سیاستهایی که قرار است در آینده اولویت داده شوند، گرفته تا شرایط خاصی که شرکت Activision Blizzard دارد. متاسفانه در طی ماههای اخیر گزارشهای متعددی در مورد محیط کاری نامناسب و ناامن در سطح شرکت Activision به گوش رسیده است که به خودی خود، یک معضل بزرگ به حساب میرود. نحوه برخورد مایکروسافت و شخص فیل اسپنسر (Phil Spencer)، رئیس بخش ایکس باکس، با حاشیههای به وجود آمده موردی است که هرچه سریعتر نیاز به شفافسازی دارد. اما آنچه که در حال حاضر میدانیم این است که بابی کوتیک (Bobby Kotick)، مدیرعامل Activision Blizzard، تا اطلاع ثانوی در پست و مقام خود باقی میماند. ولی داستان زمانی وجهه عجیبی به خود میگیرد که به یاد میآوریم همین آقای کوتیک، یکی از عوامل اصلی ناامنیهای به وجود آمده است. البته با توجه به اتفاقات سالهای اخیر، میدانیم که فیل اسپنسر کار خود را بهتر از هر کس دیگری بلد است و بدون شک برنامههای مختلفی برای بهبود اوضاع و شرایط دارد.
اما با این وجود، هزاران نفر از کارمندان و سهامداران شرکت Activision Blizzard خواستار استعفا بابی کوتیک شدهاند و نسبت به این امر پافشاری دارند. ولی هنوز خبری از استعفا بابی کوتیک نیست و او قصد دارد تا زمان برطرف کردن مشکلات به وجود آمده در پست خود باقی بماند و اگر موفق به بهبود اوضاع نشد، سپس دست به استعفا بزند. در حالی که سران شرکت اکتیویژن بیلیزارد اقدامات مختلفی مانند اخراج افراد خاطی را به نتیجه رساندهاند، اما هنوز دسته بزرگی از کارمندان نسبت به شرایط ناراضی هستند. به طور کلی، به نظر میرسد با به واقعیت پیوستن این معامله بزرگ، مشکلات داخلی Activision Blizzard رو به کمرنگتر شدن برود.
علاوه بر مواردی که به آنها اشاره کردیم، خرید شرکت Activision Blizzard توسط مایکروسافت میتواند روی روند کار و برنامههای آینده این شرکت بازیسازی تاثیرگذار باشد. در حال حاضر تقریبا تمامی استودیوهای Activision مشغول کار روی اجزا و بخشهای مختلف Call of Duty هستند و همین موضوع باعث شده که بسیاری از مجموعههای قدیمی و محبوب در گذر زمان به دست فراموشی سپرده شوند. از جمله مجموعههایی که در سالهای اخیر نسبت به آنها کملطفی صورت گرفته میتوانیم به Spyro و Tony Hawk’s Pro Skater اشاره کنیم که به غیر از یک Remake ساده فرصت خاصی دریافت نکردهاند. شرایط شرکت Blizzard هم در این میان وخیمتر است. تنها به این موضوع توجه داشته باشید که از عرضه آخرین نسخه مجموعه World of Warcraft، حدود ۱۸ سال ناقابل میگذرد. البته این را در نظر داشته باشید که منظور ما فقر محتوا نیست؛ اما نمیتوان جای خالی یک نسخه کاملا جدید را انکار کرد. اما در این حال یک خبر خوب هم وجود دارد. مایکروسافت نسبت به مجموعههای قدیمی و کلاسیک خود حسابی وفادار بوده و نهایت تلاش خود را برای زنده نگه داشتن آنها به کار میگیرد. از جمله همین مجموعهها میتوانیم به Halo اشاره کنیم که جشن ۲۰ سالگی خود را با عرضه Halo Infinite جشن گرفت. بنابراین، در حال حاضر امید بسیاری به زنده شدن فرنچایزهای قدیمی شرکت Activision Blizzard وجود دارد.
