بازی, مقالات عمومی, یادداشت

بازی Spider Man: Miles Morales؛ انتظاراتی که از این اثر داریم

بازی Spider Man: Miles Morales

بازی Spider Man: Miles Morales یکی از مورد انتظارترین بازی‌های سال ۲۰۲۰ است و زمان چنان زیادی نیز تا انتشار آن باقی نمانده است. پس با تیلنو همراه شوید تا نگاهی به انتظاراتمان از این بازی داشته باشیم.

بازی Spider Man: Miles Morales

استودیو Insomniac Games در سال ۲۰۱۸ با انتشار بازی Marvel’s Spider Man توانست یکی از بهترین بازی‌های ابرقهرمانی نسل هشتم را خلق کند و خونی تازه را به رگ‌های اسپایدی دوست داشتنی در مدیوم ویدیو گیم وارد کند و این شخصیت را دوباره به اوج برساند. اما اثری که استودیو اینسامنیاک گیمز خلق کرد، خالی از ایراد نبود. به خصوص در زمینه‌ی مراحل فرعی و سیستم مبارزات، بازی پس از مدتی به ورطه‌ی تکرار می‌افتاد و جذابیت اولیه‌ی خودش را از دست می‌داد. بازی اسپایدرمن مایلز مورالس برای تبدیل شدن به یک دنباله‌ی درخور و کامل، نیاز به حل مشکلات نسخه‌ی قبلی‌اش دارد. حال ما می‌خواهیم مواردی را عنوان کنیم که اگر در بازی Spider Man: Miles Morales به درستی انجام شوند و همانند نسخه‌ی قبلی نباشند، این اثر را به برگ برنده‌ی سونی در شروع نسل نهم بازی‌های ویدیویی تبدیل می‌کنند.

باس فایت‌های طولانی و تکراری

بازی Spider Man: Miles Morales

شخصیت‌های منفی خوب و جذابی در Marvel’s Spider Man حضور داشتند که نوید مبارزات و باس فایت‌های جذابی را به مخاطب می‌دادند. اما اشتباهی که استودیو اینسامنیاک گیمز در قبال این شخصیت‌های منفی انجام داد، طولانی کردن مبارزات با آن‌ها و تکرار این روند در زمانی که بازی به آن احتیاجی نداشت بود. تکرار مبارزه با یک باس فایت تنها در محیط متفاوت، بازیکنان را کمی آزار می‌داد و گاها از بازی خسته می‌کرد. اگر بازی Spider Man: Miles Morales می‌خواهد به این مشکل دچار نشود، باید تعادل خوبی را میان تعداد باس‌ها و تعداد دفعاتی که بازیکنان باید به آن‌ها رو به رو شوند برقرار کند.

جهان باز زیبا اما کمی توخالی

بازی Spider Man: Miles Morales

دنیای اسپایدرمن، پتانسیل بسیار بالایی برای ساخت یکی از بهترین بازی‌های جهان باز تاریخ دارد. نیویورک شلوغ که در گوشه و کنار آن اتفاقات مختلف در حال رخ دادن است و شخصیت‌های اصلی و فرعی جذابی در آن پرسه می‌زنند. مارولز اسپایدرمن در خلق نیویورک عالی عمل کرده بود و تار انداختن با اسپایدی بر فرار ساختمان‌های بلند این شهر فوق العاده لذت بخش بود. اما پس از طی کردن چند ساعت از گیم‌پلی، این مورد رفته رفته به فعالیتی خسته کننده تبدیل می‌شد و نبود کارها و مراحل فرعی متنوع گریبان دنیای زیبای بازی را می‌گرفت. بازی Spider Man: Miles Morales می‌تواند با الگوبرداری از بهترین آثار جهان باز نسل هشتم، نیویورکی را خلق کند که حداقل تا به اتمام رساندن بخش داستانی اصلی، جذابیت و کشش کافی را برای مخاطب داشته باشد و تبدیل به یکی از نقاط قوت این اثر شود.

مراحل فرعی خسته کننده

بازی Spider Man: Miles Morales

در مارولز اسپایدرمن، طراحی مراحل فرعی به گونه‌ای بود که بازیکنان مجبور به گشت و گذار در محیط شوند و از جزئیات خوب بصری آن لذت ببرند. اما انجام این مراحل، هیچ چیز جذابی را به بازیکنان ارائه نمی‌داد و پس از مدت زمان کوتاهی و به دلیل جذابیت بسیار بالای خط داستانی اصلی به دست فراموشی سپرده می‌شد. اسپایدرمن مایلز مورالس یک اسپین آف از نسخه‌ی PS4 است. پس در نتیجه از داستان کوتاه‌تری نسبت به آن بهره می‌برد و این دست سازندگان را برای تمرکز بیشتر بر روی فعالیت‌های فرعی باز می‌گذارد. بازیکنان و مخاطبان این اثر انتظار دارند تا در کنار یک بخش داستانی کوتاه‌تر از نسخه‌ی قبلی، تنوع بالاتری را در مراحل فرعی شاهد باشند و به دلخواه سراغ انجام این ماموریت‌ها بروند و صرفا برای به دست آوردن فلان لباس و یا فلان آپگرید به انجام آن نپردازند.

