سال 2008 را میتوان آغاز عصر جدیدی در صنعت بازیهای ویدیویی دانست. از این سال به بعد بازیهای مستقل (Indie) خیلی بر سر زبانها افتادند و مخاطبان زیادی را به خود جذب کردند. ما در این مقاله قصد داریم مهم ترین بازی های مستقل بعد از سال 2008 را به شما معرفی کنیم. در ادامه همراه تیلنو باشید.
رشد بازیهای مستقل در دهه اخیر با وجود سلطنت شرکتهای بزرگ و مولتی میلیون دلاری بسیار حائز اهمیت بوده است. آثار مستقل تحول عظیمی در صنعت بازیهای ویدیویی ایجاد کردند و اجازه دادند بازیسازان مستقل جهان گیم را به سمت و سویی جدید متمایل کنند. برخی از بازیهای ایندی ژانرها و موضوعات جدیدی را به دنبای گیم معرفی کردند و موجب هموارتر شدن راه برای آثار بعد از خودشان شدند.
برخی از بازیهای مستقل موفق قبل از سال 2008 عرضه شدند که از جمله آنها میتوان به عناوینی نظیر Cave Story و Alien Hominid اشاره کرد؛ اما سال 2008 بود که مسیر صنعت بازیهای ویدیویی را به سمت جدیدی تغییر داد. بازیهایی مثل Braid و Castle Crashers در رویداد Summer of Arcade توسط ایکس باکس معرفی شدند. از همان جا بود که برخی ایدهی خرید آثار کوچک و قابل دانلود را به خرید بازیها بزرگتر به صورت فیزیکی ترجیح دادند.
در انتخاب مهم ترین بازی های مستقل از سال 2008 به بعد، محبوبیت آثار نقش زیادی نداشته و این موضوع زمانی برای ما مطرح است که مثلا در یک سال چند بازی تاثیر گذار عرضه شده باشند. برای مثال در سال 2016 بازیهای No Man’s Sky ،The Witness و Inside عرضه شدند که همگی آنها تاثیر گذار بوده و اثرات زیادی روی ژانر خود گذاشتهاند. به هر حال بازیهای مستقلی وجود دارند که تاثیر بزرگی در صنعت گیم گذاشتهاند و حتی موجب رواج دادن یا ساخت ژانرهای جدید شدهاند. ما در این مقاله لیستی از مهم ترین بازی های مستقل تهیه کردهایم که امیدواریم از آن بهره ببرید.
بازی Braid
سال انتشار 2008
پلتفرمها: ایکس باکس 360، پلی استیشن 3 و پی سی
بازی Braid اثری ایندی و کلاسیک بود که تاثیرات زیادی در زمان خودش ایجاد کرد. استودیو Number None اثری خلق کرد که ترکیبی از معماهای مختلف و داستانی پیچیده بود و قصد داشت تجربهای متفاوت را برای مخاطبان به ارمغان آورد. این بازی ماجرای کوشش تیم (Tim) برای نجات یک شاهزاده را به تصویر میکشد. هرچند ما در پیچش داستانی انتهای اثر متوجه میشویم که شخصیت اصلی داستان کسی بوده که شاهزاده از آن فرار میکرده و در واقع یک شوالیه در پی نجات او بوده است. در حقیقت این ایده باور عمومی که همیشه ما در نقش قهرمان و شخصیت مثبت داستان هستیم را به چالش میکشد. جاناتان بلو (Johnathon Blow)، سازنده بازی Braid اظهار داشت که این اثر دومین عنوان پر فروش Xbox Live Arcade در سال 2008 بوده و موجب شده که نام آثار مستقل بر سر زبانها بیفتد. در نتیجه این اثر را میتوان یکی از مهم ترین بازی های مستقل در نظر گرفت.
بازی Minecraft
سال انتشار 2009
پلتفرم: پی سی
بازی Minecraft یکی از آثاری بود که سریع به محبوبیت رسید و پس از عرضه مثل بمب صدا کرد. مکانسیمهای این اثر راحت و ظریف بودند و طراحی هنری ساده آن سریعا محبوب شد. بازی ماینکرفت اثری جهانباز (Open World) است که به بازیکنان اجازه میدهد از جهان واقعی فرار کرده و دنیایی منحصر به فرد را برای خود خلق کنند. این بازی در تمام ردههای سنی طرفداران زیادی به دست آورد و به خصوص کسانی که با لگوها بزرگ شده بودند و علاقه به ساخت و ساز داشتند، از این اثر لذت میبردند.
بازی Minecraft از زمان عرضه تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده، اما هسته اصلی این اثر هنوز پا بر جا است. این بازی بود که آثار جهانباز در ژانر بقا را بار دیگر احیا کرد و تاثیرات زیادی روی بازیهای بعد از خود گذاشت. در واقع عرضه ماینکرفت اثبات کرد که یک بازیساز مستقل میتواند اثری موفق خلق کرده و تاثیر زیادی روی صنعت بازیهای ویدیویی بگذارد. در سال 2019، بازی Minecraft یکی از اصلیترین گزینهها برای انتخاب بهترین بازی دهه بود. همچنین این اثر هنوز هم پرفروشترین بازی تاریخ به حساب میآید و در نتیجه باید آن را یکی از مهم ترین بازی های مستقل به حساب آوریم.