تکلیف انحصارطلبی و بازیهای انحصاری به کجا ختم میشود؟
اما در این نقطه به بزرگترین سوالی میرسیم که ذهن بازیکنان را مشغول کرده است. مایکروسافت چه تصمیمی برای انحصاری کردن بازیهای آینده شرکت Activision Blizzard میگیرد؟ چه بازیهایی Multi-Platform باقی میمانند؟ خب باید بدانید که ما پیش از این هم در شرایط مشابهی قرار داشتهایم. سال پیش که برای اولین بار خبر خرید بتسدا توسط Microsoft به گوش رسید، سوالهای مشابهی میان طرفداران به وجود آمد. آیا ردموندیها قصد دارند با انحصاری کردن مجموعههایی مانند Fallout و The Elder Scrolls میلیونها دلار را به همین سادگی از دست بدهند؟ پس از گذشت مدتی شرایط برای همه کمی واضحتر شد. مایکروسافت اعلام کرد که نسبت به انحصاری کردن تکتک بازیهای بتسدا به صورت جداگانه عمل میکند و تصمیمی کلی برای همه آنها نمیگیرد. در آن زمان شرایط به گونهای پیش رفت که تاد هاوارد به صورت علنی اعلام کرد که تصور عدم عرضه Starfield یا TES VI برای پلی استیشن و حتی نینتندو، کمی سخت است.
با گذشت زمان و نهایی شدن قرارداد، متوجه شدیم که تصمیمهای مایکروسافت، ایکس باکس محورتر از آنچه که فکر میکردیم، هستند. در واقع یکی از اهداف اصلی خرید بتسدا تقویت و بهبود گیم پس بود؛ سرویسی که تنها برای رایانههای شخصی و ایکس باکس در دسترس قرار دارد و کاربران پلی استیشن و نینتندو به صورت کامل از آن محروم هستند. مدتی گذشت و ما خبرهای بزرگتر و جدیتری هم در این باره شنیدیم. دو بازی Redfall و Starfield به عنوان بزرگترین و موردانتظارترین پروژههای در دست ساخت بتسدا رسما انحصاری ایکس باکس شدند تا دست کاربران پلی استیشن از آنها کوتاه بماند. این در حالی است که بازی Starfield در ابتدا به عنوان یک اثر مولتی پلتفرم معرفی شده بود و کسی انتظار نداشت که پس از یک سری اتفاقات برچسب یک محصول انحصاری را بگیرد. با توجه به همین رویدادها، احتمال دارد که مایکروسافت روند مشابهی را برای بازیهای Activision Blizzard در پیش بگیرد و آنها را به انحصاریهای پلتفرمهای خود تبدیل کند. البته به نظر میرسد که داستان حداقل برای مجموعه Call of Duty فرق دارد؛ چرا که فیل اسپنسر به طور علنی اعلام کرد که آنها نمیخواهند دست بازیکنان پلی استیشن را از کالاف دیوتی محروم کنند.
البته از هر طرفی که به مسئله نگاه کنیم، مایکروسافت ۷.۵ میلیارد برای خرید بتسدا هزینه نکرد تا بازیهای آن را بدون تفاوت خاصی برای پلی استیشن و نینتندو هم عرضه کند. این موضوع در مورد هزینه ۶۸.۷ میلیاردی خرید Activision Blizzard هم صدق میکند و این هزینه کلان بالاخره تغییراتی را در سیاستهای انحصار طلبی شرکت Microsoft ایجاد خواهد کرد. با اینکه تا زمان قطعی شدن قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد قرار نیست هیچ چیز قطعی شود، اما میتوانیم بر اساس تجربیات گذشته حدسهایی در این مورد بزنیم. برای شروع، Microsoft به بازیهای از پیش معرفی شده اکتیویژن بلیزارد (مانند Diablo 4) که مولتی پلتفرم هستند احترام میگذارد و اجازه میدهد که روند قدیمی و از پیش تعیین شده مسیر خود را ادامه دهند. برای مثال، باید بدانید که بازیهایی مانند Psychonauts 2، Deathloop و Ghostwire: Tokyo مسیر از پیش تعیین شده خود را طی کرده و برای پلتفرمهای پلی استیشن عرضه شدند (هرچند که Ghostwire: Tokyo قرار است در آیندهای نزدیک برای PS5 منتشر شود). این اتفاق به آن دلیل رخ داد که سه بازی مذکور، پیش از خریده شدن استودیوهای سازنده توسط شرکت Microsoft، معرفی شده بودند. پس اگر همین روند ادامه پیدا کند، انتظار میرود که دو بازی Overwatch 2 و Diablo 4 طبق قراردادهای از پیش تعیین شده برای کنسولهای پلی استیشن هم منتشر شوند. همچنین، ظاهرا قرار نیست که اثری مانند Call of Duty: Warzone به شکلی ناگهانی از پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 حذف شود.
البته با وجود این موضوعها، اگر در آینده شاهد انحصاری شدن نسخههای بعدی کالاف دیوتی روی ایکس باکس شدیم، تعجبزده نخواهیم شد. از این هم گذشته، به احتمال خیلی زیاد تمامی بازیهای جدید Activision Blizzard که پس از این معرفی میشوند، در انحصار پلتفرم Xbox قرار میگیرند. البته این را هم در نظر بگیرید که اگر تغییر خاصی در سیاستهای مایکروسافت رخ ندهد، بازیهای آینده اکتیویژن بلیزارد روی Steam هم در دسترس قرار خواهند گرفت. در واقع این موردی است که در چند وقت اخیر شاهد آن بودهایم. بازیهای انحصاری جدید ایکس باکس (مانند Halo Infinite و Forza Horizon 5) در استیم هم منتشر شدهاند و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، این روند را در آینده هم مشاهده خواهیم کرد. اما این همه در مورد بازیهای کنسولی بحث کردیم، بد نیست که نیمنگاهی هم به قسمت بازیهای موبایلی بیندازیم. همانطور که احتمالا میدانید، استودیو بازیسازی King هم جزو قرارداد خرید Activision Blizzard به شمار میرود و قرار است از این به بعد در زیر سایه Xbox Game Studios قرار بگیرد. با توجه به همین موضوع، به نظر میرسد مایکروسافت قصد دارد سیاستهای جاهطلبانه خود را به پلتفرم گوشیهای هوشمند هم ببرد. استودیو King میتواند بنیانگذار بسیاری از اتفاقات هیجانانگیز آینده باشد.
علامت سوال بزرگی به نام مجموعه Call of Duty
در این نقطه بازهم به موضوع بزرگ و حیاتی Call of Duty باز میگردیم. اگر شرایط طبق پیشبینیها ادامه پیدا کند و کالاف دیوتی در انحصار ایکس باکس قرار گیرد، سونی و پلی استیشن ضربه جبرانناپذیری خواهند خورد. مجموعه Call of Duty و عرضه سالیانه و مرتب آن یک ماشین پولسازی فوقالعاده برای هر پلتفرمی بوده و فقدان آن مساوی با از دست دادن یکی از پرفروشترین بازیهای دنیا است. اگر کالاف دیوتی از پلی استیشن برود، حجم بزرگی از درآمدها که مربوط به پرداختهای درون برنامهای و نسخههای دیجیتالی است، ناپدید میگردد. از این هم گذشته، افراد زیادی وجود دارند که تنها برای تجربه بازیهای Call of Duty دست به خرید پلی استیشن 5 یا پلی استیشن 4 میزنند و توجه زیادی به آثار دیگر ندارند. از دست دادن این گروه، بدون شک زیان چشمگیری به عمل میآورد.
با گذر از همه این بحثها، خرید شرکت Activision Blizzard یکی از بزرگترین و هیجانانگیزترین رویدادهای تاریخ بازیهای ویدیویی است. هنگامی که اتفاقی به این بزرگی رخ میدهد، علامت سوالهای زیادی در ذهن طرفداران ایجاد میشود که تنها زمان میتواند به آن پاسخ دهد. این خرید نه تنها روی آینده ایکس باکس و اکتیویژن بلیزارد تاثیرگذار است، بلکه میتواند تغییرات قابل توجهی در لاین آپ بازیهای پلی استیشن و نینتندو به وجود آورد. علاوه بر این موضوع، به گفته خود فیل اسپنسر بازیهای Activision Blizzard در آیندهای نزدیک به سرویس Xbox Game Pass اضافه میشود تا این سرویس اشتراکی، بازهم با حجم عظیمی از بازیهای مختلف برخورد کند. گیم پس در همین حالت هم از رکورد ۲۵ میلیون مشترک گذشته و انتظار میرود که با ورود بازیهای جدید، قدم رو به جلوی بزرگ بردارد.
در این نقطه به پایان بررسی تاثیرات خرید شرکت Activision Blizzard توسط مایکروسافت میرسیم. به نظر شما این اتفاق مهم منجر به چه پیامدهای دیگری میشود؟ آیا بازیهای این غول بازیسازی در آینده برای پلی استیشن هم منتشر خواهند شد؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.
منبع: GamingBolt
لینکهای کوتاه شده مطلب
https://bit.ly/3KyYOPw | https://yun.ir/1rgou2 | https://zx1.ir/CLisY |
https://b2n.ir/f85692 | https://is.gd/y1dH34 | https://tinyurl.com/224t9hnc |