سیستم مبارزات با تنوع پایین

بازی Spider Man: Miles Morales

با اینکه اسپایدرمن مایلز مورالس یک اسپین آف است و نمی‌تواند در حد یک اثر کاملا جدای AAA بزرگ باشد، اما اگر می‌خواهد جذابیت بیشتر و هیجان بالاتری را به مخاطبانش تزریق کند باید یک سیستم مبارزه‌ی منحصر به فرد را برای شخصیت اصلی یعنی مایلز طراحی کند. اگر مکانیک مبارزات و انیمیشن‌های مایلز شبیه به پیتر در مارولز اسپایدرمن باشند، آن گاه مایلز مورالس به عنوان شخصیت اصلی بازی و اسپایدرمن قصه، هویت خودش را از دست می‌دهد و این چیزی است که سازندگان باید به شدت از آن دوری کنند. جدای از این مورد سازندگان باید مشکل تکراری شدن مبارزات پس از مدت کوتاهی را نیز در این بازی حل کنند و با استفاده‌ی درست از قابلیت‌های منحصر به فرد مایلز و ساخت یک مکانیک مبارزه که تنها به پشت سر هم فشار دادن دکمه‌ها خلاصه نشود، بازی Spider Man: Miles Morales را تبدیل به چیزی بیشتر از یک اسپین آف کوچک کنند.

لباس‌های مختلف بدون قابلیت ویژه

بازی Spider Man: Miles Morales

در نسخه‌ی قبلی اسپایدرمن، ما شاهد تعداد بسیار بالایی از لباس‌ها برای مرد عنکبوتی بودیم. با اینکه این مورد به خودی خود نکته‌ی بدی نیست و تنوع ظاهری خوبی را نیز به اثر می‌بخشد، اما این لباس‌ها چیزی بیشتر از آیتم‌های تزئینی نبودند و بازیکنان می‌توانستند با همان لباس اولیه اسپایدی نیز بازی را به اتمام برسانند. این مورد می‌تواند برای هر شخص متفاوت باشد، اما اطمینان حاصل کنید که لباس‌های جید با ویژگی‌های متفاوت، می‌تواند برای هر گیمری جذاب واقع شود و آن حالت بی‌روح لباس‌ها را، از بازی بیرون کند. به عبارتی دیگر، اگر این لباس‌های مختلف‌، داراری قابلت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد باشند، بازیکن دیگر تنها به ظاهر شخصیت خود اهیمت نمی‌دهد و باید به قدرت و مقاومت هر لباس هم نیم نگاهی کند. این روند، خود یک مکانیک جدید را به بازی اضافه می‌کند و می‌تواند محتوای جذابی را به بازیکن ارائه دهد.

حل کردن پازل‌های ساده و پیش پا افتاده

بازی Spider Man: Miles Morales

یکی از اشتباهات Marvel’s Spider Man در طراحی مراحل، گذاشتن یک سکانس حل پازل دقیقا پس از مبارزه و یا مخفی‌کاری بسیار جذاب بود که به معنای واقعی کلمه، باعث فروکش کردن جو و هیجان بازی می‌شد. این پازل‌ها نه تنها خسته کننده و ساده بودند، بلکه هیچ چیز خاصی را به گیم‌پلی اضافه نمی‌کردند و تنها برای تاکید بر روی «درس خوان» بودن پیتر پارکر در بازی وجود داشتند. اگر این موارد در Spider Man: Miles Morales نیز حضور داشته باشند (با توجه به شخصیت کاملا متفاوت مایلز نسبت به پیتر)، نشان دهنده‌ی کم‌کاری سازندگان در طراحی مراحل نوآورانه و جذاب خواهد بود. در واقع، اگر مایلز مورالس تنها مانند یک کپی ساده از بازی Marvel’s Spider-Man عمل کند، آن موقع مشخص می‌شود که دیگر نمی‌توان نام یک بازی AAA و جدید را بر روی آن گذاشت. به هر حال، همه‌ی جامعه‌ی کاربری پلی استیشن انتظار دارند که حداقل این مورد را در بازی مشاهده نکنند و با یک بازی به نسبت جدید و متفاوت روبرو شوند.

این موارد ایراد‌هایی بودند که می‌توان به نسخه‌ی PS4 اسپایدرمن وارد کرد. اسپایدرمن مایلز مورالس وظیفه‌ی سنگینی به نام «بازی انحصاری زمان عرضه» را به دوش می‌کشد و اگر نتواند یک تجربه‌ی ایده‌آل و حداقل کم ایراد را به مخاطبان ارائه دهد، ضربه‌ی بد و نابخشودنی را به سونی و فروش کنسول پلی استیشن ۵ وارد می‌کند. تنها چند ماه تا انتشار این بازی باقی‌مانده و ما هنوز شاهد یک ویدیو‌ی گیم‌پلی از آن نبوده‌ایم که همین مورد باعث بروز نگرانی‌هایی در رابطه با کیفیت بازی و تأخیر خوردن آن شده است. البته امیدواریم که در رویداد جدید سونی که پنجشنبه (۱۶ سپتامبر ۲۰۲۰) برگزار می‌شود شاهد نمایش کاملی از گیم‌پلی و تغییرات این بازی نسبت به نسخه‌ی PS4 باشیم.

به نظر شما بازی Spider Man: Miles Morales می‌تواند انتظارات را برآورده کند؟ دیدگاهتان را با تیلنو به اشتراک بگذارید.

منبع: وبسایت Game Rant

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *