همانطور که قطعا میدانید سرویس Xbox Game Pass چند سالی است که حسابی بر روی زبانها افتاده و بسیاری از افرادی که دارای پلتفرمهای Xbox هستند، میتوانند از سرویس گیم پس نیز استفاده کنند. در Game Pass تقریبا هر بازی که مایکروسافت برای پلتفرمهای خود عرضه کرده است، وجود دارد. از آنجایی که دو شرکت بزرگ یعنی مایکروسافت و سونی چندین سال است که در رقابت هستند، سونی قصد دارد پروژهای به نام Spartacus را ایجاد کند تا به عنوان رقیب گیم پس ظاهر شود. آیا این پروژه با موفقیت روبرو میشود یا خیر؟! در ادامه این بررسی با ما همراه باشید.
شایعه پروژه اسپارتاکوس سونی هنوز تایید نشده است، اما این سرویس برای رقابت یا پیشی گرفتن از Xbox Game Pass مایکروسافت به چه چیزی نیاز دارد؟ از آنجایی که Xbox Game Pass مدت زیادی بوده که وجود دارد و هر روزه به محبوبیت آن اضافه میشود، قابل پیشبینی است که توجه سونی به این سرویس جلب شود. به همین دلیل برخی افراد فکر میکنند که سونی قصد دارد سرویسی مانند Game Pass برای PS5 ایجاد کند. متاسفانه، در حال حاضر سونی به طور رسمی سرویسی را معرفی نکرده است که بخواهد با سرویس Game Pass رقابت کند. تنها شایعهای که چند وقتی است توسط فضای مجازی پیچیده شده این است که سونی در حال توسعه پروژهای به نام Spartacus است. با توجه به اینکه سونی پروژه اسپارتاکوس را نه تایید و نه رد کرده، جزئیات در مورد ویژگیهای آن همچنان یک راز باقی مانده است. با این حال، اگر پروژه شایعه شده اسپارتاکوس واقعی باشد، چه ویژگیهایی باید داشته باشد تا بتواند با Xbox Game Pass رقابت کند یا حتی از آن پیشی بگیرد؟
قرار گرفتن بازیهای جدید در روز عرضه روی سرویس
یکی از ویژگیهایی که توانست Xbox Game Pass را به موفقیت برساند و نظر بسیاری از بازیکنان را به خود جلب کند، قرار گرفتن بازیهای جدید در همان روز عرضه است. مشترکان Game Pass میتوانند بلافاصله در روز انتشار به تمامی بازیهای مورد نظر دسترسی داشته باشند. البته با توجه به موفقیتی که مایکروسافت از سرویس Game Pass بدست آورده، سونی ممکن است کار دشواری در این راه داشته باشد. با این حال، شایان ذکر است که سونی چندین فرنچایز انحصاری و بسیار محبوب نیز دارد که اگر در روز اول به این سرویس اضافه شوند، میتوانند پروژه اسپارتاکوس را بسیار محبوب کنند. متاسفانه، گنجاندن انحصاری های پلی استیشن در روز اول ممکن است بعید باشد. این رویکرد سونی شاید به این خاطر است که قصد دارد ابتدا از بازیهای انحصاری خود سود کافی را ببرد و بعد آنها را به پروژه Spartacus اضافه کند که این رویه در انتشار بازیها روی PS5 مشهود است. با این حال، با توجه به موفقیتهای مداوم Xbox Game Pass، این احتمال وجود دارد که سونی مجبور شود رویکرد خود را تغییر دهد و بازیهای انحصاری خود را در روز اول در سرویس اسپارتاکوس قرار دهد.
وجود بازیهای کلاسیک در پروژه Spartacus برای موفقیت بیشتر، امری ضروری
طبق گزارشهای مربوط به پروژه اسپارتاکوس، سونی قصد دارد این سرویس را از طریق سه بخش مختلف به کاربران خود ارائه کند. اولین بخش مشابه مزایا و ویژگیهای PS Plus است. این در حالی است که دومین بخش مشابه Game Pass بوده و بازیهای جدید و قدیمی PS4 و PS5 را به بازیکنان ارائه میکند. گفته میشود که آخرین بخش گرانترین است و به بازیکنان امکان دسترسی به مجموعهای از بازیهای کلاسیک PS1، PS2 و PSP را میدهد. باز نیز تمامی این اطلاعات و گزارشات هنوز تایید نشده باقی میمانند، اما اگر این اتفاق بیفتد سونی گامی بزرگ در جهت درست برداشته است. شایان ذکر است که به غیر از Xbox Game Pass، سرویس Nintendo Switch Online مجموعه ای از بازی های کنسولهای قبلی نینتندو را نیز در اختیار بازیکنان قرار می دهد. با توجه به این موضوع، استفاده نکردن از این ویژگی در پروژه اسپارتاکوس از سوی سونی یک اشتباه خواهد بود، زیرا دسترسی به کاتالوگ گسترده سونی یک ویژگی طولانی مدت برای بازیکنان پلی استیشن خواهد بود.
امکان دانلود و قرار گرفتن طولانی مدت بازیها در پروژه اسپارتاکوس یک ویژگی بسیار مهم
یکی از مواردی که موجب محبوبیت Xbox Game Pass شده این است که بازیکنان در هر زمانی که بخواهند میتوانند به بازی مورد نظر خود دسترسی داشته باشند. به واسطه امکان دانلود این سرویس، زمانی که شما دسترسی به اینترنت ندارید، میتوانید بازی موردنظر خود را تجربه کنید. این ویژگی سرویس Game Pass باعث شده که بتوانید به آثار مختلف دسترسی پیدا کنید، بدون اینکه به اینترنت پرسرعت نیاز داشته باشید. همین مورد یکی از اصلیترین دلایلی است که مانع موفقیت سرویس PlayStation Now شده است؛ زیرا در سرویس مذکور شما برای اجرا بازیها به اینترنت پرسرعت نیاز دارید. با این حال سونی اگر قصد دارد سرویسی را برای کنسول خود ارائه دهد، باید ویژگیهای منحصر به فردی داشته باشد که نمونه آنها در سرویس Xbox Game Pass مشاهده نشود. همچنین باید راهی بیابد تا نحوه تجربه بازیهای ویدیویی به شکلهای مختلف (غیر از دانلود بازیهای متنوع) در دسترس باشد. غیر از این موارد، پروژه سونی باید به گونهای باشد که بتواند حجم بازیها را کنترل کند و آنان را بهبود بخشد. همانطور که میدانید حجم بازیها امروزه بسیار زیاد شده است به صورتی که کنسولها توان قرار گرفتن چندین بازی را درون خود ندارند. البته امیدواریم این مشکل در آینده با زیاد شدن فضای کنسولی حل شود.
سخن پایانی
با تمامی این تفاسیر، امیدواریم روزی سونی به تمامی این شایعات پایان بدهد و سرویسی را ارائه کند که بتواند به موفقیت Xbox Game Pass برسد و حتی از آن پیشی بگیرد. همواره مشتاق شنیدن نظرات شما در این رابطه هستیم. اگر قصد خرید اشتراک سرویس ایکس باکس گیم پس را دارید، میتوانید از بخش گیم پس و گیفت کارد ایکس باکس اقدام به خرید اشتراک موردنظر خود کنید.
منبع: Gamerant
لینکهای کوتاه شده مطلب
https://bit.ly/3Jai18M | https://yun.ir/qxyz29 | https://zx1.ir/pJVr2 |
https://b2n.ir/e63819 | https://is.gd/tUC6lF | https://tinyurl.com/3jsba29c |