بازی Super Meat Boy
سال انتشار 2010
پلتفرمها: پی سی و پلی استیشن 4
در این سال ما شاهد عرضه بازی Amnesia: The Dark Descent بودیم که نقش مهمی در احیای ژانر وحشت ایفا کرد و موجب شد برخی از یوتیوبرها نظیر Felix Kjellberg که ما او را با نام PewDiePie میشناسیم، در جهان گیم معروف شوند. با این حال بازی Super Meat Boy نیز که اثری پلتفرمر و بسیار دشوار محسوب میشود، توانست جان تازهای به ژانر خود دهد و نام کانالهای یوتیوبی نظیر KidsReact را بر سر زبانها انداخت. این اثر موجب شد که تب تمام کردن بازی در بازه زمانی کوتاه (Speedrunning) شدیدتر شود و علاوه بر آن، هنوز هم تاثیرات این بازی را میتوانید در آثاری نظیر Celeste و Ghost Runner مشاهده کنید.
بازی The Binding Of Isaac
سال انتشار 2011
پلتفرم: پی سی
یکی از خالقان بازی Super Meat Boy به نام ادموند مکمیلن (Edmund McMillen) در سال بعد از عرضه آن، اثری را منتشر کرد که به اندازه بازی قبلی مهم بود. بازی The Binding of Isaac ژانرهای مختلف را ترکیب میکند و از طراحی خاص خود برای ارائهی داستانی تاریک بهترین بهره را میبرد. این بازی پر تنش، سبک و سیاقی مشابه با مجموعه زلدا (Zelda) دارد و یکی از آثار زیر ژانر Dungeon Crawler محسوب میشود. در واقع بازی The Binding of Isaac از هویت خود به عنوان یک استعاره از درگیریهای آیزاک با وضعیت روانیاش استفاده میکند. این بازی از مکانیسمهای روگلایک (RogueLike) نیز بهره میبرد که البته در محوریت اثر قرار ندارد. البته نباید از این موضوع گذشت که بازی The Binding of Isaac مخاطبان جدید را بار دیگر با آثار سبک روگلایک آشتی داد و تاثیر زیادی روی عناوین بعد از خود گذاشت. در نتیجه این اثر بدون تردید یکی از مهم ترین بازی های مستقل به حساب میآید.
بازی Hotline Miami
سال انتشار 2012
پلتفرمها: پی سی، پلی استیشن 3، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و استادیا
بازی Hotline Miami مثال بارزی برای آثاری است که با استفاده از همان فرمولهای سابق، تجربهای جدید را خلق میکنند. در واقع این بازی با بهره بردن از زیباییشناسی منحصر به فردش، تمرکز خود را روی بخش گیمپلی معطوف میکند. روشنایی و نورهای نئونی، ریتم تند و موسیقی متن بینظیر این اثر، موجب ایجاد هیجان زیادی در بازیکنان شده و گیمپلی اکشن این بازی نیز بر جذابیت آن میافزاید. زیباییشناسی در این بازی از آمریکای دهه 80 میلادی الهام گرفته شده است و این اثر نگاهی عمیق به تاثیرات خشونت افراطی بر زندگی جامعه دارد. بازی Hotline Miami ترکیبی از یک گیمپلی گیرا و به یاد ماندنی است که نگاهی ظریف به موضوعات مورد بحث خود دارد و تاثیراتی نیز از آثار دهه 80 میلادی در آن به چشم میخورد. در هر صورت میتوان Hotline Miami را یکی از مهم ترین بازی های مستقل چند سال اخیر قلمداد کرد.
بازی The Stanley Parable
سال انتشار 2013
پلتفرم: پی سی
بازی The Stanley Parable با تمام توان همهی رسم و رسومهای آثار جهان گیم را به چالش میکشد. راوی بازی به بازیکنان دستورالعملهای مورد نیاز را میدهد؛ هرچند او مخاطب را تشویق میکند که تصمیم خود را بگیرد، حتی اگر فکر میکند اراده آزاد ندارد. بازی The Stanley Parable سعی میکند محدودیتها را کمتر کند تا دید بازیسازان و بازیکنان نسبت به نحوه ساخت آثار مختلف دستخوش تغییراتی شود. تاثیرات این بازی روی آثار ایندی پس از خود نظیر Superliminal قابل مشاهده است. علاوه بر این، بخشهایی از بازیهای AAA نظیر The Last of Us نیز با تاثیر پذیرفتن از این اثر ساخته شدهاند. پس حضور آن در لیست مهم ترین بازی های مستقل اجتناب ناپذیر است.
بازی Shovel Knight
سال انتشار 2014
پلتفرمها: پی سی، پلی استیشن 3، پلی استیشن 4 و نینتندو سوییج
بازی Shovel Knight اثری است که سبک اشکن و پلتفرمر را وارد عصر مدرن میکند. این بازی با به کار گیری دقیق از مکانیسمهای حرکتی و سبک پلتفرمینگ و همچنین با الهام از آثار پیش از خود نظیر Mega Man و حتی Super Meat Boy، ژانر خود را احیا کرد. چیزی که واقعا بازی Shovel Knight را به اثری منحصر به فرد تبدیل کرد، استایل هنری آن بود. به کار گیری رنگهای پویا و طراحی کاراکترهای خاص تاثیر زیادی روی جامعه گیم گذاشت و کم کم سر و کلهاش در بازی Super Smash Bros. Ultimate نیز پیدا شد. این اثر بدون تردید یکی از مهم ترین بازی های مسقل به حساب میآید.
این بود بخش اول لیست مهم ترین بازی های مستقل. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. بخش دوم این مقاله نیز به زودی در تیلنو منتشر خواهد شد. نظرتان درباره آثار این لیست چیست؟ کدام بازیها جایشان در لیست ما خالی است؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: ScreenRant